Effe voorstellen

Jill

New Member
Hallo,

Ik ben Jill en ik heb afgelopen november een vriendin in Swan Hill, Victoria opgezocht. Ik moet zeggen ik kan wel wennen aan die Australische mentaliteit... ik was ook erg relaxed toen ik weer terug in Nederland was en moest even wennen aan al die drukte.

Tijdens mijn verblijf in Australie ben ik mijn liefde tegen gekomen en nu ben ik dus aan het uitzoeken wat en hoe de beste mogelijkheid is om naar Australie te gaan. Hij komt eerst nog naar Nederland toe en ik ga in het najaar voor een paar maanden naar hem, maar na deze tijd, als alles goed gaat, zal ik voorgoed gaan.
Ik ben nu alvast eens aan het kijken wat me te wachten staat, maar zo te zien gaat dat allemaal niet zo makkelijk.

Ik heb de website van de Australische Ambassade in zowel Nederland als Australie helemaal doorgenomen en ik heb de ambassade gebeld, maar zoals het er nu uit ziet kom ik Australie zo niet binnen.
Aangezien ik geen hbo of universitaire opleiding heb en ik verder geen "speciale kwaliteiten" heb, getrouwd of verloofd ben of familie heb in Australie ziet het er naar uit dat ik het land niet in kom.
Het kan natuurlijk wel met een toeristisch visum of working holiday visum, maar er moet toch een ander manier zijn om naar Australie te gaan en om daar te gaan wonen en werken zonder na een jaar weer terug naar Nederland te moeten?  Of is dat dan alleen vanuit Australie te regelen? Wie heeft er advies of heeft dit zelf meegemaakt? Ik hoor het graag.

Groetjes
Jill
 
Hi Jill!

Welkom op het forum!
Het lijkt erop dat het idd erg lastig is voor jou om op DIT moment naar Australië te emigreren.

Als jullie relatie langdurig goed blijft gaan (lees langer dan 12 maanden) dan zijn er misschien mogelijkheden in de zin van een de facto visum. Hierbij moet je aantonen dat je langer dan een jaar een volwaardige relatie hebt en eigenlijk ook hebt samengewoond gedurende die tijd (of een bijzonder goede reden hebben waarom niet)... Je moet je relatie bewijzen aan DIMIA, hiervoor moet je echt alles verzamelen waar je maar aan kunt denken: tickets, telefoonrekeningen, kaartjes, print-outs van email-inboxen, gezamenlijke huurovereenkomst, gezamenlijke bankrekeningen, gezamenlijke aankopen, etc...

Overigens is een WHV misschien niet eens zo'n gek idee, dan kun je een jaar naar Australië - samenwonen en bewijzen verzamelen - als je daarna wilt emigreren kun je een defacto visum aanvragen. Misschien kun je dat in Aus. doen, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de condities van je WHV geloof ik. Anders neem je alle spulletjes mee naar NL en dien je de aanvraag in Berlijn in. Dat gaat allemaal redelijk snel en dan kun je na een paar maanden misschien weer in Aus. zitten.
Op dit moment kun je persoonlijk in Berlijn terecht voor een interview en als alle paperassen in orde zijn en DIMIA overtuigd is van je relatie krijg je dezelfde dag nog je visum.

Een andere mogelijkheid is een prospective marriage visum, maar dan moet je dus inderdaad verloofd zijn en binnen 9 maanden na aankomst in Aus. trouwen om vervolgens een spouse visum aan te vragen. Maar ik begrijp uit je berichtje dat het hiervoor misschien nog iets te vroeg is.  :wink:

Sander
 
Back
Top