Eigen onderneming

iseldar

New Member
Afgezien van het feit dat er natuurlijk sowieso een gigantisch geregel aan voorafgaat om uberhaupt een permanent verblijf in Australie te kunnen krijgen, ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden om er een eigen onderneming te kunnen beginnen. Ik zit hierbij te denken bijvoorbeeld aan een hostel en/of een Bed & Breakfast.
Tot de mogelijkheden zou ook kunnen behoren een cd- en/of dvd-zaak.
Ik ben heel erg benieuwd wat je allemaal zou moeten regelen om zoiets te kunnen beginnen.
En moet je ook over bepaalde diploma's beschikken?
En wie heeft hier zoal ervaring mee?

Er zijn verschillende draadjes over dit onderwerp, maar kort gezegd het volgende:
Voor de "beschermde beroepen" heb je een papiertje nodig, dus b.v electriicen, loodgieter etc.

Evenwel de regels om een willekeurige business op te zetten hier is vrij eenvoudig.

Als je een restaurant wilt kopen of runnen heb je geen papieren nodig en zo ook als je een DVD zaak wil opzetten, totaal geen regels.
Voor een B en B en/of hostel kopen en/of runnen, heb je geen diplomas nodig.
Wel het zo dat waar je voedsel verkoopt, dan zul je je aan de hygiene moeten houden en er zijn inspecteurs die af en toe je "keuken" bekijken om zeker te zijn dat zowel je keuken/kombuis en je manier van eten opslaan en klaarmaken volgens de regels wordt verwerkt.

Syl heeft je een nuttige "site" gegeven, maar het betekent niet dat je marketing plannen en business plannen MOET maken (voor wie dan wel??? alleen voor je zelf dus).
Het gouvernement geeft je op deze site wat tips wat zij aanbevelen te doen, maar is natuurlijk geen verplichting.

Over het algemeen is het in OZ nog vrij gemakkellijk iets op te zetten, als je zelf die "drive" hebt en uiteraard in je zelf gelooft dit te kunnen en voor jezelf kunt bepalen dat je voldoende kapitaal en kennis achter je hebt staan.
Niemand zal je tegenhouden.
Wel natuurlijk als je een bank nodig hebt voor leningen, dan moet je de bank manager wel kunnen overtuigen en dat zal voor een nieuwbakken emigrant niet eenvoudig zijn.
Dus zo maar wat algemene informatie hierbij.
Cheers
Jan

Syl heeft je een nuttige "site" gegeven, maar het betekent niet dat je marketing plannen en business plannen MOET maken (voor wie dan wel??? alleen voor je zelf dus).
Het gouvernement geeft je op deze site wat tips wat zij aanbevelen te doen, maar is natuurlijk geen verplichting.

Helemaal mee eens, maar deze "site" is gewoon handig om een beginnetje te maken. Als je een keuken wilt runnen moet hij trouwens wel "approved" zijn. Je kunt niet zomaar in een achteraf keukentje gaan staan koken. Maar verder is het allemaal wel vrij flexibel. Zeker als je een beetje geld achter de hand hebt! Maar zoals Jan ook al aangeeft als je de juiste Drive hebt dan zijn er best veel mogelijkheden.

Hier is een site (Victoria, maar andere staten hebben ook wel zo'n soort info. sheet) met nog wat info.: http://www.bendigo.vic.gov.au/Page/Page.asp?Page_Id=856&h=1

Groetjes
Syl

Misschien is franchising ook een idee?Lijkt mij ontzettend leuk om een soort eettentje,lunchroom of zo iets te runnen.Ik heb wel gelezen dat je moet kunnen aantonen dat ervaring hebt!Met succes!
Dat+een bak met geld.

Ik heb geen ervaring en laat me dus omscholen.Clair.

Ben zelf ook bezig met een eigen HoReCa zaak hier in SA, maar het is hier niet zo gemakkelijk als men denkt, voor het schoonmaken ( denk aan vis of uitbenen portioneren van vlees) bereiden , bewaren en uiteindelijk verkopen heb je talloze vergunningen nodig die je moet aanvragen bij de council, voor mij waren dat 11 pagina's met vergunningen. Je moet kunnen aantonen dat je op de hoogte bent van Occupational Health en Safety en Safe Food Handling. Dit is dus eventueel te ondervangen met een HoReCa diploma of hier opnieuw een paar cursussen doen. Ga je erbij ook alcohol verkopen......... maak je borst maar nat en ga maar naar TAFE de cursussen doen. In Nederland mag je zo bier en wijn ( laag alcoholische dranken) verkopen, hier dus niet. Verder moet je bij een ieder zaak een zooitje verzekeringen hebben ( liability tot 20.000.000 dollar) voor de schade claims........ :|

Wil niemand ontmoedigen maar ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn om een HoReCa zaak hier te beginnen, mooi niet, over andere bedrijfstakken kan ik niet oordelen of een mening geven.

Success  :up: Willem

Een vriendin van me heeft een fish en chips restaurant hier gehad, maar is ermee gestopt omdat het zo tegen viel...

Back