Eisen 2e spouse visum

dani

New Member
Goedemiddag,

Iedereen een gelukkig nieuw jaar!!!
Ik heb me vandaag aangemeld bij het forum en ben benieuwd of er wellicht mensen zijn met hetzelfde 'probleem'.
In september heb ik mijn spouse visum gekregen. helemaal blij natuurlijk, want het is toch een papierwerk!

We waren van plan om begin dit jaar naar Australie te vertrekken. Het enigste probleem is dat we ons appartement niet verkocht hebben! We hadden toen ik het visum aanvroeg, een koper voor ons appartement, alleen heeft hij het op het laatste moment afgezegd! en tja, toen kwam natuurlijk de ramp op de beurzen en de tijd die we nu tegenmoet gaan is niet echt gunstig voor de huizenmarkt.

dus het ziet er naar uit dat we vollopig nog niet weg kunnen. We kunnen niet eerder weg dan dat het appartement verkocht is en dit zal nog wel even duren ben ik bang.

mijn vraag is ook, is er een bepaalde duur dat je gewoond moet hebben in australie, wil je in aanmerking komen voor een visum voor onbepaalde tijd? Er staat alleen op de site, dat je dit kan aanvragen na die 2 jaar van je spouse visum en je moet nog steeds bij elkaar zijn. Maar moet je ook niet een bepaalde tijd in Australie gewoond hebben wil je daarvoor in aanmerking komen?
Als we bijvoorbeeld pas over 1 jaar kunnen vertrekken, dan kunnen we maar 9 maanden van het visum gebruik maken.

wie o wie weet hier meer van???

groetjes Dani

hoi Dani, volgens mij moet je het niet zo zien dat je maar 9 maanden van je visum gebruik kunt maken. Ik denk dat je een tijdelijk visum hebt die vijf jaar geldig is en die je na 2 jaar in Australie te hebben gewoond kan omzetten in een permanent visum (het tweede visum zoals jij dat noemt). Het belangrijkste voor jullie op dit moment lijkt me om in ieder geval binnen 1 jaar na of je medicals of je VOG in Australie te zijn geweest. Dit kan ook een vakantie zijn. Daarna heb je dus nog circa 4 jaar om daadwerkelijk naar Australie te emigreren. succes, Frank

Hoi Frank,
Bedankt voor je antwoord! Dat is dan wel goed nieuws! :up:
Wist niet dat het visum 5 jaar geldig was, dacht dat het visum maar 2 jaar geldig was en dat die 2 jaar in gingen zodra het visum goedgekeurd was. Op het visum staat inderdaad geen einddatum, maar dat het zolang geldig is tot er uitsluitsel over over het permanente visum.
Zijn de medicals en vog ook zo lang geldig, mochten we bv pas over 1 jaar kunnen vertrekken?
We zijn vorige maand naar australie op vakantie geweest dus we zijn er geweest voor de initial date, dus dat is geen probleem.

groetjes Dani

Hoi Dani,

Omdat je al naar Australie bent geweest op je visum hoef jij je niet meer druk te maken over de VOG en Medicals. Je hebt je visum nu gevalideerd en kunt nu gewoon binnen die 5 jaar weer terug komen zonder dat je daar over na moet denken. Dit is alleen van toepassing wanneer je het visum nog moet valideren door een reisje naar Australie.

Veel plezier,

Sacha

Wij hebben dit net doorlopen. Je krijgt automatisch bericht 2 jaar nadat het temporary spouse visum is toegekend, niet 2 jaar nadat je voor het eerst binnen bent gekomen. Een simpel A4-tje met vragen beantwoorden, een police check van de AFP aanvragen en alles terugsturen is alles dat nodig is om de aanvraag voor een permanent spouse visum te voltooien (je vraagt de temporary en permanente tegelijk aan).

Er stond niets op het formulier over sinds wanneer je daadwerkelijk in Australie bent komen wonen en voor hoe lang, alleen vragen gerelateerd aan de relatie. Alles staat natuurlijk wel geregistreerd (datum van 1e binnenkomst etc.) maar ik kan zo gauw op immi.gov.au niks vinden over daadwerkelijk in Australie moeten leven (vreemd genoeg) om een pemanent spouse visum te krijgen.

@ geoffB:  handig om te weten! hoopte al dat het niet zoveel papierwerk zou zijn....als je alle papierhandel hebt geregeld voor het spouse visum is het fijn dat je bij het omzetten naar een permanent visum niet zoveel werk hebt! Sweet!!

Back