Eisen bij hogere leeftijd

New emigrant

New Member
Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn vastberaden om in de nabije toekomst te emigreren naar West-Australië. Je zou kunnen zeggen "terugkeren" omdat we allebei daar al eerder hebben gewoond, ik 2x (4jaar en 2 jaar) en mijn vrouw 2 jaar. We woonden/werkten trouwens aan de zuidwestkust in het toen nog kleine Denmark.
Vanwege onze leeftijd (ik 59, zij 57) blijkt dat een aanvraag voor een visum onder de "Skilled Worker" kop geen zin heeft voor ons.
Wat we Australië kunnen bieden is:
- voldoende kennis van de taal
- 3 Australische familieleden die garant willen staan
- een bedrag om een gebruikte woning te kunnen kopen bij aankomst
- ik ben van plan om tot m'n 70 te blijven werken als dat kan en mag

Wat ik me afvraag is of er mensen zijn die onder soortgelijke omstandigheden toch een visum hebben kunnen krijgen? Wat is de visumform in zo'n geval? Tegen welke eisen zijn jullie opgelopen?

Sorry dat we onze echte namen nog niet vrij kunnen geven, dit is om turbulentie te voorkomen bij de werkgevers en familieleden aan deze kant.

New emigrant.
 
Hoi new emigrant,

Welkom op het forum!! Veel mensen geven hier niet zomaar hun echte naam vrij hoor :) No worries. Iedereen begrijpt dat je werkgevers/familie/vrienden niet via het internet te weten moeten komen van je emigratie plannen. Toch wel zo fijn als je het in persoon kan vertellen.

Ik heb helaas geen antwoord op je vragen. Welk visum geeft de immi.gov.au wizard aan als je jouw gegevens invoert?

Groetjes Gwen
 
Ik denk: de website immi.gov.au van boven tot onder doorspitten. Een bureau kan zeker nuttig zijn.
 
Hoi new emigrant,

Welkom op het forum!! Veel mensen geven hier niet zomaar hun echte naam vrij hoor :) No worries. Iedereen begrijpt dat je werkgevers/familie/vrienden niet via het internet te weten moeten komen van je emigratie plannen. Toch wel zo fijn als je het in persoon kan vertellen.

Ik heb helaas geen antwoord op je vragen. Welk visum geeft de immi.gov.au wizard aan als je jouw gegevens invoert?

Groetjes Gwen

Hallo,

Met de Wizard op hun site bepaal je al vanaf het antwoorden op de allereerste vraag welke richting het op zal gaan met de vervolgvragen. Beter gezegd, of je wilt of niet je wordt in een hokje gedwongen waarvan je al weet dat die niet de juiste is. Geen uit de lijst met antwoorden op de allereerste vraag voert ons naar passende vervolgvragen.
Alleen door open vragen en antwoorden daarop kan onze zaak juist worden ingeschat, dit hokjes systeem geeft die mogelijkeheid niet helaas.

New emigrant
 
En een bureau inschakelen?

Die lijken nogal te verschillen in aanpak. Een aantal daarvan zijn echte haaien met hoge bedragen die betaald moeten zijn zelfs nog voordat je een opninie hebt kunnen vormen over de kwaliteit van de service die ze daavoor kunnen leveren. Ik ben langs één gekomen die tenminste normaler lijkt hierin, met normale kosten en de mogelijkheid om vragen te stellen en je niet meteen te binden....misschien dat we die eens kunnen vragen om een idee.
Ik heb ook een vraag gestuurd naar Duitsland (waar blijkbaar de vertegenwoordiging van de Australische immigratiedienst een bureau heeft) en wacht hun antwoord nog even af.
groetjes,

New emigrant
 
Succes! Wb bureaus, even de site doorspitten er is al veel gezegd hier over goede en slechte bureaus.
 
Mijn bijdrage is wellicht niet echt zinnig, maar ik herinner me van mijn tijd (2007/2008) dat bij het doorspitten van de visa, de leeftijdsgrens op 45jaar lag. Daar was uiteraard discussie over, want voor NZ geldt/gold de grens van 55jaar en dan nog kan dat discutabel zijn, want met een pensioenleeftijd van laten we zeggen 67, zou je dus nog een heel goede bijdrage kunnen leveren.

Lang verhaal kort: naar mijn idee was het op hogere leeftijd alleen mogelijk als je als investeerder deze kant op kwam of als gepensioneerde. Er staat me iets van bij, dat je dan iets als 1 miljoen (miljoen ja, geen typefout) aan Australische dollars moest hebben. Dit heeft toen indruk gemaakt, vandaar dat ik het nog weet.

Mijn ervaring met de immi-dienst in Berlijn was, dat een telefoontje iets meer opleverde dan een email. Echt concrete, bruikbare antwoorden kreeg ik tijdens de immi-beurs in Houten. Scheelt enorm als je even face-to-face met iemand erover kunt praten.

Mijn info is uiteraard verouderd, maar ik vrees dat het voor jullie geen makkelijke weg gaat worden, maar wellicht scheelt het dat jullie hier al familie hebben wonen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe jullie traject eruit gaat zien. Hou ons op de hoogte? :)
 
Mijn bijdrage is wellicht niet echt zinnig, maar ik herinner me van mijn tijd (2007/2008) dat bij het doorspitten van de visa, de leeftijdsgrens op 45jaar lag. Daar was uiteraard discussie over, want voor NZ geldt/gold de grens van 55jaar en dan nog kan dat discutabel zijn, want met een pensioenleeftijd van laten we zeggen 67, zou je dus nog een heel goede bijdrage kunnen leveren.

Lang verhaal kort: naar mijn idee was het op hogere leeftijd alleen mogelijk als je als investeerder deze kant op kwam of als gepensioneerde. Er staat me iets van bij, dat je dan iets als 1 miljoen (miljoen ja, geen typefout) aan Australische dollars moest hebben. Dit heeft toen indruk gemaakt, vandaar dat ik het nog weet.

Mijn ervaring met de immi-dienst in Berlijn was, dat een telefoontje iets meer opleverde dan een email. Echt concrete, bruikbare antwoorden kreeg ik tijdens de immi-beurs in Houten. Scheelt enorm als je even face-to-face met iemand erover kunt praten.

Mijn info is uiteraard verouderd, maar ik vrees dat het voor jullie geen makkelijke weg gaat worden, maar wellicht scheelt het dat jullie hier al familie hebben wonen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe jullie traject eruit gaat zien. Hou ons op de hoogte? :)

Als het waar is dat vandaag ook nog geldt dat een visum kan worden toegekend als er een bepaald bedrag wordt "opgehoest" dan begrijp ik niet waarom dit punt en het vereiste bedrag niet letterlijk ergens worden opgegeven door de immgratiedienst, dat zou dan een hoop overbodige vragen voorkomen van mensen die zo gelukkig zijn en zo'n bedrag in het bezit hebben.

Ik had een specifieke vraag gestuurd naar Duitsland (en dat ging juist over zo'n bedrag), maar kreeg alleen maar een massa algemene informatie als reactie, wat rechtstreeks uit een folder of zo was gekopieerd. Een ongevoelig persoon dus aan de andere kant, die op deze manier dacht er makkelijk vanaf te komen. Lezen is een kunst die blijkbaar niet iedereen beheerst!

New emigrant.
 
Als het waar is dat vandaag ook nog geldt dat een visum kan worden toegekend als er een bepaald bedrag wordt "opgehoest" dan begrijp ik niet waarom dit punt en het vereiste bedrag niet letterlijk ergens worden opgegeven door de immgratiedienst, dat zou dan een hoop overbodige vragen voorkomen van mensen die zo gelukkig zijn en zo'n bedrag in het bezit hebben.

Ik had een specifieke vraag gestuurd naar Duitsland (en dat ging juist over zo'n bedrag), maar kreeg alleen maar een massa algemene informatie als reactie, wat rechtstreeks uit een folder of zo was gekopieerd. Een ongevoelig persoon dus aan de andere kant, die op deze manier dacht er makkelijk vanaf te komen. Lezen is een kunst die blijkbaar niet iedereen beheerst!

New emigrant.

Het stond destijds ergens op de site, tussen alle info. Zoals gezegd: er is ongetwijfeld veel gewijzigd.
De ervaring is, dat het het beste werkt om iemand daadwerkelijk te spreken te krijgen en dan het liefst persoonlijk, dus niet over de telefoon.

Ik zat destijds ook te twijfelen qua visa: kwam 10 punten te kort om meteen voor een vaste vergunning in aanmerking te komen en 'sponsorship' wat was dat nou precies?? Deze site had ik nog niet ontdekt... Ik heb uiteindelijk naar Berlijn gebeld, omdat ik in hun email gewoon werd terugverwezen naar hun website.
Het antwoord was toen van: als je nu al weet dat je punten te kort komt voor het vaste visum, dan moet je die dus niet aanvragen en moet je zorgen voor een sponsor.
Hoe ik dat dan voor mekaar moest krijgen, werd niet verteld.

Bij de immi-beurs was dat binnen 5 minuten duidelijk: checklist voor State Sponsorship, had 15 punten over, kwam dus in aanmerking en "dan moet je dit en dit doen en dan...." etc.. Zo simpel!

Er staat me iets van bij dat jullie in Zweden wonen? (ergens gelezen, te lui om het op te zoeken :) ) Hebben ze daar ook van die beurzen? Die in NL is net geweest, anders had iemand het daar evt voor jullie na kunnen vragen. Genoeg sympathieke Xpditers lijkt me... :)
 
Het stond destijds ergens op de site, tussen alle info. Zoals gezegd: er is ongetwijfeld veel gewijzigd.
De ervaring is, dat het het beste werkt om iemand daadwerkelijk te spreken te krijgen en dan het liefst persoonlijk, dus niet over de telefoon.

Ik zat destijds ook te twijfelen qua visa: kwam 10 punten te kort om meteen voor een vaste vergunning in aanmerking te komen en 'sponsorship' wat was dat nou precies?? Deze site had ik nog niet ontdekt... Ik heb uiteindelijk naar Berlijn gebeld, omdat ik in hun email gewoon werd terugverwezen naar hun website.
Het antwoord was toen van: als je nu al weet dat je punten te kort komt voor het vaste visum, dan moet je die dus niet aanvragen en moet je zorgen voor een sponsor.
Hoe ik dat dan voor mekaar moest krijgen, werd niet verteld.

Bij de immi-beurs was dat binnen 5 minuten duidelijk: checklist voor State Sponsorship, had 15 punten over, kwam dus in aanmerking en "dan moet je dit en dit doen en dan...." etc.. Zo simpel!

Er staat me iets van bij dat jullie in Zweden wonen? (ergens gelezen, te lui om het op te zoeken :) ) Hebben ze daar ook van die beurzen? Die in NL is net geweest, anders had iemand het daar evt voor jullie na kunnen vragen. Genoeg sympathieke Xpditers lijkt me... :)

Ja wij wonen in Zweden. En omdat we met z'n tweetjes zijn is er dus ook meteen de last dat voor ons allebei zo'n zelfde oplossing moet komen. Die beurs in Nederland was een mooie gelegenheid voor ons geweest maar omdat we net van een lange vakantie terug zijn was die beurs bezoeken in persoon sowieso buiten bereik geweest. Ik heb wat gezocht maar een soortgelijke beurs heb ik nog niet gevonden in Zweden.
Onze familieleden (een zus, tante, nichten en neef) in Australië willen ons graag hebben, maar wat er met sponsorschap wordt bedoeld vraag ik me inderdaad af. Ik heb zelfs nog brieven van werkgevers met het aanbod dat ik bij terugkomst in Australië direct weer in dienst wordt genomen, maar ja dat is van 28 jaar terug en één van die bedrijven bestaat inmiddels zelfs niet meer, maar men wilde mij altijd echt graag...ook terug in Nederland kon ik tot 2x toe weer terecht bij mijn oude werkgever, dezelfde week nog.

Ik zal ook nog wat vissen en kijken of er hier niet iets soortgelijks wordt gehouden als die beurs in Utrecht....een jaar lang wachten tot er een nieuwe beurs is duurt me net iets te lang!

New emigrant, met aanhang
 
Mooi dat je je netwerk nog hebt in Australië. Dat is over het algemeen erg waardevol. Mag ik vragen wat je voor werk deed/doet?
 
Onze familieleden (een zus, tante, nichten en neef) in Australië willen ons graag hebben, maar wat er met sponsorschap wordt bedoeld vraag ik me inderdaad af.

Ga even naar de website van de immi-dienst (www.immi.gov.au) om te kijken wat daar precies onder verstaan wordt en anders is er vast hier wel iets te vinden. Staat me iets van bij, dat familie dan garant voor je staat en dat je op een afstand van max. 500km ofzo mag wonen. Dus als je familie in Queensland zit, dan is WA bijv. geen optie. Dat idee.
Wat 'garant staan' dan precies inhoudt weet ik zo niet :(

Zijn er op deze site echt niet meer mensen die op latere leeftijd de sprong (opnieuw) wagen??
 
Mooi dat je je netwerk nog hebt in Australië. Dat is over het algemeen erg waardevol. Mag ik vragen wat je voor werk deed/doet?

Destijds heb ik m'n eigen bedrijfje gehad, een mobiele werkplaats waarmee ik langs klanten ging en alles aanpakte van horloges tot vrachtwagens en graafmachines. Later aangesteld als "de" monteur bij een "shire" onderhield ik hun wagenpark en al het ander materiaal en deed RTA vehicle inspections. In Nederland werkte ik als automonteur en APK keurmeester. In Zweden werk ik met vliegtuigen voor een regionaal bedrijf (Saab 340, 2000 en ATR modellen) op kantoor en in hangar maar heb hier geen diploma's voor van enig gewicht.
 
Wellicht is deze informatie bruikbaar:

http://www.immi.gov.au/visitors/retirement/405/

Het gaat over een Investor Retirement Visa, dat wellicht een mogelijkheid voor je is. Ik ken zelf geen mensen die met zo'n visum zijn binnen gekomen, maar de info zegt dat het voor 4 jaar is, dat je 40 uur per fortnight mag werken, je gesponsord moet worden door een state/territory en een investment moet maken van $750.000. Misschien hebben andere mensen hier ervaring mee.
 
Wellicht is deze informatie bruikbaar:

http://www.immi.gov.au/visitors/retirement/405/

Het gaat over een Investor Retirement Visa, dat wellicht een mogelijkheid voor je is. Ik ken zelf geen mensen die met zo'n visum zijn binnen gekomen, maar de info zegt dat het voor 4 jaar is, dat je 40 uur per fortnight mag werken, je gesponsord moet worden door een state/territory en een investment moet maken van $750.000. Misschien hebben andere mensen hier ervaring mee.

Hi,

Die visum optie heeft een hoop gelijkenissen met onze zaak, maar ik hoop werkelijk dat er nog een andere optie is! Zo'n bedrag ophoesten is niet niks en de andere haken en ogen die aan dit visum zijn verbonden zijn ook scherp. Ten eerste is de geldigheid beperkt to 4 jaar en wordt er niet gesproken over een verleng mogelijkheid. Je moet dat kapitaal van 750000 konstant zien te houden maar je wordt wel geknepen in het aantal uren dat je mag werken, dus hoe kun je dan zo'n bedrag op hetzelfde niveau houden? Met de helft van wat andere mensen verdienen moet je je kop boven water zien te houden. Daar bovenop moet je je eigen ziekenkostenverzekering met komplete dekking betalen, dat allemaal van 20 uur per week werken.
Als klap op de vuurpijl is een sponsorship van de betreffende state nodig, maar welke sponsor wil dat regelen voor mensen die nabij hun pensioenleeftijd zijn?
Ik kan me van een aantal zaken voorstellen dat men daarmee de echte uitzuigers kan vermijden maar zoals dit is gesteld wordt het helemaal onmogelijk gemaakt. Waarom mag men niet langer dan 20 uur per week werken, wat voor kwaad kan dat de Australische samenleving berokkenen?
Wie is er zo gek dat hij voor maar 4 jaar in Australië 750000 dollar neertelt?
Als men het een "retirement visa" noemt dan zou dit visum dus de mogelijkheid moeten bieden tot een volledige retirement periode in Australië, zoals ik het lees lijkt 4 jaar de grens te zijn en een permanent visa helemaal onmogelijk....heel vreemd allemaal of mis ik iets?

New emigrant
 
Idd zeg, wat een onmogelijke eisen.
En dan te bedenken dat België half bevolkt wordt door illegalen en onwerkwillige vreemdelingen - Milton's Erehwon all over again !
 
750.000 Dollar? Koopje toch?:D
Ik lees dat het een investment is. Je bent het dus niet kwijt, maar je moet er bijvoorbeeld aandelen in een bedrijf voor kopen. Met een commissariaat, een functie en het dividend kun je daar waarschijnlijk een beste boterham van eten.

Punt is,... je moet het wel even neertellen...
 
Hallo New Emigrant,

Ik ben een tweedejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Voor een schoolopdracht maak ik een artikel over emigreren op latere leeftijd. Zou ik u of uw vrouw hier een paar vragen over mogen stellen? Het artikel wordt nergens gepubliceerd en ik kan eventueel pseudoniemen gebruiken. Als u interesse heeft kunt u mij terug mailen op: jody.geerling@student.hu.nl.

Alvast bedankt,


Jody Geerling
 
Back
Top