eisen voor de hond emigratie australie

aqua-dream

New Member
Hallo,

Wat zijn de eisen als je je hond meeneemt als je gaat emigreren naar australie?
en hoelang van te voren moet je dat regelen?
Wil ook graag reakties horen van mensen die dit traject allemaal al doorlopen hebben en die al in australie zitten,
is de reis te doen voor die beesten?

Groetjes joke
 
er lopen al een aantal draadjes over huisdieren en voornamelijk honden, misschien kun je het even searchen.Of lees het verhaal van Sarabaes, haar man en hond zijn vorige week net aangekomen.

groetjes Manja :)
 
Hey Joke! Onze hond Marcel zit nu al een dag of 5 in het quarantainestation bij Spotswood, Melbourne.  Op de webiste van AQIS vindt je alle papieren terug, maar kort samengevat gaat het zo. ONgeveer 10 maand voor vertrek (aantal dagen is belangrijk, dus goed nakijken op papieren) begin je met de hond een rabiesinspuiting te geven. Nadien volgt dan een titertest, zodat ze deftig weten of de hond gevaccineerd is en toch geen rabies heeft. Op bepaalde ogenblikken/perioden voor vertrek, moet je andere testen laten doen, de juiste dates hiervoor staan duidelijk op de website en de formulieren vermeld. Je vraagt een importvergunning aan, kost je wat geld ma niet zo heel veel, zodat je de toestemming hebt om de hond te importeren. Met dat importnummer kan je dan een plaats reserveren op een vliegtuig én bij het quarantainestation. Wij hebben met DTC gewerkt, een vervoersmaatschappij die dus animal transport doet en dat is super verlopen. De dieren vliegen met Malaysian airlines, ma dat regelt DTC allemaal. In Oz wordt de hond dan opgewacht door iemand van het quar.station en eenmaal daar kan ie uit de kooi. Het betekent wel dat de hond ongeveer 40 uur in een verzegelde kooi zit, er ni uit mag maar hij heeft wel water natuurlijk hé. Als je alle testen op de juiste manieren gedaan hebt en binnen de goeie periodes (staat allemaal op importvergunning, je gewoon aan de termijnen houden), dan moet een hond uit Nland en Belgie miniumum 30 dagen in quarantaine. Je mag em wel bezoeken.
Goedkoop ist allemaal niet en tja, je kent je eigen hond en weet of ie die maand kennel aankan. Voor onze hond Rudi was dat ni te doen, die is veel te schuchter en die hebben we dan ook laten adopteren door een koppel uit Nland.  Hij zit daar goed en is nu tenminste ni getraumatiseerd door dat hele gedoe. Onze Franse bulldog Marcel is dus wel mee, das een echte mensenvriend en dartelt 'as we speak' lekker rond in zijn kennel, die heeft nergens last van. De eerste 2 dagen is de hond wel wat gedesorienteerd, maar nadien gaat dat vlot hoor. En je kan em bezoeken, dus dat helpt ook, dan zijn die 30 dagen gelukkig snel om. Want uiteindelijk wil je je hond dichtbij je hebben.
Het is een heel proces, maar wij hadden het ervoor over, Marcel is deel van ons gezin en kzou hem ni willen missen. Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel! Succes!  :up:
 
Het zijn minimum 150 dagen voor aankomst in Oz, dat de rabiestest moet gedaan worden, anders duurt de quarantaine langer. De test is een jaar voor aankomst geldig. Dus je maakt die periode zo lang als je zelf wilt, wij hebben em toch ongeveer een 10 maand voor Marcel zijn aankomst gedaan, maar het belangrijkste is dus dat het minmum 150 dagen moet zijn, dus das 5 maand ongeveer.

Sara
 
[quote author=aqua-dream link=topic=5156.msg65027#msg65027 date=1152441466]
Wil ook graag reakties horen van mensen die dit traject allemaal al doorlopen hebben en die al in australie zitten,
is de reis te doen voor die beesten?

Groetjes joke
[/quote]

O ja, nog effe zeggen: "is de reis te doen voor dieren?"  Kijk, ook daar hebben we hier al over gediscussieerd. Je moet als algemene regel nemen dat de hond 40 uur vastzit dus ni effe kan plassen of zo. Wij hebben een erg grote kooi gekocht voor hem, normaal gezien moet een hond bvb kunnen zitten, staan en zich omdraaien zonder de wanden te raken.
De situatie hangt van hond tot hond af. Onze hond Marcel heeft thuis een bench, dus in een 'kooi' zitten, is ie gewend.  Wij hebben een extra grote gekocht, zodat ie eventueel in een hoek van de kooi effe kon plassen, zonder nadien in zijn eigen vuil te moeten zitten, ma ja dat helemaal supercomfortabel maken voor de hond kan niet. Gelukkig hebben wij voor vertrek een lekker lange wandeling gemaakt én hij was nog moe van het vroege opstaan (om 3 uur a.m. van Antwerpen naar Schiphol gereden  :-D ). Ik heb hem erin gezet en gewoon 'bench' gezegd, zodat ie wist dat dat 'zijn nestje' was. Kben ook direct weggegaan, uit zijn zicht, zodat ie mij niet 'upset' zag.
40 uur blijft lang en het zijn toch rare geluiden, er zijn andere beesten om je heen en je moet toch 2maal opstijgen en landen. Maar een hond die een 'steady' motor hoort, valt in slaap. Een hond heeft weinig tijdsbesef, dus dat valt ook wel weer mee. Zoals we kunnen blijven zeggen, diep in je hart ken je je hond en wéét je wat ie aankan. Natuurlijk is dit een uitzonderlijke situatie, maar die vervoerders en quarantaine-mensen weten écht met wat ze bezig zijn. Het hoeft absoluut geen trauma te worden!  :up:
Er zijn hier opt forum nog andere mensen die een tijd geleden hun dieren hebben laten overkomen en die zijn allemaal superblij dat ze het gedaan hebben. Tuurlijk is die maand quarantaine ni leuk, maar dat is zo voorbij!

Sara
 
Wij hebben zelfs een opaatje van 13 overlaten komen, wel samen met zijn pleegzus van twee en ze hebben ook samen in de kennel in het quarantaine station gezeten. Alles is prima verlopen. We hadden hier de meeste zorgen over en hoe moeilijk het ook gegaan is met ons visum. De stappen van de honden waren achteraf de gene met de minst zorgen. Ze liggen lekker allebei te soezen bovenop mijn nu koude voeten. Haha  ze zijn tenslotte niet voor niks meegenomen.
Groetjes Sabine
 
Ff nog een vraagje: De rabies test moet dus minimaal 150 dagen voor vertrek maar hoe lang voor de test moet je hond dan worden ingeënt tegen rabies dan?
 
[quote author=Fletch link=topic=5156.msg65060#msg65060 date=1152454205]
Ff nog een vraagje: De rabies test moet dus minimaal 150 dagen voor vertrek maar hoe lang voor de test moet je hond dan worden ingeënt tegen rabies dan?
[/quote]

Nee ik bedoel dat de rabies vaccinatie minstens 150 dagen voor vertrek moet gedaan worden, de test volgt dan meestal een maandje later ...

Sara
 
[quote author=sarabaes link=topic=5156.msg65066#msg65066 date=1152458164]
[quote author=Fletch link=topic=5156.msg65060#msg65060 date=1152454205]
Ff nog een vraagje: De rabies test moet dus minimaal 150 dagen voor vertrek maar hoe lang voor de test moet je hond dan worden ingeënt tegen rabies dan?
[/quote]

Nee ik bedoel dat de rabies vaccinatie minstens 150 dagen voor vertrek moet gedaan worden, de test volgt dan meestal een maandje later ...

Sara
[/quote]

Oh...ik dacht dat de 150 dagen gerekend werden vanaf de labaratorium test voor het bloedonderzoek (dus de maand na de eigenlijke inenting). Betekent dat we als we vanaf de entingsdatum rekenen nog eerder weg kunnen als het huis verkocht is :-o
 
wij willen onze 2 honden ook meenemen en hebben de meeste dingen al geregeld, ook bv dus de papieren bij AQIS al gedownload. het enige pnut waar ik even meezit is de volgend: je moet dus een "importer"opgeven, een australisch adres, om de importgoedkeuring te krijgen. Maar wij zitten nu nog in nederland en hebben dus geen australisch adres. Hoe kunnen we dat oplossen? Iemand ideeen??
 
[quote author=sash link=topic=5156.msg65975#msg65975 date=1153340340]
wij willen onze 2 honden ook meenemen en hebben de meeste dingen al geregeld, ook bv dus de papieren bij AQIS al gedownload. het enige pnut waar ik even meezit is de volgend: je moet dus een "importer"opgeven, een australisch adres, om de importgoedkeuring te krijgen. Maar wij zitten nu nog in nederland en hebben dus geen australisch adres. Hoe kunnen we dat oplossen? Iemand ideeen??
[/quote]
Sash, wij hadden dat ooki niet. Het beste is dat je het adres van vrienden opgeeft......wij hadden nog geen kennissen in Oz, dus heeft Erna van het forum zich opgegeven als 'importer'.  :up:  :up:  :up: Misschien een idee om een bevriend forumlid in Oz te vragen? Echt veel last hebben ze er ni van hoor, je kan de exporter (jij dus vanuit Nland / België) opgeven als contact en dan sturen ze alle papieren/vragen naar jou.

Gr,
Sara
 
dank je Sara voor de reactie:

hierbij dan gelijk de vraag: zou iemand het erg vinden om ons te helpen om ïmporter te zijn, zodat wij onze 2 honden (heel lief, echt waar) kunnen laten overkomen. Wij zijn Erwin en Saskia met 2 kleine meisjes (voor het geval je iets meer wilt weten) en gaan eind september naar Brisbane. Of we dan meteen de honden op transport zetten hangt een beetje af van onze plannen.

groet Sash
 
[quote author=sash link=topic=5156.msg66009#msg66009 date=1153393602]
dank je Sara voor de reactie:

hierbij dan gelijk de vraag: zou iemand het erg vinden om ons te helpen om ïmporter te zijn, zodat wij onze 2 honden (heel lief, echt waar) kunnen laten overkomen. Wij zijn Erwin en Saskia met 2 kleine meisjes (voor het geval je iets meer wilt weten) en gaan eind september naar Brisbane. Of we dan meteen de honden op transport zetten hangt een beetje af van onze plannen.

groet Sash
[/quote]

Sash, als je kan wachten tot we een vast adres hebben in Alice Springs, nog zo'n week of 5, dan mag je gerust ons gebruiken hoor! Maar ja, we hebben pas een huis midden augustus dus nog effe geduld dan ....dus kweet ni wannéér je je vergunning gaat aanvragen?

Indien het toch sneller moet .... er zal zeker wel iemand zijn die je nu al kan 'gebruiken' als importer hoor!  :up: Anders horen we het wel!

Succes,
Sara
 
Hallo sara,
ik weet niet hoelang het duurt voor je de goedkeuring binnenkrijgt vanuit Australie. Als dat binnen een week is gebeurt dan zou ik het heel leuk vinden als jullie zouden willen helpen. Is er iemand die nu meteen kan helpen dan laat ik nog even iets weten. In ieder geval heel leuk, dat je wilt helpen.

gr sash
 
[quote author=sash link=topic=5156.msg66015#msg66015 date=1153396684]
Hallo sara,
ik weet niet hoelang het duurt voor je de goedkeuring binnenkrijgt vanuit Australie. Als dat binnen een week is gebeurt dan zou ik het heel leuk vinden als jullie zouden willen helpen. Is er iemand die nu meteen kan helpen dan laat ik nog even iets weten. In ieder geval heel leuk, dat je wilt helpen.

gr sash
[/quote]

Wat bedoel je met goedkeuring? Eigenlijk ist simpel  :lol: : de hond krijgt de rabies inspuiting, wordt getest. Indien oke, invoervergunning aanvragen (daarvoor heb je dus een importer nodig). Na een weekje of 2-3 heb je die. Dan ist wachten en op de juiste tijdstippen alle testen/inspuitingen doen. Dit alles betekent dat de hond dus vanaf de rabies inspuiting 150 dagen later kan vertrekken, anders duurt de quarantaine langer.
Kweet ni wanneer jullie hen willen laten vliegen. Maar als je pas over enkele weken de invoervergunning wil aanvragen, zijn we dus gerust kandidaat.

Gr,
Sara
 
Back
Top