electrician WA license + exam?

mariekske

New Member
Weer een vraagje vanuit Ierland gesteld door Liam die nu in Oz zit...
Klopt het dat wanneer je als electricien aan de slag gaat je het 1e jaar als Trade Assistant moet werken totdat je je WA license krijgt...? En je dan ook een examen moet doen? Dit is wat Liam te horen kreeg toen ie naar een bedrijf ging. Kzei; no worries; kstel de vraag voor je op Xpdite en er zijn vast mensen die hier weet van hebben... Alle tips zijn welkom. Hij was wat teleurgesteld want hi is door de hele visa procedure heen, heeft skills assesment/tra gedaan en nu zit ie in Oz en moet ie misschien weer examens ondergaan. Iemand die misschien weet hoe en of er onderuit te komen is...? Alvast super bedankt!
Grts, Marieke

Ha Marieke,
Wij hebben hetzelfde, Mark is ook elektricien. ( Althans in NL )
Het klopt precies wat Liam zegt.
Nu schijnen alleen in Victoria de regels anders te zijn. Het fijne weten we ook niet precies.

Mark gaat misschien nu in Cairns of omgeving als leerling werken. (voor een jaar ) Daarna kan hij examen doen.
We horen het wel, wat betreft WA heeft Liam gelijk. ( balen he, omdat hij daarom een visum heeft gekregen )

Groetjes Jolanda  :up:

ps, ik weet niet of Liam hier onderuit kan komen, want elektricien is een soort van beschermd beroep. Officieel mag iemand die geen licence heeft niet eens zelf een stekkertje verwisselen.

Hey bedankt Jolanda! Heb je net een mailtje gestuurd maar daar hoef je dus nix mee te doen. Bedankt voor je snelle antwoord!

He Marieke, ik heb geen mailtje ontvangen, maar zou je me op de hoogte willen houden ??

Groetjes Jolanda  :up:

yep, ik houd je op de hoogte! Heb iets verkeerd gedaan met t vertsuren van mn mailtje, hmmmm... Jouw partner heeft zijn examen succesvol afgelegd en license gekregen...?

Via een recruitment agency waar Liam zich heeft aangemeld zou t mogelijk moeten zijn om Zonder Jaar werkervaring als Trade assistant een provisonal license te verkrijgen en daardoor gewoon betaald kunnen krijgen als electricien ipv Trade assistant.
Iemand die ons hierover meer kan vertellen of ervaring heeft, want er zullen toch wel een aantal sparkies rondlopen in Oz!?
grts, Marieke

Wat is het verschil tussen elektricien en trade assistant?
Was zelf ook elektricien in Belgie maar weet nog niet of ik hier al die moeite ga doen om mijn license te krijgen.

Trade assistant is zeg maar dat je onder supervisie werkt als electricien... Je hebt dan nog geen officiel license/bevoegdheid om zelfstandig te werken.

Mmm... kreeg vanochtend een teleurgestelde Liam aan de telefoon. Hij moet dus om als zelfstandig electricien te mogen werken eerst een tijdlang als trades assistant werken, examen doen en dan license ontvangen. Pas als je je license hebt kun je gewone centjes verdienen, kan wel oplopen tot een jaar!  :shock:Het bedrijf waar hij vandaag bij op gesprek was vertelde dat hij de eerste maanden slechts 20 dollar bruto ging verdienen, en tzt zou t oplopen, dit heeft allemaal te doen met t feit dat je als electricien eerst een bepaalde tijd 'onder toezicht' moet werken. Zeer teleurstellend want in de krant wordt 30-en soms 40 dollar geboden. Ze hebben zoveel vaklui nodig, je werkt je een bult om in Oz te MOGEN werken en wonen, betaalt daar ook een flinke duit voor en dan moet je onderdaan beginnen terwijl je super ervaren bent. En met de stijgende huisprijzen en alle investering die hij/wij hebben moeten doen is dat ekkekes heel zuur...... Zo, ik heb t er even uit gegooid...
Iemand die dit anders heeft ervaren als electricien...?

Het is sh#t, maar helaas is het niet anders, wel balen he.
Het vervelende is dat je echt ervaren bent..............en je daarom het visum hebt gekregen.

Probeer anders eens uit te zoeken hoe de regels in Victoria zijn. Ik dacht dat ze iets anders waren, maar ik weet het niet zeker.

Succes met alles Jolanda  :up:

Hoi Jolanda, Liam kan in Feb 08 zijn examen doen en dan hopelijk is zijn license dan binnen en kan hij voor normaal geld werken ipv heeeel weinig geld (20 dollar bruto p/u wordt hem nu geboden, AUW!) Das zo ongeveer t zelfde als ik nu in de kinderopvang verdien... In de krant wordt er geadverteerd voor 30-40 dollar per uur. NOg ff wachten Liam!

Een kennis van me - licensed electrician - werkt momenteel in de mijnbouw in Queensland en verdient daar $ 2000 per week schoon. Hij werkt 10 uur per dag, 10 dagen op en vier dagen af. Datzelfde soort geld wordt momenteel geboden bij diverse mijnbouw bedrijven in WA, vertelde hij me vorige week.

[quote author=mariekske link=topic=7933.msg103528#msg103528 date=1196162225]
Zeer teleurstellend want in de krant wordt 30-en soms 40 dollar geboden. Ze hebben zoveel vaklui nodig, je werkt je een bult om in Oz te MOGEN werken en wonen, betaalt daar ook een flinke duit voor en dan moet je onderdaan beginnen terwijl je super ervaren bent. En met de stijgende huisprijzen en alle investering die hij/wij hebben moeten doen is dat ekkekes heel zuur...... Zo, ik heb t er even uit gegooid...
Iemand die dit anders heeft ervaren als electricien...?
[/quote]
Welcome to the club...  :crazy: :dunno: Daar moet je ff doorheen en maken de meeste tradies mee die van overseas hier heen verhuizen. Het is inderdaad schandalig dat je geen papieren krijgt. Als of Australie beter is dan de modernen landen in Europa. :wall: .. Mijn vrouw maakt het zelfde mee en die werktte in de aged care...
Anyway 1 heel grote troost is, als je straks die licens hebt dan verdien je waarschijlijk 2 to 4 keer zoveel als een electrician in Nederland of België.

En als je met 20 dollar bruto bedoelt per uur dan is het nog niet verkeers normaal sallaris voor trainnees zat geloof ik tussen de 30 en 36000 per jaar geen idee wat dat per uur is maar geen 20 bucks.

Succes en ik hou dit topic in de gaten zeer interessant onderwerp namelijk.  :up:

Back