Ellawishes; lastavaza

Ellawishes

Active Member
Goedemiddag allemaal!

Het is eindelijk zover; tijd om een laatste stand van zaken-topic aan te maken.

Mijn naam is El en ik heb vrijdag 14 februari mijn aanvraag voor een partnervisum 309 op de bus gedaan. Met spoed laten bezorgen in Duitsland, wat betekent dat het morgen op de ambassade gaat zijn. Er moest wat spoed achter in verband met statutory declarations die maar geldig zijn 6 weken na datum. Waar ik + partner iets te laat kwamen, waardoor ik de hele aanvaag af heb moeten ronden in twee weken.

Heb een pakket van 1,2 kg op de bus gedaan, en nu is het wachten gestart. Mijn aanvraag is vrij compleet, heb mijn VOG en Australische police check er al bij gedaan, het enige wat ik nog moet regelen zijn mijn medicals. Zodra ik mijn TRN heb ontvangen wil ik deze ook doen zodat het hele proces vlotjes verloopt.

Mijn partner bevindt zich op het moment in Broome, waar ik 4 april al heen ga vliegen! Ik ga op een touristenvisum, en heb de stiekeme (maar niet heel reële) hoop dat ik mijn toeristenvisum niet hoef te hernieuwen en dat ik dus in ongeveer 5 maanden mijn grant zal krijgen. Als dat niet gebeurd, ook geen heel groot probleem maar dan moet ik een uitstapje maken naar het buitenland!

Ik ben ontzettend blij dat de aanvraag weg is, het was een heel raar gevoel om iets in te leveren waar zo veel werk aan zit. Nu hopen dat het snel terecht is en dat ik snel bericht krijg van de ambassade dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen.

En dan nu voornamelijk van mijn tijd in Nederland genieten, vrienden, familie.. Het gemis van mijn vriend maar ook de blijdschap die ik ervaar omdat ik zo snel alweer bij hem ga zijn!

Groetjes, El

En dan ook gelijk nog een vraag voor de mensen die er misschien meer over weten. Ik ben vorig jaar op vakantie geweest naar Oz op een toeristenvisum, en dit visum is nog geldig tot 13 april. Ik ga de 5e van april arriveren in Australië, dus dan heb ik weer drie maanden. Als mijn partnervisum nog niet goedgekeurd is tegen die tijd moet ik het land uit, om vervolgens het land weer in te kunnen. Nu kan ik op mijn huidige visum de eerste keer dus nog wel in Aus verblijven voor een maand of drie, maar dan moet ik in het buitenland een nieuw toeristenvisum aanvragen. Zou dit me problemen op gaan leveren om zo snel na vertrek alweer terug te komen op een nieuw aangevraagd visum? Of kan ik beter een nieuw toeristenvisum aanvragen wat me weer een jaar geeft waarin ik dus periodes vn drie maanden in Australië kan blijven voor een jaar?

Ik wilde eergisteren een toeristenvisum aanvragen, maar toen gaf de website aan dat mijn eerdere visum nog geldig was- iets wat ik was vergeten. Kan ik gewoon een nieuwe aanvragen? Komt mijn oude dan te vervallen en krijg ik dan een nieuwe die een jaar geldig is? Of worden er dan vragen gesteld omdat ik een nieuw toeristenvisum aanvraag terwijl mijn oude nog niet verlopen is?

Hou er rekening mee dat je sowieso het land weer even moet verlaten als je visum wordt toegewezen. Je krijgt dan vantevoren bericht met het verzoek om het land te verlaten. Ik geloof dat het op het moment gemiddeld 7 maanden duurt.
Ik heb mijn aanvraag vorig jaar juli ingediend en heb met ongeveer 6,5 maand mijn grant gekregen.

Ja ik weet dat ik de immi moet bellen maar dat gaat niet lukken deze week, vandaar dat ik me af vroegt of iemand op 't forum misschien meer informatie had.

Vandaag de officiële bevestiging gekregen dat ze mijn applicatie in behandeling hebben genomen! Gewoon een geautomatiseerd mailtje maar ben er wel ontzettend blij mee!

Mooi dat je pakket op de bus is! Nu breekt weer de spannende tijd aan van het wachten: succes!

Nog even over dat toeristenvisum. Je schrijft dat deze afloopt op 13 april, dan heb je niet meer drie maanden. Ik heb zelf ook toen ik nog een geldig toeristenvisum had, opnieuw aangevraagd omdat deze nog maar twee weken geldig was. Ik kreeg dezelfde vraag als jij, maar je kunt gewoon verder met aanvragen van een nieuw toeristenvisum. Dan heb je even wat meer adem.
Maar zoals Gwen al zei: even bellen (volgens mij kan je ook met kantoor van Berlijn bellen). Laat je het nog even weten?

Hoi Cappuccino!

Ja, ik denk dat ik dat ook gewoon doe. Ik ga proberen morgen te bellen na mijn werk, dan laat ik het absoluut weten! :)

Ik zit een beetje te twijfelen waar ik het moet plaatsen; maar ik ga er maar beginnen hier in mijn LASTAVAZA-topic. Zo heb ik mijn aanvraag uitgezocht en verzonden :)

We hebben dit viosum aangevraagd op de volgende basis:
-Van juli 2012 tot februari 2013 zijn we samen geweest en in een relatie: een totaal van 8 maanden
-Van juni 2013 - september 2013 zijn we drie maanden samen geweest en hebben we gereisd
-Van december 2013 - januari 2014 zijn we vijf weken samen geweest om kerst en oud en nieuw te vieren. Tevens deze vakantie ons 1,5 jarig jubileum gevierd
-Februari 2014 > aanvraag partnervisum naar Berlijn en de 19e geaccepteerd.

Allereerste stap: oriëntatie. Ik ben begonnen met inlezen over dit partnervisum toen we al in een vrij vroeg stadium waren van onze relatie. Ik wilde natuurlijk kijken voor mogelijkheden om in Australie te blijven en bij mijn vriend te zijn. Al snel kwam ik op een aantal opties uit die voor mij interessant zouden kunnen zijn. Een skilled visa heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk bleek een partner-visum toch makkelijk voor ons te zijn. Niet op basis van een huwelijk, maar de de-facto variant is waar ik het hier over ga hebben.
De allereerste stap hangt samen met voornamelijk informatie inwinnen:

Het partner migration booklet van de DIABP. Het meest belangrijke stuk informatie wat je kunt hebben. Lees het door, en lees het dan nogmaals door. Wat ik heb gedaan is het gewoon een aantal keer doorlezen, een schrijfblok en een pen ernaast en dingen die je niet moet/wilt vergeten of die je belangrijk lijken: opschrijven. Er komt zo veel informatie op je af dat je het niet allemaal gaat onthouden.
http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf

Naar aanleiding daarvan ben ik bewijsmateriaal gaan 'sparen'. Aangezien we lang nog niet voldeden aan de 1-jaar relatie-eis konden we er op het moment nog niks mee, maar door het uitvoerig door te lezen heb ik er later wel veel aan gehad. Alle dingen die we gezamenlijk deden en waar ik een bewijsje van kreeg in wat voor soort/vorm dan ook, heb ik bewaard. Toegangstickets, entry tickets, entry permits waar onze beider namen op stonden, fishing permits en ga zo maar door. Hotelboekingen, gezamenlijke vluchten. Onder andere met oog op het visum ben ik ook brieven gaan schrijven en versturen per post.

Ook geen onbelangrijke site, is de site van de ambassade in Berlijn. Lees dit aandachtig door, zo geven ze bijvoorbeeld aan dat ze geen persoonlijke correspondentie willen ontvangen. Zelf heb ik ervoor gekozen dit wel te doen, aangezien dit mijns inzien ook bewijst dat onze relatie 'echt' is. In het booklet van de IMMI wordt ook aangegeven dat elke relatie anders is, en dat hun lijst van bewijsmaterialen dus niet per se de juiste informatie is. Onze brieven zijn persoonlijk maar laten wel heel sterk zien wat we voor elkaar voelen.
http://www.germany.embassy.gov.au/beln/partner_engl.html

Toen we hebben besloten voor dit visum te gaan ben ik al het bewijsmateriaal wat ik al had op een grote stapel gaan verzamelen wat ik langzaam per categorie heb uitgewerkt. (Volgende lijst met dank aan mede-forummer Margriet).

Table of contents:

Form 47SP
Form 40SP
Documents
History of our relationshio -Our statements
Financial aspects
Nature of the household
Social context
Statutory declarations
Nature of commitment

Form 47SP /40SP:
Deze spreken voor zich. Ik heb verhalen gelezen over mensen waarbij hun credit-card betaling geblokkeerd waren in verband met een ingesteld limiet op de creditcard. Als je hier niet zeker over bent bel dan even met je bank zodat je betaling niet geweigerd wordt, zou lullig zijn.

Documents:
Alle oficiele documenten die gevraagd worden. Uitreksel geboorterigister, kopieen van paspoorten (gercertificeerd), pasfoto's, mijn Australische police check en Nederlandse VOG (zonder vertaling aangezien er een engelse vertaling bijgeleverd wordt. NB deze documenten hoef je niet perse mee te sturen met je applicatie. Als je ervoor kiest ze niet mee te sturen zal je CO er later om vragen)

History of our relationship- Our statements

Spreekt ook voor zich, zitten onze beider verklaringen in over onze relatie. Die van Hubbie was 2 pagina's lang, die van mij 5. Dat zegt niks, zolang je maar in eerlijkheid vertelt over je relatie. In booklet 1 staat precies wat IMMI terug wil lezen in zo'n verklaring. Ik heb heel uitgebreid beschreven hoe we elkaar ontmoet hebben, waar, en hoe onze relatie zich ontwikkelt heeft. Ik heb alles heel uitgebreid beschreven, en zo ook beschreven bv. dat we het moeilijk hebben gehad in de periodes dat we van elkaar gescheiden waren, en wat we eraan hebben gehad dit proberen te verzachten. Ook hoe we contact hebben gehouden is erg belangrijk in deze statement!
Van hoe onze relatie zich steeds dieper ontwikkeld heeft en hoe onze toekomstplannen zich gedurende de relatie zich steeds meer focusten op een leven en een toekomst samen. Zo ook een stukje met mijn gedachten over onze toekomst samen, en onze 'toekomstdromen'. Ik denk dat je hier bijna niet fout kan gaan, zolang je eerlijk bent. Mocht je uitgenodigd worden voor een telefonisch interview wil je niet op leugens betrapt worden die je hebt vertelt om je verhaal mooier te maken dan het. Vertel de waarheid en je zit goed.

Financial aspects:
Voor elk van de volgende vier categorieren heb ik een blaadje gedaan waarop ik uit heb gelegd wat er te vinden is onder de categorie. Ik las een tip op internet die ik zeer bruikbaar vond. Houd goed in je achterhoofd dat je CO geen gedachten kan lezen. Iets kan voor jou heel logisch overkomen, of in jouw ogen erop wijzen dat je een 'echte relatie' hebt, maar ziet een 'outsider' dat ook? Leg het uit als jij bepaalde verbanden legt, leg aan de CO uit wat hij ziet en waarom dat er op duidt dat jullie relatie een echte relatie is! Leg uit wat uitleg nodig heeft, maar schrijf ook geen boekwerk. Houdt het kort en bondig en prettig leesbaar.
Ik heb bankstatement van mijn Hubbie en mij naast elkaar gelegd, en heb transacties gehighlight. Aangezien we geen gezamenlijk rekening hebben kan ik zo wel bewijzen dat we bv. op dezelfde plaats bij dezelfde supermarkt boodschappen hebben gedaan. Specifieke transacties heb ik genummerd en doorverwezen naar een A4-tje waarop ik een korte toelichting geef bij elke transactie, en transacties die we beiden hebben gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld om en om betaald voor dezelfde kampeerplek, boodschappen, etenstentjes, etc etc. Uit deze statements kan je ontzettend veel halen aangezien ze ook laten zien waar je geld pint bv! Zo heb ik ook bewezen dat we samen hebben gewoond, voor de periode van drie maanden hebben we wekelijks om en om de huur betaald, wat in de afschriften heel netjes naar voren komt als 'transactie Rent'.

Ook heb ik aantal facturen meegezonden: een factuur voor onze snowboardvakantie, een factuur voor een permit voor een natuurpark / Aboriginal gebied / factuur voor een waterpretpark in Bali etc.

Ook gezamenlijk reizen komen voor op je statements, tickets die ik geboekt heb, tickets die Hubbie geboekt heeft. Laat zien dat je zorg draagt voor elkaar (financieel) ook als je geen gezamenlijk bankrekening kunt overleggen.
Ben je aan het voorbereiden voor een visum en ben je in Australie met je partner? Open dan een gezamenlijke rekenening! Dit zorgt ook gelijk weer voor ander bewijsmateriaal, namelijk jullie beider namen geadresseerd op hetzelfde adres.

Nature of our household:
Lastige categorie waarin ik weinig materiaal had. Heb een declaratie gescheven waarin beschreven staat hoe we het huishouden verdelen, wie wat precies doet en ook beschrijvingen over hoe we onze financiën delen. Aangezien we veel gekampeerd hebben samen heb ik een stuk geschreven wat betrekking heeft op dit kamperen, en ook hoe we het huishouden hebben verdeelt toen we in Darwin woonden. Van zaken zoals koken, schoonmaken tot het uitlaten van de hond heb ik hierin beschreven.

Correspondentie gericht aan ons individueel, maar wel op hetzelfde adres. Ik had veel moeite met post vinden waar mijn adres in Darwin op stond, maar uiteindelijk een brief gevonden. Van mijn Hubbie had ik wat meer post met dit adres erop. Betekent dus dat de post niet gericht is aan ons beiden, maar wel post op hetzelfde adres. Weer een bewijs voor het samenwonen.

Ik heb een vlucht geboekt (mijn vlucht naar huis) die ik op Hubbie zijn ouderlijk adres heb laten factureren, en op ebay een keer een aankoop gedaan die ik ook op zijn thuisadres heb laten factureren. Dit ook meeverzonden met wel een uitleg waarom ik dit erin heb gedaan! Nogmaals geen boekwerk, maar wel kort waarom dit erin zat. 'Omdat ik in die tijd toen bij hun thuis was..'.

The social context of our relationship
Ook weer een inleidende pagina waarop aangegeven staat wat er te vinden is aan materiaal.
-Foto's van mij en Hub samen en van mij en Hub met familie
-Tickets van mij Naar OZ
-Tickets van Hub naar NL
-Tickets van ons beiden naar zijn ouders en Bali
-Reisvergunningen voor een Aboriginal community (waar onze namen op staan)
-Toegangstickets voor een Gorge
-Toegangsbewijs voor een station op de Gibb river rd
-Hotel boeking met onze beide namen (een aantal van deze overlappen de financiele inhoud)
-Bioscoopkaartjes (die de CO heel makkelijk tegen het tijdsbestek kan leggen dat we samen waren + onze bank statements)
-Uitnodigingen met onze beide namen erop voor een verjaardagfeestje

Enzovoorts, je krijgt het idee. Alles wat met ons samen te maken heeft met betrekking tot reizen en het echt vormen van een koppel, een koppel wat uit eten gaat en samen de bioscoop bezoekt en samen reist.

Statutory declarations:
Ik heb een drietal verklaringen laten schrijven. Hubbies moeder, onze huisbazin in Darwin (die dus daarmee ook gelijk bevestigd dat we samen hebben gewoond) en mijn broer (waarbij we vijf weken hebben doorgebracht in de laatste vakantie). Let erop dat je declarations door residents/citizens geschreven moeten worden, en 6 weken geldig zijn nadat ze geschreven zijn! Hier liepen wij tegenaan, ik had opeens nog twee weken om alles bij elkaar te krijgen, anders had ik weer om een nieuwe dec. moeten gaan vragen.

The nature of our commitment

Hier ook weer een uitleg met wat er te vinden is, maar ook een uitleg waarom sommige dingen niet te vinden zijn. Wij houden voornamelijk contact via bellen (viber) en emailen. Ik heb altijd gedacht dat Viber al je geschiedenis onthoudt, maar doet dit dus niet. Resulteerde in een goede drie maanden waarin we dus geen bel-logs hebben. Gelukkig had ik ook wel via Hema gebeld wat wel al je historie onthoudt, en een keertje een printscreen gemaakt van mijn telefoonscherm, maar toch mist er een hoop. Dit uitgelegd, en ook aangegeven dat ik in onze what's app history (probeer maar 300 pagina's aan whats app tot 13 terug te brengen!!) stukjes heb gebruikt die refereren naar elkaar bellen in de tijd dat ik de Viber logs mis. Het is niet anders.

Verder hier dus een samenvatting van onze what's app gesprekken. Hier ook een aantal strubbelingen ingedaan, die erg goed opgelost zijn. (waar ook weer in na voren kwam dat we even een ruzietje hadden, elkaar op hadden gebeld en dat het hierna weer goed was)

Persoonlijke correspondentie: Een emailgsprek waarin ik vrienden vertel over Hubbie en wat we mee hebben gemaakt e.d / Brieven / handgeschreven enveloppen / een paar fotokopieen van een aantal pagina van een journal wat ik bijhoudt voor ons allebei.

Ze willen hier zien dat je relatie stand houdt. Ben je bezig met een huis kopen? Laat dit op beider naam doen, enz enz. Registratie van partnerschap is in sommige staten ook erg makkelijk. Dit is iets wat Hub en ik gaan doen zodra ik weer in Australie ben. Mochten ze meer bewijsmateriaal verzoeken kan ik ze dit overleggen, alsmede dat we een bankrekening op beider namen gaan openen (iets wat we al hadden kunnen doen!)

Officiele vertalingen?
Ik heb niks officieel laten vertalen, de HEMA bel-log is natuurlijk wel in het NL maar heb de mobiele nummers gehighlight, dus dat is ook als je geen NL kan lezen erg duidelijk.

Health checks?
Hee, die missen nog! Zodra je een visum nummer hebt kan je bij een beste man in Amsterdam een medische keuring ondergaan. Als je dit niet zelf doet, zal je CO hier op een gegeven moment om vragen.
Zelf laat ik dit doen in Maart, zodat ze al het papierwerk hebben.

Dit allemaal los op een stapel > de ambassade van Berlijn geeft duidelijk aan dit als een losse stapel te willen ontvangen (!) en zo opgestuurd via de internationale expres dienst. 1.3 kg aan papierwerk.

En dan begint het wachten..

En dan een update.. Op 4 maart kreeg ik een mailtje dat ik mijn CO aangewezen heb gekregen, en daarmee ook de vraag voor aanvullende informatie.

De aanvullende informatie is gelukkig alleen de aanvraag voor mijn medicals, dus die heb ik geplanned voor woensdag de 12e!! Ben erg benieuwd. Zou het nou zo snel gaan dat ze al om mijn medicals vragen?? :)

Bij ons partnervisum kregen we vlak na de aanvraag al een CO toegewezen die direct om de medicals vroeg. Daarna was het 7 maanden stil en was er opeens een visum. 't kan verkeren...

YIHOE! Na 7 maanden wachten (bijna 7 maanden tot op de dag!!) een email gekregen waarin gevraagd wordt het land te verlaten, zodat mijn visum goedgekeurd kan gaan worden! Volgende week op vakantie naar Bali met mijn vriend, en dan kom ik daarna dus binnen als temporary resident!!! :) :) :) :) :)

Hey :)

De aanvraag die ik heb ingediend was voor een temporary partnership, wat niet anders kan als je nog niet lang genoeg bij elkaar bent. Over ongeveer een jaar zullen ze mijn aanvraag automatisch herzien, en als we dan nog steeds voldoen aan de eisen (lees; als we nog steeds samen zijn) dan zetten ze de temporary over in een permanent residency. Dat is inbegrepen in de originele aanvraag en kost dus niks extra.

Back