Emigreren, maar studie??

ypjjansen

New Member
Hoi hoi allemaal,

Heb het hele forum doorgekeken voor mijn vraag maar heb maar 1 (heel oud) antwoord kunnen vinden en wil graag wat meer zekerheid.

In Januari vertrek ik naar Australie met een WHV om zo samen met mijn vriend te kunnen gaan wonen. Omdat ik nog steeds wil gaan studeren (ik blijf maar aan het uitstellen) zou ik graag willen weten hoe ik dit kan aanpakken. Betalen als een internationale student kan ik me niet veroorloven. Nu kan ik wel een facto-spouse aanvragen (nadat we een jaar in Perth samen geweest zijn) en dan met mijn studie verpleegkunde beginnen. Maar..... betaal je dan als een internationale student of niet??

Ook een prospective marriage zou een optie kunnen zijn maar ik kies liever voor facto-spouse.

Als ik nou niet zou kunnen gaan studeren tegen de normale kosten, zijn er dan nog andere opties?? Heb je bv geen interne opleidingen in een ziekenhuis om zo verpleegkundige op te leiden (misschien vanwege het grote tekort aan verpleegkundige)??

Alvast bedankt !!

[quote author=ypjjansen link=topic=2811.msg30984#msg30984 date=1128810478]
Als ik nou niet zou kunnen gaan studeren tegen de normale kosten, zijn er dan nog andere opties?? Heb je bv geen interne opleidingen in een ziekenhuis om zo verpleegkundige op te leiden (misschien vanwege het grote tekort aan verpleegkundige)??
[/quote]

Ik weet geen antwoorden  op je vragen mbt spouse-defacto etc.

Ik ben zelf in Nederland inservice opgeleide geregistreerd verpleegkundige (Registered Nurse) en heb behoorlijk gevecht moeten leveren om mijn registratie hier in Queensland /Australie te krijgen ! Dit komt doordat hier in Australie een hospital trained nurse een Enrolled Nurse is, een ziekenverzorgende.  :x

Zie ook de informatie hierover die ik op de portal heb gezet !

Ik weet niet of er in Australie nog hospital training worden gedaan voor EN en of je niet liever RN wilt worden ? :?

Hope this helps !

Ingrid.

Hoi,

Hoe vind ik de informatie die je op het portal hebt gezet over de inservice verpleegkundige opleiding? Mijn zus is nl verpleegkundige (via intern ziekenhuis opleiding) en vroeg zich laatst af hoe dat zat in vergelijking met registered nurse in Australie....

Henriette

Hoi,
Als je een spouse/de facto visum hebt wordt je niet meer beschouwd als internationaal student en hoef je je dus niet blauw te betalen aan studiekosten. Ik heb nog een tijdelijke spouse visum en doe een opleiding via Tafe in SA en betaal gewoon het normale tarief. Dit geldt volgens mij voor heel australie en niet alleen voor SA.
Margot

- Als je al een jaar samen woont en dat ook kan bewijzen zou ik ook voor het de-facto visum gaan. Dan heb je niet de druk om perse in 9 maanden na aankomst te trouwen maar kan je trouwen wanneer je wilt. Dat hebben wij ook gedaan. Wij gaan wel dit jaar trouwen maar vinden het heel prettig om niet perse binnen de tijdslimiet te moeten trouwen.

- Volgens de de-facto visum procedure krijg je eerst een tijdelijk visum (provisional visa) dat circa twee jaar geldig is. Daarna krijg je een permanent visum. Vervolgens kan je circa twee jaar daar een Australisch passport aanvragen (als je ondertussen met je Australier getrouwd bent - dat is een vereiste en je mag je Nederlandse nationaliteit gewoon houden.) Sommige mensen kunnen direct een permanent visum krijgen maar dat kan volgens mij alleen als je samen kinderen hebt of kan bewijzen dat je al vijf jaar samen bent.

- Volgens mij ben je bij inschrijving op de universiteit een internationale student tot omdat je een tijdelijk (temporary/provisional) visa het. Pas als je een permanent residency hebt kan je 'gewoon' inschrijven.

zie ook de FAQ van de UNSW: http://www.international.unsw.edu.au/future/futurefaq.html#international
Am I an International Student?
If you DO NOT have Australian or New Zealand Citizenship or full Permanent Residence status in Australia, then you are considered an International student. For further details contact the International Office.

- Studeren als internationale student is VEEL duurder.

En...

- via het prospective mariage visa gaat de procedure NIET sneller maar langzamer om aan een PR te geraken
- op het WHV mag je niet studeren.

bij tafe kun je een cursus doen en je wordt niet gezien als internationaal student, dus gewoon lage kosten.
bij de universiteit word je nog steeds gezien als internationale student, dus hoge kosten.

Na 2 jaar, als je permanent residency krijgt, kun je wel naar universiteit voor normale prijs, vanzelfsprekend.

Anne Marie

hmmm dit zet me aan het denken. Ik heb een temp/permanent visa ( dus ik zit in de eerste 2 jaar van mijn parm spouse visa) maar mij is verteld dat ik WEL als internationale student word gezien tot die twee jaar op zijn.
Wie kan mij meer vertellen?

dank,

Anne V

Hoi Anne,

Als je bent gegaan voor een spouse visa dan:
- je hebt tegelijkertijd een aanvraag gedaan voor een tijdelijk en permanent visa
- over de permanent visa application wordt circa 2 jaar na aanvraag beslist
- tot die tijd ben je een PROVISIONAL resident (dit staat ook op de sticker in je paspoort)
- twee jaar na de aanvraag wordt beslist of je wel of niet een permanent visa krijgt (dat is waarschijnlijk wel het geval als je nog steeds samen met je partner bent)

Zie hier:
http://www.immi.gov.au/migration/family/partners/part1_spousevisa.htm
Applying for a Spouse visa is a 2-stage process. You apply for both a temporary and permanent visa at the one time on the same application form. You are granted a temporary Spouse visa if you meet all the legal criteria. This visa remains valid until a decision is made on your permanent visa application, which is generally 2 years after you applied for the Spouse visa. If you continue to meet all legal requirements, you will be granted the permanent Spouse visa.

Studeren:
- als je het permanent visa hebt ben je geen internationale student meer als je je inschrijft op de universiteit.
Zie: http://www.international.unsw.edu.au/future/futurefaq.html#international
TOT DIE TIJD BEN JE WEL EEN INTERNATIONAL STUDENT

(volgens de overige forumleden werkt het voor TAFE anders, zie de post van Pebbles en Anne Marie

Back