Emigreren met een kind met een CI (gehoorimplantaat)

JoSandra

New Member
Wij denken erover om ons in het visa-geweld te storten en naar Australie te gaan. Maar we hebben een dochtertje van bijna drie die geimplanteerd is met een Cochleair Implantaat. Ze is doof geboren, maar we hebben besloten om bij haar een electronisch apparaatje te laten implanteren en daarmee kan ze nu spraak verstaan en begint ze ook te praten.
Maar het zal voor haar natuurlijk lastig zijn om een nieuwe, gesproken taal te leren. Ze heeft toch beperkingen in het horen van geluiden.
Daarnaast zal ze ook nog medische ondersteuning nodig hebben en misschien logopedie.
Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast zou het ook goed zijn als ze Australische gebarentaal zou leren. Heeft iemand daar ervaring mee?

En hoe streng zijn ze in de beoordeling van visum aanvragen op dit soort dingen? Ze zal geen zware wissel trekken op het medisch systeem, maar ze moet toch halfjaarlijks op controle. En in het slechtste geval zou ze misschien wel opnieuw geimplanteerd moeten worden.

Hopelijk kan iemand ons iets meer vertellen.

Sandra Schalk

Hoi Sandra,

Allereerst welkom op het forum.

Ik kan helaas niet je vragen beantwoorden.

Australische gebarentaal? Is gebarentaal niet overal ter wereld hetzelfde? Mijn vader is doof, hij spreekt alleen maar Nederlands maar met buitenlandse doven spreekt hij gewoon met gebaren. Volgens mij moet de gebarentaal dus geen problemen opleveren.

Veel succes in ieder geval met alles.

Groetjes,
Erna

Hiya, Welkom hier!

Cochleair Implantaat.
Dat is een van de vele Australische uitvindingen! :up: :up:

Kan je helaas niet zo veel advies geven voor wat betreft de kansen op een visum, etc. maar dat komt vast wel goed.

AUSLAN is de gebruikelijke gebarentaal voor de Australische community. Misschien heb je hier iets aan:

http://www.auslan.org.au/  of je kunt eventueel nog even verder searchen op: Auslan

Succes in ieder geval, hoop dat je nog meer bruikbare info. krijgt!

Groetjes
Syl

Bedankt voor de reacties!  :)

Zonder een discussie te willen starten over gebarentaal: de gebarentaal is niet overal hetzelfde. Het lijkt zo makkelijk, maar een gebarentaal ontstaat, net als een gewone taal, ook in regio's. Doven in een bepaald gebied 'verzinnen' zelf een taal in het begin en dit wordt dan wel door anderen overgenomen, maar niet wereldwijd. In Nederland bestaan bijvoorbeeld 5 dialecten, omdat er 5 dovenscholen over het land verspreid zijn. Nu zijn ze druk bezig om daar 1 taal van te maken, die dan voor heel NEderland moet gelden. Maar dan nog zullen doven per regio hun eigen variaties hebben. En er is best wel overlap in gebaren (het gebaar voor eten gebruik je als niet-dove ook!), dus er valt wel te communiceren, maar echt praten is een ander verhaal. Dus in Australie verwacht ik een andere taal dan in Nederland. Bedankt voor de website van Auslan, dat is zeker interessant!

Voor nu is onze dochter ook erg bezig met gesproken taal, dus ze heeft meerdere mogelijkheden, maar het zou goed zijn als ze de gebarentaal erbij houdt.

Ik hoop nog meer tips te krijgen!

Sandra

Ik weet dat er hier in brisbane in Toowong een school is waar ze gecombineerd lesgeven: gebaren én gesproken taal. maar ik las helaas ook in het "education Queensland blaadje" dat ze dat willen gaan afschaffen. Er zijn sowieso spraak taal scholen, Glenleighden hier in Brisbane is zo'n school. Kijk anders eens op de website van de staat waar je wilt gaan wonen. bijvoorbeeld: www.education.qld.gov.au :up:. Succes ermee!

Back