emigreren met kinderen...tips?

Bien

New Member
Wij gaan met onze twee kinderen emigreren, twee meisjes van 3,5 en 5,5. Over de jongste maak ik me geen zorgen, die is zo makkelijk. Maar de oudste.....ze zit natuurlijk al op school en heeft vriendinnetjes en er komt bij dat ze vreselijk verlegen en onzeker is.

Allebei verstaan ze engels, maar praten doen ze het (nog) niet. Weet nu al dat de eerste tijd dat ze in Australie naar school moet een groot drama zal worden.

We praten al veel met ze over Australie en laatst vroeg ze al of de juf van school ook niet mee kon naar Australie!?!

Welke ouders kunnen tips geven of zijn zelf tegen dingen aangelopen toen ze er al waren?
 
Er is over dit onderwerp al heel wat geschreven.  Toen ik in de startpagina van het forum in search "kinderen" intypte vond ik dit: http://www.xpdite.net/forum/index.php?action=search2 Hopelijk zit er wat tussen. Probeer ook een specifieke vraag te stellen, dan kunnen mensen ook wat specifieker antwoorden  :up:. Wie heeft er tips, is misschien een beetje te algemeen. :cool:
 
Onze oudste dochter werd net 5 toen wij hier aankwamen. Zij begon in januari met school en sprak nog geen woord engels. Ik had het daar die dag dat ik haar achter moest laten op school heel moeilijk mee. Maar ze deed het geweldig en echt binnen een paar maandjes sprak ze vloeiend engels. Zelf heeft ze het er niet echt moeilijk mee gehad. Ze heeft snel vriendinnetjes gemaakt. De school zal er veel aan doen om je dochter op te vangen en het haar naar de zin te maken.
Ga er samen met je gezin zo relaxed mogelijk in. Maak je niet teveel zorgen, het komt helemaal goed!

Groetjes Lin
 
Lin, bedankt, daar heb ik wat aan, leuk om succesverhalen te lezen.

Had al gezocht op 'kinderen emigreren', maar toen kreeg ik niet wat ik zocht.
 
He Bien,

Kan me ansluiten bij Lin.

Onze kinderen van 9 en 11 bevinden zich sinds 4 maanden op een publicschool in Korora, vlakbij Coffs Harbour, en vinden het geweldig. Ze komen van een kleine, erg leuke school, met ongeveer 100 leerlingen. Nu op een school met 580 leerlingen!!!!!!
Natuurlijk missen ze beiden hun Nederlandse vrienden maar hebben nu al beiden leuke Australische vrienden.

De Engelse taal gaat erg vlug en ja hier heeft men niet zo´n erge last van leerplicht ambtenaren. Dus zeer veel activiteiten tijdens schooltijden die buiten educatie ook onder het begrip lol kunnen worden samen gevat. De afgelopen maand bijv. bijwonen musical, muziekgroep op school, cross country, voetbal trials, wandeling rainforest, trainen schoolvoetbal ect.

Ik weet nog niet helemaal wat ik hier van moet vinden, echter het maakt de intergratie voor de kinderen wel een stuk makkelijker.

Succes in ieder geval!

groeten Wim
 
Onze oudste dochter was 4 toen wij hier in Australie aankwamen. Doordat mijn man australier is kende ze wel veel engelse woordjes maar ze sprak geen engels. Toen ze eenmaal met kindy was begonnen ging het engels spreken beter en beter. Ikzelf maakte mij ook zorgen hoe het met haar zou gaan omdat ze de taal niet sprak. Allemaal onterecht binnen een paar maanden praate zij plat australisch. Buitendat worden kindjes die engels als tweede taal begeleid door ESL (English as second language) In de eerste term was er iemand van die organistatie gekomen om te kijken of ze extra hulp nodig had. We kregen daarvan ook bandjes met engelse verhaaltjes met boekje zodat ze goed kon oefenen. Die vrouw is nog even teruggeweest in de 2e term maar toen was het al niet meer nodig. Mijn oudste dochter had al gauw de voorkeur voor engels en spreekt het meer dan nederlands. Hoewel ik gewoon thuis nederlands tegen haar blijf praten.

gr

Melanie
 
Ook fijn om te horen dat ze op school extra begeleid worden. Beiden kijken thuis alleen maar engelse tv, vanaf het begin al, omdat ik wilde dat ze daar gewend mee raken. Wist nooit zeker of ze het ook begrepen maar pas was ik in gesprek met een Nieuwzeelander en ze had precies verstaan waar ik het over had (ging nl over haar, haha).

Hoop gewoon dat ze zich snel over haar verlegenheid heen kan zetten. Het gaat hier nu net de goede kant uit en ik ben bang dat ze straks weer helemaal teruggetrokken zal zijn. Maar goed daar ben ik zelf ook bij natuurlijk dus gewoon even dat extra beetje aandacht geven!
 
Back
Top