Emigreren met zoon van 10

Joke

New Member
Wij gaan met onze zoon van 10 dus (hopelijk) emigreren. Mijn zoon ziet dit tegemoet met gemende gevoelens. De ene keer ziet hij het wel zitten en de andere keer is hij verdrietig om wat hij achterlaat (vriendjes, familie). Het maakt het voor mij niet makkelijk, maar evengoed denk ik dat het leven voor hem in OZ beter is dan hier. Zijn er ook anderen die met een kind van deze leeftijd zijn geëmigreerd en wat is jullie ervaring? En heeft er iemand nog tips zodat ik het voor hem wat makkelijker kan maken?
Thanks again.

Lost: Titel van het bericht aangepast en het bericht verplaatst.

Je zou contact moeten opnemen met Ebony, ook hier aanwezig op het forum. Zij is overgegaan met 4 kinderen, waarvan een tweeling die nu 11 is.
Ik ga binnenkort emigreren met mijn dochter van, sinds gisteren, 11. Haar vader blijft hier. Wij gaan daar bij mijn huidige partner wonen. Dus ook een hele overgang.
Succes met alles!

Hoi Dutchtreat,

Bedankt voor je reactie. Hoe heb jij je dochter voorbereid of spreekt ze al Engels? En hoe kijkt jouw dochter er tegenaan?

Gr. Joke

Wij gaan dit jaar met onze twee jongens van 12 en 10.  Beide vinden ze het erg spannend maar zullen natuurlijk wel hun vrienden missen (leve de internet), vooral die van 10.  Af en toe kijkt hij sip maar meestal ziet hij het wel zitten.  Uit eigen ervaring weet ik dat kinderen erg soepel zijn en wennen ze gauw aan hun nieuwe situatie.  Onze voordeel is dat onze kinderen redelijk goed engels spreken (vader is australisch) maar de taal pakken ze snel op.  Onze jongste heeft altijd een hond gewild dus die mag hij hebben in australie, dat heeft wel geholpen.  Je zoon zal heel snel vriendjes weer krijgen maar dat helpt nu niet.
Als je zoon een goede band heeft met zijn vader, zal dit wel 't ergste zijn, dan wens ik hem veel sterkte!

Het ligt bij ons allemaal gecompliceerd. De kinderen Michael, 14 en Linda, 11, zijn uit mijn vorige relatie. Mijn australische partner heeft hier 1,5 jaar gewoond maar kon zijn beroep, solicitor (oftwel advocaat) hier niet uitoefenen. Hij heeft helemaal geen werk kunnen vinden. Dus eind November is hij teruggegaan naar Sydney omdat hij daar een baan kreeg aangeboden.
Ik heb toen met de kinderen gepraat, en Linda was na enig aarzelen om, en Michael niet. Die is 15 tegen de tijd dat we weggaan, en die wil eerst zijn school afmaken. Waarschijnlijk dat hij na school onze kant op komt.
Linda ziet als voordeel, dat ze de hele tijd bij mij kan zijn (nu niet het geval ivm co ouderschap), de ruimte, het weer, de dieren daar, en inderdaad daar wonen we in een huis, dus hebben haar een huisdier beloofd, wat hier op de flat niet kan.
Ze zegt zelf ik denk dat we het daar beter zullen hebben als hier, alhoewel ze wel weet dat dit inhoudt dat ze haar vader niet al te vaak meer krijgt te zien.
Door mijn partner verstaat ze al redelijk engels, en op school heeft ze nu een jaar engels, maar dat is echt van dat steenkolen engels.
Sinds vorige maand volgt ze een cursus engels voor beginners bij het LOI. Ik help haar daarbij en ik verbaas me over hoeveel ze al weet.
Ik blijf hameren op de voordelen, maar ook zeker de nadelen, maar tot op heden blijft Linda zeggen: Ja hoor mam ik wil nog steeds mee.
Kinderen zijn flexibel, het is haar keuze om mee te gaan, en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het met haar wel goed komt.
Hier in NL werk ik, dat zal ik daar de eerste tijd NIET doen. Ik wil er helemaal voor haar zijn en volop de tijd hebben om haar te kunnen begeleiden als er zich moeilijkheden voordoen....werken komt later wel weer eens!
Linda zal daar ook 1x in de week naar een Nederlandse school gaan; heeft ze zelf ook zin in.

Leuk om alle verhalen te lezen!

Ik ben alleenstaand moeder (40) met dochter van 12, die in 1 Atheneum zit. Ik heb eerder 7 jaar in Portugal gewoond dus weet wel zo'n beetje wat emigreren inhoudt, alhoewel Australië natuurlijk wel wat verder af ligt.

Als het aan míj ligt, ben ik morgen vertrokken, maar ik heb me altijd voorgehouden dat ik mijn dochter het liefst haar middelbare schooltijd af wil laten maken op één en dezelfde plek. Het moment dat iedereen dan uitzwermt (reizen, universiteit, baan) - mijn dochter is dan 17 - leek mij dan hét moment om de daadwerkelijke stap te gaan maken. Mijn dochter zou dan in Australië kunnen kiezen of ze eerst wat rond wil kijken, meteen wil studeren, of wat dan ook. En daar een nieuwe vriendenkring kunnen opbouwen.

Maar, stel nou dat ze op haar 16e/17e een vriendje heeft, of ineens een studie kiest die alleen in Nederland is? Dat zijn, vind ik, goede redenen om in Holland te blijven. Die keus is dan aan haar en wie weet volgt ze dan t.z.t. nog wel eens.

Als ik daarentegen binnen 1, 2 of 3 jaar de stap zou wagen, dan zou ze nog net een paar jaar high school meepikken, wat meekrijgen van de Australische tienerjeugd(jaren) en daardoor op een ándere manier (vanzelfsprekender? gemakkelijker?) in een "nieuw leven" stappen.

Wie denkt met mij mee, kent de (school/jeugd)-situaties daar? Wat vinden jullie? Wij denken overigens aan wonen in een landelijke omgeving ergens tussen Dorrigo/Bellingen t/m Mullumbimby (NSW), óf ergens tussen Childers/Boonah t/m Gympie (Queensland).

Wie reageert?!?!

Back