Emigreren naar Australië met twee kindjes

Angel1994

New Member
Hoii!!!

Mijn man, ik en twee kindjes willen misschien met de tijd naar Australië verhuizen.Ik ben nog helemaal er niet in thuis qua plaatsen of wijken. Wij zouden graag in een kindvriendelijke buurt willen wonen waar scholen in de buurt zitten, supermarkten etc etc. Wij hoeven niet in het centrum te wonen maar zouden het wel fijn vinden als dit een beetje in de buurt zit. Wij houden van cultuur, natuur en lekker veel buiten zijn op mooie plekken. Wij zullen eerst willen gaan huren en later pas kopen. De woningen moeten geen torenhoge huur prijzen hebben.
 
Hoi Angel, welkom!

Ik gok dat je hier nog niet geweest bent (hier = Australia) Uiteindelijk is het hier heel anders, en toch ook weer hetzelfde.
Er zijn steden en dorpjes. Er zijn buitenwijken in grote steden die dorpser aanvoelen. In het centrum wordt vaak minder gewoond en meer gewerkt.
Alles wat je wilt en noemt is te vinden in vrijwel elke stad. Bedenk dat Sydney of Melbourne 4+ miljoen mensen per stad tellen. Dat is zoiets als de randstad bijna. Dus er is keus voor iedereen. Elke wens op woongebied kan vervuld worden. Huren zijn hier wel erg hoog vind ik. Verschilt per locatie en stad. Maar 500 dollar per week ben je zomaar kwijt. Maar het dubbele kan ook makkelijk.

Let wel, een visum verkrijgen om hier te wonen en werken is niet eenvoudig. Heb je je daar misschien al in verdiept? We horen het graag!
 
Er zijn steden en dorpjes. Er zijn buitenwijken in grote steden die dorpser aanvoelen. In het centrum wordt vaak minder gewoond en meer gewerkt.
Alles wat je wilt en noemt is te vinden in vrijwel elke stad. Bedenk dat Sydney of Melbourne 4+ miljoen mensen per stad tellen. Dat is zoiets als de randstad bijna. Dus er is keus voor iedereen. Elke wens op woongebied kan vervuld worden. Huren zijn hier wel erg hoog vind ik. Verschilt per locatie en stad. Maar 500 dollar per week ben je zomaar kwijt. Maar het dubbele kan ook makkelijk.
Wat Afterbang zegt, het kan enorm verschillen. Wij huurden 3 bedrooms, 1 bathroom, grote tuin voor $350 per week in een suburb van Adelaide, ongeveer een uurtje rijden van CBD, met winkelcentra van verschillende groottes dichterbij. Het is vast goedkoper nog verder buiten de stad.
 
Wat Afterbang zegt, het kan enorm verschillen. Wij huurden 3 bedrooms, 1 bathroom, grote tuin voor $350 per week in een suburb van Adelaide, ongeveer een uurtje rijden van CBD, met winkelcentra van verschillende groottes dichterbij. Het is vast goedkoper nog verder buiten de stad.
Dat is in Sydney wel een stukje duurder. Reken rond de $600 for iets vergelijkbaars op een uurtje afstand.

Maar wat eerder is gezegd, welke stad/staat/visum hebben jullie op het oog? Dat maakt het eenvoudiger om jullie van goede antwoorden te voorzien.
 
Dat is in Sydney wel een stukje duurder. Reken rond de $600 for iets vergelijkbaars op een uurtje afstand.

Maar wat eerder is gezegd, welke stad/staat/visum hebben jullie op het oog? Dat maakt het eenvoudiger om jullie van goede antwoorden te voorzien.

Cairns betaal je ook al gauw 450-550 per week voor een 4 bedder. En 300-400 in een mindere suburb. Voordeel hier is dat je altijd binnen 30 minuten in de CBD zit, waar je ook woont.
 
Dat is in Sydney wel een stukje duurder. Reken rond de $600 for iets vergelijkbaars op een uurtje afstand.

Maar wat eerder is gezegd, welke stad/staat/visum hebben jullie op het oog? Dat maakt het eenvoudiger om jullie van goede antwoorden te voorzien.
Dan is het afhankelijk waar je woont. Northern beaches hebben ook een reisafstand van een uurtje van de CBD. Maar daar vind je onder de 750 dollar geen 3 slaapkamer huis en dan hebben wij het nog niet over de koopprijzen. Dat is pas een chock hier. Gemiddelde koopprijs hier denk 1.7 miljoen. 🤑
 
Welkom @Angel1994. Het belangrijkste is om te kijken naar wat voor visum je eventueel in aanmerking komt. Dat kan nl al bepalen in welke Staat je komt te wonen. Bijv. Regional Sponsored Visa - wat niets te maken heeft met financieel gesponsord worden! - zijn Staatsgebonden. Met een Regional Sponsored Visa voor bijv. SA, kun je niet in NSW gaan wonen en werken.

En een visum is weer afhankelijk van jouw (of je man z'n) opleiding en werk. Een begin is o.a. deze site: Australia.gov.au - work visas
Zelf zit ik hier al ruim 10 jaar, dus ik weet de ins en outs niet meer zo, maar er zijn er hier genoeg die je meer kunnen vertellen en je kunnen verwijzen naar andere websites e.d. En zoek vooral ook verder op het forum. Het is heel leerzaam en informatief om andermans ervaringen te lezen.

Ik snap dat je geïnteresseerd bent in je eventueel toekomstige woonomgeving, maar dat is pas veel later van orde. Waarbij ik wel wil toevoegen, dat de kwaliteit van Australische woningen heel anders is dan in Nederland en België. Isolatie doen ze hier bijv nog niet zo aan. Huurprijzen kunnen behoorlijk oplopen, afhankelijk van wijk en/of plaats. Er is beslist goedkoper te huren, maar mocht je zover zijn, dat je daadwerkelijk naar woningen kunt gaan kijken (of je online orienteren), vraag vooral hier dan naar goede wijken. Ik woon bijv naar verhouding heel goedkoop ($220 per week voor mijn hypotheek), maar woon dan ook regionaal ( = 400 km bij Adelaide vandaan) en heb een eenvoudig huisje. Staar je dan ook niet blind op de mooie foto's die je op diverse woning sites ziet. Niet alle woningen hier hebben een prachtig uitzicht en/of een zwembad ;)
 
Welkom @Angel1994. Het belangrijkste is om te kijken naar wat voor visum je eventueel in aanmerking komt. Dat kan nl al bepalen in welke Staat je komt te wonen. Bijv. Regional Sponsored Visa - wat niets te maken heeft met financieel gesponsord worden! - zijn Staatsgebonden. Met een Regional Sponsored Visa voor bijv. SA, kun je niet in NSW gaan wonen en werken.

En een visum is weer afhankelijk van jouw (of je man z'n) opleiding en werk. Een begin is o.a. deze site: Australia.gov.au - work visas
Zelf zit ik hier al ruim 10 jaar, dus ik weet de ins en outs niet meer zo, maar er zijn er hier genoeg die je meer kunnen vertellen en je kunnen verwijzen naar andere websites e.d. En zoek vooral ook verder op het forum. Het is heel leerzaam en informatief om andermans ervaringen te lezen.

Ik snap dat je geïnteresseerd bent in je eventueel toekomstige woonomgeving, maar dat is pas veel later van orde. Waarbij ik wel wil toevoegen, dat de kwaliteit van Australische woningen heel anders is dan in Nederland en België. Isolatie doen ze hier bijv nog niet zo aan. Huurprijzen kunnen behoorlijk oplopen, afhankelijk van wijk en/of plaats. Er is beslist goedkoper te huren, maar mocht je zover zijn, dat je daadwerkelijk naar woningen kunt gaan kijken (of je online orienteren), vraag vooral hier dan naar goede wijken. Ik woon bijv naar verhouding heel goedkoop ($220 per week voor mijn hypotheek), maar woon dan ook regionaal ( = 400 km bij Adelaide vandaan) en heb een eenvoudig huisje. Staar je dan ook niet blind op de mooie foto's die je op diverse woning sites ziet. Niet alle woningen hier hebben een prachtig uitzicht en/of een zwembad ;)
Niet? Darn... that’s why I feel robbed ;)
 
In Canberra heb je ook niet echt een zwembad nodig?
Tsja, dat is persoonlijk denk ik. Ik vind het helemaal niet nodig. Maar onze (voormalige) buren in Canberra, zowel links als rechts hadden een zwembad (en hetzelfde mooie uitzicht ;) )

FYI, max temp in 2020 in Canberra: 44 Graden (Cairns 40)
Canberra wordt echt serieus warm in de zomer en diverse dagen boven de 40 komen elk jaar wel voor. Luchtvochtiheid is nihil natuurlijk. Maar grappig om nu het verschil te merken. Als je op een hete zomerdag in Canberra buiten in de zon loopt geeft dat een primair flight response. Je lichaam weet dat in die hitte en met zo weinig vocht je heel snel aan je eind gaat komen.

Hier aan de Sunny Coast was het van de week 35 graden en ondanks dat het plakkeriger is dan Canberra en wellicht iets oncomfortabeler aan voelde, bleef de 'lizard brain': I'm gonna die! reactie uit. Denk dat evolutionair 'woestijn klimaat als bedreigender ingeprent is dan tropisch klimaat. Grappig hoe dat werkt. (just some observations ;) )
 
Wat de rest eigenlijk zegt is dat je alleen nog maar hoeft te beslissen of je in Perth boven of onder de rivieren wilt wonen.

Wij zouden graag in een kindvriendelijke buurt willen wonen waar scholen in de buurt zitten, supermarkten etc etc. Wij hoeven niet in het centrum te wonen maar zouden het wel fijn vinden als dit een beetje in de buurt zit.

Wat de rest al zegt, eerst visum dan zulke details.

Australië is echter wel anders dan NL wat betreft buurten/centrum/steden/dorpen etc, vind ik. Om een voorbeeld te geven van het Noorden van Perth naar het zuiden is anderhalf uur rijden, dat is 1 stad. Binnen de stad zijn er allemaal kleinere kernen. Waar wij nu wonen: we lopen met onze dochter naar kinderdagopvang (heet dat zo in NL? of creche? geen idee), maar de basisschool is verder weg dat moet met de auto. De supermarkt met de auto (vorige huis was op loopafstand). Er zitten 3 parken met speeltuinen op loopafstand, het strand is 10 minuten rijden, het centrum (zonder spits) is 35 minuten rijden.
 
Tsja, dat is persoonlijk denk ik. Ik vind het helemaal niet nodig. Maar onze (voormalige) buren in Canberra, zowel links als rechts hadden een zwembad (en hetzelfde mooie uitzicht ;) )

FYI, max temp in 2020 in Canberra: 44 Graden (Cairns 40)
Canberra wordt echt serieus warm in de zomer en diverse dagen boven de 40 komen elk jaar wel voor. Luchtvochtiheid is nihil natuurlijk. Maar grappig om nu het verschil te merken. Als je op een hete zomerdag in Canberra buiten in de zon loopt geeft dat een primair flight response. Je lichaam weet dat in die hitte en met zo weinig vocht je heel snel aan je eind gaat komen.

Hier aan de Sunny Coast was het van de week 35 graden en ondanks dat het plakkeriger is dan Canberra en wellicht iets oncomfortabeler aan voelde, bleef de 'lizard brain': I'm gonna die! reactie uit. Denk dat evolutionair 'woestijn klimaat als bedreigender ingeprent is dan tropisch klimaat. Grappig hoe dat werkt. (just some observations ;) )

Je vergeet dat je in Cairns de luchtvochtigheidsgraad echt dubbel en dwars voelt. Letterlijke temperatuur komt hier niet vaak boven de 35, maar gevoelstemperaturen gaan dikwijls boven de 42 graden. De bouw loopt niet voor niets te lobbyen dat niet de temperatuur lijdend moet zijn, maar de luchtvochtigheidsgraad. Zo kan het bijv bij 26 graden met 96% humidity al te warm zijn om normaal adem te halen, laat staan werken. En dan zorgt deze verhoogde luchtdruk ook voor hoofdpijnen als je hier vatbaar voor bent. In 2018 ging ik van Cairns zomer (33 graden) naar Melbourne zomer (42 graden) en waar het zweet me in Cairns van mijn rug gutste zweette ik in Melbourne niet eens. Ik ben misschien een eigenaardig geval hoor, kan enorm goed tegen droge outback hitte, en kan totaal niet tegen humidity, dus wat dat betreft woon ik echt precies in het verkeerde deel van Oz... Ik durf wel te stellen dat niet veel mensen zullen kunnen aarden in ons klimaat, als je hier niet geboren bent.

Voor mij is het verschil tussen FNQ en bijv een Gold Coast al enorm, was hier paar weken terug en dan is het 33 graden met maar 50% humidity, ja dat is echt hemels.
 


OFX
Back
Top