Emigreren naar Australië (Sydney)

Lisa

New Member
Hallo iedereen,
Ik heb me ingeschreven op dit forum in de hoop dat er mensen zijn die mij wat informatie kunnen verlenen over emigreren naar Australië. Op dit moment woon ik in Nederland. Ik ben werkzaam als mondhygiëniste met een eigen praktijk. Al enige tijd denk ik erover na om naar een ander land te verhuizen. In maart ben ik met mijn familie naar Australië gegaan. Op het moment dat ik het vliegtuig uitstapte, een aantal Aussies heb ontmoet, het landschap heb gezien na een maand te hebben rondgetrokken vanaf Sydney (wat een prachtige stad) naar Brisbane, wist ik wat ik wilde. Ik voelde me daar zo ontzettend thuis. Een gevoel dat ik nog nooit zo heb ervaren. Nu ben ik allerlei informatie aan het verzamelen wat benodigd is om daar mijn vak uit te voeren. Dit blijkt nog een hele lange weg aan documenten, examens en praktische examens, waar wel een aantal jaren overheen kunnen gaan.

Hebben jullie misschien enig idee of er ook een andere manier is? Bv. eerst naar Australië met een bepaald visum? (welk visum zou dan benodigd zijn?)
Zijn er misschien mensen met een paramedisch beroep die dit pad ook hebben gevolgd?
Heb ik met een Nederlands diploma enige kans van slagen om daar te kunnen werken?
Is de kans op een permanente verblijfsvergunning aanwezig?

Alle tips en info zijn van harte welkom en zal ik zeer waarderen.

Alvast super bedankt!
Groetjes Lisa
 
Veel van deze vragen zijn eerder beantwoord in de diverse subfora, misschien heb je daar wat aan? Ik neem aan dat je op een skilled visa wil komen? Daar zijn dus aparte subfora voor. Ik weet dat er een aantal mensen met een medisch beroep en skilled visa hier zijn. Als je een Immigration Agent inschakelt, kan die (al dan niet betaald, soms krijg je het bedrag terug als je ze verder inhuurt om het proces voor je te doen) een kanseninschatting voor je maken. Er zijn bureaus in NL maar ook in OZ (de laatsten weten vaak details over de regio's en waar je welkom bent). Verder is het handig om de visalijst op het Australische DIBP te verkennen en een Immiaccount aan te maken. Daar kun je gedetailleerde eisen en voorwaarden en uitzonderingen vinden. Diploma's moeten eerst erkend worden, en daarvoor heb je vaak een NAATI-gecertificeerde vertaling nodig. 100 % succes kan niemand je garanderen, en PR is nog de ver van je bed show, dat duurt jaren. Het is aan jou om op basis van je kanseninschatting te bepalen of het je de tijd, inspanning en het vele geld waard is.

Persoonlijk zou ik eerst eens wat langer op vakantie gaan, bijvoorbeeld op een Tourist Visa van een jaar. Dan kun je rustig bekijken of het wel allemaal rozengeur en manenschijn is. En waar je je thuis voelt, de staten verschillen in alle opzichten veel van elkaar (rechten, eisen, mogelijkheden, kosten, huisvestingsmogelijkheden, werk, klimaat etc.). Er zijn hier ook verhalen van mensen bij wie het niet gelukt is, of jaren en jaren geduurd heeft, en een aantal mensen zijn teruggekeerd omdat het tegenviel of ze NL misten.

Veel succes, ik verwacht dat je veel respons zult krijgen van forumleden die hier ervaring mee hebben.
 
Hallo iedereen,


Hebben jullie misschien enig idee of er ook een andere manier is? Bv. eerst naar Australië met een bepaald visum? (welk visum zou dan benodigd zijn?)
Zijn er misschien mensen met een paramedisch beroep die dit pad ook hebben gevolgd?
Heb ik met een Nederlands diploma enige kans van slagen om daar te kunnen werken?
Is de kans op een permanente verblijfsvergunning aanwezig?

Alle tips en info zijn van harte welkom en zal ik zeer waarderen.

Alvast super bedankt!
Groetjes Lisa

Hoi Lisa, alle visa staan hier, gebruik de zondag maar om ze eens allemaal door te klikken en te zien wat zou passen. (begin bij de 189 te kijken, daarna de 190. Alle andere zijn vaak niet van toepassing of geven je geen permanent verblijf recht)
https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/visa-listing#Working and Skilled Visas

Hier staan 'de' lijsten van jobs die passen bij bepaalde visa.
https://www.homeaffairs.gov.au/trav...sessing-authorities/skilled-occupations-lists

Als je job op een van de lijsten staat, staat er achter welke body de assessment doet, daar kun je dan weer opzoeken of je aan die eisen voldot. Een succesvolle assessment is nodig om kans te maken op een Skilled visum.

Als je jonger dan ik bent kun je ook nog kijken naar een WHV (Work Holiday Visa) dan kun je een jaar hier reizen en werken. Als je een aantal maanden rural werk doet kun je je WHV ook nog verlengen met een extra jaar.

Alle antwoorden van Visum technische aard kun je op deze pagina's terug vinden, heb je dan nog specifieke vragen klop dan gerust weer aan ;)
 
Ik ben niet zo op de hoogte van visa, maar mijn dochter werkt als tandarts in Sydney en zij valt onder de AHPRA omdat ze in de gezondheidszorg werkt. Als mondhygieniste zal je daar ook onder vallen. Over de AHPRA is op dit forum een hele lange draad (en dat is geen goed teken ), maar het is wel op verplegend person wel gericht. Ik weet natuurlijk niet wat de eisen voor mondhygieniste zal zijn, Maar ik vrees dat het niet gemakkelijk (maar ook niet onmogelijk) zal zijn.
 
Kijken of je beroep op de lijst staat voor skilled visums of anders gewoon solliciteren vanuit NL. Ik heb het laatste gedaan. Gewoon probreren.
 
Kijken of je beroep op de lijst staat voor skilled visums of anders gewoon solliciteren vanuit NL. Ik heb het laatste gedaan. Gewoon probreren.

Ik zie weleens banen voorbij komen in Cairns, heb nooit de lef gehad om nu al te gaan solliciteren omdat je nooit face tot face in gesprek kan (behalve skype dan) maar het is niet eens een slecht idee.
 
Ik zie weleens banen voorbij komen in Cairns, heb nooit de lef gehad om nu al te gaan solliciteren omdat je nooit face tot face in gesprek kan (behalve skype dan) maar het is niet eens een slecht idee.

Het is heel gewoon om via een Skype call een job te krijgen tegenwoordig. Ik ben zelf 3x van stad veranderd, iedere keer aangenomen door Skype chats.
 
Back
Top