CornelisJM
New Member
Ik overweeg te emigreren naar Australië. Ik ontvang nu pensioen en aow in Nederland. Blijf er in NL belasting ingehouden worden of gaat het dan bruto naar Australie en wordt het daar belast? Zo ja, tegen welk tarief?
Ik overweeg te emigreren naar Australië. Ik ontvang nu pensioen en aow in Nederland. Blijf er in NL belasting ingehouden worden of gaat het dan bruto naar Australie en wordt het daar belast? Zo ja, tegen welk tarief?
Ik heb hier wel eens naar gekeken en mijn conclusie was dat zolang je voor belastingdoeleinden als woonachtig in Australie wordt gezien (Australian tax resident), er niks in Nederland wordt belast qua AOW of pensioen en alles onder het Australische stelsel valt. Andersom werkt het ook zo, als je in Nederland woont en uit Australie pensioen krijgt moet je er alleen in Nederland belasting over betalen. (FYI: dan komt het een stuk naarder uit, omdat er in Australie al belasting is betaald over super contributions. Hier is een prominente rechtszaak over geweest een paar jaar geleden, waarin is bepaald dat NL geen inkomstenbelasting mag heffen maar wel sociale lasten, wat bijna de volledige eerste schijf is.)
Let wel op, dit was mijn conclusie als leek, dus het raadplegen van een expert is zeker de moeite waard als je het zeker wil weten.