Emigreren naar Australie

Wilbert67

Active Member
Hallo iedereen,

Wij zijn Wilbert, Margo, Anne en Sophie
Wij hebben na maanden(jaren) dubben min of meer de beslissing genomen om te emigreren.
Onze keuze is gevallen op Australie met de voorkeur voor de streek ten oosten van Melbourne.
Aangezien voor ons alles nieuw is hebben wij nog heel veel vragen!
Inmiddels natuurlijk wel al een hele hoop informatie verzameld, maar allemaal maar een beetje lukraak.
Onze grootste probleem is eigenlijk waar te beginnen. Eerst visa aanvragen? Eerst werk zoeken? Andere dingen die als eerste geregeld moeten worden?
Wie kan ons helpen?
 
Welkom op het forum!

Voor wat voor soort visum willen jullie gaan? Zie voor meer info:
http://www.immi.gov.au/
 
Wij wilden in principe voor een skilled visa (heet dat geloof ik) gaan, en wel allebei als dat kan?
 
Om voor een skilled visum in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Zie booklet 6: http://www.immi.gov.au/allforms/books6.htm

Tenminste 1 van jullie moet een beroep hebben dat op de SOL (Skilled Occupation List) staat.
Stap 1 is dan documenten verzamelen om je beroep/opleiding te laten 'assessen'. Als de uitslag van de assessment positief is kun je verder met de 'echte' visumaanvraag.

Succes ermee! :up:
 
Ik ben Fysiotherapeut en mijn vrouw is financieel controller, beide beroepen die op de "lijst' staan, maar wat wordt bedoeld met assessen.
Bedoel je daarmee je diploma's certificeren?
 
Hoi Wilbert&Margo

Welkom op het forum!

Ze gaan aan de hand van je documenten die je moet verzameln voor je skill assessment, beoordelen of je aan alles voldoet en het aantal punten wat je voor je beroep uiteindelijk krijgt. Deze beoordeling krijg je na een x tijd terug gekoppeld en deze informatie samen met de uitslag van je medicals en je Ielts test(Engels examen dat je moet afleggen) moet je weer opsturen en dat is dan je officiele visum aanvraag. Hoop dat het iets meer duidelijkheid voor jullie geeft.


Groetjes Sander  :up:
 
Bedankt Sander,

Het wordt mij langzamerhand duidelijk, nu alleen nog uitzoeken welke documenten ik nodig heb en waar deze naar toe gestuurd moeten worden. En nog steeds de vraag of het rendabel is om dit voor ons allebei te doen, apart of samen, of alleen voor een van ons tweeen.

Wilbert
 
Qua documenten valt het op zich wel mee het is meer dat het een hoop geregel is en een hoop geld kost. Je moet iig al je diploma's in het engels hebben zodat je daar gecertificeerde copietjes van kan maken. De diploma's moet je overigens laten vertalen door een vertaal bureau, mits de diploma's of andere documenten in het engels zijn afgegeven, door de des betreffende instantie. Ik zelf heb mijn oude school opgebeld met het verhaal dat ik mijn diploma's kwijt was en of ze deze op wilden sturen, maar als het kon in het engels, en dat kon. Scheelde me iig weer vertalingskosten. Je moet je VOG opvragen (bewijs van goed gedrag) ,de resultaten van je Ielts, je medicals  en een brief van je werkgever(s) waaruit blijkt dat je ook idd je werkervaring kunt aantonen ,volgens mij zijn dit een beetje de documenten die je moet verzamelen, misschien ben ik wat vergeten maar volgens mij niet. Op het forum kun je eigenlijk op al je vragen wel een antwoord vinden.


Groetjes Sander  :up:
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=1213.msg9813#msg9813 date=1109442921]
Nu alleen nog uitzoeken welke documenten ik nodig heb en waar deze naar toe gestuurd moeten worden. En nog steeds de vraag of het rendabel is om dit voor ons allebei te doen, apart of samen, of alleen voor een van ons tweeen.[/quote]

Op de SOL staat achter elk beroep de naam van de instantie waar de assessment heengestuurd moet worden + het aantal punten dat zo'n beroep waard is. Als fysiotherapeut zit je goed, want dat beroep staat ook op de MODL, dus levert weer extra punten op! http://www.immi.gov.au/migration/skilled/modl.htm

Mijn man en ik hebben allebei een assessment gedaan omdat we die 5 punten voor 'spouse skills' nodig hadden om op 120 punten te komen. Misschien is dat in jullie geval niet nodig en dan zou je die kosten voor een tweede assessment gewoon in je zak kunnen houden! :)
 
Bedankt allemaal,

Wij zijn in principe van plan om allebei te gaan werken, moeten we dan allebei de skill assessment doorlopen, de ielts test doen enz en dan ook allebei apart een visum aanvragen? :|
 
In principe hoeft alleen de hoofdaanvrager (meestal degene met de meeste punten) een skills assessment te laten doen.

Het is wel handig om allebei de IELTS test te doen. De hoofdaanvrager moet minimaal een 5 op alle onderdelen halen, de partner volgens mij een 4,5. (De andere optie is dat je partner in Australie engelse lessen gaat volgen wat veel en veel duurder is dat die IELTS test!)

Jullie hoeven niet apart een visum aan te vragen, 1 van jullie wordt hoofdaanvrager en de ander + kids kunnen gewoon meeliften op dit visum. :)
 
Ok bedankt Hillegien,

Daarmee is voor ons de hele visa procedure inmiddels vrij duidelijk.
Je kunt op deze site verders ook een hele boel informatie vinden heb ik gemerkt!
Wij gaan nu aan onze aanvraag beginnen en ik ben benieuwd wanneer alles dan eindelijk
definitief is geregeld.
O ja nog een laatste niet onbeangrijke vraag:
        Stel alles is geregeld, je hebt je officiele toestemming van het DIMIA, dus je visum
        hoe lang is dit dan geldig, ik bedoel dus hoeveel tijd heb je om naar Oz te
        vertrekken als je aanvraag eenmaal goedgekeurd is?
 
De geldigheid van je visum is volgens mij 5 jaar...MAAR...

Op het visum staat een: Must enter before date....

En die datum is precies 1 jaar na de datum van de medicals of je VOG (net naar gelang welke van de 2 het eerste is afgegeven).

Heb je dus je medicals gedaan op 1 augustus en krijg je half september je visum, dan moet je voor 1 augustus van het jaar daarop binnen zijn geweest. Je hoeft er dan al niet meteen permanent te blijven, maar op vakantie gaan kan dan ook....
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=1213.msg9861#msg9861 date=1109522634]
Ok bedankt Hillegien,

Daarmee is voor ons de hele visa procedure inmiddels vrij duidelijk.
Je kunt op deze site verders ook een hele boel informatie vinden heb ik gemerkt!
Wij gaan nu aan onze aanvraag beginnen en ik ben benieuwd wanneer alles dan eindelijk
definitief is geregeld.
O ja nog een laatste niet onbeangrijke vraag:
        Stel alles is geregeld, je hebt je officiele toestemming van het DIMIA, dus je visum
        hoe lang is dit dan geldig, ik bedoel dus hoeveel tijd heb je om naar Oz te
        vertrekken als je aanvraag eenmaal goedgekeurd is?
[/quote]
Hoi Welkom hier!!

Toch schijnt de engelse test in Oz niet zo heel duur te zijn. Mijn vader die in 2003 zijn visum heeft gekregen voor Australie heeft daar zijn engelse test gedaan en schrok van het bedrag wat ik noemde voor de IELTS.

Groetjes LInda
 
[quote author=Hillegien link=topic=1213.msg9854#msg9854 date=1109512785]
In principe hoeft alleen de hoofdaanvrager (meestal degene met de meeste punten) een skills assessment te laten doen.

Het is wel handig om allebei de IELTS test te doen. De hoofdaanvrager moet minimaal een 5 op alle onderdelen halen, de partner volgens mij een 4,5. (De andere optie is dat je partner in Australie engelse lessen gaat volgen wat veel en veel duurder is dat die IELTS test!)

Jullie hoeven niet apart een visum aan te vragen, 1 van jullie wordt hoofdaanvrager en de ander + kids kunnen gewoon meeliften op dit visum. :)
[/quote]

Sorry had het verkeerde stukje gequote!!!
 
bedankt lin,

Denk toch dat we gewoon allebei maar hier onze IELTS doen, dan hebben we dat van te voren vast gehad en een beetje extra engels kan nooit kwaad
 
Allebei de IELTS test doen is zowieso wenselijk (en goedkoper meen ik) omdat je spouse anders in Australie op engelse les moet. Dat is nog niet zo verkeerd denk ik, maar je moet dan bij je visum aanvraag wel een extra fee betalen, omdat je spouse geen IELTS heeft gedaan....en dat is meen ik al duurder dan de EUR 170,- van het IELTS examen.
 
He hartstikke bedankt,
dat scheelt alvast weer hopen geld die we dan weer ergens anders aan uit kunnen geven!
 
Back
Top