Emigreren naar Perth in augustus 2016

Hallo allemaal,

Een half jaar geleden had ik een post geplaatst over afstudeermogelijkheden in Perth. Helaas is dit niet doorgegaan en studeer ik dit jaar af in Nederland.
Mijn plan is alsnog om in augustus dit jaar te emigreren naar Perth. Hier studeert mijn vriendin aan Curtin University, en willen wij samen wat proberen op te gaan bouwen.

Mijn studierichting is werktuigbouwkunde HBO, alleen heb ik nog geen werkervaring. De IELTS (acadamic) heb ik aangevraagd en krijg ik in april.

Omdat ik uit ervaring heb geleerd dat het regelen van werk een paar maanden voor vertrek niet gaat lukken wil ik nu al werk proberen te regelen. Dit zal lastig worden, omdat ik nog niet afgestudeerd ben (in juli pas).

Eventuele bemiddelingsbureaus wil ik ook wel gebruiken, als deze maar niet te duur zijn. Ik las dat een emigratiebureau al snel €4000,- kost. Dit geld heb ik helaas niet te besteden.

Ik heb al op eventuele sites als seek.com.au gekeken, maar daar staat weinig in voor mechanical engineers, en vooral graduated.

Heeft iemand ervaring/connecties met het solliciteren naar een baan vanuit Nederland, met het diploma nog te behalen?
En wat voor opties zou ik hebben om in augustus naar Australië (Perth het liefst) te gaan, en te gaan werken?
Ik kan geen WHV meer aanvragen.

p.s. Een vervolg studie lijkt mij erg interessant, alleen zijn de kosten hiervoor belachelijk hoog, vandaar dat ik liever ga werken.

Welkom!

Omdat ik uit ervaring heb geleerd dat het regelen van werk een paar maanden voor vertrek niet gaat lukken wil ik nu al werk proberen te regelen. Dit zal lastig worden, omdat ik nog niet afgestudeerd ben (in juli pas).

In Australie is de opzegtermijn voor banen een paar weken, niet maanden zoals in Nederland. Over het algemeen, zijn banen dus op korte termijn beschikbaar. Dit kan verschillen per beroep, bedrijf en lokatie maar ik denk dat je als afgestudeerde niet nu al een baan voor in juli zal vinden.

Daarnaast is het belangrijk te kijken naar de hoeveelheid werkervaring voor je beroep want dat kan een voorwaarde zijn voor je visum... of kom je op een partnervisum?

Succes ermee!

Welkom!

In Australie is de opzegtermijn voor banen een paar weken, niet maanden zoals in Nederland. Over het algemeen, zijn banen dus op korte termijn beschikbaar. Dit kan verschillen per beroep, bedrijf en lokatie maar ik denk dat je als afgestudeerde niet nu al een baan voor in juli zal vinden.

Daarnaast is het belangrijk te kijken naar de hoeveelheid werkervaring voor je beroep want dat kan een voorwaarde zijn voor je visum... of kom je op een partnervisum?

Succes ermee!

Hee Kims bedankt voor je reactie! Mijn vriendin is Nederlands noch Australisch dus een partnervisum zit er voor mij niet in. Om te wachten tot juli voor een baan is te laat, omdat het regelen van zo'n visum en het vinden van werk erg veel tijd kost.

Ik probeer via bureau's nu een baan te regelen. Hopen dat er wat mogelijkheden zijn!

Welkom terug. Ik begrijp dat je graag al een baan hebt voordat je aankomt. Maar ik denk dat je 1 belangrijk ding over het hoofd ziet en dat is een visum. Zonder visum, geen werk. Je zult je dus eerst moeten concentreren op een visum. Afhankelijk van welk visum en gezien de puinhoop op het moment bij immi heb je maanden, zo niet jaren nodig voor je visum eventueel is toegekend. Bovendien kost een visum tussen 5 en 10.000 dollar op dit moment. Er zijn dus meerdere factoren hier om rekening mee te houden.

Ik ben het eens met Katja, eerst een visum dan werk. Je kunt natuurlijk proberen om nu een werkgever te vinden die je wil sponsoren, maar eerlijk gezegd denk ik dat de kans om die te vinden net zo groot is als de kans dat je een winnend lot koopt in de loterij. Want welke werkgever wil zoveel tijd en kosten (voor het visum) investeren in iemand die op dit moment nog niet is afgestudeerd? En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat die eventuele werkgever nog moet kunnen aantonen dat er voor die functie geen Australier te krijgen is, met de mining en de olie- en gasindustrie die allebei behoorlijk in een dip zitten. Ik zou kijken of je (toekomstige) beroep op de SOL staat, de visawizard doen, uitzoeken wat de eisen zijn en het proces voor een skilled visum starten als je aan die eisen voldoet. Ik heb geen idee of het vinden van een baan via een bureau haalbaar is, maar ik heb verdacht weinig verhalen gehoord (of gelezen) van mensen waarbij het via deze weg gelukt is. Ik denk dat als je eenmaal bent afgestudeerd en/of wat werkervaring hebt het allemaal wel gaat lukken met een technisch beroep en wat volharding en geduld, maar dat je je tijdlijn zal moeten bijstellen. Hoe dan ook, heel veel succes!

Last edited:
Hi Rene

Welkom op Xpdite :)

Ps. Ik heb je post verplaatst naar "De Laatste stand van zaken"

Bedankt voor jullie reacties. Graag vraag ik bij 60 punten een Skilled Independent visum aan, maar daar heb ik nu nog niet genoeg punten voor, en deze zou dan voor augustus ook nog niet klaar zijn lijkt mij. Uitstellen doe ik liever niet. Na het afronden van mijn studie wil ik gelijk naar Australië.
Het is nu alleen nog even de vraag wat de beste mogelijkheid is, en of dit haalbaar is.

Naast genomineerd worden door een bedrijf of staat, weet iemand nog andere mogelijkheden? Ik dacht nog aan een jaar durende opleiding, of op een holiday visum gaan...

Bedankt voor jullie reacties. Graag vraag ik bij 60 punten een Skilled Independent visum aan, maar daar heb ik nu nog niet genoeg punten voor, en deze zou dan voor augustus ook nog niet klaar zijn lijkt mij. Uitstellen doe ik liever niet. Na het afronden van mijn studie wil ik gelijk naar Australië.
Het is nu alleen nog even de vraag wat de beste mogelijkheid is, en of dit haalbaar is.

Naast genomineerd worden door een bedrijf of staat, weet iemand nog andere mogelijkheden? Ik dacht nog aan een jaar durende opleiding, of op een holiday visum gaan...
Voor een jaar durende opleiding is er een studenten visum en je kan natuurlijk altijd op een toeristen visum. Op een studentenvisum mag je beperkt werken en een toeristenvisum helemaal niet. Maar begrijp het dan goed dat je niet perse voor een langere periode of voorgoed naar Australie wil gaan?

Edit: hou er wel rekening mee dat studeren in Australie duur is aangezien je de kosten voor een internationale student betaalt (de melkkoe van veel uni's)

Last edited:
Even een kleine update.

Ik heb een migratiebureau (Australia here we come) ingeschakeld en heb tijdens een gesprek meer duidelijkheid gekregen omtrent de visas.
Het plan is om na afronding van mijn studie (en IELTS-general) het aanvragen te starten.

1. Skill assessment zal aangevraagd kunnen worden ná afronden van studie in Juli.
2. Na positieve skill assessment kan Expression of interest EOI ingediend worden.
3. Na goedkeuring van EOI uitgenodigd worden voor visumaanvraag

Of ik een state nomination nodig heb ligt aan de IELTS score. Bij een score van 7 heb ik een nomination nodig (190/489). Deze nominations verschillen per staat. Voor mechanical engineer is er momenteel alleen in Darwin/queensland/NSW mogelijkheid voor nominated visa.
Bij een score van 8 heb ik genoeg punten om een skilled independent visa 189 aan te vragen en heb ik geen nomination by state nodig.

Omdat mijn vriendin in Perth studeert op een studievisum kan ik als defacto partner een 2e studentenvisum aanvragen mits er genoeg bewezen kan worden.
Op het studentenvisum mag er 20 uur/week legaal worden gewerkt.

Dit alles zou betekenen dat ik in July mijn independent visa aanvraag, in Augustus op een studentenvisum naar Perth vertrek, daar enige tijd ga werken/netwerken/solliciteren tot mijn skilled independent visa wordt goedgekeurd en ik voltijd mag werken!

Die slapeloze nachten worden nu wat minder, met meer vertrouwen van een bemiddelingsbureau :D

Je hebt dus geen werkervaring nodig voor je skills assessment of voor state nomination? hmmkay :)

Het gaat alleen om het aantal punten (min. 60).

Met een ideale leeftijd, hogere opleiding en een 8 voor IELTS heb je al snel meer dan 60 punten. Bij een 7 voor IELTS kom je punten te kort, welke met een state nomination opgevuld kan worden.

IELTS-general heb ik in April. Binnenkort beginnen met oefenen en aimen voor een 8! Als iemand nog tips voor oefenmateriaal heeft voor General Training, laat maar komen! Ik zou graag lessen nemen van BLTC, alleen betaal je hier een vermogen voor (€450,- voor 25 uur in één week).

Cheers

Het gaat alleen om het aantal punten (min. 60).

We zijn oudgedienden Rene, dus dat je 60 punten moet halen weten we wel :D
En ja die 60 punten zijn opgebouwd uit verschillende delen zoals je zelf ook aangeeft.
Eén van die onderdelen is een succesvol skill assessment. Binnen het skill assessment is normaliter een x-aantal jaren ervaring nodig (en trust me, ik weet hoe moeilijk het kan zijn om die ervaring te bewijzen (zie mijn blogje www.plandoact.com)

Dus als jij een Skill assessment kunt halen zonder bewezen skills is dat mooi en gun ik het je echt van harte. :up: Maar je begrijpt wellicht dat het apart klinkt. Wellicht zijn @FOL en ik al te oud en snappen we het niet meer :p

Dat compenseert het een beetje denk ik.
Een 8 op IELTS academic is ook echt niet gemakkelijk, zo als we hier allemaal wel weten. Het moet uit de lengte of de breedte komen, geen ervaring=geen punten, dan moet je die punten op de talentest scoren.

Rene kan goed gelijk hebben. Ik heb mijn 60 punten ook puur gehaald met Diploma, Leeftijd en Engels, zonder werkervaring. De AASW vraagt niet om werkervaring voor de goedkeuring van diploma, mogelijk dat dat bij Rene's skill assessing authority ook zo is.

Back