Emigreren of eerst een jaar backpacken / werken - wat is haalbaar?

Silly

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb net een account aangemaakt omdat het al een tijdje door mijn hoofd zingt.. ik wil iets anders met mijn leven, het allerliefst een algehele reset. Ik hoop dat te kunnen realiseren door echt even een periode op pad te gaan, op mezelf teruggeworpen te worden en ver van NL.

Ik ben 40+, gezond van lijf en leden (en geest ;-). Als ik op google kijk is backpacken en werken vooral iets voor mensen onder de 30 en is emigreren enkel haalbaar als je van toegevoegde waarde bent voor de Australische economie (even kort door de bocht).

Is er iemand op dit forum die met een soortgelijk uitgangspunt het avontuur is aangegaan en wil zijn / haar ervaring delen?
 
Welkom!

FYI; klopt dat het jaar backpacken meestal onder de 30 gedaan wordt, aangezien een WHV (work holiday visum) een jaar geldig is maar alleen aangevraagd kan worden tot je 30-ste. Daar val jij dus buiten (ik ook hoor ;) )

Tourist visa's mag je weer niet op werken (en zijn niet 1 jaar geldig) en andere visa's zitten zoals je zegt nogal in de hoek dat je iets toevoegt of partner bent van een OZ (ook even kort door de bocht)

Als je de financiële middelen hebt kun je met een toeristen visa wel een tijdje blijven hoor. Om de 3 maanden even naar Bali en weer terug. Wel goed aan kunnen tonen dat je de middelen hebt om rond te komen zonder werk. Je wordt natuurlijk een beetje verdacht als je voor de 3 keer terug komt uit Bali ;)
 
Not so silly idea at all! Welkom Silly. Met veel andere Xpditers zochten wij ook een andere lifestyle en vooral ook een beter klimaat, meer buiten leven en waren zwaar verliefd op Australie.Wij wilden ook ontdekken of we helemaal opnieuw konden starten. (ja dus). Dus je uitgangspunten zijn prima. Het is alleen even de vraag of je echt wilt emigreren of dat gewoon een lange vakantie genoeg is?
Wij waren ook ruim de veertig gepasseerd toen we hier 2 jaar geleden landden. Maar ik had het geluk van een dubbel paspoort en manlief het geluk van een vrouw met een Oz paspoort. Dus dat was simpel. Check vooral eens of je een visum kunt krijgen op basis van je beroep op de website van immi. Dan weet je in ieder geval of je kans maakt om hier langere tijd te wonen en werken. Mocht dat niet lukken, gewoon lekker regelmatig vlucht boeken en genieten van alles wat Oz te bieden heeft,. Succes met je zoektocht.
 
Tourist visa's mag je weer niet op werken (en zijn niet 1 jaar geldig)

Mocht een toeristenvisum een optie zijn, dan kun je die ook aanvragen voor 6 of 12 maanden. Er wordt dan wel vaker strenger gelet op je (reis)plannen voor die tijd en je financiën. Er kunnen extra vragen daarover gesteld worden door de department of immigration voor toekenning van het visum.
 
Last edited:
Mocht een toeristenvisum een optie zijn, dan kun je die ook aanvragen voor 6, 9 of 12 maanden. Er wordt dan wel vaker strenger gelet op je (reis)plannen voor die tijd en je financiën. Er kunnen extra vragen daarover gesteld worden door de department of immigration voor toekenning van het visum.

Hmmm, dat wist ik... Sorry! Was er even niet bij met mijn hoofd ;)
 
Je toeristen visa onshore van 3 naar 6 maanden verlengen kan zo i zo makkelijk zonder enige restricties.
 
Welkom @Silly
as above wellicht moet je je even iets verder verdiepen in de vraag waar je naar op zoek bent.
Ga je de wereld rond om hart en ziel te verrijken of wil je NL (voorgoed) achter je laten en ga je daarmee wellicht in de mallemolen komen van de visawereld. Is dat laatste je keuze?
Dan ga je kijken voor welke hoek in de wereld je zou willen kiezen en of dat ook kan. Je geeft zelf al aan, dat Oz nou niet de gemakkelijkste keuze is wat betreft visa. Spanje is gemakkelijker (als voorbeeld), voor Oz zoeken ze echt doorzetters/malloten met genoeg financiën, een zee van geduld en bult doorzettingsvermogen van heb ik jou daar. En misschien lukt het dan :rolleyes:
Succes met je zoektocht, ik kwam hier binnen op mijn 40e, maar was al 20 jaar verliefd op mijn nieuwe thuisland.
 
Dank voor jullie reacties.
Onmogelijk is het dus zeker niet om na je 40e in Australië opnieuw te beginnen. Ik ga me eens even goed verdiepen in de haken en ogen rondom visa e.d. en wat mogelijkheden zijn. Wellicht eerst maar eens gewoon op vakantie naar daar.. ;-).
@Katjavdl & Red dust: Ik ben zo benieuwd naar een korte versie van jullie verhaal hoe jullie in Australië zijn beland en wat onderweg de (grootste) hindernissen waren.
 
leeftijd is hier niet zo'n issue hoor het gaat er meer over hoe je in het leven staat. Ik heb een aantal jaren geleden nog eens "gebackpacked" ruim in de 30 en reisde met een groep in west Australie met de jongste die 22 was en de oudste was 60.
It's all in your state of mind.
Wat de visawereld betreft, zou je als uitgangspunt de visawizard op www.border.gov.au kunnen doen, om te kijken of je in de goede hoek zit. En vervolgens gewoon lekker een week of 6 vakantie boeken of een round the world ticket; zoiets, je snapt me wel
 
Dank voor jullie reacties.
Onmogelijk is het dus zeker niet om na je 40e in Australië opnieuw te beginnen. Ik ga me eens even goed verdiepen in de haken en ogen rondom visa e.d. en wat mogelijkheden zijn. Wellicht eerst maar eens gewoon op vakantie naar daar.. ;-).
@Katjavdl & Red dust: Ik ben zo benieuwd naar een korte versie van jullie verhaal hoe jullie in Australië zijn beland en wat onderweg de (grootste) hindernissen waren.
Welkom Silly. Leeftijd is inderdaad niet het grootste probleem. Wij waren bijna 50 toen we hier kwamen. Weliswaar op een gesponsord visum, dus visum en een baan waren geen probleem, maar verder was het ook voor ons weer helemaal opnieuw beginnen en opbouwen, met alles. Je kunt de lastava's eens gaan lezen als je benieuwd bent naar emigratieverhalen. Een goed boek is er niets bij ;)
 
Last edited:
Nou op verzoek dan even een snelle versie:
In Oz geboren, toen ik anderhalf was met familie terug naar Nederland, maar vanaf kinds af aan gefascineerd geweest door het verre Australie. Lag als kind al boekjes vanuit het Engels te vertalen en kon maar geen genoeg krijgen van de dia's en verhalen over de 11 jaar dat mijn ouders hier woonden. In 99 eindelijk voor het eerst 7 wk naar Australie en het voelde direct als thuiskomen. Sindsdien hier ongeveer elke 2 jaar wel op vakantie geweest. Plan gevat om hier in ieder geval oud te worden, maar overlijden van onze beide vaders binnen 2 jaar zette de versnelling in. Besefte dat we niet allemaal gezond blijven en heel oud worden, dus in 2011 knoop doorgehakt. We leven tenslotte maar een keer. Eerst nog deeltijd studie afgerond, huis verkocht, bedrijf verkocht en in mei 2014 eindelijk ge(re)migreerd. En geen seconde spijt gehad. Niet dat het altijd makkelijk is, maar emigreren doe je ook voor de uitdaging (anders vooral lekker in Nederland blijven).
 
Hmmm, dat wist ik... Sorry! Was er even niet bij met mijn hoofd ;)
Maar je was dan ook kort door de bocht in je reactie :p

Je kunt de lastava's eens gaan lezen als je benieuwd bent naar emigratieverhalen. Een goed boek is er niets bij ;)
Maar trek wel even wat tijd uit voor de 84 pagina's van @Catkin

@Silly , welkom en inderdaad geen gek idee. Je kan veilig en vertrouwd in Nederland blijven en met vrienden en familie oud worden, daar iets niets mis mee maar behoorlijk voorspelbaar. Of je kan het roer omgooien en voor iets anders kiezen. Misschien is een sabbatical al voldoende om de batterij op te laden en verlang je weer naar Nederland. Of je kiest voor iets permanenter, en dan is Australia natuurlijk een van de vele opties, maar wel met de nodige visa uitdagingen en kosten.

Zelf zijn wij samen 110 jaar oud, maar het geluk dat mijn vrouw een Oz paspoort heeft. Dus wij kiezen deze zomer voor iets anders. Let wel 'anders' betekend niet altijd 'beter' , want in Nederland zijn veel zaken toch beter geregeld dan in Oz. Maar wij verlangen naar de Ozzy lifestyle, klimaat, mensen en ver weg van het klagende Europa.
 
De lastavaza's zijn echt leuk om te lezen en super handig!
@Catkin: wo! wat een pagina's, daar ga ik even rustig voor zitten :).

Ik merk al dat als ik nu besluit te gaan ik er morgen niet ben ;-). Een paar jaar mag ik er zeker voor uit trekken. Niet verkeerd, goede voorbereiding is het halve werk en het is maar zo niet iets.

Toevallig kreeg ik deze week een aanbod om tijdens een lange vakantie van een vriendin een paar weken over te komen naar Australië. Altijd leuk!
 
Last edited:
Back
Top