emigreren sydney ja of nee

JavM

New Member
Hallo lotgenoten,

We zijn een gezin met 2 kinderen van 8 en 12 jaar, onlangs heeft mijn man een full time baan aangeboden gekregen in Sydney, het bedrijf heeft aangegeven voor de hele familie het visum en de benodigde werkvergunning te gaan regelen. We zijn er heel blij mee maar willen natuurlijk weloverwogen een keuze maken voordat we gaan emigreren naar Australie. We zitten met vragen zoals kosten scholing van de kinderen, openbaar vervoer of aanschaf auto voor woon- werkverkeer, medische verzekeringen, kopen of huren huis, aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering, autoverzekering,kosten levensonderhoud. Uiteraard willen we ook graag informatie hoe je je uiteindelijk voorbereid op zo'n megaverhuizing, al met al veel vragen die we hopenlijk beantwoord hebben voordat we medio juli 2010 naar Sydney vertrekken, iedereen die nuttige informatie of links kunnen doorgeven zijn van harte welkom!!!

Australië goedkoper? Volgens mij is dat een telkens terugkerende discussie...
Huisvesting, zeker Sydney, is niet goedkoop!! Zie realestate.com.au
Boodschappen e.d is vergelijkbaar prijsniveau.

Als je het hebt over een visum via een werkgever, heb je het waarschijnlijk over een 457. Dat betekent geen volledige Medicare dekking (al waren wij in NL meer kwijt voor onze zorgverzekering dan hier voor onze 'visitor cover', maar in NL wordt vrijwel alles vergoed door je verzekering en hier veel minder). Verder krijg je geen kinderbijslag en krijg je geen kinderopvang vergoed. Ook moet je in Sydney schoolgeld betalen als je op een 457 zit (ik dacht $4000 per kind per jaar, ipv de $400 die iedereen betaald).

Om een 457 lucratief te maken, moet je echt proberen LAFHA te krijgen. Dit is een belastingvoordeel waar de werkgever voor moet tekenen. Maar niet alle werkgevers werken mee.
Of zo snel mogelijk een permanent visum proberen te krijgen. Dat kan na 2 jaar afhankelijk van de werkgever of van je eigen skills.

Verder hangt het er natuurlijk erg vanaf hoeveel je gaat verdienen en wat je gewend bent en verwacht.

Succes

Beste Jadiet,

Thx voor jouw anwoord, voor zover het arbeidscontract laat zien, is het bedrijf bereid mee te werken aan een LAFHA, maar betekent dat meteen dat het dus een 457 wordt?
Betekent het dus dat een LAFHA niet samengaat met een permanente verblijfsvergunning?
Aangezien mijn hubbie nog bezig is met het onderhandelen van het arbeidscontract vragen wij ons af of het gangbaar is om minstens een 2 jarig arbeidscontract te eisen?
Het aanbod van het brutosalaris begint met AUD 10.000 p/m, maar is het bedrag voldoende om in een normaal (simpel) levensonderhoud te voorzien in Sydney aangezien de prijzen van de huizenmarkt daar hoger zijn?  :|
We hebben nu al voorpret, maar ik wil wel zekerheid aangezien we kinderen hebben !!!

Hi,

LAFHA wordt alleen gegeven aan tijdelijke werknemers. Ik las laatst op xpdite dat de eisen zijn verscherpt en je een huis moet hebben in NL (om aannemelijk te maken dat je terugkeert), maar heb daar niet officieel  iets over gehoord. Komt ook vreemd op mij over. Maar zorg dat de werkgever controleert wat de huidige eisen zijn en hoe jullie daar aan kunnen voldoen.
457 is een snelle en makkelijke manier om AU binnen te komen, zeker in het huidige klimaat van onzekerheid wbt visumeisen. Na twee jaar kun je je laten sponseren door je werkgever voor een permanent visum. LAFHA heft de financiele nadelen van een 457 op.
Maar je bent afhankelijk van je werkgever. In ons geval waren er interne problemen bij personeelszaken, waardoor de LAFHA aanvraag maar niet opschoot. Toen men uiteindelijk de papieren voor LAFHA voor elkaar had, heeft men ook een aanvraag voor een permanent visum de deur uitgedaan (mijn man had inmiddels een vast contract aangeboden gekregen). En dan heb je geen recht meer op LAFHA  :lol:
Goed, LAFHA is dus fout gegaan en dat heeft ons veel geld 'gekost', maar we hebben inmiddels wel een case officer die onze aanvraag voor een permanent visum behandelt. We zijn nu anderhalf jaar in AU.
Het salaris dat je aangeeft geeft je wel wat speelruimte, denk ik, ook zonder LAFHA. Als je woonruimte kunt vinden die je aanstaat voor ong. 30% van je salaris, ben je al een heel eind. Dus kijk eens op realestate.com.au
Wat contractduur betreft: voor een 856 business sponsored visum (permanent visum), moet de functie minstens 3 jaar beschikbaar zijn. Als je beroep op de skills lijst staat, kun je dat visum meteen aanvragen of zodra je in AU bent. Anders, zoals in ons geval, nadat je twee jaar hebt gewerkt.
Misschien is het handig met de werkgever te praten over de toekomst van de functie (is er uitzicht op een vaste aanstelling of wat is een handige contractduur en zijn ze bereid tot sponsering voor 856).
Zie ook immi.gov.au
Nogmaals, met een tijdelijk visum ben je afhankelijk van je werkgever en maak je hogere kosten (school, kinderopvang, medicare, etc). Maar je kunt binnen een maand of 3 in AU zijn en dan kijken of je langer wilt blijven en hoe je dat kunt aanpakken. Bovendien heb je een baan bij aankomst!

[quote author=JavM link=topic=10454.msg147529#msg147529 date=1254304597]
Het aanbod van het brutosalaris begint met AUD 10.000 p/m, maar is het bedrag voldoende om in een normaal (simpel) levensonderhoud te voorzien in Sydney aangezien de prijzen van de huizenmarkt daar hoger zijn?  :|
[/quote]

Hoi, ik woon samen met mijn gezin sinds maart 2009 in Sydney en ik kan je verzekeren dat je met 10K/mnd heel erg goed kunt rondkomen. prijzen huizenmarkt is natuurlijk afhankelijk van waar je wilt gaan wonen. Enig idee al?

Heb wel het 1 en ander aan sites bekeken maar vindt het moeilijk om een keuze te maken, we zoeken een huis of appartement (huur of koop?) wat binnen een straal van maximaal 2 km. van de scholen zit, misschien wat overdreven maar hier ben ik gewend om mijn jongste op de fiets of al lopend naar school te brengen en dat zou ik in Australie ook graag willen. De oudste is 12 en zit hier op de HAVO sportklas en hij zou het leuk vinden als we een soortgelijk school voor hem kunnen vinden, al weten we nog niet hoe het schoolsysteem in Australie werkt, we zijn wel al met een onderzoek gestart ... maar ik moet zeggen dat en huisvesting, school, verzekeringen etc. een enorm geregel is. Op dit moment is hubbie bezig met het afronden van de visumaanvraag, dat kan volgens mij ook nog wel even duren. Moest wel ff lachen :lol: toen ik ergens las dat in Sydney op de dinsdag getankt wordt omdat ze de prijzen nogal vaak aanpassen en in het weekend is het duurst om te tanken.

In Australie is er geen verschil in niveaus (in ieder geval geen zichtbare niveaus). Een speciale sportklas (je bedoelt zeker LOOT leerlingen) is er ook niet, alhoewel sporten wel een grote rol speelt op de meeste scholen. Wel zijn er scholen die veel meer aan sport doen (en aanbieden) dan anderen. Daar zou je nog op kunnen letten. Daarnaast zijn er veel wedstrijden tussen de verschillende 'huizen' onderling en de besten doen dan vaak mee voor hun school aan de interschool championships (stijden tegen andere scholen 'uit de buurt') en de beste hiervan gaan dan weer door naar bijv. de regio kampioensschappen en interstate championships etc. Sommige scholen vallen dan onder A scholen en anderen weer onder B scholen etc. Hier zou je dan op kunnen letten.

Let wel op dat Sydney erg heuvelachtig is en dat erg weinig schoolgaande kinderen met de fiets gaan (tenminste waar wij wonen).
Hornsby is een mooie wijk, groen, goed berijkbaar, goede voorzieningen, veiligste wijk van Sydeny, dicht bij de natuur en national parken, enkele primary schools (basisscholen) en ook een secondary school (Barker College). Iedere secondary school heeft wel een uitgebreid sportprogramma (meer dan in nederland) dus dat moet geen probleem zijn.

Kopen of huren? Ik zou eerst huren omdat je eerst aan den lijve moeten ondervinden of de wijk bij je past en of Australie uberhaupt bij je past.

Hi,

Vandaag hebben we besloten er definitief voor te gaan :up:, hubbie gaat medio januari alleen  :-( naar Sydney alwaar zijn nieuwe werkgever een gemeubileerd appartement gehuurd heeft. Rest mij en de kinderen hier te blijven totdat ze hun schooljaar hier hebben voltooid (was een voorwaarde van de kinderen), wat ons ook meer tijd geeft om ons huis te verkopen of te verhuren. Dat is iets wat we eind volgende week nog moeten moeten beslissen. Het is inderdaad beter om iig het eerste jaar te huren en hebben we ook al besloten om in Sydney city centre te gaan wonen hopenlijk (als er medio juli 2010 iets te huur is) in Sydney Park Village. Mijn man regelt met hulp van het bedrijf de noodzakelijke verzekeringen, schoolaanmeldingen voor de kids etc.etc...... Dus als alles volgens planning verloopt zullen wij over ongeveer 9 maanden ons eerste stapjes in Australie zetten.

Gefeliciteerd met jullie besluit  :up:
Nu hebben jullie nog lekker de tijd om alles op je gemakje uit te zoeken en alles te regelen.

Good luck!

Hai Jav,

Wij wonen sinds juli 2009 in Nsw, ten zuiden van Sydney, onder de george river, mooie rustige omgeving waar het nog leuk is je kinderen veilig te laten opgroeien.

Wij hebben 2 dochters 12 en 13 jaar .

Met het door jouw genoemde salaris is hier heel goed vertoeven.

lafha kun je krijgen op een 457 en dat wil zeggen dat je je huur en eventuele auto in je salary package kan gooien wat op ongeveer 30 tot 40% scheelt in de kosten.

voor een public school betaal je per kind 4500 dollar.
plus je moet dan zelf schoolkostuum betalen en excursies en allerlei andere extra's.

Er wordt veel aan sport gedaan op scholen, kinderen die uitblinken in een sport kunnen in een speciaal team terecht komen en uitkomen voor de school en dan spelen ze tegen andere staten etc, sport is heel erg aanwezig.

huizen zijn duur, huur ook.
met een tijdelijk visum heb je toestemming nodig om te kopen,
het zgn Foreign Investment Review Board approval (FIRB)je moet dan ook een 5% deposit hebben.
100% hypotheken zijn zelfs momenteel helemaal niet in de markt.Voor niemand.

alleen nieuwbouw is dan mogelijk, maar je mist wel een aantal toelages en voordelen die een permanent wel hebben plus het is goed je eerst met een huurhuis te settelen voordat je zeker weet dat dit je gebied is waar je wilt blijven.

autoleningen zijn moeilijk , je moet de auto dan afbetalen in het tijdbestek dat je visum duurt.
je eerste 457 zal 2 jaar zijn.Maar je kunt misschien via je werkgever de lafha ervoor gebruiken, die is natuurlijk niet onuitputtelijk.

het is echt aan te raden om voor die snelle 457 te gaan, de lafha biedt echt voordelen.
Jullie werkgever kan over 2 jaar een permanent visum aanvragen, maar de meeste mensen wachten nog 2 jaar ivm die lafha.

stel je huur is 3000, met lafha is ie 2000,
de schoolfees krijg je ook via je lafha bijna de helft van terug, al met al, is het een handige oplossing.
Het is nu weer nieuw dat je wel moet aantonen dat je nog een verblijf hebt elders zodat je ermee aantoont dat je geenszins de bedoeling hebt om te blijven.
Want 457 is NIET voor tijdelijke werknemers,zoals iemand hier zei, maar voor tijdelijke residents das net ff anders!!!!

daar moet je nu wel even goed over nadenken.

Waar wij wonen is heel centraal, dichtbij Sydney, national Park, strand , dichtbij scholen en winkels en enorme shopping malls.

wij wonen in postcode gebied 2234.

Sutherland Shire.

Wij hebben eerst een tijdelijk onderkomen gemeubilleerd gehuurd ( in Cronulla langs het strand, was wel heel vervelend maar ja, je moet wat :lol: ) en hadden binnen 2 weken iets gevonden.

De algemene woonkosten buiten de huur als energie e.d zijn veel goedkoper.
TV is weer heel duur en internet is achterlijk.

boodschappen komt overeen met nederland.

Ik geef aan boodschappen ongeveer 12/1300 dollar per maand uit.
huur 3000 dollar p .m.
energie 100 dollar
zorgverzekering gezin 169 dollar
TV internet telefoon 200 dollar
openbaar vervoer voor de hele maand 150 dollar
benzine 150 dollar
kleding is goedkoper

heel uitgebreid antwoord, maar ik weet dat ik naar dit soort info werleijk snakte toen ik nog in Almere sat.

als je nog vragen hebt brand maar los

wil je die lafha gebruiken zou je dus in jullie geval je huis beter kunnen verhuren
daarbij komt en dat klinkt nu helemaal naar iets wat je niet wilt horen , ik hoor toch geregeld dat mensen terug moeten omdat werk het laat afweten.
Ik weet dat je dat niet wilt horen en dat het jullie niet zal overkomen, maar je weet nooit!!!!

prettig dat je dan je huis nog hebt.

Om die huurders je huis uit te krijgen moet je het verhuren op zijn centerparcs , wat dat is zul je even zelf met de makelaar moeten uitvogelen, het is een manier dat je de huurders er weer snel uit kan krijgen.(zo vertelde hij mij)

zonder dat in je contract krijg jij niemand je huis uit als ze dat niet willen.

nadeel is dat je je niet kunt uitschrijven, en je hebt nog kosten als onroerendgoed en verzekeringen, ziektekosten
omgerekend in dollars is dat niet zo leuk.

dus wat weegt tegenelkaar op???

goed incalculeren.

petje af dat je zelf nog in nederland blijft, dat was voor mij een horror versie, echt stoer van je!

Back