Emigreren vanuit Vlaanderen naar Perth met temp visa 457

svenska

New Member
Hallo iedereen,

Als nieuwe hier op het forum, kom ik de doorwinterde emigreerders wat praktische info vragen over onze situatie.
Mijn vrouw en ik zouden met onze 2 kindjes willen (tijdelijk) emigreren naar Perth om daar van een nieuw en ander leven te proeven dan we hier in Vlaanderen hebben.
Ik ben 28 en IT'er, mijn vrouw is ook 28 en zelfstandige vroedvrouw, ons zoontje is 1.5 jaar en ons dochtertje 3,5 jaar oud.
Een nicht van mijn vrouw woont reeds 4 jaar in Perth, en een ex-collega vroedvrouw ook zoiets.
We hebben alleen maar positieve ervaringen gehoord van beiden, en ze maken ons echt wel warm voor dat paradijs aan de andere kant van onze aardbol ;-)

We weten dat midwifes nog steeds op de skilled list staan voor een skilled visa te kunnen krijgen.
Daarom hopen we op een vlotte toelating tot Australië, en willen we dit initieel proberen met een Temporary Work (Skilled) visa (subclass 457). Zo kunnen we toch al zeker 4 jaar onze draai vinden in Perth, en later beslissen om langer of definitief te blijven.

We weten dat mijn vrouw al zeker een taaltest gaat moeten doen (OET of IELTS), en dat dit moet gebeuren voor we zulk visa in handen kunnen krijgen.
Onze streefdatum om echt naar Perth te trekken is uiterlijk september 2017.

Een aantal vragen waar hopelijk iemand op kan antwoorden:

  1. Onder dat Visa 457 mag mijn vrouw heel haar gezin meenemen, zonder voorwaarden?
    Met andere woorden: ik mag onvoorwaardelijk meekomen, zonder testen? En mag ik ook werken?
  2. Is die visa 457 de meest logische weg voor ons om binnen te geraken, of stellen jullie een ander type voor misschien nog makkelijker gaat? (mag ook voor 2 jaar zijn om te beginnen).
  3. Tegen september 2017 zijn onze kinderen 3 en 5 jaar oud. Hoe verloopt het schoolgebeuren?
    Kunnen ze beiden meteen terecht in een kleuterschool zoals wij dat hier kennen?
    En wat kost kleuter en lager onderwijs in Australië als buitenlander?
  4. Gekeken naar onze situatie, wat gaat ons zeer ruw geschat heel de emigratie kosten? (voor ons 4'en)
    (papierwerk, visa's, vliegtuigreis etc..., geen huisvesting meegerekend in Perth)
Alvast bedankt voor de info, en ik lees met veel plezier andere topics over jullie ervaringen! :)

Groeten,

Svenska
 
Hoi Svenska,

Welkom op het forum.
Als midwife nu nog op de SOL staat dan zou ik gewoon meteen voor de 189 gaan. Je hebt dan meteen een permanent visum wat giga scheelt in de schoolkosten voor je kinderen, meer rechten zoals medicare en child support etcetera. Wat als je nu een tijdelijk visum aanvraagt, het leuk vind, maar na die 4 jaar het beroep van je vrouw van de lijst is.. Dan ben je mooi klaar! Die kans wil je echt niet lopen. De doorlooptijd van het 189 visum is op dit moment ook extreem kort. Je zou gek zijn als je een ander visum aanvraagt als je de 189 kan krijgen in mijn ogen (gek niet letterlijk bedoeld).
Jij een kids kunnen mee op dit visum. Jij moet dan wel een Engelse test
(4,5 gemiddeld op IELTS) doen en ook Medicals en police check. Kinderen moeten denk ik ook de Medicals doen.

Ruwe schatting van de kosten (zonder emigratiebureau) zal ongeveer op €10.000 liggen. Daar bovenop komt nog de verschepingskosten maar ik heb werkelijk geen idee wat dat kost. Er is een draadje specifiek over de kosten van emigratie.
 
Even een kleine extra. Bij een 457 kun je na 2 jaar via je werkgever/sponsor een PR aanvragen. Dus je hoeft niet klaar te zijn na 4 jaar. Bovendien kun je een nieuwe 457 aanvragen.
Inderdaad voor kostenbesparing is een PR verstandiger. Kosten met emigratiebureau zijn hetzelfde is onze ervaring.
Wellicht moet je vrouw nog een extra cursus doen hier, maar er zijn anderen hier met die expertise.
Staat IT niet meer op de lijst?
 
Hi,

Wil je vrouw als vroedvrouw gaan werken?
Dat zal namelijk betekenen dat ze zich moet registrerern bij de AHPRA wat een enorm (duur, langdurig, intens) proces is. Een 457 visum is een "sponsorship" visum wat betekent dat je gesponsord moet worden door een werkgever en dus in dit geval als vroedvrouw moet werken. (zie post: http://xpdite.net/forum/threads/verpleegkundigen-in-australië-gezocht-i-v-m-ahpra-drama.12464/). Als je je moet registreren komt er makkelijk een extra $10.000 bij de emigratiekosten (registratiekosten, vertalingen, IELTS, voltijd bridging course van 3 maanden, medicals etc.)

Als ze niet als vroedvrouw aan de slag wil en je het registratieproces wil voorkomen, is inderdaad een 189 visum een goed idee. Dan ben je uberhaupt onafhankelijk en vrij om te doen wat je wil, dus dat is een aanrader.

Succes ermee!
 
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.

@Kims: Ik had de registratie formulieren voor AHPRA al gevonden, en blijkt dat dit op 520$ komt, zonder natuurlijk alle vertalingen van de documenten die ze erbij willen.
http://www.nursingmidwiferyboard.go...17533&dbid=AP&chksum=piH7j3k7nrfFJ5e7SWyLAQ==

Ze wil echt wel gaan werken als vroedvrouw, en het moet in een ziekenhuis zijn waar ze zelf bevallingen mag doen, en niet het slaafje of hulpje van een gynaecoloog te zijn.
Anders kunnen we even goed in Vlaanderen blijven, waar een vroedvrouw in een ziekenhuis een veredelde verpleegster is die alles aan de dokter moet overlaten.
Ze is momenteel een zelfstandige vroedvrouw, met een eigen praktijk voor nazorg en bevallingen aan huis, en wil dan ook geen stap achteruit zetten bij emigratie naar Perth.
We hebben al wel gehoord dat de meeste pubilic hospitals de werkwijze van de UK of NL toepassen (vroedvrouw mag echt bevallingen doen), maar in private hospitals dit niet zo is.

Met al het opzoekwerk dat ik reeds gemaakt heb, krijg ik steeds meer en meer het gevoel van de kip en het ei: moet nu eerst dit, of eerst dat... voor dit kan worden aangevraagd?
En ik die dacht dat men hier in ons Belgenlandje al bureaucratisch was... Think twice!
Als men daar in Australië echt nood heeft aan die beroepen op de lijst, waarom zijn er dan geen simpele procedures om net die werklui uit West-Europa en Commonwealth niet te ontmoedigen om de stap te zetten?

@Katjavdl: je hebt dus de ervaring dat voor visa 187 (PR), de kosten om het zelf allemaal te regelen, of via een bureau, bijna op hetzelfde neer komen?
Wat ook een optie kan zijn (of misschien is dat te positief gedacht), is een organisatie gebruiken die hier in Europa medisch personeel ronselt voor gebieden zoals Western Australia.
Mijn vrouw heeft daar een paar jaar geleden eens naar gekeken, en als voorbeeld stond er een vacature voor de Antillen, waar alles werd geregeld oa: transport naar ginder, vervoer ter plekke, huisvesting etc...
Het zou mooi zijn moest dit ook bestaan voor WA, en dat zulk bureau de boel maar regelt, op hun kosten (nou ja, op die van de toekomstige werkgever waarschijnlijk).
Kan mijn vrouw met een PR 189 niet als vroedvrouw gaan werken? Ik bedoel, met een sponsorship van een ziekenhuis dat ipv een 459 een 189 sponsort?

Kunnen individuen ook geen recommandation zijn om een visa te krijgen?

IT staat in bepaalde vormen wel op die lijst, maar wel heel specifiek op bepaalde vlakken, en laat het mijne daar nu net niet tussen staan :)

Nogmaals bedankt voor de hulp hier!
 
Een 189 visum wordt wel toegekend op basis van je beroep (welke op de SOL moet staan) maar je bent niet verplicht om ook dat werk te gaan doen zodra je in OZ aankomt.

Voorbeeld, je vrouw vraagt het Permanent Resident Visum (189) aan op basis van Vroedvrouw.
Indien je na enige tijd/energie/geld etc. het visum verkijgt mag het hele gezin mee naar OZ.
Je vrouw kan als pizzabezorger, kapster of mijnwerker aan de gang (en jij ook) maakt niet uit.


Individuen kunnen helpen om een visum te verkrijgen. Maar dan zitten we in de hoek van zeer nabije familie. Anders niet.
Lees per visa even goed door hoe ze werken en wat je wel en niet kan/mag.
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/189- (ExpandedWhat this visa lets you do)
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/457- (ExpandedWhat this visa lets you do)

  1. Onder dat Visa 457 mag mijn vrouw heel haar gezin meenemen, zonder voorwaarden?
    Met andere woorden: ik mag onvoorwaardelijk meekomen, zonder testen? En mag ik ook werken? JA
  2. Is die visa 457 de meest logische weg voor ons om binnen te geraken, of stellen jullie een ander type voor misschien nog makkelijker gaat? (mag ook voor 2 jaar zijn om te beginnen). ZIE Visa Wizard
  3. Tegen september 2017 zijn onze kinderen 3 en 5 jaar oud. Hoe verloopt het schoolgebeuren?
    Kunnen ze beiden meteen terecht in een kleuterschool zoals wij dat hier kennen?
    En wat kost kleuter en lager onderwijs in Australië als buitenlander? Geen idee
  4. Gekeken naar onze situatie, wat gaat ons zeer ruw geschat heel de emigratie kosten? (voor ons 4'en)
    (papierwerk, visa's, vliegtuigreis etc..., geen huisvesting meegerekend in Perth) 10.000 euro zonder AHPRA toestanden klinkt mij wel OK in de oren. Denk dat wij ook zoiets kwijt waren (including de migration agent kosten, Move 2 Australia) Maar lees aub ook het AHPRA draadje goed door!!!
Succes! :up:
 
@Kims: Ik had de registratie formulieren voor AHPRA al gevonden, en blijkt dat dit op 520$ komt, zonder natuurlijk alle vertalingen van de documenten die ze erbij willen.
http://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/documents/default.aspx?record=WD15/17533&dbid=AP&chksum=piH7j3k7nrfFJ5e7SWyLAQ==

Dat zijn inderdaad puur de registratiekosten. Daar komen je vertalingen etc bij en al het andere papierwerk, checks etc (paar honderd euro). En je moet een uitgebreide medical doen van een paar honderd euro. En sinds de registratie landelijk is gegaan en nu door de AHPRA wordt geregeld moeten alle Nederlandse/Belgische verpleegkundigen verplicht een bridging course doen die 3 maanden voltijd is en alleen in Australie gedaan kan worden. Deze "course" kost gemiddeld $5.000-$10.000 en dan komt er nog je leefkosten, tickets etc bij. Ik weet niet hoe het zit voor de vroedvrouwregistratie, maar ik vermoed dat het eerder meer dan minder zal inhouden. Het registratieproces alleen kost je gemiddeld een jaar en als alles goedgekeurd wordt, krijg je de registratie op voorwaarde dat je de bridging course doet... Ik wil je niet ontmoedigen maar wel een realistisch beeld geven. Het is een zeer persoonlijke beslissing of het jullie de investering van tijd en geld waard is.

Ze wil echt wel gaan werken als vroedvrouw, en het moet in een ziekenhuis zijn waar ze zelf bevallingen mag doen, en niet het slaafje of hulpje van een gynaecoloog te zijn.
Anders kunnen we even goed in Vlaanderen blijven, waar een vroedvrouw in een ziekenhuis een veredelde verpleegster is die alles aan de dokter moet overlaten.
Ze is momenteel een zelfstandige vroedvrouw, met een eigen praktijk voor nazorg en bevallingen aan huis, en wil dan ook geen stap achteruit zetten bij emigratie naar Perth.
We hebben al wel gehoord dat de meeste pubilic hospitals de werkwijze van de UK of NL toepassen (vroedvrouw mag echt bevallingen doen), maar in private hospitals dit niet zo is.

Helaas is het hier grotendeels een ander beroep omdat je inderdaad over het algemeen onder de gynaecoloog werkt en niet zelfstandig zoals in Nederland. Hier is het een extra jaar studie naar je verpleegkundige studie, niet zoals in NL een totaal onafhankelijke 4 jaar durende opleiding. Er zijn wel uitzonderingen maar dat zijn er niet zoveel...
 
Bedankt @Kims voor de eerlijke bevindingen.
Daar schrik ik wel even van, want hoe kunnen ze nu in godsnaam goed geschoold medisch personeel aantrekken met zulke afknappers van financiële en administratieve rompslopen?
Ik ben zo het gevoel aan het krijgen dat het leven in Australia echt wel goed moet zijn, want iedereen die er woont "are the chosen ones", die een hindernissen parcours van papieren en geld hebben afgelegd.
Alleen de beste geraken erin...

Zo krijg je inderdaad een samenleving waarin je met veel hooggeschoolden en financieel sterke mensen zit.
Of zie ik dit te kort door de bocht?

We zullen in de komende dagen/weken eens een lange Skype sessie moeten opzetten met die ex-collega vroedvrouw die 4 jaar geleden de stap heeft gezet naar Perth.
Ondertussen heeft die ook al het Aussie Citizenship verkregen.
 
yep, te kort door de bocht. Dat kun je zo namelijk niet zeggen.
Maar het moge je duidelijk zijn, het is moeilijk lastig en ingewikkeld en ook nog eens heel prijzig om binnen te komen. ALs dat wel lukt en het lukt je om hier een leven op te bouwen, ja dan voel je je wel "chosen"
Je moet er wel heel veel voor over hebben dus om te emigreren. :D
 
Het is zeker geen makkie om binnen te komen... Dat is fijn en vervelend tegelijkertijd. Ligt eraan aan welke kant van de streep je zit.
Let wel, je denkt nu nog met het principe dat je vrouw als vroedvrouw aan de slag gaat.

Als je op vroedvrouw binnenkomt met een 189 kun je het AHPRA stuk links laten liggen als je pizzabezorger wordt of zo ;)

Succes (en oh, die Skype sessie: Goed plan!!!)
 
De visum procedure en registratie procedure was 4 jaar geleden wel anders dan nu. Dus het verhaal van de ex-collega is mogelijk geen goede representatie van de werkelijkheid meer.
 
Als men daar in Australië echt nood heeft aan die beroepen op de lijst, waarom zijn er dan geen simpele procedures om net die werklui uit West-Europa en Commonwealth niet te ontmoedigen om de stap te zetten
Misschien omdat de white only policy al decennia lang is afgeschaft?

Er is behoefte aan mensen, maar dat betekent niet dat men de eigen arbeidsmarkt gaat ondermijnen. Er zijn hier genoeg medisch afgestudeerden die niet aan een baan geraken, dus een beetje balans is wel benodigd.
 
De visum procedure en registratie procedure was 4 jaar geleden wel anders dan nu. Dus het verhaal van de ex-collega is mogelijk geen goede representatie van de werkelijkheid meer.

Idem voor de AHPRA registratie...
 
Wanneer heb je de eerste maal aanvraag gedaan?
Want als wij midden 2017 willen vertrekken, is het dan raadzaam om nu al iets te ondernemen voor APRHA?

We hebben nog geen vertaalde documenten, geen geslaagde OET test, enkel een Engelse CV en motivatiebrief.
 
Die hebben we nog niet gedaan, wegens geen tijd aan beide kanten, en natuurlijk is het tijdverschil soms ook lastig om af te spreken.
 
Back
Top