Emigreren verstandig?

mrk

New Member
Hallo,

Na een tijdje hier rond neuzen heb ik me maar aangemeld. (ziet eruit als een gezellig forum)
Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Mark, ben 27 jaar en woon in Drenthe.

Momenteel ben ik hbo student maar het lijkt erop dat ik mijn opleiding niet ga halen.
Om deze reden heb ik heel hard nagedacht over emigreren naar Australië.
Aangezien m'n vader in Australië geboren is heb ik een dubbele nationaliteit dus ik hoef geen rekening te houden met een visum.

In 2011 heb ik een half jaar in Australië gewoond bij mijn oom en tante (+neefjes en nichtjes).
Zij wonen in Terrey Hills.
Toen ik daar woonde had ik het erg naar mijn zin maar kreeg heimwee en om die reden ben ik terug gegaan naar Nederland.

Terug in Nederland ben ik gaan studeren en nu ben ik aangekomen op dit punt...

Achteraf heb ik spijt dat ik weer terug ben gegaan naar Nederland.
Maar waarvoor ik dit topic eigenlijk maak is om erachter te komen wat verstandig is.

Mijn ouders zeggen dat ik absoluut naar Australië moet gaan als ik dat wil.
Ze willen zelfs mee reizen om me te helpen met het maken van een goede start.

Is het moeilijk om werkt te vinden in de omgeving van Sydney met alleen een mbo (niv 4) diploma?
Het liefst ga ik richting Sydney omdat m'n familie daar woont. Zijn huurhuizen daar goed te betalen?

Alle tips zijn welkom.

Hallo Mark?
Welkom op het forum. Inderdaad heb je dus geen last van de sores van het verkrijgen van een visum. Dat is erg prettig :)
Je bent al eens hier geweest, je engels zal dus wel op niveau zijn, dat is ook mooi. Maar hoezo had je heimwee? Wat miste je in Oz of wie miste je in Oz? Waarom wilde je terug naar NL?
Kun je daar gericht antwoord op geven, dan kun je dat misschien voor zijn, als je besluit om een nieuwe kans te wagen.
Proberen kan in ieder geval geen kwaad, je hebt de steun van je ouders en hopelijk ook een beetje geld achter de hand :D want het is een prijzig landje hoor.

Over werk, tja daar kunnen we het heel lang en breed over hebben. De vraag is wat kun je, wat wil je en ben je bereid om (meerdere) stappen terug te doen. Aangezien je op dit moment studeert in NL is er niet echt een vergelijking mogelijk.
Er zijn, zoals je ongetwijfeld gelezen hebt, genoeg mensen op dit forum die een visum hebben (gekregen), maar die erg veel moeite hebben (gehad) om werk te vinden. Veelal valt men hier over het feit dat je geen ervaring hebt in Oz.
En dat is moeilijk op te bouwen als je geen kans krijgt ergens te beginnen. Er zijn er ook genoeg overigens die wel al snel een leuke baan hebben gevonden.

Wellicht kan je familie in Oz je helpen met het vinden van werk? En ook met een woning of een kamer? Sydney is erg duur, een kamertje in een sharehouse is al snel 120 dollar in de week. En dan heb je het nog niet over een eigen appartementje of iets dergelijks, want dat kost vele malen meer in de stad. Als je er buiten woont, is het goedkoper, maar je zult ook rekening moeten houden met reistijd naar je werk. En waar vind je werk...ook hier is werkloosheid. Over het algemeen geeft men de voorkeur aan de Aussies. Veel competitie en de "makkelijkere" baantjes zoals bijvoorbeeld in de horeca, worden vaak ingevuld door de backpackers. Je zult bereid moeten zijn om alles aan te pakken. En onderaan beginnen, want ik ga er van uit, dat je geen ervaring hebt in welk beroep dan ook en dus ook geen diploma's.

Niks is onmogelijk, maar gemakkelijk is het niet. Ik heb net zelf 6 weken zonder werk gezeten, want een vast contract krijg je niet zo snel en heeft ook lang niet de zekerheid die NL biedt en dan elke dag sollicitaties eruit doen, via sites op internet en gewoon door langs te gaan bij zaken. CV droppen en daarna weer langs om te kijken of er wat mogelijk is, het is een zwaar en hard proces, maar de aanhouder wint. Natuurlijk vinden wij hier allemaal dat we in het paradijs wonen (is ook zo), maar dat wil dus niet zeggen dat alles van een leien dakje gaat. En dat er genoeg dingen zijn in NL die beter (geregeld) zijn dan hier. Maar ondergetekende fietst lekker elke dag om 6 am door het park naar haar werk en daar klaag ik zeker niet over! Succes!

Hallo Mark?
Welkom op het forum. Inderdaad heb je dus geen last van de sores van het verkrijgen van een visum. Dat is erg prettig :)
Je bent al eens hier geweest, je engels zal dus wel op niveau zijn, dat is ook mooi. Maar hoezo had je heimwee? Wat miste je in Oz of wie miste je in Oz? Waarom wilde je terug naar NL?
Kun je daar gericht antwoord op geven, dan kun je dat misschien voor zijn, als je besluit om een nieuwe kans te wagen.
Proberen kan in ieder geval geen kwaad, je hebt de steun van je ouders en hopelijk ook een beetje geld achter de hand :D want het is een prijzig landje hoor.

Over werk, tja daar kunnen we het heel lang en breed over hebben. De vraag is wat kun je, wat wil je en ben je bereid om (meerdere) stappen terug te doen. Aangezien je op dit moment studeert in NL is er niet echt een vergelijking mogelijk.
Er zijn, zoals je ongetwijfeld gelezen hebt, genoeg mensen op dit forum die een visum hebben (gekregen), maar die erg veel moeite hebben (gehad) om werk te vinden. Veelal valt men hier over het feit dat je geen ervaring hebt in Oz.
En dat is moeilijk op te bouwen als je geen kans krijgt ergens te beginnen. Er zijn er ook genoeg overigens die wel al snel een leuke baan hebben gevonden.

Wellicht kan je familie in Oz je helpen met het vinden van werk? En ook met een woning of een kamer? Sydney is erg duur, een kamertje in een sharehouse is al snel 120 dollar in de week. En dan heb je het nog niet over een eigen appartementje of iets dergelijks, want dat kost vele malen meer in de stad. Als je er buiten woont, is het goedkoper, maar je zult ook rekening moeten houden met reistijd naar je werk. En waar vind je werk...ook hier is werkloosheid. Over het algemeen geeft men de voorkeur aan de Aussies. Veel competitie en de "makkelijkere" baantjes zoals bijvoorbeeld in de horeca, worden vaak ingevuld door de backpackers. Je zult bereid moeten zijn om alles aan te pakken. En onderaan beginnen, want ik ga er van uit, dat je geen ervaring hebt in welk beroep dan ook en dus ook geen diploma's.

Niks is onmogelijk, maar gemakkelijk is het niet. Ik heb net zelf 6 weken zonder werk gezeten, want een vast contract krijg je niet zo snel en heeft ook lang niet de zekerheid die NL biedt en dan elke dag sollicitaties eruit doen, via sites op internet en gewoon door langs te gaan bij zaken. CV droppen en daarna weer langs om te kijken of er wat mogelijk is, het is een zwaar en hard proces, maar de aanhouder wint. Natuurlijk vinden wij hier allemaal dat we in het paradijs wonen (is ook zo), maar dat wil dus niet zeggen dat alles van een leien dakje gaat. En dat er genoeg dingen zijn in NL die beter (geregeld) zijn dan hier. Maar ondergetekende fietst lekker elke dag om 6 am door het park naar haar werk en daar klaag ik zeker niet over! Succes!

Hoi Katja,

Mijn Engels is zeker op niveau. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik had heimwee naar een goede vriendin en mijn ouders. Ze zijn chronisch ziek en ik heb altijd bij hun gewoond. Dus ik ging van lekker rustig bij m'n ouders zitten en hun helpen naar vier drukke kinderen en bijna geen privacy.
Het was niet zo dat er een gemis was aan echt Nederlandse dingen meer personen.

Ik heb een grafisch opleiding gevolgd (mbo) momenteel studeer ik informatica en heb m'n eigen (kleinschalig) bedrijfje voor computerreparaties.
Ervaring met computers is er dus. Hoe dat aangetoond moet worden weet ik niet.

Werk ervaring heb ik wel degelijk. Tussen mbo en reizen naar Australië heb ik 2.5 jaar warenhuis/opslag werk gedaan en ben ook in bezit van een Australische heftruck rijbewijs.
En werk doen wat je niet leuk vindt. Daar heeft iedereen wel een mee te maken gehad. Als je eerst maar iets hebt dan kun je altijd nog verder zoeken.

Wonen hoeft niet per se in Sydney daar buiten is ook geen probleem.
Mijn familie wil me zeker wel helpen met het vinden van werk.

Mijn doel is nu hard werken hier in Nederland om toch een aardig spaarpotje te krijgen en over +/- 2 jaar te vertrekken.
Dan heb ik meer werkervaring + geld. Lijkt me geen onrealistische gedachte.

Blijft natuurlijk wel, dat je diezelfde mensen weer achterlaat....vergeet dat niet. Maar verder denk ik dat met behulp van je familie in Oz je aardig op weg geholpen kunt worden.
Met die werkervaring zou je hier wellicht ook dat werk kunnen doen. Ik weet niet hoe die salarissen liggen, om een vergelijking met NL te kunnen maken is dan moeilijk.
En computers....tja....hier in Sydney zit op elke hoek een aziaat die computers repareert en telefoons en dat soort dingen, dus in die hoek zit veel concurrentie helaas.
Over het algemeen gesproken liggen hier de kosten van levensonderhoud net wat hoger dan in NL.

Hoi Mark,

Ik ben niet een geweldig voorbeeld wellicht, want ik zit nog net zo in Nederland als jij, maar ik heb ook de optie om relatief makkelijk naar Australië te gaan. Ik ben al een tijdje aan het sparen om onder andere de werkloze periodes te overbruggen die ik hoogstwaarschijnlijk zal gaan hebben.

Ik zit zelf ook in de grafische hoek. Al heb ik een paar papiertjes meer op zak waar ik mee kan wapperen indien noodzakelijk.
In Australië is niet bepaald een tekort aan grafisch vormgevers en dergelijke, zoveel had ik na een korte zoektocht al uitgevonden. Een baan vinden gaat dus sowieso een uphill struggle worden. Om het mezelf iets makkelijker te maken heb ik er met het zoeken van een werkgever rekening mee gehouden dat ik via hen naar het buitenland/Australië wil kunnen gaan. Mijn huidige werkgever heeft bijvoorbeeld verschillende kantoren in Australië en ook al aangegeven mij te willen helpen om daar aan het werk te gaan. Jij zou daar ook naar kunnen kijken. Solliciteren bij een bedrijf wat ook een kantoor heeft in Sydney bijvoorbeeld. Dat je dan misschien onderaan moet beginnen binnen dat bedrijf hoeft niet erg te zijn, als je je werk maar goed doet. Als je dan in Australië bij hetzelfde bedrijf wilt werken heb je in ieder geval een goede en betrouwbare referentie.

Zelf besef ik me al een tijdje dat ik met mijn huidige functie, waarin ik veel creatie doe en ook veel copy schrijf, het heel moeilijk gaat worden om in Australië een baan te vinden en daar ook daadwerkelijk goed in te zijn. Goed Engels kunnen is niet hetzelfde als native English zijn zeg maar, dus dat is een strijd ik hoogstwaarschijnlijk bij voorbaat al verlies van een Australiër. Daarom stuur ik er al een tijdje op aan bij mijn werkgever dat ik meer naar een leiding gevende functie wil waarin taalvaardigheid iets minder belangrijk is. Zodat er hopelijk iets minder concurrentie is op de arbeidsmarkt.

Hou jezelf nu in ieder geval bezig, dat staat op je CV gewoon een stuk beter. Als je altijd een baan hebt gehad, zelfs waardeloze baantjes, laat dat aan een potentiële werkgever zien dat je kunt werken, zelfs als het een keer niet leuk is.

Succes!

Back