emigreren voor Belgen

Ilja

New Member
Hallo,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik zoek informatie en concrete stappen om te emigreren. Ik heb al een beetje info gevonden maar vaak was dit voor Britten.

Ik ben nog niet 100% overtuigd, want ik ben iemand die graag zekerheid heeft (ondanks ik probeer te leren leven in het "nu" en go-with the flow). Ik zou niet veel achter laten in België. Maar weet niet hoe een leven op te bouwen in Australië.

Korte info over mezelf:

- single, 32 jarige man
- bachelor diploma in bedrijfsmanagement optie bank & verzekeringen (slechts 5 maand ervaring hierin)
- 2 jaar en 5 maanden werkervaring, 25 maanden werkzoekend dusver (in juni 26)
- 2 jaar werkervaring als facturist gas&elektriciteit voor gemeentes en scholen
- spreek goed Engels, maar nog geen officiële test afgelegd
- reeds 2 maand door Australië getrokken (Oostkust en NT)

Ik maar hieruit op dat ik niet op een skilled list sta en dat ik geen kapitaal kan inbrengen.

Mvg
Ilja W.

Hoi Ilja, heb je al eens gekeken op de site www.immi.gov.au daar kun je alles lezen. Er zijn lijsten met beroepen waar een tekort aan is, daar kun je eventueel een visum op aanvragen. Het gaat dan om relevante diploma's, de juiste werkervaring en je engels vaardigheid wordt ook getest. Vaak volgt er ook nog een medische test. Eventueel zou je ook een emigratiebureau kunnen inschakelen, maar omdat je financiële middelen zeer beperkt zijn, zal het erg lastig worden allemaal. Een visum kan zomaar duizenden euro's kosten. Succes met alles!

Hoi Ilja,

Allereerst welkom op het forum en succes met je plannen!

In een ander topic heb ik gelezen dat je problemen hebt met het vinden van een job en dat jou leefsituatie ook niet optimaal is, thuis (nog kort), schulden, bijstand e.d. en dat je al 2 jaar thuis zit als werkzoekende, erg vervelend!

Maar je hebt wel een ontzettend goed diploma, een bachelor in bedrijfsmanagement is zeker niet verkeerd en kan je wel vertellen dat er dan op voldoende plekken mogelijkheden voor je zijn, zie je ze niet, creëer ze dan! Banken en verzekeringen bezuinigen allemaal, dat weten we en dat gebeurd wereldwijd helaas.
Alleen heeft je opleiding toch ook wel een brede management basis of zie ik dat verkeerd? En aangezien ieder bedrijf met personeel een manager nodig heeft ... keuze genoeg zou ik denken? Waar loopt het solliciteren op stuk bij jou? Al eens nagedacht over een job coach (pro deo en/of ondersteund door overheid)? Re-integratie project e.d.? Of wellicht zelfstandig ondernemer? Interim manager?

Ik heb ontzettend veel waardering voor je plannen en de wil om het tot uitvoering te brengen, maar heb wel het gevoel dat je een aantal stappen overslaat. Aangezien je nogal wat moeite hebt met 'positive thinking' (zoals je zelf aangeeft) is mijn advies de focus op één aspect te leggen i.p.v. op meerdere zaken. Zo hou je jezelf ook gemotiveerd lijkt mij.

Je hebt nu een aantal problemen --> 1.) Je wordt bij je ouders uit de woning geplaatst, zoals je aangaf --> 2.) Je hebt geen job --> 3.) Je hebt schulden
Dat lijken me toch primaire levensbehoeften om goed op orde te hebben, daar zal je dus eerst mee aan de slag moeten alvorens je gaat (kan) nadenken over mogelijke verhuizing.

Een Skilled Independent visa begint bij ca. AUD 3.500 als ik mij niet vergis (laatste keer dat ik gekeken heb) en laten we het dan niet hebben over bijkomende kosten. Ik denk dat EUR 20.000 zoals eerder vermeld wel erg ruim is, maar het kan ook zomaar op zijn. Als je in Australië namelijk net als hier 2 jaar zonder werk zit, dan heb je zelfs meer nodig. Daar kan je helaas ook niet van lucht leven.

Om een kort verhaal lang te houden --> Je hebt ontzettend gave plannen, maar begin wel op het juiste punt om je cirkel rond te krijgen, anders loop je over 3 jaar weer met een halve cirkel rond en dat willen we niet nog een keer toch?

Hey Marcus,

Bedankt voor de nodige woorden. Het diploma is echt waardeloos in mijn ogen. Ik heb ondertussen 10 recruiteerders die me melden dat mijn profiel niet tot werk zal leiden! Want men begrijpt niet waarom je 2jr geen werk hebt met een hoger diploma. Het diploma geeft enkele ruime kennis inzake bank en verzekeringsproducten. Management zie ik er eigenlijk niet in. Maar begrijp je wel, ik had zelf onderstaande foto al eens gemaakt. Helaas werkt het rekruteeringsproces in België zo niet blijkbaar. Ik bedoel, als ik solliciteer voor bankbediende en te horen krijg dat mijn profiel niet in aanmerking kom en dan zie dat men een afgestudeerde studente psychologie aanneemt. Begeleiding heb ik gehad, en is niet meer mogelijk blijkbaar. Zelf begeleiding betalen kost 1000+ euro. Vandaag ook verkiezingen, de grootste partij zal precies diegene worden die de uitkeringen na 2 jaar wil stopzetten. Game Over anyone?

n9rydjj

Hallo Ilja,

Ik ben ook een werkloze Belg, dus ik begrijp je frustraties ;) Je zit vast in een situatie en je wil het zo graag anders, aan die emigratiedroom kunnen werken maar daar moet je eerst al geld voor hebben en dan is er nog de twijfel over hoe je zou kunnen binnen raken... Het wordt moeilijk voor jou, maar ik kan alleen maar aanraden om volledig voor je droom te gaan! Dat gaat allemaal niet vanzelf en je moet er zeker wat moeite en opofferingen voor doen.
Ik merk dat je vooral focust op een baan die aansluit bij je diploma. Maar je geeft ook aan dat dit erg moeilijk is en zonder succes blijft, hoe langer werkloos hoe minder dat diploma waard wordt... Dan denk ik, tijd om in een andere richting te zoeken! Ik kan me moeilijk inbeelden dat iemand 2 jaar lang absoluut geen werk kan vinden (en ja, politiek hebben we die discussie al gehad hier in België :D ) maar als je echt hard geld nodig hebt, dan kan je toch best een tijdje ongekwalificeerd werk gaan doen, fabriekswerk, schoonmaak, winkelbediende, horeca, ... Als je het niet probeert, weet je toch niet of het niets voor jou is! Ok je wil dit niet heel je leven doen maar het zijn inkomsten en een mogelijkheid om te sparen...

Toen ik zelf enkele jaren terug niet meteen werk vond met mijn diploma psychologie, ben ik maar in een fabriek gaan werken. Dit was niet zo'n leuk werk maar heb het uiteindelijk toch 4 jaar volgehouden, vooral omdat het goed verdiende, en ondertussen ging ik terug studeren in afstandsonderwijs omdat die psychologie bij nader inzien toch niks voor mij was, ik had mijn passie ontdekt in het toerisme. Toen de emigratieplannen de kop op staken, zag ik dat mijn diploma waardevol was, maar het bleek nog niet vanzelfsprekend, ik zou eerst werkervaring nodig hebben. Dan vond ik ineens dat ik met een diploma sociaal werk geen werkervaring nodig had en dat ik dit diploma in 1,5 jaar kan halen. Dus doe ik nu 2 studies en daardoor ben ik nu ook bewust werkloos, het is anders veel te zwaar... Maar ik heb dan weer het geluk om een werkende partner te hebben natuurlijk. Maar wij sparen ook, hebben hiervoor veel aangepast/opgegeven in ons leven... Wij besloten 2 jaar geleden dat we willen emigreren, en als het zou lukken zijn we nog maar binnen 2 jaar ofzo weg, maar het is dan wel al de moeite waard.

Ik vertel je even mijn verhaal omdat ik ook wil zeggen: Ga er voor!! Zelfs als je denkt dat er geen mogelijkheden zijn, kunnen ze ergens zitten waar je nog niet gezocht hebt. Doe alles om aan geld te komen en bekijk ondertussen rustig hoe je je droom zou kunnen waarmaken. Misschien kan een WHV helpen (in Aus een sponsor zoeken, contacten leggen) of heb je betere kansen met een andere opleiding? Misschien duurt het nog wel enkele jaren eer je ook voldoende werkervaring kan opdoen, maar zal het ooit wel lukken. Omdat het nu nog niet kan, wil niet zeggen dat het nooit kan ;) Opleidingen mogelijk in afstandsonderwijs (ondertussen werken) of gratis bij de VDAB met behoud van uitkering, ... zoek het eens uit zou ik zeggen! Heel veel succes!!! :up:

Mooi verhaal V&C --> That's the true story of two people having a dream and willing to do anything to make it come true! Respect hoor !!

Back