Emigreren, waar te beginnen

Denis

New Member
Hallo,

Mijn vriendin (Monica) en ik willen graag naar Australie emigreren. Monica heeft al de Australische nationaliteit (en Nederlandse) en ook haar peetoom en peettante wonen in Melbourne, dus dat zou het allemaal wat makkelijker moeten maken, toch?
Zoals je kunt horen hebben we nog niet echt een idee wat er allemaal moet gebeuren. Wel al veel gelezen op internet, australisch emigratiebureau e.d., maar we zouden graag een basis willen hebben van wat er allemaal moet worden uitgezocht. Nog niet in detail maar even de grove richtlijnen. Zo hebben we bijvoorbeeld gelezen dat je beter geen zaken kunt doen met in Nederland gevestigde emigratiebureaus.
Dus als iemand ons op weg kan helpen graag.

Met vriendelijke groet,
Denis en Monica

Denis said:
Hallo,

Mijn vriendin (Monica) en ik willen graag naar Australie emigreren. Monica heeft al de Australische nationaliteit (en Nederlandse) en ook haar peetoom en peettante wonen in Melbourne, dus dat zou het allemaal wat makkelijker moeten maken, toch?
Zoals je kunt horen hebben we nog niet echt een idee wat er allemaal moet gebeuren. Wel al veel gelezen op internet, australisch emigratiebureau e.d., maar we zouden graag een basis willen hebben van wat er allemaal moet worden uitgezocht. Nog niet in detail maar even de grove richtlijnen. Zo hebben we bijvoorbeeld gelezen dat je beter geen zaken kunt doen met in Nederland gevestigde emigratiebureaus.
Dus als iemand ons op weg kan helpen graag.

Met vriendelijke groet,
Denis en Monica

Hallo, en welcome!!

Ik heb jullie berichtje even verplaatst naar 'Partner visums', want aangezien Monica Australian citizen is (zoals ik!) kunnen jullie gaan voor het partner visum.
Het belangrijkste hierbij is dat jullie aan kunnen tonen dat je een jaar samen bent (woont eigelijnlijk) Of je moet binnen 9 maanden na de aanvraag, trouwen, in Oz(dit is dan een fiance visum). Verder moet je een medische keuring ondergaan en een 'verklaring van goed gedrag' aanvragen via de gemeente.
Jullie start punt is de Ambassade in Berlijn, want daar worden partner(spouse, fiancee, de facto) visums afgehandeld.
Ze hebben een hele duidelijke site, waarop precies staat wat nodig is.
Kijk hier:
http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html

Daar geven ze ook een link naar de oh zo belangrijke Booklet 1, op de DIMIA website, die je kunt downloaden als pdf.

Oh, en je hebt dus echt niet een migration bureau/agent nodig voor dit soort visum (en zelfs vaak ook niet voor de skilled visums).
Behalve als je echt medische of strafblad problemen hebt maar daar ga ik niet van uit.
Ik heb nog nooit iemand gehoord dit met een partner visum een agent heeft gebruikt!

Dus.....hoe lang zijn jullie samen? En hoe lang wonen jullie samen?

Lees verder even de andere berichtjes in dit forum gedeelte.

Nou, als er meer vragen zijn, horen we het wel!
(er zijn een aantal mensen op dit forum met dezelde visums bezig)

Succes en veel leesplezier!

groetjes
Simone

Hallo Simone,

Bedankt voor je informatie. Ik heb direct booklet 1 gedownload. Gaan we bestuderen.
Verder zijn mijn vriendin en ik al meer dan 10 jaar samen. We zijn niet getrouwd maar hebben al we ca. 6 jaar een samenlevingscontract.

Staan in dit booklet ook mogelijkheden voor werk beschreven. Zelf werk ik momenteel als ingenieur bij een energiebedrijf en ik voreg me af wat de mogelijkheden hiervan zijn in Australie (Melbourne).

Met vriendelijke groet,
Denis

Monica said:
Hallo Simone,

Bedankt voor je informatie. Ik heb direct booklet 1 gedownload. Gaan we bestuderen.
Verder zijn mijn vriendin en ik al meer dan 10 jaar samen. We zijn niet getrouwd maar hebben al we ca. 6 jaar een samenlevingscontract.

Staan in dit booklet ook mogelijkheden voor werk beschreven. Zelf werk ik momenteel als ingenieur bij een energiebedrijf en ik voreg me af wat de mogelijkheden hiervan zijn in Australie (Melbourne).

Met vriendelijke groet,
Denis

Hoi Denis,

Graag gedaan.

(Je hebt je trouwens niet ingelogd bij het laatste bericht (is handig, want dan wordt je ook geinformeerd als er een reactie is op je bericht. Als dit niet gebeurd kun je dat in je Profile inschakelen))

Nou, dat komt dus wel goed met dat visum!! 10 jaar!! Mooi!
Jullie zullen dan moeten gaan voor het 'de facto' visum. Maar volgens mij valt dat gewoon onder spouse, dus 309. Trouwens, als je meer dan 5 jaar samen bent, kom je in aanmerking voor 100. Dan ben je direct permanent (ipv temporary). Voordelen: je kan een uitkering enz enz krijgen, en je hoeft over 2 jaar niet weer te bewijzen dat je nog samenbent etc!
Je moet trouwens gewoon dezelfde papieren invullen.

Werk staat niet beschreven, en voor het visum is dat ook niet echt belangrijk.
Engineer is trouwens wel een goed beroep om te hebben dacht ik, en in een grote stad als Melbourne zou je denk ik geen problemen moeten hebben (niet dat het heel makkelijk zal zijn, je bent toch emigrant etc)
Kijk even op www.seek.com.au en http://jobsearch.gov.au/
Hier staan meer links:
http://www.centrelink.gov.au/internet/internet.nsf/individuals/work_other_links.htm

Succes!

P.S. Als je de aanvraag op de post doet kan het een paar weken duren, maar als je voor een interview naar Berlijn gaat, heb je het visum dezelfde dag (moet je wel al je VOG en medical hebben)
Maar dat staat wel ergens op de website van die ambassade.

Succes!

P.S. Als je de aanvraag op de post doet kan het een paar weken duren, maar als je voor een interview naar Berlijn gaat, heb je het visum dezelfde dag (moet je wel al je VOG en medical hebben)
Maar dat staat wel ergens op de website van die ambassade.

Ha' Simone als ik het goed begrijp gaan je al bijna vertrekken, zal wel erg lekker gevoel zijn.

Voor ons duurt het nog een jaar ( vriendin moet nog afstuderen).
Jullie hebben het visum in berlijn gehaald he'?
Heb ik nog een paar vragen.
Moet je voor het spouse visum geen engelse test doen?
Stuur je je papieren eerst naar Berlijn of neem je die gewoon mee?
Wat nu als de papieren niet goed of niet genoeg zijn, moet je dan nog een keer terug?
Iedereen zegt dat het spouse visum heel makkelijk is, klopt dat?

Humm, had nog wat vragen maar ben ze ff kwijt. :?
Komen later wel, denk niet dat we voor jan.2005 gaan aanvragen.
Ga in dec.04 nog ff kijken in Sydney en mijn paspoort verlengen. Is daar veel makkelijker dan hier.
Alvast bedankt,
Groetjes Eric.

Eva & Eric said:
Ha' Simone als ik het goed begrijp gaan je al bijna vertrekken, zal wel erg lekker gevoel zijn.

Voor ons duurt het nog een jaar ( vriendin moet nog afstuderen).
Jullie hebben het visum in berlijn gehaald he'?
Heb ik nog een paar vragen.
Moet je voor het spouse visum geen engelse test doen?
Stuur je je papieren eerst naar Berlijn of neem je die gewoon mee?
Wat nu als de papieren niet goed of niet genoeg zijn, moet je dan nog een keer terug?
Iedereen zegt dat het spouse visum heel makkelijk is, klopt dat?

Humm, had nog wat vragen maar ben ze ff kwijt. :?
Komen later wel, denk niet dat we voor jan.2005 gaan aanvragen.
Ga in dec.04 nog ff kijken in Sydney en mijn paspoort verlengen. Is daar veel makkelijker dan hier.
Alvast bedankt,
Groetjes Eric.
Ik moest ook afstuderen! :D Is dus nu gebeurd!

Geen engelse test nodig.
Papieren meenemen naar Berlijn.(incl Medische onderzoek en VOG, medisch kan de docter ook eventueel al voor jullie opsturen)
Ik weet niet wat er gebeurd als het niet goed is. Je moet gewoon zorgen dat je alles hebt wat op hun website staat, en dan zit je wel goed.
Misschien als je wat mist dat je dat dan alsnog met de post kan sturen...
Ja, het is best makkelijk als je ook echt in een 'genuine' relatie zit, en dan meer dan een jaar samenwoont, dan moet dat ook wel te bewijzen zijn!
:D

Succes, meer vragen, ik hoor het wel! :D

Back