En jaartje terug naar Nederland met kids / zonder inschrijven

Dennis22

New Member
Goedemorgen,
Ik heb een vraag;
Ik woon / werk sinds 15 jaar niet in Nederland (buiten europa). Ik heb 2 nederlandse kinderen en wil ze graag een jaar Nederlands basis onderwijs laten volgen (dit is meer bedoeld als culturele ervaring / NB. ze spreken Nederlands en zitten op een deeltijd Nederlandse school).
Ik zal uiteraard zelf in dat jaar in Nederland verblijven bij de kinderen.
Maar, om technische redenen, zal ik me niet kunnen inschrijven in Nederland (ik verblijf dan dus in feite als 'toerist' in Nederland), hetzelfde geldt voor de kinderen.
We verblijven waarchijnlijk in een vakantiehuisje of gaan iets huren bij een particulier.
Mijn vraag: Heeft iemand er ervaring mee of het is het toegestaan om voor langere periode zonder inschrijving in Nederland te verblijven? Zijn er bepaalde consequenties waar je rekening mee moet houden als je dat toch doet?
Alle tips / suggesties / verwijzingen zijn welkom.
Ik hoor het graag!! Alvast hartelijk dank!
Vr. groet, Dennis

Even googlen en je vindt het antwoord:

Wanneer moet ik mij in de GBA laten inschrijven en uitschrijven?
U moet zich laten inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) als u zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt voor langer dan 4 maanden.

Kortom, je overtreedt de wet als je het niet doet. De gemeente kan je een boete opleggen.

Overigens weet ik niet of je kinderen naar school kunnen zonder ingeschreven te staan.

Overigens vond ik ook nog dit draadje: http://xpdite.net/forum/threads/uitschrijven-bevolkingsregister.1684/page-4

Bedankt, goed om te weten.
Dus ik ben straks illegaal in Nederland : ) We zullen zien…
Ik heb bij 2 instanties nagevraagd hoe het zit met school voor de kinderen. Blijkbaar is er een regeling die ervoor zorgt dat ze wel naar school kunnen (via 'DUO').
Hartelijk dank voor je hulp en ik ga de forum thread doornemen.
Grt!

Back