Ik moet zeggen dat zijn wel heleboel vragen tegelijk,.....
Heimwee: ik denk dat dit erg persoons gebonden is. Ik heb bestwel heimwee gehad niet zo zeer naar familie of vrienden want internet maakt de wereld erg klein, maar meer naar gebruiken of zoiets als de sneeuw of dingen dat je gewent bent in Nederland.
Ik heb werk gevonden via seek.com.au ik ben werkzaam in de IT en ik heb met name! gesolliciteerd voor functies waarvoor ik overgekwalificeerd ben omdat ik een rustige start wil hebben in de Australische arbeidsmarkt; ik zal het wellicht moeilijk genoeg krijgen en dan wil ik niet stress hebben of ik me baan kan behouden door goed werk af te leveren. dan maar een stap terug met de gedachte dat ik altijd die stap kan maken naar wat ik echt wil. Het vinden vanbaan was (is) al moeilijk genoeg. Maar dit is weer erg persoonlijk. (ik hoop dat jullie me beetje begrijpen).......
Ik weet niet of de trips en tricks werken of dat deze van jullie op toepassing zijn.
zorg dat een gecertifeerde vertaling heb van je NL rijbewijs dan kan je deze (in de staat Queensland) gewoon omruilen voor een Australische rijbewijs
als je documenten in moet leveren bij Centrelink (soort UWV) zorg er ervoor dat kopieren maakt en noteer voor jezelf bij wie (ze hebben allemaal een naambordje) en wanneer je die inleverd. (het heeft mijn uitkering -New Start- met 2 maanden vertraagd.
Regel als eerste een bankrekening de NAB bank is het goedkoopste (je hoeft niks te betalen voor het hebben van een rekening) kies voor de classic account en je krijgt heleboel gratis diensten.(om een account te openen heb je een aus. rijbewijs nodig en je paspoort)
Mischien wel de belangrijkste tip vind ik: Zolang je geen werk heb probeer vrijwilligers werk te doen waarom: drie redenen; je wordt thuis niet gek, het helpt zeker!!! met de intergratie, goed voor je taal (want geloof me je denkt wel dat je goed Engels ken, maar wanneer je dat in praktijk bengt in Engels sprekende land, geloof me dan sta je versteld, maybe a mouth full of teeth.
en je leert mensen kennen, mensen die misschien wel iemand ken waar je kan werken. Je NETWERK wordt vergroot. En het staat goed erg goed op je CV als je vrijwilligers werk doet,...aussies die kwijlen daarover,......
voorlopig was dit het wel,.....