English language test 189/190

HeinC

Active Member
Hey allemaal,

Tijd om na het skills assessment indienen, door te schakelen naar de volgende stap: voorbereiden voor de English language test. Zie dat er verschillende opties zijn, voor zo wel de hoofdaanvrager, als mijn partner.

In jullie optiek, welke is het beste te halen? PTE of IELTS? Nu ben ik zelf niet zo bang voor de test, daar mijn Engels meer dan prima is. Mijn partner is nogal nerveus aan de andere kant, omdat de 5 extra punten die ze voor ons kan halen best wel make-or-break kan zijn.

Hoor het graag!
 
PTE als je beter bent in Amerikaans engels, IELTS als je beter bent in Brits engels. En vergis je niet, ik woonde al 3 jaar in het VK en haalde nog steeds maar een 7 op het schrijven onderdeel (IELTS). Het is lastiger dan je denkt.
 
PTE all the way. Ik heb nog niemand gehoord die slechter scoorde op PTE dan IELTS. Andersom daarentegen… Vraag maar aan Tash hoeveel pogingen IELTS ze gedaan heeft versus hoeveel PTE voor het maximaal aantal punten. En wat de inhoudelijke verschillen zijn en hoe je je het beste voorbereid voor de een of de ander.

En als het klopt wat Zwerver zegt over Brits vs Amerikaans Engels. We leren in NL normaliter Brits Engels op school maar Amerikaans in ons leven.
 
Ga je voor General of Academic? Ik heb mijn proefschrift zelf in het Engels vertaald en woon hier inmiddels al 4 jaar met Australische partner dus ik dacht dat mijn Engels wel goed zou zijn. Ha :). 2 keer ongelooflijk op mijn plaat gegaan en ook PTE was hakken over de sloot. Ik wil maar zeggen: onderschat het niet :).
 
Ga je voor General of Academic? Ik heb mijn proefschrift zelf in het Engels vertaald en woon hier inmiddels al 4 jaar met Australische partner dus ik dacht dat mijn Engels wel goed zou zijn. Ha :). 2 keer ongelooflijk op mijn plaat gegaan en ook PTE was hakken over de sloot. Ik wil maar zeggen: onderschat het niet :).
Uhm, geen idee? Whatever is necessary ;-)

Ben nu wel heel benieuwd naar de toets zelf, eens kijken of ik een oefentoets kan vinden om een baseline te zetten. Onderschatten is altijd gevaarlijk, I know!

Zat zelf ook te denken aan PTE, kunnen we samen studeren.
 
I agree with PTE. Hebben wij ook beide gedaan en in 1x de benodigde score binnen. Voorbereidingen gedaan met E2Language. Die leggen elk onderdeel goed uit en ook hoe PTE het antwoord graag wil zien.
 
I agree with PTE. Hebben wij ook beide gedaan en in 1x de benodigde score binnen. Voorbereidingen gedaan met E2Language. Die leggen elk onderdeel goed uit en ook hoe PTE het antwoord graag wil zien.
Dat is het. Als je weet waar ze op letten kun je het toevoegen. Ik had de IELTS test en had gelezen dat ze bv extra punten bij de schrijftest doen als je samengestelde zinnen hebt. Dus aan het eind van de test heb ik een paar zinnen veranderd door er 'and' of 'so' tussen te zetten. Idem voor dingen als their/there/they're en you're/your. Als je dat goed doet, kreeg je extra punten, dus zorgde ik ervoor dat ik zoveel mogelijk van die woorden ergens in een zin had staan.
Voor de luistertest heb ik veel geoefend met spellen, bv spellen van een naam. Dat vond ik het lastigste. Maar verder was het goed te doen als je weet waar ze naar kijken.
 
@HeinC Het is wel belangrijk om te weten of je General of Academic moet doen. En of PTE toegestaan is.

Heel kort door de bocht:
IELTS General is OK, met wat voorbereiding
IELTS Academic is precies dat. Academic… er wordt dan echt gekeken of je op academisch niveau een stuk kunt schrijven. Statistiek begrijpt en kunt uitleggen in academisch Engels enz. Dat het op papier is (was) Maakt het niet eenvoudiger. Even knip-plak-delete is er dan niet bij.

PTE toets minder je academische achtergrond maar meer je taal vaardigheid. IELTS Academic test je academische niveau meer.
IELTS General is dan weer meer zoals PTE, test je taalvaardigheid, maar niet je IQ zeg maar ;)
 
@HeinC Het is wel belangrijk om te weten of je General of Academic moet doen. En of PTE toegestaan is.

Heel kort door de bocht:
IELTS General is OK, met wat voorbereiding
IELTS Academic is precies dat. Academic… er wordt dan echt gekeken of je op academisch niveau een stuk kunt schrijven. Statistiek begrijpt en kunt uitleggen in academisch Engels enz. Dat het op papier is (was) Maakt het niet eenvoudiger. Even knip-plak-delete is er dan niet bij.

PTE toets minder je academische achtergrond maar meer je taal vaardigheid. IELTS Academic test je academische niveau meer.
IELTS General is dan weer meer zoals PTE, test je taalvaardigheid, maar niet je IQ zeg maar ;)
Immi site zegt er eigenlijk niet zo veel over welke benodigd is. Staan 5 verschillende testen op met bijbehorende scores die nodig zijn voor de volle 20 punten 😅
 
Immi site zegt er eigenlijk niet zo veel over welke benodigd is. Staan 5 verschillende testen op met bijbehorende scores die nodig zijn voor de volle 20 punten 😅
Dan zeggen ze dus: beiden mag.

Maar… kijk even goed of je beroepsorganisatie die je assessment doet nog eisen heeft. Zo vroeg immi om een Engelse test, maar mijn vrouw moest van de assessing Organization toch echt academic hebben.
 
@HeinC As Zwerver says ;)

Voor ons visum was General voldoende. Zowel voor Immi als voor de assessing body.

Maar om als Psycholoog erkend te worden moest ze dan weer wel Academic hebben (dit stond los van het visum)
 
Ik had geen IELTS nodig voor mijn visum, maar IELTS Academic voor mijn beroepserkenningslicense.
 
I'm a bit lost now. Is een beroepserkenning iets anders dan het skills assessment? In die laatste wordt nergens iets gezegd over je Engels?

Ik ging er nu zelf van uit (levensgevaarlijk, I know) dat dus beide testen kunnen
 
I'm a bit lost now. Is een beroepserkenning iets anders dan het skills assessment? In die laatste wordt nergens iets gezegd over je Engels?

Ik ging er nu zelf van uit (levensgevaarlijk, I know) dat dus beide testen kunnen
Ik heb geen visum dat een skills assessment vereiste. Ik heb na aankomst wel een vergunning moeten verkrijgen om mijn beroep te mogen uitoefenen en daarvoor was een IELTS Academic vereist.
 
@HeinC

Geen stress ;)
Gewoon je Skills Assessment doen, en de door hun gevraagde taalvaardigheid test.

Voor sommige beroepen is er nog zoiets als beroeps erkenning, meestal in medische beroepen bijvoorbeeld, maar ook wel andere beroepsgroepen. Maar dat staat los van je visum, in jouw geval niet van toepassing. Als jij een fout maakt gaat er niemand dood ;)
 
@HeinC

Geen stress ;)
Gewoon je Skills Assessment doen, en de door hun gevraagde taalvaardigheid test.

Voor sommige beroepen is er nog zoiets als beroeps erkenning, meestal in medische beroepen bijvoorbeeld, maar ook wel andere beroepsgroepen. Maar dat staat los van je visum, in jouw geval niet van toepassing. Als jij een fout maakt gaat er niemand dood ;)
Het verwarrende voor mij was even dat ik voor het skills assessment dus zelf geen toets hoef te doen, maar wil ik m'n Engels bewijzen (als ik het assessment positief door kom) ik dus een test moet kunnen overleggen als ik na mijn EOI uitgenodigd wordt. Helaas kan dat dus, aldus de site, 17-25 maanden duren 😅
 
...maar wil ik m'n Engels bewijzen (als ik het assessment positief door kom) ik dus een test moet kunnen overleggen als ik na mijn EOI uitgenodigd wordt.
Dit blijkt ook niet helemaal waar te zijn, aangezien je in je EOI moet aangeven of je afgelopen 36 maanden een test hebt gedaan. Als je netjes "No" invult, kun je je EOI dus nog niet indienen. Oeps, dat had ik verkeerd begrepen.

Vandaag eerst even rust en genieten van het feit dat het assessment positief gekeurd is, morgen beginnen met blokken voor PTEA om zo snel mogelijk de EOI de deur te doen :)
 
Dit blijkt ook niet helemaal waar te zijn, aangezien je in je EOI moet aangeven of je afgelopen 36 maanden een test hebt gedaan. Als je netjes "No" invult, kun je je EOI dus nog niet indienen. Oeps, dat had ik verkeerd begrepen.

Vandaag eerst even rust en genieten van het feit dat het assessment positief gekeurd is, morgen beginnen met blokken voor PTEA om zo snel mogelijk de EOI de deur te doen :)
Learning on the job ;)
 


OFX
Back
Top