Enquête

• Thread starter Danny Jongenelen
  • Start date
D

Danny Jongenelen

Hallo iedereen,
Voor school maak ik een Profielwerkstuk over Australie.
Wij willen daarin ook wat over de Nederlanders in Australie behandelen.
Ik wil u vragen deze enquête  in te vullen.

1. Hoe lang woont u al in Australie?
2. Waarom bent u naar Australie geëmigreerd?
3. Waar in Australie woont u nu?
4. Hoe werd u ontvangen door de Australiërs? en hoe is de relatie tussen de  Australiërs en u nu?
5. Werd er aandacht besteed aan intergratie?
6. Wat vind u van de positie van de aboriginals in Australie?
7. Zijn er dingen die u aan Nederland mist?
8. Voelt u zich nu Nederlander of Australiër?

Wilt u aub namens de eerste generatie in Australie spreken.
De antwoorden kunnen gewoon op de site of u kunt ze sturen naar dannyjongeneelen@hotmail.com

Alvast bedankt
Danny Jongeneelen

Kun je de uitslag van de enquete ook hier neerzetten? Ben wel benieuwd naar de uitslag!

1e generatie? Bedoel je de NL'ers die in de jaren 50 er naar toe zijn verhuisd??

Denk namelijk niet dat je die hier op dit forum gaat vinden?!

Hi Danny, here she goes......weet niet of je ons er mee bedoelt. Ben namelijk wel de 1e generatie van onze familie, maar niet DE 1e generatie if. Telt dat???  :|

Sinds 1996

Eerst working holday, toen het avontuur? de ruimte, de mentaliteit, etc

Queensland, tussen Brisbane & the Gold Coast

4. Hoe werd u ontvangen door de Australiërs? en hoe is de relatie tussen de  Australiërs en u nu?
Goed, vriendelijk en met een no-nonsense attitude. Ze zitten hier absoluut niet te wachten op verhalen als "maar bij ons in Europa (Nederland, België...vul maar in) deden wij dat zo "  De relatie nu is nog altijd super

Persoonlijk? Nee, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij vanuit een similair background (westerse cultuur??) komen.  En we de taal redelijk snel meester zijn, hetzij met een dik vet accent  :)

Dat is niet echt in een paar regeltjes te beschrijven.  Als je terug kijkt naar the "lost generation" of the "gestolen kinderen" dat is ronduit vreselijk. En dan te bedenken dat dit nog niet eens zo heel lang geleden gebeurde.

Behalve onze familie? Nee.

Meer Australiër dan Nederlander. Nederlandse Australiër misschien?

Succes met je werkstuk!!
Syl

Bedankt voor het invullen.
Mischien zijn sommige mensen in Australië geboren maar hebben ze Nederlandse ouders, daarom vraag ik namens de eerste generatie te spreken, naar hun ouders dus.

16 maanden
lifestyle - meer ruimte, minder druk omgeving, mooie natuur
Sydney
4. Hoe werd u ontvangen door de Australiërs? en hoe is de relatie tussen de  Australiërs en u nu?
heel goed ontvangen door de mensen om ons heen; vriendelijke buren enz - de relatie wordt steeds beter
Er is volgens mij een "new migrant bureau" in de buurt waar je Engels les kunt krijgen enz. Maar wij daar hebben wij geen behoefte aan.
Een volk met een trieste geschiedenis. De toekomst ziet er iets beter uit maar het gaat waarschijnlijk heel erg langzaam.
familie, oude vrienden - die kun je niet zo maar vervangen; haring en erwtensoep
Wij zijn hier nog te kort om ons echt Australier te voelen - maar dat zal waarschijnlijk op termijn veranderen!

Succes met je werkstuk!!

Bedankt.
zouden jullie het ook aan anderen mensen kunnen melden want ik krijg niet echt veel reacties

Tja, ik heb je enquete wel gezien, maar ik ben nog woonachtig in Nederland, maar wel bezig om daar te komen.....ik kan dus op jouw vragen (nog) geen antwoorden geven

[quote author=Danny Jongeneelen link=topic=1088.msg8667#msg8667 date=1107799925]
Zouden jullie het ook aan anderen mensen kunnen melden want ik krijg niet echt veel reacties
[/quote]

Hoi Danny !

Er zitten veel mensen bij dit forum die nog niet naar Aussie geemigreerd zijn dus dat is wrsch de reden van de magere respons !

Ik zelf ben nog niet officieel geemigreerd, woon wel in Brisbane sinds september 2004 maar op een toeristenvisum, dus als het me niet lukt om registratie en sponsorship te verkrijgen moet ik terug naar NL. Daarom vul ik je enquete niet in.

Hopelijk lukt het je toch nog tijdig  !! Succes !!

Groetje,

Ingrid.

Nou, ik ben een beetje een apart geval, maar ik zal toch antwoorden dan :D

nu 7 maand, en 9 jaar van toen ik 5 was tot 14 (nu 22)

Omdat het voelt als thuis, voor het avontuur, iets 'anders', maar ook juist omdat het niet te anders is, het is een westers land, en ze spreken Engels.

Perth

We werden door niemand 'ontvangen'.
De relatie is prima, zelfde als 'relaties' met Nederlanders.

Nee, ik kende het al, Pascal had geen integratie nodig.

Dat is heel gecompliceerd, en dat wordt idd een heeeeeel lang verhaal als ik daar over begin.

Niet echt.
Familie niet echt, het is nog niet lang genoeg, en ze komen hier op vakantie, en contact met email/webcam/skype is op dit moment genoeg. Meeste familie(ooms/tantes etc) ben ik toch niet close mee. Hele goede vrienden hadden we niet.
Etenswaren kunnen we hier krijgen, of we vervangen ze.
Ik ben al vaak verhuisd, dus ik heb nooit geen echt 'thuis' gehad.

Allebei. Maar dat ben ik ook (twee paspoorten)
Pascal denk ik nog meer Nederlander.

bedankt voor het invullen. Weet mischien iemand een andere site waar meer al geemigreerde nederlanders zitten.

de prikborden van emigratie.pagina.nl

En er is een forum 'op de koffie' of zoiets, weet het adres niet.

Ook het prikbord van australie.pagina.nl

Succes!

7 maanden

getrouwd met een australier. Ik voelde me hier meteen zo thuis dat we er niet eens serieus over na hebben gedacht om ons samen in Nederland te vestigen.

Adelaide, South Australia

4. Hoe werd u ontvangen door de Australiërs? en hoe is de relatie tussen de  Australiërs en u nu? Iedereen was en is super vriendelijk. Voel me helemaal 'opgenomen' in de gemeenschap. Is ook maar net hoe je je zelf opstelt. Als je je openstelt voor anderen en niet thuis blijft zitten bouw je in no time een goede relatie met mensen op.

Als je dat wilt kun je gebruik maken van 'integratieprogramma's' die je helpen met de taal en het vinden van werk. Heb daar zelf geen gebruik van gemaakt.

Een moeilijke positie en een pijnlijke geschiedenis die niet zomaar weg te vagen is.

Absoluut niet. Een telefoontje naar Nederland kost tegenwoordig bijna niets meer en e-mailen maakt de wereld natuurlijk ook stukken kleiner. Etenswaren mis ik ook niet. Australie heeft een heleboel lekkere dingen die je drop en haring doen vergeten....

Ben hier nog te kort om me al echt australier te voelen. Meer nederlandse australier. 

ja dat koffieprut is wel een goeie site maar je mag alleen daarop als je een vrouw in australie bent ofzo.

Back