Ervaring solliciteren?

Robbyd

New Member
Hey,

ik heb een beetje een beeld van het solliciteren in AU dat ik via mail een open sollicitatie kan sturen en (indien er interesse is) mijn meerwaarde voor het bedrijf probeer te pitchen via een presentatie over skype bijvoorbeeld.. (Ik zit in de medische management-hoek, dus ik denk bv aan Medicare of een van de commerciële partijen)..

Is dit te makkelijk gedacht? Of kan ik beter een aantal afspraken maken en een week op en neer? Is er iemand met ervaring hierin?

NB ik kan me goed voorstellen dat er al eens eerder een dergelijke thread is geweest, maar ik kan m niet vinden, excuses dus als deze er al is..

Mijn ervaring is dat solliciteren vanuit het buitenland lastig is. Volgens mij hebben de meeste migranten op dit forum nadat ze in Australie zijn aangekomen binnen maximaal een paar maanden een baan gevonden, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Zorg gewoon dat je voldoende geld hebt om indien nodig een paar maanden rond te komen...is ook best fijn een lange vakantie...!!

Nu gaat je een totaal andere beroeps sector doen dan dat ik doe, maar ook van wat ik veel gehoord heb gaat het in australie ook veel om je persoonlijkheid. Uiteraard ook om je ervaring, maar een face 2 face gesprek wordt veel meer gewaardeerd. Ik denk dus ook dat het beter en makkelijker is om het in Australië zelf te doen, je zou ook langs kunnen gaan bij bedrijven en dan zo informeren.

Hmm oké, dank voor de reacties.. 'T is wel lastig voor me met twee kleine kindjes zo'n stap te zetten.. we hebben wel wat spaargeld maar het is maar hopen dat daar nog iets van over is als ons huis verkocht is.. Ik hoor wel heel duidelijk dat t beter is gewoon daar te zijn.. misschien dat ik zelf al een maandje ofzo ga en dan een rondje bedrijven doe.. het blijft spannend! Maar wel erg leuk, zo'n missie..

Momenteel ben ik bezig met een sollicitatie, net de brief opgestuurd. Ga er met niet te veel verwachtingen in, maar als het wel wat wordt is dat geweldig. Weet niet of ze van me verwachten dat ik eventueel langskom voor voor een interview, we zien het wel. En als dat wel nodig is zie ik dat als een investering in de toekomst, en kan natuurlijk ook andere dingen doen zoals kijken waar we zouden willen wonen. Dus mijn idee is gewoon proberen!

Ook hier: op afstand solliciteren is erg lastig. Wij hebben het geprobeerd om een bedrijf te vinden dat ons wilde sponsoren. 'Come and visit us for an interview once you're settled' krijg je dan te horen. Met andere woorden: Als je daar eenmaal bent hebben ze best interesse, maar over een grote afstand lopen ze niet zo hard.

Ik heb wel overwogen een vakantiereis te maken en op gesprek te gaan bij interessante bedrijven die ons hopelijk zouden willen sponsoren, maar voorlopig zien wij er vanaf vanwege de hoge kosten en de lage kans op slagen. Ga je als 'skilled worker' (o.i.d.) dan ligt dat natuurlijk al weer heel wat anders.

Mijn ervaring is ook dat het lastig is, vooral als je nog geen visum hebt. Maar misschien ligt dat ook aan de sector/beroep waar je in wilt werken. Ik heb zelf twee sollicitatiegesprekken gehad (telefonisch) en uiteindelijk was er een Ozzie die dan natuurlijk voor gaat. Ze moeten ook vaak kunnen aantonen dat het bedrijf veel gedaan heeft om een Ozzie daar te plaatsen.

Back