Ervaringen met Relocation bureau

WendyB

Member
Heeft iemand van jullie ervaringen met een relocation bureau?

We willen graag in zee gaan met Relocation Services Australia (Sue Carter) maar vinden weinig recensies.
We willen namelijk hulp bij het zoeken van een huis (rental) en school.

Het lijkt ons makkelijk om dit door een local te laten regelen. Maar misschien is alles zelf regelen best goed te doen ...

Decisions, decisions! :confused::)

Heeft iemand van jullie ervaringen met een relocation bureau?

We willen graag in zee gaan met Relocation Services Australia (Sue Carter) maar vinden weinig recensies.
We willen namelijk hulp bij het zoeken van een huis (rental) en school.

Het lijkt ons makkelijk om dit door een local te laten regelen. Maar misschien is alles zelf regelen best goed te doen ...

Decisions, decisions! :confused::)

Ik zou het zelf doen!

Als je een idee van de stad/suburb hebt dan kan je prima voor een korte periode een gemeubileerd appartement huren via AirBnb of Gumtree. Gedurende die tijd ga je zelf rondneuzen voor een woning. Wij hebben zelf een jaar gedaan zodat we rustig konden rondkijken voor een definitieve plek waar we wilden wonen. Uiteindelijk moet je toch zelf een goed gevoel hebben bij een woning en kan je dat niet aan anderen overlaten.

Verhuizen? Even een belletje naar Hazeleger verhuizingen en alles wordt geregeld!

Ik zou het zelf doen!

Als je een idee van de stad/suburb hebt dan kan je prima voor een korte periode een gemeubileerd appartement huren via AirBnb of Gumtree. Gedurende die tijd ga je zelf rondneuzen voor een woning. Wij hebben zelf een jaar gedaan zodat we rustig konden rondkijken voor een definitieve plek waar we wilden wonen. Uiteindelijk moet je toch zelf een goed gevoel hebben bij een woning en kan je dat niet aan anderen overlaten.

Verhuizen? Even een belletje naar Hazeleger verhuizingen en alles wordt geregeld!

Klopt wat je zegt over dat je zelf een beetje moet aanvoelen of een huis goed voelt.
Maar ik heb gehoord dat het moeilijk is om als nieuweling te huren omdat je nog geen referenties kan voorleggen.
We hopen dat het met de hulp van een relocation officer minder problemen zal geven.
Onze makelaar gaat ook alvast een dossiertje maken over ons koophuis (met foto's, reacties van bezoekers, beschrijving, verkoopprijs, ed). Is een tip die ik hier op de site heb gelezen :up:

We hebben een dochter die naar het middelbaar gaat en een zoon die lager onderwijs volgt.
Voor hun moeten we 2 aparte scholen zoeken.
Ik heb geen idee welke scholen goed zijn voor anderstalige kinderen en hoe het Australische schoolsysteem werkt.
Daarom dat we ons wat willen laten adviseren.
We gaan op 6.01.2018 toekomen en de scholen beginnen op 22.01 dus we hebben niet zo heel veel tijd om dit rond te krijgen.

We gaan ons hele hebben en houden meenemen in koffers (we zijn van het minimalistische type) dus een verhuisfirma zal niet nodig zijn, maar bedankt voor de tip :);)

Wij hebben ook onze verkoop brochure gebruikt als referentie. En referenties van AirBnB’s in Australia :) We hebben het eerste huis waar we op ingingen gekregen (wellicht is Canberra makkelijker dan andere steden)

Wij hebben ook geen problemen gehad met huren zonder referentie. Inderdaad dossiertje maken waaruit blijkt dat je huis er keurig uitzag en printje van hypotheek betalingen erbij doen. Ook iets meer bieden dan gevraagde huur kan helpen. Bij ons eerste huurhuis moesten we wel hogere borg betalen dan gebruikelijk.

Wat public scholen moet je in een bepaalde buurt (catchment) wonen om je kind te kunnen inschrijven. Voor prive scholen moet je je portemonnee trekken. In de Sydney Morning Herald staat altijd een overzicht van de examenresultaten van de scholen aan het eind van het jaar. Misschien kun je dat een beetje als leidraad gebruiken in je zoektocht naar scholen (even googelen naar de resultaten van voorgaande jaren). Besef wel dat resultaten niet alles zeggen, maar het geeft een indruk. Het is ook niet zo dat een prive school per definitie beter presteert dan een public school. Wel zijn de met name sport faciliteiten op een prive school vaak beter. De meeste scholen hebben het vak ESL, Engels as Second Language en verder leren kinderen snel genoeg van klasgenoten. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Als je een beetje weet in wat voor buurt je wilt wonen kun je op realestate en domain naar huizen kijken. Hierbij zou ik vooral ook met het woon werk verkeer en de huurkosten rekening houden. Zorg voor referenties (makelaar in NL, eigenaar airbnb etc.) en zorg bij de inspecties dat je er betrouwbaar en netjes uit ziet. Het is inderdaad allemaal best zelf te doen. Tenzij de baas betaalt (sommige werkgevers doen dat) zou ik geen relocatiebureau gebruiken, verhuizen is al duur genoeg.

Last edited:
Wat betreft het regelen van de scholen, hou er rekening mee dat de grote zomervakantie begint vanaf half december. Dus regel "enrolment" ruim daarvoor, want in de zomervakantie gebeurd er niet veel.

Succes ermee!

Last edited:
Bedankt voor de feedback en tips! :up:
We gaan er nog eens goed over nadenken met jullie opmerkingen/tips in het achterhoofd.

Back