Ervaringen met vinden van eerste baan...

franel-go-oz

New Member
Beste mensen,

Een vraag die regelmatig door mijn hoofd spookt (en volgens mij ben ik daar niet de enige in): hoe moeilijk of makkelijk is het werk te vinden nadat je on Oz bent aangekomen. Vandaar deze vragen voor 'zij die ons voorgingen':

1. hoe lang duurde het voordat je een geschikte baan vond, vanaf het moment van aankomen in Oz?

2. wat was je beroep en werk je nu in een soortgelijke baan?

3. waar woon je?

4. En bonusvraag voor wie er iets over wil roepen: valt je salaris je mee of tegen vergeleken met NL?

Thanks,
Francois.

1] wij zijn hier nu bijna een jaar, de eerste 3 maanden niet gewerkt, was niet gemakkelijk om een baantje te vinden. Vond een paardenbaantje, waar ik inmiddels mee ben gestopt, vanwege de slechte arbeidsvoorwaarde. Over het algemeen moet je hard werken hier. En je krijgt lang niet altijd een contract, ze laten je rustig een jaar casual werken zo niet voor altijd, want dat mag hier.
2] ik ben verpleegkundige in de psychiatrie en verstandelijk gehandicapte zorg. Daar zoek ik nu weer werk in, dat wordt veel beter betaald en de arbeidsvoorwaarde zijn beter.
3]Vlakbij Port Macquarie.
4]vindt het tegen vallen, gezien de tijden en vergoeding daarvoor. Om 4 uur 's ochtends beginnen voor nog geen 15 dollar per uur. Geen pauzes, geen vakantiedagen, geen ziektedagen, geen weekenden vrij. De zorg betaald wel goed hier.

Heb meerdere keren gehoord dat het wel wat jaren kan duren, voordat je een baan naar je zin hebt, dat het niet altijd makkelijk is in het begin, dus houdt daar rekening mee. En durf je eisen te stellen, dat hebben wij niet gedaan, maar doe ik de volgende keer wel.

Hoop dat je wat hebt aan mijn opbeurde antwoorden :)

Vond een baantje vinden erg moeilijk en duurde lang.
Werkte in NL in de horeca, waar ze hier liever kinderen
voor aannemen. Na paar mislukte baantjes hebben
ze mij aangeraden om certificate 3 voor health en care
te gaan doen. Twee weken theorie en twee weken
praktijk. Is tot nu toe een goede keuze. Voor dat
de cursus af was kreeg ik drie aanbiedingen, wist
niet wat me gebeurde. Heb gekozen voor low care,
in een hostel. Verdien als casual 20 AUD. Kon kiezen
wanneer ik wilde werken, werk nu van 6.30 tot 10.30.
Perfect. Met mijn inkomen betaal ik maar iets van 10
procent belastingen. Ik ben erg happy met deze keuze
terwijl ik nooit iets gedaan heb in ouderen zorg is dit
wel een baantje met tot nu toe de meeste waardering.
Voor de geinteresseerden in heb mijn cursus in Perth
gedaan via Fast track. Als je deze cursus doet via
Tafe ben je veel langer bezig en hier willen ze alleen
maar de diploma zien wat in mijn geval landelijk is.
Fast track zit ook aan de East coast.

Ik ben nog niet in Australie maar heb me goed voorbereid. Ik heb veel advies gehad over solliciteren in australie. Een goed begin is het halve werk. Een Australische Resume is het belangrijkste. Zorg dat dit in orde is want daar gaan ze op af. Ik heb al een aantal job interviews gehad vanuit Australie. Zo te zien als je goed bent voorbereid en je hebt het internet afgestruind om alles te weten te komen over jou Job in Australie moet het volgens mij niet zo moeilijk zijn.
Ook het salaris wat er geboden is lijkt niet slecht maar het ligt eraan wat je beroep is.

gr marc

1. hoe lang duurde het voordat je een geschikte baan vond, vanaf het moment van aankomen in Oz?
==> 2 en 3 maanden nadat we gestart zijn met zoeken (eerst een 2a3 maanden rustig aan gedaan ;-) )
==> IT_Change Manager en IT Project Manager / Zo goed als en Ja
3. waar woon je?
==> Perth
4. En bonusvraag voor wie er iets over wil roepen: valt je salaris je mee of tegen vergeleken met NL?
==> zelfde en meer.

Dus in kort: wij hebben helemaal geen klagen (NB: ik dien wel te vermelden dat we beiden als contractor werken, nu al een jaar)

-voordat ik naar Oz ging had ik al een baan, geldt dat ook?
- planning engineer en dat ben ik nu ook, alleen nu in de engineering.
3. waar woon je?
- Perth.
- uh...............valt heel erg mee.

In eerste instantie 2 maanden, terug bij hetzelfde bedrijf waar ik NL werkte, was echter in Sydney en ik woonde in Qld (Gold Coast), dus na een jaar opgezegd en een studie gedaan en ondertussen druk solliciteren maar niks-nada-noppes in SE Qld. Uiteindelijk maar weer in Sydney gaan kijken, mijn oude werkgever zocht weer mensen, 1 email en 24 uur later was ik weer onder de pannen. Dit keer iets meer aandacht besteed aan waar we in Sydney gingen wonen en het bevalt me nog steeds.
IT engineer (NL) - IT Project Manager (1e AU) - IT consultant (nu) alles voor hetzelfde bedrijf
3. waar woon je?
Sydney
Viel erg mee, in eerste instantie een fractie meer dan in NL, inmiddels aanzienlijk meer.

Mijn mening waarom het Qld niet lukte, er zijn slechts een paar serieuze IT werkgevers (Suncorp, Mincom en de overheid), de overheid zoekt ogenschijnlijk veel mensen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nogal wat intern geschuif plaatsvind. M.a.w. hetzelfde clubje mensen trekt constant van de ene afdeling naar de andere omdat ze daar 50ct meer krijgen en ze hebben een agentje dat voo hun de "selection criteria" invult en die aan het eind van de rit een leuke commissie opstrijkt. Ik weet dat er mensen op dit forum zijn die deze zienswijze niet helemaal delen, wellicht speelt mijn leeftijd ook een rol (inmiddels 46) ik weet het niet, maar het verschil tussen Brisbane en Sydney is in mijn geval lichtjaren.

1 dag, voor allebei. Bedrijf binnengelopen en meteen aangenomen
Jeroen is Mechanical Engineer en werk(te) in een soortgelijke baan; hij is nu self employed in engineering.
Ik was directiesecretaresse en nu GELUKKIG niet meer. Ik ben nu Room Attendant in een motel. Bevalt super. Werk casual en dat bevalt megasuper.

3. waar woon je?
Wirlinga (10 km ten oosten van Albury)
Meer

1. 3 maanden voor mij (verpleegkundige) en 1 jaar voor mijn man (IT)
3. Eerst in Adelaide, nu bij Quorn (rural SA)
4. Soortgelijk voor mij, minder dan Nl voor mijn man, maar levensonderhoud is goedkoper en minder tax.
Als je info nodig hebt over solliciteren in Oz en opstellen van een Australisch Resume, laat maar horen.
Groeten en succes,
Leah

hoe lang duurde het voordat je een geschikte baan vond, vanaf het moment van aankomen in Oz?
-ingerold via een kennis, eerst als casual nu meer lange termijn
- bioprocess engineer, doe nu iets vergelijkbaars  maar niet helemaal ' zelfde (of wat ik wil maar dat komt nog wel)
3. waar woon je?
- brisbane, maar wil graag meer regionaal wonen
- hetzelfde als in NL maar je hebt hier geen reiskostenvergoeding of ziektekostenbijdrage etc. Enne...als je ziek wordt is het na 10 dagen onbetaald. Geen onbelangrijke, dat is in Nederland toch wel ff een stuk relaxter!

1 had al een baan

2 CCU verpleegkundige

3 Perth

4 iets meer als in Nederland

@Traviesa je kan voor als je ziek wordt hier ook een verzekering afsluiten.

Jan

Enne...als je ziek wordt is het na 10 dagen onbetaald.

Niet geheel waar. De ziektedagen spaar je op, dus je neemt ze mee naar het volgende jaar.
Zo heb ik nu 100 uur staan. 100/8 =12.5 dagen.
En je kunt het ook bespreekbaar maken om nadat deze dagen op zijn om verder te laten betalen zeg maar 70%. Het is bedrijfsafhankelijk.

Back