Ervaringen private/public schhools

SV#1

Active Member
Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen en gehoord over private en public scholen. Waar ik naar op zoek ben is jullie ervaringen op dit gebied en dan met name in Sydney. Hoe kijken jullie er tegenaan ?
Even kort toelichten, mijn dochter is zes en een half en ik ben dus aan het kijken als we naar Sydney gaan op welke school en in welke wijk we willen gaan zitten, en de school is één van de top-3 punten waar we veel belang aan hechten. Dus brand maar los!!!
 
Hier een link over resultaten en andere nuttige statistische gegevens van scholen in heel Australie. Misschien heb je hem al.

http://www.myschool.edu.au/

Wij hebben alleen ervaring met public scholen en dat bevalt ons prima onze jongste dochter van 8 gaat als een raket, vind de school enorm leuk en zit nu in een speciale klas de smart kids class. Maar ze hebben ook speciale groepjes waar het niveau wordt opgekrikt als een kind achter loopt met iets. Ik denk dat je gewoon een beetje moet gaan shoppen en vooral goed kijkt en vraagt of men speciale programma's heeft voor zowel de slimmere kinderen als ook de kinderen die met een vak achterlopen. Tot nu toe zie ik nog geen overtuigend voordeel van een private school alleen het nadeel namelijk de kosten.

Veel succes met de zoektocht :up: .
 
Het ligt eraan waar je gaat wonen. In Sydney is er keus genoeg voor een goede, publieke school. Wij zijn net uit Kalgoorlie vertrokken en de primary scholen zijn op zich wel goed, hoewel de statistieken naar beneden gehaald worden omdat er toch wat meer aboriginals op die scholen zitten en gewoon de mensen die er wonen. Maar de middelbare school, daar is het meer behaviour management dan lesgeven, tenzij je in ee tech class komt. Dan ben je beter af op een private school. Dan weet ik verder niet welke scholen er zijn in Sydney, maar in WA zijn alle private schools religieus, en dan moet je erbij nadenken of je dat wilt, en zo ja, katholiek, christelijk, baptist, etc. In WA hebben ze dan ook nog de 'independent' scholen, dat zijn scholen die zelf hun leraren mogen zoeken en niet leraren krijgt toegewezen door het department.

Ik denk dat in Sydney je net zo goed naar een goede publieke school kan gaan dan naar een private school. Het is inderdaad shoppen, maar ik weet niet hoe het met jullie werk ook zit, ik ben er maar 1 keer geweest en vond het verschrikkelijk om van punt A naar B te komen. Maar ja, als je een stadje van 35000 gewend bent, dan valt zo'n grote stad snel tegen.

Er zal trouwens ook wel een website zijn van NSW voor statistieken en zo van scholen, er is wat negatieve media geweest over de myschool website en statistieken zeggen niet altijd of je dochter het goed zal doen en of er geen goede leraren op die school zitten. Het hangt heel af van de mensen die in de buurt wonen, zit je in een goede wijk, dan lijkt mij dat de school ook goed in de statistieken zal doen.
Succes, kan je verder niet helpen met Sydney specifiek!
Jo
 
Als je een christelijke school wil hebben, moet je private school gaan.
Dan heb je geen keus.
 
Hoi
Je vraagt voor ervaringen in NSW,dat heb ik niet. Ik woon in Victoria.
Wel vergelijking tussen private en public.

Op primary niveau ben ik begonnen met private en overgestapt naar public. Secondary heb ik twee kinderen op publicschools (een nou in Uni) en een in een private school. Alle drie kinderen krijgen een goede opleiding maar op een andere manier. De publiek school hier staat goed aangeschreven en is van in de banken luisteren en leren. De private school is meer innovative en leren door middel van allerlei projecten. Inderdaad rondshoppen en naar de behoefte van je kind kijken.
Sidonia
 
http://www.perthnow.com.au/elite-school-students-dont-excel/story-fn7ogpww-1226016297608

THE nation's most elite private schools have at least twice the income of the average government school yet their students do little better in national tests than their peers in the public system. An initial analysis of school results and the financial data published for the first time on the [url="http://the%20nation%27s%20most%20elite%20private%20schools%20have%20at%20least%20twice%20the%20income%20of%20the%20average%20government%20school%20yet%20their%20students%20do%20little%20better%20in%20national%20tests%20than%20their%20peers%20in%20the%20public%20system./"]My School website [/url]raises questions about the value for taxpayers' money achieved in the nation's school systems.
 
Ben het er helemaal mee eens dat je voor private (niet gesubsideerde) schools heel veel (teveel) moet betalen. Maar... een private school; de vrije school, is voor ons wel de manier van education die we onze kindjes graag willen geven. Wij vinden academic levels totaal niet belangrijk, dus dat een private school niet betere results opleverd als een state school maakt niet uit! Maar dat we ze niet op een private school kunnen doen vanwege de kostte is wel ontzettend jammer! Het gaat er voor ons vooral om dat onze kindjes leren met hun hart, mind en handen en dat ze helemaal kunnen zijn wie ze zijn! Dat ze met minder prikkels rustig hun eigen ikje kunnen zijn. al met al, baal ik er dus enorm van dat de Rudolf Steiner manier van education in Australie alleen is neergelegd voor mensen met een hoop geld, terwijl de antroposofische education oorspronkelijk voor alle kinderen is, rijk, arm, iedereen!
 
Heb nog een site voor je gevonden met (alle?)private schools erop incl. de montessori en steiner. Maakt het zoeken wat makkelijker.

http://www.isd.com.au/

Moon
 
Martens73,

Je kunt het onderwijs niet echt vergelijken met dat van Nederland, mijn meiden zitten op een public school en ik heb nog nooit kinderen zo zien groeien en positief zien veranderen en omhoog zien stijgen qua niveau, ze zijn blijer,relaxter, zelfverzekerder en van een middelmatige leerling hier enrichment class, er wordt nagenoeg niet gepest en er wordt mega veel met handen ook gedaan, de mooiste kunstwerken, musicals, plays, muzieklessen, drama, boerderij, garage, koken, fotograferen, Japanse taal, ik kan nog een half uur doorgaan, het aanbod is zo breed en ze maken van zoveel aanbod gebruik , het is echt heel bijzonder,

mijn meiden hebben de basis Montesorri gedaan, maar eerlijk gezegd vind ik dat de nadruk op sorri(y) moet, niveau beneden peil, veel gepest en onprettig gevoel omdat er geen gehoor aan werd gegeven, het aaien en niet meer doen he gehalte vind ik dus helemaal niks juist, mijn kinderen zijn hier veel en veel gelukkiger, hope that helps.

( ik heb eigenlijk niet gekeken of dit een vers topic is of niet)
 
Back
Top