Esther wil studeren in Australie

EstherTenHave

New Member
Hallo iedereen!

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Esther en ben bijna 18. In juli heb ik eindexamen HAVO gedaan en ik ben van plan om social work te gaan studeren in Australie. Ik ben al heel lang bezig om van alles te regelen. Ik had besloten om naar Curtin University te gaan in Perth. Ik regelde dit allemaal met een organisatie (kilroy). Ik moest dan wel een voorbereidingsprogramma doen, omdat HAVO niet genoeg was. Het eerste probleem was dat je daar dus geen studiefinanciering voor kreeg en het kostte ongeveer 10.000 euro. Dat moest ik dus ergens vandaan gaan halen, ondertussen had ik me wel al ingeschreven. Ik heb aan familie gevraagd of ik dat geld kon lenen en dat wilden ze niet, wat ik ook wel begrijp het is namelijk wel veel geld. Dat was dus wel balen, maar toen kreeg ik een mailtje van kilroy dat ik daar wel terecht kon, maar ze hadden daar geen voorbereidingsprogramma meer. Ik moest dus een andere opleiding kiezen of naar een andere universiteit gaan. Kilroy raadde me James Cook University in Townsville aan en daar heb ik dus voor gekozen. Daar hoefde ik geen voorbereidingsprogramma te doen als ik de IELTS test haalde. Dat was dus wel heel fijn. Nu heb ik me daar dus ingeschreven.

Dat was ook nog een heel gedoe met DUO omdat ik dus een nieuwe aanvraag moest doen, dat had ik gedaan en toen kreeg ik een mailtje dat mijn eerste aanvraag was goedgekeurd, maar daar had ik natuurlijk niets aan. Ik ga er nu wel vanuit dat deze ook wel word goedgekeurd. Ik heb al een Offer Letter van de universiteit gehad en moet nu de uitslag van mijn IELTS, geld voor de verzekering en studiegeld voor het eerste semster betalen. Dat komt in totaal neer op zo'n 6300 euro. Het probleem is dat ik de studie financiering per maand krijg als ik uitga van het bedrag bij de eerste aanvraag zo'm 833 euro per maand. Die eerste 6300 euro heb ik dus niet in een keer en het word ook een beetje raar als ik dat ga lenen, dan terugbetalen en dan het volgende semester weer lenen. DUO zegt dat je het echt alleen maar per maan kan krijgen. ZIjn er mensen die hier ervaring mee hebben of een oplossong weten?

Groetjes Esther

Als het goed is kan je dit geld lenen bij de studiefinanciering.
Een vriendin van ons reist mee naar Australië om daar ook te gaan studeren, Kilroy had ons dit verteld op de beurs:
Maandelijks proberen je studiefinanciering die je krijgt aan te kant zetten om het volgende jaar weer te gaan betalen.
En te werken voor je vaste lasten, dit mag max 20 uur per week en full time in de vakanties.
Zo houd je aan het einde van het laatste jaar het bedrag weer over dat je dit jaar leent en dan heb je je studieschuld ook weer afbetaald. :up:

Townsville :up: :up:

Maar ook ik heb geen oplossing. Ten minste niet voor je 1e semester. Je kunt geld lenen bij DUO, maar hier zit (volgens mij) een maximum aan verbonden (sorry ik heb nooit geleend via hen). Je zou de eerste paar maanden het maximale bedrag bij kunnen lenen en hierdoor een potje kunnen opbouwen voor de andere semesters, zodat je dan wel het geld hebt.

Je blijft echter het probleem van het eerste semester houden. Toch je ouders/familie nog eens lief aankijken en beloven dat je binnen een jaar alles terugbetaald (kijk wat je maximaal kunt lenen bij DUO boven stufi, kijk naar je maandlasten e.d. en reken dan uit wanneer je wat terug betaald kunt hebben).

Verder als je nu geen opleiding doet e.d. ga VEEL werken. Maak zoveel mogelijk uren en probeer zoveel mogelijk geld binnen te halen en geef zo min mogelijk uit.

Bedenk je dat je ook geld moet betalen voor onderdak (of zit dat er al bij in?). Daarnaast wil je natuurlijk ook nog wel eens iets buiten de uni doen en wil je eten, drinken, kleding e.d. hebben.

Probeer dus ook in oz een bijbaantje te vinden! Townsville is echt een relaxte stad (ik heb er een jaar als uitwisselingsstudent gewoond, maar ik woonde bij een oz familie en ging naar high school).

Succes!

Dank jullie wel voor de reacties. Het eerste semester word inderdaad het probleem. Ik kan het wel hopelijk wel lenen bij familie omdat er nu meer garantie is dat ik het kan terugbetalen. Voor de aanvraag voor Perth zou ik 833 euro per maand aan studiefinanciering+lening krijgen, daar zat de aanvullende beurs nog niet bij. Ik ben in ieder geval van plan daar te gaan werken. Ik werk nu ook en geef eigenlijk niets uit. Het onderdak zit daar inderdaad nog niet bij. Ik wil de eerste 40 weken op de campus verblijven en dat is ongeveer 5000 euro, het ligt eraan waar op de campus ik terecht kom, maar in de meeste gevallen zit daar drie keer per dag eten bij. Is het eigenlijk makkelijk om daar werk te vinden? En waar hebben jullie je ticket geboekt? Ik ben nu ook ingeschreven bij ed campus, maar moest de betaling nog doen, dus heb ik het via de bank overgemaakt, alleen werd het geretourneerd om de een of andere reden, dus heb ik nog een poging gedaan. Ik heb nog geen creditcard, maar die kan je pas aanvragen als je 18 of ouder bent, dus moet ik nog 1,5 week wachten. Maar moet je voor een creditcard eigenlijk een bepaald inkomen hebben? En misschien een beetje een rare vraag, maar is het collegegeld gewoon wat je moet betalen per jaar of iets anders?

Groetjes

Dank jullie wel voor de reacties. Het eerste semester word inderdaad het probleem. Ik kan het wel hopelijk wel lenen bij familie omdat er nu meer garantie is dat ik het kan terugbetalen. Voor de aanvraag voor Perth zou ik 833 euro per maand aan studiefinanciering+lening krijgen, daar zat de aanvullende beurs nog niet bij. Ik ben in ieder geval van plan daar te gaan werken. Ik werk nu ook en geef eigenlijk niets uit. Het onderdak zit daar inderdaad nog niet bij. Ik wil de eerste 40 weken op de campus verblijven en dat is ongeveer 5000 euro, het ligt eraan waar op de campus ik terecht kom, maar in de meeste gevallen zit daar drie keer per dag eten bij. Is het eigenlijk makkelijk om daar werk te vinden? En waar hebben jullie je ticket geboekt? Ik ben nu ook ingeschreven bij ed campus, maar moest de betaling nog doen, dus heb ik het via de bank overgemaakt, alleen werd het geretourneerd om de een of andere reden, dus heb ik nog een poging gedaan. Ik heb nog geen creditcard, maar die kan je pas aanvragen als je 18 of ouder bent, dus moet ik nog 1,5 week wachten. Maar moet je voor een creditcard eigenlijk een bepaald inkomen hebben? En misschien een beetje een rare vraag, maar is het collegegeld gewoon wat je moet betalen per jaar of iets anders?

Groetjes

Wat opmerkingen en tips etc.
- zorg dat je een bankpas (rekening!) hebt waarmee je gratis kunt binnen in het buitenland! (en open vooral ook een rekening in oz - overboeken van NL naar OZ rekening kost veel geld) Het beste is met NL contant geld pinnen (buiten bij bank) gelijk met cash geld naar binnen lopen en storten op OZ rekening (je kunt niet met NL pas pinnen bij winkels). Max. 800 dollar per dag kun je op deze manier opnemen. Werkt goed en is heel goedkoop.. (anders betaal je per transactie tussen int. bankrekeningen 25 euro ofzo..).
- afhankelijk van waar je je creditcard aanvraagt moet je kunnen aantonen een bepaald inkomen te hebben (bijv. bij visa - anwb) MAAR.. bij een studentenrekening van de rabobank (tenminste dit was zo) kon ik ook gewoon een creditcard aanvragen (toen ik dus nog student was.. (logisch opzich met een studentenrekening :grin:) ZONDER dit te hoeven aantonen. Maar check dan wel weer even met mijn eerste opmerking..
- een semester is een half jaar, dus dat geld betaal je dus per half jaar.. en ja, Australie is duur.. vooral als buitenlandse student betaal je de jackpot.

Wat ik uit je eerdere posts kan halen:
- 6300 collegegeld + verzekering?? (klopt dit?) x2 (voor 1 jaar) = 12600
- accomodatie (10 maanden) = 5000
- totaal = 17600

stufi: 833x12= 9996 blijft over = 7604 + 2 maanden acco die je dan nog moet hebben ..

Geen idee wat je aanvullend bij kunt lenen, maar het blijft een behoorlijk bedrag. (aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend :lol: )

Daarbovenop: levensbehoeften (douchespul, kleding etc), eten/drinken buiten campus, uitjes, vervoer (van/naar werk bijv.), verzekering, tickets, schoolboeken etc. etc. het loopt aardig op.

Ik had mijn ticket via australian backpackers geregeld (maar dat is het enige dat ik uberhaupt geregeld had..). Ik weet niet hoe lang je in oz wilt blijven.. en ik weet ook niet of je een retourticket moet hebben bij binnenkomst (ik denk het niet, maar check dit even!) Verder enkele reizen zijn erg duur, soms ben je met een retourtje beter af MAAR.. het beste is iets meer te betalen en een jaarticket te nemen (waar je de datum en route gratis kunt/mag wijzigen). Stel je voor je moet op stel en sprong terug naar NL dan heb je dit ticket. Je bent wel ietsje duurder uit, maar retourtickets gaan meestal maar een maandje of zo mee, daarna kom je al snel in de iets duurdere jaartickets.

Let er vooral op dat je gratis!! kunt omboeken (maar wel max. 1 jaar geldig)

Dan nog iets wat ik in je hele verhaal mis.. hoe zit het met je visum!!! Hier moet je vroegtijdig aan beginnen. Zonder visum strand je al op Schiphol. Check ook of er eisen verbonden zijn aan het bedrag dat op je bankrekening moet staan e.d.

qua werk.. het is maar net hoe makkelijk/moeilijk je bent. Mijn ervaring is vaak dat je zelf erg op zoek moet gaan en persoonlijk langs moet gaan. Dus loop gewoon alle winkels/restaurantjes/etc. binnen en vraag om werk. Vergeet niet alle motels (zijn er genoeg) e.d. voor schoonmaakklussen etc. Werk = werk en je kunt vandaar uit op zoek naar beter (betaald) werk. Ik heb altijd mazzel gehad met het vinden van werk, maar denk vooral ook buiten de gewone 'paden'. Elke backpacker gaat in het centrum werk zoeken, dus de kans is daar vrij klein. Maar je hebt ook een aantal shopping centres (willows oa), kijk op de sites van de supermarkten (zijn er heel veel), kijk buiten het centrum.. (maar goed, even in het centrum kijken en rondvragen kost je ook hoogstens een middag en kan geen kwaad, who knows.. heb je geluk) en vraag ook vooral andere studenten.

Kijk ook bij evenementen bureaus (heb ik in Perth gedaan) podiums opzetten en afbreken (en vaak krijg je ook nog een groot deel van het concert (gratis) mee). Voroal het afbreken wordt goed betaald (dat is immers gelijk na het concert en gaat tot diep in de nacht door.. en daarom een goed loon!) Fruit plukken etc.

Vaak moet je er via via inrollen. Dus.. oren open en vooral overal persoonlijk achter aan gaan!! Maak alvast een Engelstalige CV die je daar kunt uitdelen (niet dat ze je terugbellen, maar goed..)

Succes!

Bedankt voor alle tips!

Ik kan ook bij de ing een studenten creditcard aanvragen, maar dan moet ik eerst een studentenrekening hebben, en die kan ik pas krijgen als er studiefinanciering op wordt gestort. Maar ik zal ook een bij andere banken kijken. De verzekering zit bij het eerste semester inbegrepen voor de duur van mijn visum, dus het tweede semester is wel minder dan 6300. Ik ga daar vier jaar studeren, dus ik denk dat ik wel voor enkeltje ga, omdat ik niet weet of ik binnen het eerste jaar terugkom.

Het visum moet ik nog aanvragen, maar dat kan pas als ik het eerste semester heb betaald en officieel ben aangenomen. Volgens kilroy duurt het twee weken voor die binnenkomt, maar ik ben wel van plan dat allemaal in december rond te hebben. En ik ben niet aangemeld bij een uni/HBO in nl.

Ik ben trouwens geslaagd voor mijn IELTS test, met een 7.5 gemiddeld dus daar ben ik wel blij mee!

Zijn er mensen die nog meer dingen weten, waar ik misschien nog niet aan heb gedacht?

Dank je! Is toch weer een zorg minder.

Zijn er misschien mensen die nog wat puntjes hebben waar ik misschien niet aan gedacht heb?

Heejj,

Het is weer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. Maar ik had nog een vraagje. Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met internationale overschrijvingen? Ik heb namelijk al twee keer een poging gedaan maar er blijft maar iets fout gaan. Dit zijn de gegevens die ik heb gekregen van de universiteiten:

Account name: James Cook university
Bank name: Commonwealth bank
Adress: Flinders Mall Townsville QLD 4811
BSB: 064-817
Account number: 00050019
SWIFT code: CTBAAU2S

Die gegevens moet ik dan invullen bij de overschrijving. Het lukte maar niet en toen ben ik naar de bank (ING) gegaan en heb het daar geprobeerd. Die zeiden dat ik het BSB nummer bij het rekeningnummer moest invullen en dan bij de bankcode 00000. Dan word hij wel verzonden maar word hij na een week weer retour gestuurd met de melding dat het rekeningnummer niet klopt. Dit is de lijst die ik moet invullen:

Munstsoort:
Bedrag:
Van betaalrekening:
Naam begunstigde:
IBAN ontvanger:
Rekeningnummer ontvanger:
BIC bank begunstigde (SWIFT):
Land bank begunstigde:
Datum:
Kosten verrekening:

Adres begunstigde:
Postcode begunstigde:
Plaats begunstigde:
Land begunstigde:
Bankcode begunstigde:
Naam bank begunstigde:
Adres Bank begunstigde:
Plaats bank begunstigde:

Ook heb ik nog twee andere nummers gekregen van de universiteit, waar ik volgens de bank niets aan heb. Dit zijn die nummers:
JCU Account code: 7700.11160.0001.6515
ABN: 46253277955

Sommige dingen die ik moet invullen spreken vanzelf zoals bijvoorbeeld de muntsoort. Maar ik hoop dat iemand mij kan helpen met de gegevens in te vullen en dat het dan eindelijk wel goed gaat.

Hm, ik zou zo niet weten waarom het je niet lukt om die overschrijving te doen... misschien iemand anders?

Wat een creditcard betreft: toen ik op vakantie ging naar de VS in 2003 was ik nog geen 18, maar kon wel een creditcard krijgen bij de Rabobank zolang mijn vader ook tekende. Werd door de bankmedewerkster zelf geadviseerd, omdat een cc zo handig is in de VS. Ik had toen ook nog niet eens een Studentenrekening. Dus misschien is zoiets ook wel mogelijk bij de ING? Dat een van je ouders garant staat zeg maar?

BSB is de bankcode (het filiaal nummer van de bank)
Account number is het rekening nummer
Wanneer je de SWIFT code aangeeft, is volgens mij de IBAN niet meer nodig (doe zelf ook alleen de SWIFT code invoeren)

Die andere nummers die ze hebben gegeven hoef je verder niet te gebruiken. Zal verder geen woorden vuilmaken aan de sukkels van de ING... DIe hadden dit echt gewoon moeten weten.

Dank jullie wel voor de hulp. Ik zal het eens proberen bij de volgende overschrijving die ik moet doen. Ik heb inmiddels een aanvraag gedaan voor een visaworldcard en dan kan mijn moeder ook voor tekenen, maar dat duurt dan nog wel even voor ik hem heb.

Groetjes

PS: bij de bankcode hoef ik dus alleen bsb in te vullen en niet die nummers die erachter staan?

Een BSB nummer bestaat uit 2x3 cijfers. De eerste groep is het nummer van de bank, de tweede groep het filiaal. Je kan de nummers aanelkaar schrijven bij het overmaken van geld.

Anders naar je lokale bank gaan, daar kan je internetbankieren en kunnen ze helpen :)

Back