Euthanasia wetgeving; graag je stem.

afterbang

XPdite Sponsor
Hoi allen, er is iets vreemd gaande in de Territories. In tegenstelling tot de staten mogen we hier niet onze eigen wetgeving maken omtrent zaken als euthanasie en equal marriage rights. Northern Territory had in de 90’s Euthanasie ingevoerd maar de Howard government zag dat niet zitten dus is er een wet ingevoerd dat Territories geen eigen zeggenschap hebben (ACT had ook al eerder equal marriage rights maar ook dit werd terug gedraaid onder Abbott)

Nu mijn vraag, aangezien er weer actie is om de Territories hun eigen recht terug te geven graag jullie hand tekening!

We are calling on the Commonwealth to restore the Territory’s rights to make its own laws on voluntary assisted dying.

I am writing to you because the debate has now reached the Federal Parliament. On Tuesday next week the Senate will debate—and vote on—the Leyonhjelm Bill to restore Territory rights. This is the best chance we have had—and may have for some time—to get our rights restored.

How you can help:
  1. Given there are only 4 ACT and NT Senators combined, we need the support of the State Senators to make this happen. While numbers are looking good, we can’t be complacent. If you haven’t already, please encourage your interstate family and friends to write to their State Senators stressing that all Australians should have the same rights on this, no matter where they live. It’s easy to write to Senators through this form.
 
In tegenstelling tot de andere staten, vallen ACT en NT direkt onder de federale overheid en kennen dus geen eigen wetgevende macht. Ik ben beniewd of dit voorstel het gaat halen.
 
In tegenstelling tot de andere staten, vallen ACT en NT direkt onder de federale overheid en kennen dus geen eigen wetgevende macht. Ik ben beniewd of dit voorstel het gaat halen.
Dat is precies waar we hulp voor nodig hebben ;)

Het is natuurlijk van de zotte dat een half miljoen Australiers wel mogen stemmen voor hun eigen government, maar dat die government dan niet gemachtigd is wet te geven.

Stel je voor dat Melbournians meer rechten zouden hebben dan Sydneysiders, het land zou te klein zijn! Burger oorlog! Ondanks dat ik een groot voorstander ben van euthanasia gaat het me in eerste instantie om het 'gelijkheid beginsel'. 5 kilometer verderop in NSW mag er wel over gepraat en beslist worden. Hier niet.

De Andrews bill is een gedrocht van conservatieve witte mannen die denken dat hun idee van hoe de wereld werkt de enige juiste is ondanks dat in 1996 al 70% van de bevolking positief tegenover euthanasie stond, gelukkig voor de conservatieven waren de Territories de enige die echt actief waren op dit gebied en dat waren nu juist de 'staten' die ze als Federale overheid aan konden pakken. Nu zijn er staten mee bezig (Victoria voorop) maar hier kunnen we het niet... Een aardig stukje in de SMH van 1997: https://www.smh.com.au/national/the-last-rights-19970329-gdfbop.html

Thanks @Emulate!
 
Ik ben heel plain van de one-man-one-vote en was geschokt om te horen wat hier in de territories is gebeurd. Euthanasie is om persoonlijke redenen zeer na aan het hart, maar het gaat hier om iets veel fundamentelers. Dus ik heb je petitie ondertekend.
 
Ik ben heel plain van de one-man-one-vote en was geschokt om te horen wat hier in de territories is gebeurd. Euthanasie is om persoonlijke redenen zeer na aan het hart, maar het gaat hier om iets veel fundamentelers. Dus ik heb je petitie ondertekend.

Thanks. Ja het is krommer dan krom...
 
Yep, we hebben het helaas niet gered...
Er zijn gelukkig weer twee senatoren opgestaan die er opnieuw mee aan de gang gaan. Dus laten we zeggen: het leeft wel! (No pun intended)
 


OFX
Back
Top