Hallo Evelien en Christiaan!
Welkom op het forum
Goed te horen dat jullie al werk hebben als jullie aankomen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.
Waar je gaat wonen zal straks heel erg afhankelijk zijn van je persoonlijke smaak en niet te vergeten je inkomen. Ik denk dat we graag allemaal in de Nedlands-Cottlesloe-City Beach regio hadden willen wonen, maar weinig hier op het forum kunnen dat betalen
. Heel veel mensen kiezen er in Perth voor om aan de kust te wonen. Niet om iedere dag naar het strand te gaan, maar dan heb je volop voordeel van de Fremantle Doctor die dagelijks rond 3 uur gaat waaien en die koelt alles heerlijk af. Hoe verder naar de heuvels, hoe warmer in de zomer (weet trouwens niet of dat voordeel omgekeerd werkt in de winter....). Perth is daardoor enorm langgerekt geworden en de meest Noordelijke suburb (Alkimos) ligt nu op 45 km afstand van het CBD (± 1 uur met openbaar vervoer) en de meest Zuidelijke (Mandurah) op 70 km en 1.25 uur met OV (beiden volgens Google Maps). De Hills is dichterbij de stad (± 25 kilometer) maar slecht bereikbaar met OV (ongeveer een uur vanuit bijvoorbeeld Lesmurdie)
Wij wonen zelf in Butler (NOR) en vinden het hier geweldig! Leuke wijk, dicht bij het strand, tegen Neerabup National Park aan, veel community activiteiten (avondmarkt, filmavonden, Paasactiviteiten), goede kwaliteit scholen in de omgeving (zowel public als private), veel openbare speelplaatsen en partken en zowel de trein als de snelweg worden op korte termijn doorgetrokken. Enige nadeel, wonen in het Noorden is duurder dan in het Zuiden, de grond is hier duurder dan in het Zuiden.
Denk dat het een persoonlijke keuze moet zijn op basis van het gevoel dat je hebt bij een bepaalde wijk hebt of niet. De meeste mensen hier op het forum wonen in het Zuiden, in de hollandse kolonie Baldavis
Ook een hele leuke wijk, maar ik voel bij prettige in het Noorden.
Voor wat betreft sfeer... Het is hier in heel Perth net een dorp. Bijna iedereeen werkt in het centrum van de stad, de kans is dus groot dat je elkaar daar ziet. Ook altijd zorgen dat je vriendjes blijft met oud-collega's, want de kans is groot dat je ze bij een volgende baan weer tegen komt. Persoonlijk vind ik Perth een zeer kind vriendelijk stad, meer dan de andere grote steden aan de Oostkust, een echte uitgaanscultuur kennen ze hier dus ook niet. Tegen de tijd dat onze dochters oud genoeg zijn om wel uit tegaan, zullen we echter alsnog gaan verhuizen naar Hopetoun of een ander mini gehucht....
Hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent en dat je niet te veel geschrokken bent van mijn berichtje in het draadje over de scholen (ik blaf, maar bijt niet...)
Groetjes,
Sacha