Even een terugblik van de afgelopen drie maanden.....

Ingriddh

XPdite Sponsor
Na drie maanden even een terugblik:

Daar zit je dan in het vliegtuig (na een heftige afscheid op Schiphol :cry:) op weg naar je nieuwe "thuisland" op 8 jan.,
niet wetende wat je te wachten staat, ja mooi weer en warm.
We werden opgehaald op Sydney airport door een achternicht van mijn moeder, met haar man.
Waar we de 1e tijd in huis verblijven totdat we een eigen huis hadden gevonden.
De 1e week hadden we erge last van de jetlag en de warmte, natuurlijk ook de nodige emoties die los
kwamen van de spanning en de reis.

De 1e week was erg druk met het regelen, van het rijbewijs, verzekeringen, auto kopen. De tweede week
toen we een eigen auto hadden gingen we zoeken naar een huis waar dus ook een hond in mocht.
Dat was wel een hele klus, waar ga je wonen, je kent de omgeving niet. Niet te ver van Sydney af omdat
Johan daar al een baan had gevonden voordat we in Australie aan kwamen (dat was dus al een hele zorg minder).

De maandag van de 1e week zijn we met de trein van Wyong naar Sydney gegaan (om wat bankzaken te regelen)
een treinreis van bijna twee uur. We kwamen langs Woy Woy, (een gebied met veel water, bootjes, bergen etc.),
ik zei tegen Johan; hier zou ik wel willen wonen. Omdat we ook een tijdje met Zwitserland bezig zijn geweest om
daar te gaan wonen, het gebied heeft veel weg van Zwitserland, Italie waar we een paar keer op vakantie zijn geweest.
Het was voor mij liefde op het 1e gezicht :up:.
We hebben ook bij de mensen waar we in huis zatten dus rond gekeken, maar er was geen klik met de omgeving
(Halekulani/Budwegoi).
Er waren daar zat mooie huizen maar de omgeving trok ons minder. Dus toch maar eens even rondkijken in Woy Woy
en omgeving. Na wel een paar keer op en neer gereden te hebben en een aantal huizen te hebben bezichtigd kwamen we
dus uit op het huis wat we nu hebben. In Woy WOy Bay, dichtbij het water, bergen, bush, strand en het treinstation.
Wat wil een mens nog meer, en de Kyra mocht erin.

Nadat ook Kyra aangekomen was op 22 jan. (na enige vertraging op Schiphol en Kuala Lumpur) zijn we haar op 23 jan.
wezen op zoeken. Met mevrouw ging het goed. Het probleem voor ons was dat we haar niet meer konden bezoeken omdat
Johan op 27 jan. met zijn baan zou gaan beginnen (en we 2 uur rijden vanaf het station zatten) dus we hadden voor
Kyra de uitlaatservice geregeld. Dat was echt top :up:, zo had ze tenminste ook de nodige aandacht.

Op 6 feb. kregen we de sleutel van ons huisje, wat een feest. We hadden ook al wat meubels gekocht die de volgende
dat gebracht werden. De bank was een driezitter die paste niet door de deur of raam,
dus die werd weer meegenomen en we konden gewoon een nieuwe uit gaan zoeken. Dat hebben we dus ook gedaan, nu een
driezitter die uit twee gedeeltes bestaat.

We hebben voor mij gelijk engelse les geregeld via Tafe in Gosford. En voor Steve hebben ze op de dagen dat ik
Engelse les volg bij Tafe (maandag en vrijdag) Child Care geregeld. Hij zit nu in de preschoolgroep.
Ik zit met veel aziatische mensen in de klas (chinezen, Koreanen, Filipianen, en wat Europeanen).
Sommige chinezen gaan naast mij zitten omdat ze dan met mij goed engels kunnen praten, zeggen ze.
Ik zit hier net drie maanden en zij wonen hier al jaren.
En als ze iets niet begrijpen wat de juf zegt vragen ze mij wat de teacher bedoeld.
Dan vraag ik me af, hoe zijn die mensen hier ooit terecht gekomen en hoe redden die zich. Dan is mijn engels nog
lang zo slecht nog niet :p.

Op 21 feb. konden Kyra ophalen. Weer een feestje, eindelijk waren we dan toch met weer compleet voor je gevoel.

Voor mij hadden we ondertussen dus ook een Jimny gekocht, maar het autorijden was een beetje moeilijk als het in je
hoofd niet mee wil werken en je af en toe aan de verkeerde kant gaat rijden. Dus maar even voor de veiligheid
autorijlessen genomen (vijf uurtjes). Wel zo handig als je een kind achterin hebt zitten en je rijd aan de verkeerde
kant van de weg. Dat gebeurt dus nu niet meer na de rijlessen. Dus ik scheur nu ook overal naar toe.

Johan moet vijf kwartier met de trein naar zijn werk, dus mooi de gelegenheid om even bij te slapen :grin:. Als er geen
vervelende pubers in de trein zitten en naar school moeten. Dat vindt hij wat minder reizen met de trein. Maar ja,
je kan het niet altijd hebben zoals je het hebben wilt.

Ondertussen doe ik ook al vrijwilligerswerk op de school van mijn zoontje (op de dinsdagochtend). Is goed voor
mijn engels en mijn zoontje kan ook weer even lekker spelen met zijn leeftijdsgenootjes.

Verder hebben we veel aanspraak op straat vanwege onze bouvier en omdat Steve tegen iedereen goodmorning,
how are you zegt. Dus de mensen uit de straat kennen ons ondertussen wel en zo maak je ook een praatje op straat.

Steve vind het geweldig als we naar een grote speelplaats gaan in Woy Woy, dus daar kom ik ook een paar keer
per week en kan hij lekker spelen. En ik wil met hem op zwemles gaan,  heb al een goed adres voor een zwemschool.

Morgen gaan webij mensen eten. Ik ken haar via Engelse les. Ik ben ook al uitgenodigd via engelse les om
Yoga lessen te gaan volgen.

Verder hebben we ook al heel wat bekeken in de buurt, waaronder The Blue Mountians, we zijn naar de Tufftruck
challenge geweest bij Singleton, verschillende tochten gereden op zondag, veel naar het strand geweest.

Dit was wel een beetje wat wij in drie maanden hier tot nu toe hebben gedaan, beleeft hebben. Niet altijd zit
alles mee, maar tot nu toe doen we het niet verkeerd.

Gr. Johan, Ingrid en Steve

Goed/leuk om te lezen hoe het bij jullie er aan toe gaat. Jullie lijken je al een beetje thuis te voelen!

Sacha

Ziet er allemaalredelijkrelax uit.
Wij zitten in een soort zelfde situatie, hoef dus bijna niets te vermelden.

Maar misschien zien we elkaar nog eens?

Wij krijgen de 24e de sleutel van ons huis en hoop ook echt dat de container ook rond die tijd komt.
( is al gearriveerd in Sydney)

grt Jacky

Hoi Jacky,

Ja, we gaan elkaar zeker een keer ontmoeten. Ga eerst maar even lekker settelen in jullie
nieuwe huis, dat kost ook de nodige energie. Onze verhuisdozen (29 stuks, was ik nog vergeten
te melden) die waren dus 15 weken onder weg, terwijl er 8 weken voorstond. Maar goed dat
hoeft natuurlijk niet met jullie container zo te zijn.

He Sascha,

Nog even dan zitten jullie hier ook. Ja, we beginnen onze draai te vinden en wel licht thuis te voelen.
Jij succes met alles in NL nog.
Gr. Ingrid

Mooi verhaal!
Leuk ook om te lezen dat je zoontje het naar z'n zin heeft. :up:
Hopelijk vergaat het onze meiden t.z.t. ook zo.

Groetjes Jenny

Hoi Ingrid,

Wat een leuke story heb je geschreven. Ik moet wel zeggen dat ik al regelmatig een kijkje nam op jullie weblog dus het was niet heel nieuw meer.

Wat die engelse les betreft; dat kwam me heel bekend voor. 9 jaar geleden tijdens mijn WHV periode heb ik ook (vrijwillig) een engelse cursus gevolgd, gewoonweg om wat om handen te hebben. Ik deed het niet via tafe maar via een communitycentre in de buurt van mijn schoonouders. Daar zaten ook veelal vietnamesen, chinezen en andere aziaten. Er zat maar 1 europeaan  tussen, een duitse vrouw die al vanaf de 60-er jaren in australie woonde. Die aziaten woonden al veeeeeel langer in australie dan ik maar hun engels was veel beroerder dan van mij. Ik ben toen naar een meer ervarener groep gegaan omdat ik gewoon te lang moest wachten. Wat dat betreft zijn we in nederland aardig goed "opgevoed"qua engelse taal.

Ik hoop dat jullie het verder ook heel erg voor de wind blijft gaan. ook heel fijn dat het met steve heel goed gaat en dat hij uit zichzelf mensen aanspreekt in het engels. Dat zou kevin ook doen. In nederland stuitert hij ook overal op af.

groetjes heidi

Leuk om te lezen Ingrid! En fijn dat je het naar je zin hebt. Dat blijft toch wel spannend denk ik.
Natuurlijk weet je dat je dit graag wilde gaan doen, maar hoe het zal uitpakken blijft
afwachten!
Het begint bij mij nu ook te kriebelen hoor!

Veel geluk,
Marja

Wat leuk om te lezen hoe het met jullie is gegaan. Wat klinkt dat heerlijk zeg. Lekker zo'n nieuwe start. Ik krijg meteen de kriebels. Ik hoop dat ik ooit ook zo'n leuk bericht kan plaatsen.
Veel geluk daar!

Goed te horen dat jullie je draai wat hebben gevonden! Altijd lastig in het begin, maar nu je  huis, werk e.d. op orde hebt kan het genieten beginnnen ;)
Succes!

Leuk om te horen dat het goed gaat :up:
Is toch wennen in het begin(wij zitten er ook 3 maanden), maar zo te horen zijn jullie actief genoeg.
Als je toch tochtjes maakt, kom gerust een keer langs, wij zitten een uurtje onder Sydney in een erg mooie omgeving.
Succes verder :up:

Wilbert

Leuk om zo eens de ervaringen te horen als het lange wachten eindelijk achter de rug is: worden de verwachtingen ingelost, hoe pak je het aan in het begin, hoe leer je mensen kennen... Zo'n kind helpt wel natuurlijk!

Hoe is het voor Johan om in Australie te werken? Verschilt het veel van Nederland? Worden jullie nu soms ook negatief bekeken nu het met de economie zo slecht gaat en jullie eigenlijk "hun" jobs inpikken? (ik kan me voorstellen dat sommige mensen zo denken). Of is dat allemaal zwaar overdreven?

Blij te lezen dat je met 5 uurtjes rijlessen al goed overweg kan met links rijden. Daar heb ik me nl ook al vragen over zitten stellen. Dat van die Aziaten begrijp ik niet. Ik dacht dat alle immigranten verplicht een bepaalde minimumscore moeten halen op Ielts. Of is dat enkel voor de skilled migrants en geldt die voorwaarde niet voor andere immigranten?

In ieder geval: verder nog heel veel geluk gewenst! Met een eigen huisje en een job is dat toch al een stuk gemakkelijker denk ik  :up:

Volgens mij komen veel aziaten binnen op een business visa. Weet niet of je daar IELTS voor moet doen.. maar daar zou het wel eens aan kunnen liggen.

[quote author=cosmo modo link=topic=9955.msg137014#msg137014 date=1240036324]
Hoe bevalt dat 5 kwartier van werk?? Das toch wel een behoorlijk stuk om dat elke dag 2x af te leggen.
[/quote]

Alles langer dan 30 minuten enkele richting ga je voelen. Maar de economie in deze tijd is niet al te best dus je kunt niet al te kieskeurig zijn

"Hoe bevalt dat 5 kwartier van werk?? Das toch wel een behoorlijk stuk om dat elke dag 2x af te leggen".

Je hebt het niet altijd voor het zeggen, je mag al blij zijn als je hier naar toe gaat en je hebt een baan!
Als je dichterbij Sydney gaat wonen betaal je daar ook voor. Het is een lange treinreis maar och, alles went.
Iedere dag in NL in de file staan (van Sassenheim naar Barneveld normaal doe je daar een uur over) en je doet
er 2 tot 2 en half uur over is ook niet alles :|

mijn man zit elke dag anderhalf uur in het openbaar vervoer, van almere naar utrecht.
dus waar kan ik dan redelijkerwijs wonen om er niet op achteruit te gaan , ik bedoel maar,......

leuk om je verhaal te lezen, dat janken daar wat los kwam kan ik me heeeeeeeeeeeeeeeeel goed voorstellen, ik voel ook dat ik aan het opkroppen ben en op ontpleffen sta.

inmiddels sta je er alweer ff anders op nu weten vanuit een ander topic, maar ook dat komt weer goed.

jaja, het is iig niet saai allemaal :wink:

liefs van ons.

Hoi Ingrid en Johan,

Ik moest zo lachen om het stukje van je zoontje, dat ie iedereen begroet op straat! hahaha

Leuk om jullie eerste drukke maanden zo te lezen en heel herkenbaar!

Dat van de aziaten en zo herken ik (franciska) helemaal!
Ik me maar druk maken dat ik niet goed genoeg engels kan voor een kantoorbaan en niemand kan de aziaten verstaan terwijl ze overal werken!
Antwoordapparaten kan ik echt niet verstaan hoor! Soms is verstaanbaarheid echt een drama hahaha
Dus knopje om en no worries, komt allemaal goed!
We hebben ook nog handen en voeten en als je in het duits, frans of italiaans gaat praten is er ook wel iemand die het begrijpt  :grin:

Good luck!
Franciska

Back