even mezelf voorstellen

Liën Mai

New Member
Hallo,
Ik ben Lien, 28j en kom uit Belgie. Ik ben reeds 2 maanden in Australie met een Working holiday visum. Ik heb nog zo veel vragen over het leven, werken en de papieren hier. Ik hoop dat jullie me wat tips of advies kunnen geven zodat ik er wijzer uit geraak... :)
Ik ben afgestudeerd als opvoedster en heb ik Belgie 7 j gewerkt in een Home voor mensen met een beperking. Kan ik een ander visum aanvragen op basis van 'skilled visum' door deze job te doen hier in Australie? Hoe zou ik het best aanpakken? Bij wie kan ik terecht met deze vragen?

Mijn vriend woont momenteel nog in Belgie. Helaas kan hij geen working holiday visum aanvragen omdat hij net ouder is dan 31j... :( We hebben de website van de Australische overheid doorgelezen maar weten nog steeds niet met welk visum hij naar hier kan komen... het enige wat we vonden, is een toeristenvisum... dan kan hij hier niet werken, visum is 1j geldig maar hij kan maar maximum 3 maanden blijven... en dan weer het land uit en vervolgens terug.. Zou hij eventueel in aanmerking komen om met een Skilled visa naar hier te komen? Hij werkt al 9j als leerkracht in de middelbare school, richting electriciteit, dus als hij als leerkracht of als electricien werken. Of is er een andere mogelijkheid om hem naar hier te laten komen?
Alvast hartelijk dank voor jullie response.
Vele groetjes,
Lien
 
Hoi Lien, welkom. Als je hem over wil hebben om samen vakantie te vieren dan is een Toeristen visum juist. En ja, je mag maar 3 maanden achter elkaar hier zijn.

Wil jij/hij hier definitief vestigen kom je uit op de volgende lijst (klik op lijst)

Nu komt de puzzel welk visum bij jouw of hem past. Het 'fijnste' visum is de 189, daarna de 190. En daarna.... hmmm die andere twee zijn niet zo fijn. (tricky, afhankelijk enz.)

Voor de 189 of de 190 moet je occupation op DE lijst staan met 'gevraagde beroepen'. Die lijst vindt je hier: https://www.homeaffairs.gov.au/trav...illed-occupations-lists/combined-stsol-mltssl

Ik zou zeggen: sla je even door deze websites/informatie heen en dan komen er wellicht nog meer vragen; dan horen we het wel weer!
 
Welkom!

Er zijn trouwens ook 6 en 12 maanden toeristenvisa, maar dat klinkt niet ideaal in jullie situatie als je uiteindelijk wil blijven.

Succes ermee!
 
Welkom!

Er zijn trouwens ook 6 en 12 maanden toeristenvisa, maar dat klinkt niet ideaal in jullie situatie als je uiteindelijk wil blijven.

Succes ermee!

Ik dacht het ook maar zag ze 1-2-3 niet (meer?) terug op de home affaires site... heb niet echt gezocht hoor ;)
 
Hoi Lien, welkom. Als je hem over wil hebben om samen vakantie te vieren dan is een Toeristen visum juist. En ja, je mag maar 3 maanden achter elkaar hier zijn.

Wil jij/hij hier definitief vestigen kom je uit op de volgende lijst (klik op lijst)

Nu komt de puzzel welk visum bij jouw of hem past. Het 'fijnste' visum is de 189, daarna de 190. En daarna.... hmmm die andere twee zijn niet zo fijn. (tricky, afhankelijk enz.)

Voor de 189 of de 190 moet je occupation op DE lijst staan met 'gevraagde beroepen'. Die lijst vindt je hier: https://www.homeaffairs.gov.au/trav...illed-occupations-lists/combined-stsol-mltssl

Ik zou zeggen: sla je even door deze websites/informatie heen en dan komen er wellicht nog meer vragen; dan horen we het wel weer!
Afterbang: dank je wel voor de info! we zullen de website nog eens goed doorlezen en zal er snel weer zijn met de vragen.
 
Ik was hier op een toeristenvisum van 12 maanden, dat eind vorige week afliep (nu verder op Bridging A). Dat is dus heel recent.
Dank je. Mag ik vragen welke toeristenvisum had je eerst? E600 of was het iets anders? Mocht je dan 12 maanden in Australie blijven of moest je telkens na 3 maanden ff weg en terug?
de Bridging A... wat houdt dat precies in? En hoe kom je in aanmerking voor de deze visum?
Alvast bedankt!
 
Hi,

Je opties voor een 3,6 of 12 maanden toeristenvisum zijn: https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/600-

Je mag dan de duur van het visum aaneengesloten in het land blijven.

Een bridging visum krijg je wanneer je een ander visum aanvraagt terwijl je op een bepaald visum in het land bent. Dit kan inhouden dat er beperkingen zijn, niet iedereen mag werken op een bridging visum etc.

Succes ermee!
 
@Liën Mai ik had een 600 tourist visa, ik geloof dat dat ongeveer 250 euro kostte en een week of wat duurde voordat het werd toegekend. Afhankelijk van je plannen kun je een vervolgvisum aanvragen: working, sponsored, family etc. Zo'n visum krijgen duurt maanden tot jaren. Het hangt ervanaf in welk land je bent wat er gebeurt met die vervolgaanvraag. Ik heb vanuit Oz, tijdens mijn tourist visa, mijn vervolgvisum al aangevraagd, in mijn geval is dat een 800 spousal visa (ik ben geregistreerd partner van een Australier). Dat heet een onshore application.

In mijn geval kreeg ik meteen een Bridging Visa A, dat echter pas ingaat nadat je vorige (toeristen, Working Holiday) visum is afgelopen. Dat was bij mij 5 dagen geleden, dus nu is dat bridging visa in werking. In mijn geval (aanvraag familievisum) betekent het dat ik de toekenning in Oz zelf mag afwachten, en niet terug hoef naar NL om daar de offshore toekenning af te wachten. De bridging duurt zolang als het nodig is om mijn vervolgvisum te krijgen, bij een partnervisum is dat 2 jaar. In mijn geval mag ik werken op mijn bridging visa, maar dat geldt niet voor elk bridging visa, het is afhankelijk van het soort vervolgvisum dat je hebt aangevraagd. Er zitten ook restricties aan. Op een Bridging Visa A mag je niet Oz verlaten of zelfs maar de grens oversteken. Als ik Oz uit wil, bijvoorbeeld om te reizen of naar NL te gaan, dan moet ik eerst een Bridging Visa B aanvragen. Dat kan in principe snel gebeuren, zeker bij een noodgeval in NL of zo, maar het is maximaal 30 dagen geldig. Na die 30 dagen moet ik weer terug zijn op Australische bodem. Ik weet niet of het mogelijk is om meermalen een Bridging B te krijgen, ik heb er sowieso nog geen gebruik van gemaakt.

Als mijn spousal visa uiteindelijk wordt toegekend over 2 jaar (en dat is helemaal niet zeker want ik kom waarschijnlijk niet makkelijk door de health check), dan mag ik weer in- en uitreizen, maar ook die duur is gelimiteerd. Pas als ik ook mijn Permanent Residency krijg (die aanvraag is verbonden aan de aanvraag voor het spousal visa en wordt tegenwoordig vrijwel gelijktijdig toegekend) ben ik vrijer om te doen wat ik wil, maar nog steeds niet maximaal. Volledige vrijheid krijg je als je Oz citizen wordt, en dat duurt tegenwoordig 7 jaar. In mijn geval ga ik dat wel doen, omdat het partnervisum de enige mogelijkheid is om een dubbele nationaliteit te houden
 
Last edited:
Hi,

Je opties voor een 3,6 of 12 maanden toeristenvisum zijn: https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/600-

Je mag dan de duur van het visum aaneengesloten in het land blijven.

Een bridging visum krijg je wanneer je een ander visum aanvraagt terwijl je op een bepaald visum in het land bent. Dit kan inhouden dat er beperkingen zijn, niet iedereen mag werken op een bridging visum etc.

Succes ermee!
Dank je voor de info. Mijn vriend is bezig met het invullen van zijn visum. Ik denk de E600 voor 12maand.
Ik zie dat je naar Australië gekomen bent met de WHV zoals ik nu. Hoe heb je een sponsorship visa gekregen? Had je toen een werkgever gevonden die dit wou doen voor je? Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik er moet aan beginnen. Ik werk momenteel in een restaurant terwijl ik werk nog aan het zoeken ben in de zorgsector. Maar heb wel schrik dat ik niets ga vinden tegen de tijd dat mijn WHV gaat aflopen. Het is toch wel moeilijk om te imigreren vanuit europa naar hier, hé... :( Zou ik beter een agent inschakelen, denk je?
 
@Liën Mai ik had een 600 tourist visa, ik geloof dat dat ongeveer 250 euro kostte en een week of wat duurde voordat het werd toegekend. Afhankelijk van je plannen kun je een vervolgvisum aanvragen: working, sponsored, family etc. Zo'n visum krijgen duurt maanden tot jaren. Het hangt ervanaf in welk land je bent wat er gebeurt met die vervolgaanvraag. Ik heb vanuit Oz, tijdens mijn tourist visa, mijn vervolgvisum al aangevraagd, in mijn geval is dat een 800 spousal visa (ik ben geregistreerd partner van een Australier). Dat heet een onshore application.

In mijn geval kreeg ik meteen een Bridging Visa A, dat echter pas ingaat nadat je vorige (toeristen, Working Holiday) visum is afgelopen. Dat was bij mij 5 dagen geleden, dus nu is dat bridging visa in werking. In mijn geval (aanvraag familievisum) betekent het dat ik de toekenning in Oz zelf mag afwachten, en niet terug hoeft naar NL om daar de offshore toekenning af te wachten. De bridging duurt zolang als het nodig is om mijn vervolgvisum te krijgen, bij een partnervisum is dat 2 jaar. In mijn geval mag ik werken op mijn bridging visa, maar dat geldt niet voor elk bridging visa, het is afhankelijk van het soort vervolgvisum dat je hebt aangevraagd. Er zitten ook restricties aan. Op een Bridging Visa A mag je niet Oz verlaten of zelfs maar de grens oversteken. Als ik Oz uit wil, bijvoorbeeld om te reizen of naar NL te gaan, dan moet ik eerst een Bridging Visa B aanvragen. Dat kan in principe snel gebeuren, zeker bij een noodgeval in NL of zo, maar het is maximaal 30 dagen geldig. Na die 30 dagen moet ik weer terug zijn op Australische bodem. Ik weet niet of het mogelijk is om meermalen een Bridging B te krijgen, ik heb er sowieso nog geen gebruik van gemaakt.

Als mijn spousal visa uiteindelijk wordt toegekend over 2 jaar (en dat is helemaal niet zeker want ik kom waarschijnlijk niet makkelijk door de health check), dan mag ik weer in- en uitreizen, maar ook die duur is gelimiteerd. Pas als ik ook mijn Permanent Residency krijg (die aanvraag is verbonden aan de aanvraag voor het spousal visa en wordt tegenwoordig vrijwel gelijktijdig toegekend) ben ik vrijer om te doen wat ik wil, maar nog steeds niet maximaal. Volledige vrijheid krijg je als je Oz citizen wordt, en dat duurt tegenwoordig 7 jaar. In mijn geval ga ik dat wel doen, omdat het partnervisum de enige mogelijkheid is om een dubbele nationaliteit te houden
Dank u voor uw info. Mijn vriend is bezig met zijn E600 toeristenvisum. Hij zal in Australië niet mogen werken... hopelijk vinden we wel iets dat hem kan helpen, (een ander soort visum) eens hij hier is. Ik heb maar een WHV, ik kan hem dus niet veel helpen... :(
 
Dank je voor de info. Mijn vriend is bezig met het invullen van zijn visum. Ik denk de E600 voor 12maand.
Ik zie dat je naar Australië gekomen bent met de WHV zoals ik nu. Hoe heb je een sponsorship visa gekregen? Had je toen een werkgever gevonden die dit wou doen voor je? Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik er moet aan beginnen. Ik werk momenteel in een restaurant terwijl ik werk nog aan het zoeken ben in de zorgsector. Maar heb wel schrik dat ik niets ga vinden tegen de tijd dat mijn WHV gaat aflopen. Het is toch wel moeilijk om te imigreren vanuit europa naar hier, hé... :( Zou ik beter een agent inschakelen, denk je?

Ik werk als verpleegkundige in de psychiatrie. Voor mij was het 13 jaar geleden gemakkelijk om me Down Under te registreren als verpleegkundige (niveau 5), daarna werk te vinden en vervolgens een sponsor voor een 457 visum. Die tijden zijn voorbij helaas. Het registreren als verpleegkundige bij de AHPRA is nu veel moeilijker, duurder en duurt jaren. Een sponsorshipvisum zal daarna nog relatief makkelijk zijn, maar dat komt omdat er nog altijd veel vraag is naar verpleegkundigen.

In jouw geval ligt alles anders. Als ik het zo lees (maar dat weet ik niet zeker) zou je partner waarschijnlijk meer kans maken op een (sponsorship) werkvisum aangezien er nog altijd op bepaalde plekken vraag is naar docenten. Ik ben niet bekend met jouw beroep vandaar dat ik dat denk,. Een sponsorship visum wordt alleen afgegeven voor beroepen waar een tekort aan is en werkgevers moeten aan veel voorwaarden voldoen. Dit wordt steeds strenger...

Een skilled visum is een heel ander verhaal zoals hier boven genoemd. Dat kost veel tijd, geld en energie...

Ik zou rustig op een rijtje zetten in hoeverre jullie beroepen erkend worden en in aanmerking komen voor bepaalde visa. Dan kun je kijken of jullie een goede kans hebben of niet. Als je er niet uitkomt, zou ik advies vragen bij een visumbureau. Zij kunnen je dan het beste helpen.

Succes ermee!
 
Back
Top