Hi Angelique,
Dan lijkt het er toch op dat je toekomst hier gaat zijn
.
Houd er wel rekening mee dat zijn HTS niets betekend hier en zijn Nederlandse Bachelor Degree niet wereld wijd erkent is zoals ze in Nederland beweren op de HTS.
Je instituut moet in de volgens hyperlink staan anders moet je dus iets meer moeite doen om te bewijzen dat jou diploma evenwaardig is als een Australische, dus voor mij was dit een zware tegenvaller.
http://www.engineersaustralia.org.au/membership/mutual-recognition-agreements of
http://www.ieagreements.com/APEC/signatories.cfm
Zo ben ik zelf een werktuigbouwkundig ingenieur en voor mijn vakgebied heb ik geen status van Engineers Australië nodig, omdat ik hier niet werk als ingenieur.
Ik ben er wel half mee bezig, maar dit is nooit gevraagd voor mijn PR of functie in Australië. De reden waarom ik toch member wil worden ondanks dat ik het poppenkast spel vind, is als verzekering voor de toekomst. Het is erg lastig om voor een Engineering Functie te solliciteren zonder Engineers Australia Membership. Ik heb dit persoonlijk ervaren, want bij het eerste interview gesprek vragen ze dit.
Als je dan aantal jaren werkt op je membership kun je in aanmerking komen in Queensland voor een RPEQ status, waardoor je tekeningen mag vrijgeven. Voor de tijd ben je dus gewoon een MTS-er die onder leiding aan het ontwerpen is.
Zelf wilde ik dus in het begin niet door deze poppenkast heen gaan en heb ik gekozen voor SMP Project Management, waardoor je geen papieren hoeft te laten herkennen. Officieel is mijn Bachelor Of Engineering Degree niet herkent, maar mijn werkgever erkent mijn skills gelukkig.
Voordat ik naar Australie kwam zat ik in de IT als Siemens PLM consultant. Helaas was de IT sector hier zeker niet groot waardoor ik een industrie heb gekozen die het grootste is in Australië, namelijk constructie en mijnbouw.
Kortom het moto van mijn collega's is; 'it's just a job to pay the bills'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier erg veel moeite mee heb om aan te wennen, omdat ik toch een zeer grote passie heb voor mij vakgebied.
Misschien zit ik bij de verkeerde werkgever, ik kan het niet zeggen want dit is tenslotte mijn eerste Australische werkgever.
Groetjes Willem.