Even voorstellen, Bart en Karolien

Karolien

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben Karolien en wij zijn een gezin van 5. Bart (34), Karolien (33), Amber (13), Kaat (12) en Quinten (10).
Wij hebben vorig jaar (augustus 2019) ons 489 visa ontvangen en hadden gepland om april 2020 te emigreren Down Under.
Aangezien onze hond ook meegaat was het niet mogelijk om eerder te vertrekken en omwille van de huidige maatregelen is het ons nog niet gelukt om er te geraken.

Uiteraard was alles al geregeld we hebben in februari ons huis verkocht en ook onze job opgezegd.
Op het werk hebben we toch een regeling kunnen treffen waardoor Bart nu tot het einde van het jaar kan blijven werken maar ons huis hebben we inmiddels moeten verlaten.
Er zijn al meerdere exemptions based on compelling and compassionate reasons aangevraagd maar die zijn telkens geweigerd.
We zouden een exemption kunnen aanvragen based on critical skills aangezien we daar toch een vrij sterke zaak in hebben. Hiervoor hebben we een brief nodig van een werkgever waarin staat dat ze een open vacature hebben en dat mijn man hiervoor wel eens in aanmerking zou kunnen komen. Hier zijn geen verplichtingen aan verbonden. Ze hoeven Bart niet eens aan te nemen indien hij later toch niet geschikt lijkt maar ook zo een brief is zeer moeilijk te bemachtigen.

Wij zitten ondertussen met onze handen in het haar. Ons visum loopt tot augustus 2023 en tegen die tijd moeten we de visa voorwaarden hebben kunnen voldoen anders kunnen we onze 887 niet aanvragen en worden we teruggestuurd. We hebben op het moment niets meer te verliezen dus we blijven nog even volhouden en hopen op een positieve uitkomst. Onze kinderen daarentegen beginnen hier langzaamaan van af te zien en dat maakt de situatie minder draaglijk.

Is er iemand die in een soortgelijke situatie als ons verkeert of al een exemption heeft kunnen bemachtigen?
Graag hoor ik jullie verhaal!

Groetjes Karolien
 
Goed nieuws (mensen met een visum) en dan de COVID domper. Dat is wel zuur. 2023 is nog even weg, maar je moet zeker 2 jaar werk gehad hebben o.i.d. ?

verder geen ervaring met de situatie, wellicht handig om even te delen wat voor werk Bart doet, wie weet is er hier iemand die iemand kent die... etc. Kans is klein maar wie weet!
 
Goed nieuws (mensen met een visum) en dan de COVID domper. Dat is wel zuur. 2023 is nog even weg, maar je moet zeker 2 jaar werk gehad hebben o.i.d. ?

verder geen ervaring met de situatie, wellicht handig om even te delen wat voor werk Bart doet, wie weet is er hier iemand die iemand kent die... etc. Kans is klein maar wie weet!
Ja inderdaad 2023 is nog even weg maar we moeten daar onder andere 2 jaar gewoond en 1 jaar full time gewerkt hebben. Maw we moeten er zeker tegen deze zomer geraken. Dan komt er natuurlijk nog bij dat de import permit van onze hond in februari vervalt dus willen we graag voor die tijd kunnen vertrekken. Ik heb geen idee of een nieuwe import permit in deze tijden nog gemakkelijk wordt gegeven.

Om het te verwoorden zoals het op zijn cv staat. Bart heeft meer dan 14 jaar ervaring als Mechanical Technician and Welder en nadien is hij doorgegroeid naar Maintenance Planner and Teamleader.
Hij heeft ook zeer veel kennis en ervaring in de landbouwindustrie aangezien hij opgegroeid is op een landbouwbedrijf en daar tot op de dag van vandaag nog steeds helpt.

Ik weet niet of er inderdaad iemand is die iemand kent maar alle hulp is welkom!
 
Klote situatie! Het lijkt mij dat de Australian government op de hoogte is van het feit dat er veel mensen zijn met een visa toekenning, maar dat die onmogelijk kunnen inreizen door COVID, zou het niet zo kunnen zijn dat die tijdlijnen opgeschort worden? Jullie zijn vast niet de enige die hier de dupe van zijn.

Ik ben geen expert maar lijkt mij een logisch gevolg?
 
Klote situatie! Het lijkt mij dat de Australian government op de hoogte is van het feit dat er veel mensen zijn met een visa toekenning, maar dat die onmogelijk kunnen inreizen door COVID, zou het niet zo kunnen zijn dat die tijdlijnen opgeschort worden? Jullie zijn vast niet de enige die hier de dupe van zijn.

Ik ben geen expert maar lijkt mij een logisch gevolg?
We hebben hiervoor contact opgenomen met de Australian Government aangezien we ook nog eens moesten voldoen aan een first entry date. We hebben een papier ontvangen waarop staat dat we sowieso binnen zullen mogen en dat ze bij de toekenning van de 887, waardoor we dan uiteindelijk PR worden, geen rekening zullen houden met de first entry date die niet is kunnen voldoen. Er staat ook bij dat dit enkel geldt zolang ons visum niet vervallen is en dat ze deze datum niet verlengen.
Ik heb ondertussen wel al gehoord dat ze de visa voorwaarden aangepast hebben naar 1,5 jaar wonen en 9maand full time werken alvorens de aanvraag te mogen indienen. Dit zal gelden zolang Australië in recessie is. Aangezien hier geen specifieke datum op staat en wij er nog niet zijn probeer ik mij voorlopig te concentreren op de voorwaarden die vermeld staan op ons visum.
 
Hi, welkom! Poeh vervelende situatie zeg!

Ik weet niet zo heel veel hierover specifiek, maar zie op veel forums / facebookgroepen voorbij komen dat mensen echt bij poging 12 (niet overdreven) pas een exemption toegewezen krijgen. Dus ik zou gewoon blijven proberen. Misschien kun je de hulp van een visumbureau inschakelen? Ik weet niet of zij apart voor zoiets te hulp kunnen schieten, ik denk het wel, misschien hebben zij wat meer ervaring inmiddels met exemptions aanvragen?

Succes!! 🍀

Hou ons op de hoogte!
 
Wij zaten in een beetje een vergelijkbare situatie maar dan voor NZ, zie ook draadje De Twijfelaars. Uiteindelijk is het via de critical skills-weg wel gelukt, wat ik vermoed erg gelijkaardig is aan Australië. Dus ik zou toch eens proberen of je via die weg (die brief) ergens geraakt. Ik zie hier ook dat mensen heel goed begrijpen dat het een lastige en vervelende situatie is, wanneer je je huis en werk opzegt en klaarstaat om te vertrekken, en covid dan roet in het eten strooit, dus meestal willen ze wel helpen waar kan. Het helpt ook als je iemand kent natuurlijk, dus ik weet niet of dat haalbaar is, eventueel via dit forum, of via-via-via. Een introductie, ook al is het met drie stappen tussen, is toch weer dat gewonnen.

Ander advies heb ik niet meteen -- ik vrees dat ondanks de vaccinhype het nog wel even duurt eer de grenzen echt terug 'opengaan', onder welke vorm dan ook. Je kan hopen dat het voor jouw type visum gauw gebeurt, maar ik zou intussen niet stilzitten en inderdaad maar zoveel mogelijk pistes proberen. Niet geschoten, altijd mis ;).
 
Wat een gedoe allemaal. Je kunt misschien anders een foster family zoeken voor je hond, zodat die alvast kunt vliegen en je daar alvast een zorg minder om hebt? Waar wil je gaan wonen?
 
Hi, welkom! Poeh vervelende situatie zeg!

Ik weet niet zo heel veel hierover specifiek, maar zie op veel forums / facebookgroepen voorbij komen dat mensen echt bij poging 12 (niet overdreven) pas een exemption toegewezen krijgen. Dus ik zou gewoon blijven proberen. Misschien kun je de hulp van een visumbureau inschakelen? Ik weet niet of zij apart voor zoiets te hulp kunnen schieten, ik denk het wel, misschien hebben zij wat meer ervaring inmiddels met exemptions aanvragen?

Succes!! 🍀

Hou ons op de hoogte!
Hey bedankt voor je reactie! Het geeft ons weer wat goede moed want wij hebben juist de 10e aanvraag ingediend.
We werken al met visa4you. Zij hebben ons geholpen voor de visumaanvraag en helpen ons nu ook voor de exemptions.
Telkens de vorige aanvraag geweigerd is wordt de volgende ingediend. We krijgen gemiddeld na 4 dagen reactie dus zullen we snel aan de 12e aanvraag zitten.
Ik laat het zeker weten het gelukt is!
 
Wij zaten in een beetje een vergelijkbare situatie maar dan voor NZ, zie ook draadje De Twijfelaars. Uiteindelijk is het via de critical skills-weg wel gelukt, wat ik vermoed erg gelijkaardig is aan Australië. Dus ik zou toch eens proberen of je via die weg (die brief) ergens geraakt. Ik zie hier ook dat mensen heel goed begrijpen dat het een lastige en vervelende situatie is, wanneer je je huis en werk opzegt en klaarstaat om te vertrekken, en covid dan roet in het eten strooit, dus meestal willen ze wel helpen waar kan. Het helpt ook als je iemand kent natuurlijk, dus ik weet niet of dat haalbaar is, eventueel via dit forum, of via-via-via. Een introductie, ook al is het met drie stappen tussen, is toch weer dat gewonnen.

Ander advies heb ik niet meteen -- ik vrees dat ondanks de vaccinhype het nog wel even duurt eer de grenzen echt terug 'opengaan', onder welke vorm dan ook. Je kan hopen dat het voor jouw type visum gauw gebeurt, maar ik zou intussen niet stilzitten en inderdaad maar zoveel mogelijk pistes proberen. Niet geschoten, altijd mis ;).
Ja inderdaad! Ik heb ook al gehoord dat de critical skills-weg veel soepeler verloopt dan de andere.
Het zit zo dat veel mensen in Australië zonder werk geraakt zijn en ze willen hen op die manier helpen. Door ons tegen te houden kunnen ze vermijden dat wij de jobs gaan innemen die de Australiërs en andere residents zouden kunnen gaan doen, wat uiteraard heel begrijpelijk is. De exemption op basis van critical skills werk anders. Hier wordt je echt binnen gelaten op basis van je capaciteiten en waar er momenteel een dringende tekort aan is.
We geven nog niet op! Momenteel zijn we ook in gesprek met een mogelijke werkgever. Het sollicitatiegesprek is goed verlopen en nadien hebben ze Bart uitgenodigd voor een tweede gesprek. Dit was om te bespreken wat de situatie juist was en op welke termijn hij er zou kunnen geraken. Hier heeft hij naar de brief gevraagd maar we hebben nog geen antwoord gekregen. Hopelijk weten we volgende week meer!
 
Wat een gedoe allemaal. Je kunt misschien anders een foster family zoeken voor je hond, zodat die alvast kunt vliegen en je daar alvast een zorg minder om hebt? Waar wil je gaan wonen?
Een foster family lijkt ons minder geschikt op dit moment aangezien we niet weten wanneer en of we nog gaan binnen geraken voor eind 2021. Zolang in onzekerheid leven en dan ook nog eens onze hond aan de andere kant van de wereld kunnen we er niet bijnemen.
Oorspronkelijk wilden we graag naar de Sunshine Coast maar aangezien er nu meer jobaanbiedingen zijn in de regio van Bundaberg die voor Bart geschikt zijn hebben we onze regio uitgebreid. Van The Sunshine coast tot Hervey Bay en Bundaberg.
Momenteel lijkt het ons belangrijker om ons soepel op te stellen een exemption te krijgen en een job te vinden, later kunnen we dan nog zien hoe alles verloopt. Ik heb al vaker van mensen gehoord dat ze zich nadien nog een keer verplaatsen.
 
Wat de hond betreft, snap ik wel hoor. Onze hond was de eerste in maanden (lockdown periode) die van Ams naar Auckland vloog. Dat wist ik ook pas achteraf 😅 . Ik ben serieus neurotisch geweest over zijn hele proces bij de dierenarts en ik denk dat ze bij Zoologistics ook een beetje gek werden van mijn aandringen, bellen, mailen en vragen. Het was dan ook echt krap, als ik eraan terug denk word ik nog nerveus. Maar kijk, het is dan toch maar gelukt, en de hond is hier al helemaal thuis. Het was een hobbelige rit, maar heel blij dat we hebben doorgeduwd en ook heel dankbaar dat we dan toch een beetje geluk mee hadden. En de foster family kan nog steeds je plan B zijn, mocht het zover komen. Ik had voor alles een plan B, C, D en E denk ik :p.
 
Back
Top