Even voorstellen, Bas (en een vraagje..)

Basvdk

New Member
Hoi allemaal,

Zoals zovelen lees ik ook al een tijdje gretig mee hier op het forum. Ik ben Bas, net terug in Nederland na een jaar in Melbourne bij mijn geliefde te zijn geweest.
Voor we aan een partner visum beginnen zijn er nog andere dingen om ons mee bezig te houden, zo komt mijn vriendin over enkele dagen al aan op Schiphol, om hier een jaar haar WHV te gebruiken.

Vandaag kwam ik er dus achter dat zij voor inschrijving bij de gemeente een geboorteakte nodig heeft. Heel stom, ik dacht dat ik alles wel gezien had, ook meerdere keren met de IND gebeld, en daar leek het allemaal heel simpel. Mijn vraag is of er meerdere mensen hier ervaring hebben met inschrijven bij de gemeente, de IND, wat eerst te doen na aankomst?

Ze moet dus blijkbaar haar geboorteakte laten stempelen in Australië, dat zou morgen nog kunnen, maar dan moet het worden opgestuurd naar Nederland. Dan kan het alleen gebeuren dat die akte niet binnen is binnen de termijn van 5 dagen waarbinnen je je moet inschrijven in Nederland. Weet iemand of die termijn heel streng wordt nageleefd? En is het ook mogelijk in te schrijven zonder geboorteakte?

Het WHV op zich is makkelijk, maar ik zit even in de knoop met de goede volgorde van alle andere dingen, kun je een bankrekening openen zonder BSN of inschrijving bijvoorbeeld?

Sorry voor deze enorme binnenkomer ;), heb blijkbaar toch meer te vertellen/vragen dan ik dacht..

Alvast bedankt allemaal!

Het WHV op zich is makkelijk, maar ik zit even in de knoop met de goede volgorde van alle andere dingen, kun je een bankrekening openen zonder BSN of inschrijving bijvoorbeeld?

Hoi Bas,

welkom op het forum zou ik zo zeggen. Er is veel kennis aanwezig waarvan je gebruik kan maken!

Verder geloof ik dat je wel echt een BSN nodig hebt om dat te kunnen. Misschien kan de bank een uitzondering maken ;-)

succes met lezen en natuurlijk het regelwerk (immers zijn wij denk ik Nederlanders voor buitenlanders net zo lastig qua emigratiewetten etc.)

Hoi Bas,

Welkom op het forum!
Vragen in tegenovergestelde richting, dat zien we niet vaak :p.
Ik kan me voorstellen dat als jullie gewoon netjes binnen 5 dagen naar de gemeente gaan om daar aan te geven dat de geboorteakte nog onderweg is, ze niet heel veel kunnen doen. Maar dat is echt een aanname, gebaseerd op niks. Waarom zou ze deze trouwens niet mee kunnen nemen? Ze vliegt over een paar dagen toch? Dan kan ze haar geboorte akte nog wel bij een justice of peace laten stempelen of niet? Tenzij ze haar originele geboorte akte niet meer in huis heeft natuurlijk.
Hoe het zit met een bank rekening zou ik echt niet durven te zeggen. Misschien even met je bank bellen, en als zij er moeilijk over doen, met een andere bank contact opnemen.

Heeeeeel veel plezier! Ik hoop dat je vriendin niet doodvriest hier in Nederland :D. Leuk dat ze die stap neemt om ook een tijd naar Nederland te komen.

Hoi Bas,

Toen ik mijn voormalige vriendin 11 jaar geleden vanuit Maleisië naar Nederland haalde heb ik ook met de IND en de gemeente te maken gehad. Voor zover ik me kan herinneren heeft ze haar geboorteakte destijds op de Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur laten stempelen en kon ze de akte direct weer meenemen. Er is dus niets via de post verstuurd, maar misschien werkt dat in Australië anders. En aangezien het bij ons om een partnervisum ging moest zij ook een (gestempeld) bewijs mee brengen dat ze niet getrouwd was.
Het is overigens niet mogelijk een bankrekening te openen zonder BSN (zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...-bsn-nodig-om-een-bankrekening-te-openen.html).

Ik weet uit ervaring dat de IND redelijk streng is v.w.b. termijnen, onderschat dat niet. Maar mocht het niet mogelijk zijn om de geboorteakte direct mee te nemen, dan zou ik hiervoor even contact opnemen met de gemeente/IND.

Succes en heel veel plezier samen!

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, heel fijn om hier terecht te kunnen. Ik heb meerdere keren met de bank, IND, belastingdienst en gemeente gebeld, en elke keer hoor ik iets anders ;)

Wat het papierwerk betreft; ze is vanochtend naar het passport office in Melbourne geweest en heeft direct een apostille stempel gekregen. Volgens hun website zou dat twee werkdagen duren, vandaar de lichte paniek van mijn kant, want ze vertrok vanavond al. Maar eind goed al goed, ze zit nu in het vliegtuig met de juiste papieren, niks aan het handje.

Het is inderdaad een vraag in omgekeerde richting, de stortvloed aan vragen over de facto visa en dergelijke houden jullie nog van me tegoed, meer daarover gedurende dit jaar.. Het zal nog wel even puzzelen worden hoe we dat gaan aanpakken. Toen we ons er vorig jaar in begonnen te verdiepen leek het allemaal iets makkelijker, moest wel even slikken toen ik zag dat de wachttijd tegenwoordig 10-14 maanden is. Maar dat komt vast goed!

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, heel fijn om hier terecht te kunnen. Ik heb meerdere keren met de bank, IND, belastingdienst en gemeente gebeld, en elke keer hoor ik iets anders ;)

Wat het papierwerk betreft; ze is vanochtend naar het passport office in Melbourne geweest en heeft direct een apostille stempel gekregen. Volgens hun website zou dat twee werkdagen duren, vandaar de lichte paniek van mijn kant, want ze vertrok vanavond al. Maar eind goed al goed, ze zit nu in het vliegtuig met de juiste papieren, niks aan het handje.

Het is inderdaad een vraag in omgekeerde richting, de stortvloed aan vragen over de facto visa en dergelijke houden jullie nog van me tegoed, meer daarover gedurende dit jaar.. Het zal nog wel even puzzelen worden hoe we dat gaan aanpakken. Toen we ons er vorig jaar in begonnen te verdiepen leek het allemaal iets makkelijker, moest wel even slikken toen ik zag dat de wachttijd tegenwoordig 10-14 maanden is. Maar dat komt vast goed!
She'll be apples!

Back