Even voorstellen: Ellen en Mervin

Ellen en Mervin

New Member
Goedenavond,

wij zijn nieuw hier op het forum en hebben wel wat vraagjes :)
Wij zijn Ellen en Mervin en wonen nu (nog) in het zuiden van het land, maar zijn (sinds kort) aan het orienteren om te emigreren naar Australie.

We hebben afgelopen week een gesprek gehad bij het Migration Bureau, maar lezen nu alle verhalen over dit bureau dat we er in ieder geval overtuigd zijn dat dit m niet gaat worden. Het gesprek was op zich wel positief, maar als we bedenken wat hij vertelde wat we nog niet wisten.... eigenlijk niks.

We hebben nu contact gezocht met M2A en Justmigrate.... en wachten nog op antwoord, maar dat zal wel goed komen.

We hebben wel een aantal vragen waarmee jullie ons wellicht kunnen helpen:

Welke documenten moeten er allemaal geregeld worden?
Wat zijn de totale kosten voor het emigreren(ingeschakelde bureau, visum, documenten enz)?
Is er een goed / leuk boek over emigreren naar Australie?
Zijn er mensen die de stap hebben genomen zonder naar Australie op vakantie te zijn geweest?

En wat meer specifiek:
Hoe liggen de kansen voor een personeelsadviseur in de Australische arbeidsmarkt? Of in het algemeen: is er veel vraag naar Nederlanders / buitenlanders?

Alvast enorm bedankt!

Groetjes

Ellen en Mervin

Welkom Ellen en Mervin! Alvast succes met jullie zoektocht naar alle vragen.

Poe, dat zijn er nogal wat. Ook afhankelijk van het traject dat je gaat doorlopen. Globaal voor een skilled visum zou ik zeggen:
* Alles van je studie (cijferlijsten, vakkenbeschrijvingen, diploma's)
* Zoveel mogelijk van je werk (werkervaring, contracten, salarisstroken)
* Engels testen voor beiden (IELTS)
* Allerlei gemeentelijke dingetjes (uitreksel geboorteregister, geboortecertificaat, paspoort)
en nog wat losse grut.

Wat zijn de totale kosten voor het emigreren(ingeschakelde bureau, visum, documenten enz)?
Visum zelf rond de 3k. Skills assessment varieert, die van ons was 650 euro. State sponsorship rond de 200 euro.
IELTS 2x = 350 euro. Een bureau kost meen ik meestal tussen de 4000 en 6000 euro.

Verhuisbedrijf rond de 4000 - 8000 euro. Afhankelijk van hoeveel je meeneemt.

Vooral informatief of lekker lezen? Voor jezelf of voor familie/vrienden?

Zijn er mensen die de stap hebben genomen zonder naar Australie op vakantie te zijn geweest?
Nog niet, maar 19 november gaan wij one-way voor de eerste keer voet aan wal zetten aan de andere kant van de wereld ;)

* Zoals FOL al aangaf. Best veeeeeel. Maar niet onmogelijk gelukkig ;)

* Dat ben ik gauw weer vergeten. Volgens mij zijn de bureaus (iets) goedkoper dan FOL aangeeft maar ook daar speelt dissociatie een grote rol (oftewel het verdringen van de waarheid ;) ) En die discussie komt elke keer op gang: Het kan zonder, en het kan ook faliekant mislukken zonder. Wij horen bij de laatste dus blij dat we vanaf het begin de uitgave gedaan hebben!

* Henrico Prins - Emigreren voor beginners (gaat over NZ, maar het is wel leuk.)
Heb nog een ander boek (van de regen in de pub) die vond ik echt bruut stom
Verder is Bill Bryson en en Dolf de Vries beide erg leuk. Maar dat is niet zozeer emigratie maar reisboek.

* Die zijn er wel maar wij horen daar niet bij ;)

Welkom en Succes!

bedankt voor je reactie.

Hebben jullie zelf ook gebruik gemaakt van een emigratiebureau? Of alles zelf geregeld?

Hebben jullie (een van jullie) al een baan weten te regelen voor vertrek?? OF is dat niet realistisch?

wederom bedankt!

Zo even geen antwoorden op jullie vragen, maar uiteraard wel: WELKOM!!!

Even mijn bijdrage:

- nooit eerder in Australie geweest voordat ik er heen migreerde; ik denk dat dat ook niet noodzakelik is als je de juiste verwachtingen hebt
- zelf mijn skilled migrant visum geregeld; of het kan hangt denk ik vooral af van je situatie en je motivatie om de regeltjes uit te zoeken
- baan vinden van buiten Australie is denk ik vrij moeilijk, maar niet onmogelijk; je beroep en ervaring wegen daar een belangrijke rol in; ook je keuze voor permanent vs temp speelt er in mee

Hoi Ellen,

In mijn 'handtekening' kun je het een beetje zien ;) Wij hebben gebruik gemaakt van M2A (die ken je al) en zoals gezegd, wij hadden ivm met allerlei zaken niet zlef gekund (lees anders ons draadje maar in LaStaVaZa. Het vervelende is dat je het van te voren niet altijd kunt voorspellen of er kinken in de kabel gaan komen. Wij hadden het probleem ook niet verwacht maar het kwam er wel. Toen was het fijn een bureau te hebben. Maar er zijn ook mensen die het 'gewoon' zelf doen.

Vanaf hier een baan regelen is een uitzondering, komt wel voor maar is niet standaard. Wat ik zo een beetje hoor hebben veel NL'ers een goede work ethic en zijn dus niet onpopulair bij werkgevers. Maar je staat voor andere zaken natuurlijk weer op de backfoot t.o.v. locals.

Wij hebben zelf het visum geregeld. 1 keer een extra controle door visa4you op het skills assessment laten doen. Was meer voor een fijn gevoel dan dat het noodzakelijk was.

Wij gaan nog zonder baangarantie. Maar natuurlijk wel door al goed de markt te bestuderen en zo ook contacten te leggen.

Hey Guys,

Welkom!
Het meeste is zo'n beetje wel gezegd.
Bureau: hoe ver wil je gaan in het zelf uitzoeken? en Hoe goed zijn je papieren? Op de SOL lijst van de Australische immigratiedienst kun je zien welke beroepen er gewild zijn. Dat heb je nodig om aan je punten te komen. Als je hoger opgeleid bent, liggen er meer kansen. Maar dan is het vaak wel zo, dat je je opleiding moet laten toetsen door een organisatie. Het fijne weet ik daar niet van, maar dat kom je wel tegen op het forum. Wij hebben gekozen voor Visa4You, een Nederlands bureau. De begeleiding is goed, ze doen hun best voor ons. Voor ons was het al pittig om aan alle juiste documenten te komen, het heeft zeker wel voordeel gehad dat V4Y ons daarin heeft bijgestaan. M2A scoort ook goed over het algemeen op dit forum. Het voordeel is, dat ze in Australië zitten en de weg kennen naar de instanties. Je leest regelmatig dat ze "op locatie" dingen geregeld krijgen die vanaf hier niet wilden lukken. De afstand is tevens ook een nadeel, je kunt niet even langsgaan om kennis te maken.

Kosten: Hou rekening met ongeveer 7.000 Euro van nu tot visum als je met een bureau werkt. 4.000 voor het bureau, 3.000 voor onkosten zoals: pasfoto's, Uittreksels, vertalingen documenten, waarmerken documenten, fee's van de organisaties zoals skills assessment, Ielts (Engelse taaltest), Medicals, visa kosten, portokosten. Globale raming. Onze teller staat op dit moment op 2.548,26 Euro.

Reis: Ik ben inmiddels 2x in Australië geweest. De eerste ervaring heeft mij besmet met het virus, sindsdien wil ik emigreren. Als je er niet geweest bent, hoe kun je dan weten dat je je daar thuis zult voelen? Uit verhalen? Ik vind het wel een behoorlijke gok, hoewel ik wel geloof (omdat ik het land ken) dat het goed gaat komen. Maar het land is immens, waar wil je naartoe? De tropische regenwouden van Queensland? De desert? De kale westkust? De Australische "Alpen"? Het gematigde Tasmania? Melbourne? Sydney? Canberra? Brisbane? Cairns? Darwin? Alice Springs? Adelaide? Perth? Mocht je uitkomen op state sponsorship, dan moet je misschien wel uitleggen waarom je juist naar die plek wilt (in ons geval: Tasmania), dus dan moet je wel een goed verhaal hebben. Ik zou voor mezelf wel even nadenken of een oriëntatiereis tot de mogelijkheden behoort. Maar het kan wel zonder, dat blijkt uit de post van FOL.

Werk: Het is enorm lastig de juiste werkgever te vinden. En heb je een kandidaat gevonden dan lijkt E-mail de gemakkelijkste manier om contact te leggen, maar in de praktijk blijkt dat deze vaak niet eens beantwoord worden. En mocht je contact krijgen dan is vaak het antwoord: je kunt pas solliciteren als je daadwerkelijk hier bent. Je moet dus geluk of een "kruiwagen" hebben. Succes, wij zijn daar ook hard mee bezig!

Boeken:
Australië Reisverhalen, Uitg. Pandora, ISBN 90-254-1555-5
Met twee weekendtassen door Australië, Hans de Kruijf & Margriet Zoeman, Gopher Publishers
Van de regen in de pub, Hans de Kruijf & Margriet Zoeman, Gopher Publishers, ISBN 9789051795233
(Ik vind hem wél leuk geschreven @Afterbang:p)
Down Under, Bill Bryson, ISBN 0-552-99703-X
Australië in een rugzak, Dolf de Vries, ISBN 90-410-2321-6
Last but not least:
Nederlanders ontdekken Australië, J.P. Sigmond/L.H. Zuiderbaan, ISBN90 228 1916 7

Good luck!

• Like
Reactions: FOL
Maar het kan wel zonder, dat blijkt uit de post van FOL.

Zolang we er nog geen 2 jaar wonen, zou ik daar nog niet teveel waarde aan hechten ;) slats woont er al (langer) en zit goed zo te lezen. Dus kan inderdaad prima. Zoals hij (geloof ik?) ook al zei, het ligt ook aan je verwachtingen die je er bij hebt. Vrienden van ons gaven ook het mooie voorbeeld van expats die voor hun werk enkele jaren vertrekken. Die gaan ook vaak zonderdat z er eerst geweest zijn.

Anyway, mooie post Cor :)

Back