Even voorstellen: fam Dijkhuis :-)

Naomi

New Member
Het is bijna rond, wij gaan voor 99% zeker voor (ongeveer) 2 jaar naar Armidale, Australie. Dat doe ik niet alleen, ik (Naomi) neem mee: Leendert (man) en 2 kleine kids (2,5 jaar en bijna 1)! Ik ga als PostDoc aan de slag bij de universiteit daar (UNE). Wij kiezen er bewust voor om maar op een tijdelijk visum te gaan (457), omdat we wel van plan zijn terug te keren naar Nederland.
Daarom hebben we wat dingen die we moeten regelen en wat anders zijn dan wanneer je voor 'altijd' emigreert.
Ik zeg zeker voor 99% omdat ik nog steeds het contract niet heb getekend. Voor mij was het onduidelijk wie de kosten voor het aanvragen van het visum ging betalen (schijnt 2500 Euro te zijn voor de hele fam). Dus volgende week meer hierover, maar het zal wel opgelost worden. Wat is gebruikelijk, betaalt de werkgever vaak de aanvraagkosten?
Verder blijft Leendert voorlopig op afstand werken bij zijn huidige werkgever (zeker 6 maanden en misschien langer). Hij is constructeur en in principe zal hij wel aan de slag kunnen, maar Armidale is klein (20.000 inwoners ongeveer) en daar is weinig vraag naar een hoog opgeleide constructeur. Ik vroeg me af of iemand ook ervaring heeft hoe je dat dan regelt; bv belasting over inkomsten)
De twee dames gaan dan (is het idee) 3 dagen naar kinderdagopvang (dat is megaduur want we hebben geen recht op teruggave). Iemand ervaring met het Australische system? Meer buitenspelen denk ik :)
Verder lijkt het ons gewoon een enorme verrijking van het leven wat we nu hebben (niet dat we het nu niet goed hebben, maar we missen soms wat avontuur!) en kan het nu nog relatief gemakkelijk nu die twee meiden zo klein zijn.
Nou dat was ons verhaal zo'n beetje :) Tips zijn welkom en anders stel ik specifieke vragen wel in andere, meer topic gerelateerde, afdelingen van dit forum!

Welkom! haha wat leuk, we gaan maar voor 2 jaar, want we willen weer terug naar NL, tja dat zullen we dan nog wel eens zien ;) Tijdelijk visum zegt niks, kun je gewoon permanent van maken na verloop van tijd.
Armidale is een leuke knusse en kneuterige omgeving met veel boerderijen in de omgeving. Je zit wat verder van de stad/grotere plaatsen, maar ja volgens mij heeft het alles wat je nodig hebt.
Voor wat betreft de kosten, is het iets of wat duurder dan 2500 euro, maar dat kun je op de immi site terug vinden. Jij je partner en 2 kinderen, ik meen dat het bij ons 2 jaar geleden over 5000 dollar ging.
Dus even goed navragen en regelen. Er zijn er hier al meer die in de onduidelijkheid zitten (@Dutchies) zorg dat het goed geregeld is.
De werkgever is het niet verplicht, maar vaak worden de kosten voor het visum wel betaald. Sommige krijgen ook tickets etcetera maar dat verschilt per geval.
Succes met de papierwinkel!

Hallo en ook namens mij welkom !! Wat spannend allemaal hoop voor jullie dat je net als ons binnen aanzienlijke tijd wat duidelijkheid hebt . Het woordje snel gebruik ook maar niet meer haha. Wij zitten ook midden in het proces maar wij gaan voor 4 jaar en uiteindelijk hopen we permanent te kunnen blijven. Wij zullen als alles goed gaat naar Perth bibra lake vertrekken. Ik ben benieuwd hoe het jullie zal vergaan met alles . Wanneer hoop je te kunnen vertrekken ?

Hallo en ook namens mij welkom !! Wat spannend allemaal hoop voor jullie dat je net als ons binnen aanzienlijke tijd wat duidelijkheid hebt . Het woordje snel gebruik ook maar niet meer haha. Wij zitten ook midden in het proces maar wij gaan voor 4 jaar en uiteindelijk hopen we permanent te kunnen blijven. Wij zullen als alles goed gaat naar Perth bibra lake vertrekken. Ik ben benieuwd hoe het jullie zal vergaan met alles . Wanneer hoop je te kunnen vertrekken ?
Waarom zo specific Bibra Lake, if you don't mind me being nosey? :D

Haha geen probleem. Mijn man heeft daar zijn werk en zoals het er nu uitziet lijkt het ons een erg leuke plaats met goede scholen. Maar het zal altijd nog kunnen veranderen natuurlijk

Welkom, @Naomi We zijn een paar keer langs Armidale gereden, vanaf Sydney op weg naar huis (omgeving Brisbane). Het leek me een leuke plaats in een mooie omgeving. Wat je allemaal vergoed krijgt bij een 457 visum hangt inderdaad af van de werkgever. Wij kregen alles vergoed wat direct met visum en verhuizing te maken had, maar ik kan me voorstellen dat er een groot verschil is tussen het bedrijfsleven en de overheid. Succes!

Haha geen probleem. Mijn man heeft daar zijn werk en zoals het er nu uitziet lijkt het ons een erg leuke plaats met goede scholen. Maar het zal altijd nog kunnen veranderen natuurlijk
Ah.wij gaan nu net naar een birthday party in Bibra Lake.
Ik zal later nog wel eens op jullie Lastavaza reageren. Dan blijft dit draadje verder een beetje schoon. :)

Ah.wij gaan nu net naar een birthday party in Bibra Lake.
Ik zal later nog wel eens op jullie Lastavaza reageren. Dan blijft dit draadje verder een beetje schoon. :)

Heel veel plezier hopelijk zijn wij er ook in een niet al te lange tijd

Nou ik heb getekend dus we gaan bij deze de papiermolen in!
Nu moet ik (en misschien Leendert ook) ons maar inschrijven voor de TOEFL of IELTS test. Dit zal wel prima gaan (spreek meer Engels op mijn werk dan Nederlands), maar is wel lekker duur zie ik :p

Nou ik heb getekend dus we gaan bij deze de papiermolen in!
Nu moet ik (en misschien Leendert ook) ons maar inschrijven voor de TOEFL of IELTS test. Dit zal wel prima gaan (spreek meer Engels op mijn werk dan Nederlands), maar is wel lekker duur zie ik :p

In vergelijking met de rest is de IELTS een koopje toch.....het hele proces kost je een aardige dollar o_O

Even een update vanaf deze kant. We hebben afgelopen dinsdag onze visa ontvangen! Gewoon zo in de mailbox :) Uiteindelijk heeft het (slechts) 2 maanden geduurd. Nu hebben we 4 jaar de tijd om Australie te verkennen! Qua papierwerk hebben we niet superveel aangeleverd en bleek (blijkbaar) genoeg te zijn.
Nu de volgende stap, het plannen van ons vertrek want dat hebben we toch wat voor ons uitgeschoven. Momenteel proberen we ons huis te verhuren, dat komt vast goed (zegt de makelaar).
Voor onze kids wordt de kinderdagopvang nogal prijzig, dus ik overweeg ook een au pair, heeft iemand hier ervaring mee?? Of een idee hoe je dit het beste kan aanpakken. Het nadeel is dan wel dat de kids niet tweetalig thuis komen maarja, basischolen doen de eerste jaren over het algemeen toch niet aan engels.

Dat was het weer even!

Gefeliciteerd! En nu voor het eggie!

Het nadeel is dan wel dat de kids niet tweetalig thuis komen
Dat denk ik toch wel. Er komen natuurlijk contacten met kinderen in de buurt, speeltuin, samen spelen. En dan gaat het snel.
En je kan natuurlijk altijd een Engelstalige au pair overwegen.

Van harte Naomi! Wat een heerlijk vooruitzicht. Al enig idee op welke termijn je deze kant op komt? Nog ff Nederlandse zomer meepikken en dan hier het voorjaar in? Veel succes met alle regelzaken en de voorpret.

Back