Even voorstellen, hallo allemaal

IDS

Member
Hallo,

Mijn vriend heeft een baan aangeboden gekregen in Sydney. Wow!! Wat te doen is nu het grote dilemma? Gaan we het avontuur aan met onze 2 kinderen van 3 en 5 jaar? Geven we alles op, onze vaste banen in nl, ons mooie huis, fijne buurt en familie en vrienden? Het lijkt ons een geweldig avontuur voor een aantal jaren, maar het is geen makkelijke beslissing, vooral om de kinderen.
Ik ben dus heel veel aan het speuren op internet, Oa op dit forum om maar zoveel mogelijk info te vergaren. Ik zal dus ook vast nog veel vragen gaan stellen.
Bedankt in ieder geval al voor alle info die ik al gevonden heb!
Groetjes, Ilse

Succes met de beslissing. Ik begrijp dat je er goed over na wil denken. Doe dat goed en neem je gevoel daarin ook mee :)

Mijn gevoel zegt ja... Maar mijn verstand ( lees onzekerheden en zorg om de kinderen) maakt het me moeilijk..

WOW das heftig.....tja moeilijk voor jullie, voor de meeste van ons forum leden niet. Maar goed, al ervaring met Oz? Of helemaal blanco? En hoe zit het met de familiebanden? Ik vind het pittig allemaal, maar weet dat ik er 100% achter stond en sta. Met ons gaat het goed ( komen). Ik heb geen idee hoe het is om met kinderen te vertrekken....even op en neer vliegen is niet echt een optie helaas. Succes!

Welkom!
Vier jaar geleden stonden wij voor die beslissing met twee kinderen van 18 en 16 jaar en we waren nog nooit in Australie geweest... Ik ken dus het om alles tegen elkaar af te moeten wegen en het heen en weer geslingerd worden tussen gevoel en verstand. Elke situatie is weer anders dus niemand kan je zeggen welke beslissing de beste is, die beslissing moet je helemaal zelf maken. Uiteindelijk zijn we uitgegaan van ons eerste gevoel en onder het mom van je kan maar beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan van iets dat je nooit gedaan hebt, zijn wij in het diepe gesprongen. Wij hebben er absoluut geen spijt van gehad! De kinderen passen zich snel genoeg aan, zeker op de leeftijd van jullie kinderen en het is natuurlijk een uitgelezen kans om ze goed Engels te laten leren. Zelfs als je na een paar jaar besluit om toch terug te gaan, neemt niemand hen dat ooit meer af.
Het is hier echt niet allemaal rozengeur en maneschijn, sommige zaken zijn in Nederland beter geregeld en andere dingen werken hier gewoon anders, maar als je daar niet door van slag raakt is daar allemaal overheen te komen.
Het is moeilijk, misschien wel het moeilijkst, om al je zekerheden op te geven voor het onbekende. Dat voelde ik destijds ook heel sterk. Vooral omdat je een eigen huis nu niet zo gemakkelijk verkoopt. Misschien kun je het verhuren? Dan hou je voor je gevoel nog een achterdeur open. Sommige zekerheden moet je nu eenmaal opgeven, daar kun je niet omheen. Je kunt bij jezelf afvragen of je daarmee om kunt gaan. Uiteindelijk zal je hier ook weer een sociaal leven en zekerheden opbouwen, maar in het begin ben je wel helemaal op jezelf (en je gezin) aangewezen.
Succes met jullie beslissing!

Last edited:
Je hebt een ellendig lange pb :)

(Omdat ik niet persoonlijke dingen over de kinderen openbaar wil hebben)

• Like
Reactions: IDS
Eerst en vooral welkom!
Ik heb zelf geen kinderen en zit ook nog niet in Australië, dus veel goede raad kan ik je niet geven. Ik zou zelf zeggen, volg je gevoel, want dat doen wij ook ondanks dat al veel twijfel is geweest, en nog steeds! Kinderen maken de beslissing er niet gemakkelijker op natuurlijk. Maar ik ben wel van mening dat als je deze stap zet, het niet alleen een avontuur is voor jullie maar ook voor hen! Ik denk dat het alleen maar goed kan zijn voor hun ontwikkeling. En het feit dat het misschien maar voor een paar jaar is, zorgt ervoor dat niks vast ligt...

Ik ken wel iemand, een Belgische die bij mij op school ook afstandsonderwijs volgt, ze woont in Slowakije (en komt dus af en toe eens hier examens afleggen) omdat haar man daar als expat werkt. Ik denk dat ze er nu 2 jaar zitten en hun kinderen zijn ongeveer 10, 8 en 5 jaar. En die doen het daar prima! Ze volgen les in een privéschool in het Engels, maar praten ondertussen ook al aardig Slovaaks :) Dat vind ik heel wat als je beseft dat ze er maar een paar jaar zouden blijven. Maar dat Engels is toch wel waardevol als ze later dan toch terug naar België (in jouw geval Nederland?) zouden terug komen. Nu zouden zij waarschijnlijk binnen 3 jaar naar USA gaan, en wellicht daar ook blijven?
Als je wil, kan ik haar altijd eens vragen of ik je haar mailadres mag doorgeven, ik denk dat ze wel graag eens haar ervaring wil delen!

Veel succes met de beslissing!!

Welkom!
Vier jaar geleden stonden wij voor die beslissing met twee kinderen van 18 en 16 jaar en we waren nog nooit in Australie geweest... Ik ken dus het om alles tegen elkaar af te moeten wegen en het heen en weer geslingerd worden tussen gevoel en verstand.
Hoi,

We zijn wel bekend met australie. Ik van het backpacken, jaaaaren geleden, en een vakantie en mijn vriend is er regelmatig voor het werk. Het is een fantastisch land, daarom trekt het ook zo om te gaan.
Het plan is om ons huis te gaan verhuren. We kunnen altijd zien of we het later toch verkopen of willen behouden voor als we terug willen na een paar jaar. Maar ja dat zijn natuurlijk wel bijkomende kosten. En inderdaad, ik denk dat we er altijd spijt van zouden krijgen als we het niet zouden proberen.

Heel veel succes met het uitzoeken van de alle vragen en bedenkingen. Deel zeker al wat je ebzig houdt, hier op het forum zijn legio mensen die dezelfde ervaringen hebben doorlopen!
Good luck, enjoy this rollercoaster!

Bedankt, en een roller coaster is het zeker. :confused: We zitten in de salarisonderhandelingen en daar hangt voor ons veel van af. We willen het graag goed geregeld hebben voor de kinderen. Ik verwacht de komende weken wel een definitieve ja of nee. :) Ben jij niet bezig met visum voor social work? Wanneer we gaan wil ik me gaan registreren bij de aasw. Maar of ik de ielts ga halen.. Lijkt me erg moeilijk. En dan alle papieren van de opleiding regelen, is al 17 jaar geleden dus dat lijkt me heel lastig.
Groetjes

Bedankt, en een roller coaster is het zeker. :confused: We zitten in de salarisonderhandelingen en daar hangt voor ons veel van af. We willen het graag goed geregeld hebben voor de kinderen. Ik verwacht de komende weken wel een definitieve ja of nee. :) Ben jij niet bezig met visum voor social work? Wanneer we gaan wil ik me gaan registreren bij de aasw. Maar of ik de ielts ga halen.. Lijkt me erg moeilijk. En dan alle papieren van de opleiding regelen, is al 17 jaar geleden dus dat lijkt me heel lastig.
Groetjes
Klopt! Heb mn aanvraag net in maart ingediend. Ondanks dat ik pas 7 jaar terug ben afgestudeerd, was het ook al een flinke zoektocht. Beste is om eens te kijken bij je hogeschool; vragen om studiegids met beschrijving van alle vakken, engelste versie van diploma en cijferlijst etc. Van daaruit verder werken.

Succes, als je hulp nodig hebt, laar maar weten!

Zelfs de hogeschool heeft een andere naam inmiddels.... Ik word oud haha.
Hoe was ielts voor jou om te doen? Veel oefening nodig gehad?

Bedankt! Was hogeschool Enschede en dit is nu Saxion hogeschool geworden. Ben benieuwd of ze de oude studiegidsen nog hebben, en anders maar de huidige versie vertalen..

Back