Even voorstellen : Hans

HB79

New Member
Hoi,

Mijn naam is Hans en wij (vrouw en 2 kinderen van 5 en 2 jaar oud) hopen vanaf medio Januari 2025 een jaar te gaan werken en wonen in Brisbane. Mijn vrouw gaat voor 12 maanden werken in het Royal Brisbane and Women's Hospital/Mater Hospital als gynaecoloog-oncoloog. Ik zelf blijf part-time werken voor mijn NL werkgever. Dit moet allemaal nog wel geregeld worden, waarschijnlijk gewoon via het te verkrijgen visum (subclas407 visum). Via dat visum zou ik als partner mogen werken in AUS (24 uur per week geloof ik). Enige ervaring/advies inzake werken in AUS voor NL werkgever is zeer welkom ! Begreep dat veel mensen zelf een bedrijf oprichten en dan de NL werkgever invoicen vanuit AUS. Begrijpelijk maar voor de relatief beperkte tijd die wij in AUS verblijven wellicht wat omslachtig ?

We zijn ook voorzichtig aan het kijken naar mogelijke wijken om een huis/appartement te huren. In eerste instantie dachten we aan wijken als West End of Bulimba maar ook wijken als Newmarket en Everton Park aangezien deze verkeerstechnisch dicht bij RBWH hospital liggen (niet de bruggen over vanuit South Side) en net iets buiten het centrum (meer huis voor je huur :)). We willen liever niet te ver de buitenwijken in aangezien we voor 1 jaar niet te veel willen commuten tussen huis en ziekenhuis. School voor de oudste willen we dan in de buurt van huis vinden (in het geval van State School) of prive school (hebben ons voor een aantal ingeschreven).

Advies inzake huren in Brisbane is zeker welkom !

Groeten,
Hans

Hoi Hans, welkom!

Wij zitten in Noosa Hinterland, stukje noord van Brisbane. SEQ (South East Queensland) is een fijne regio qua klimaat en dingen te doen binnen een redelijke afstand. Ik zou niet teveel beloftes maken over weer terug komen naar NL ;)

Er zijn wat mensen hier met Queensland Health ervaring (of in dit geval: hun partner) @Zwerver @SteveSW, dus daar kun je wellicht aankloppen als er heel specifieke vragen zijn in die hoek.

Het opzetten van een eigen business is niet heel ingewikkeld als ik het goed onthouden heb, beetje als in NL.
Je ABN nummer (KvK nummer) aanvragen: https://www.abr.gov.au/business-super-funds-charities/applying-abn
En dan iets van een accountant bureau inschakelen voor je tax en dergelijke. Dat zijn de twee grootste stappen denk ik.
Meer info hier: https://business.gov.au/guide/starting

Huren is een vak apart ;) Denk dat je uiteindelijk het best af bent met een AirBnB voor een week of 4-8. Bedenk dat de huurmarkt een 0.9% beschikbaarheid heeft in Brisbane en dat er dus heel wat mensen in datzelfde vijvertje zitten te vissen. Heb een flexibele mindset, een huis hebben is al een prestatie, en dan in de wijk die je wilt is de hoofdprijs. Heb niet echt ervaring met huren, en zeker niet in Brisbane. Maar @Zwerver weet daar wellicht nog wat meer over. FYI; Huurcontracten zijn ipv yearly, dus dat werkt aardig met jullie visum periode.

Succes met de voorbereidingen!

Last edited:
Hoi,

Mijn naam is Hans en wij (vrouw en 2 kinderen van 5 en 2 jaar oud) hopen vanaf medio Januari 2025 een jaar te gaan werken en wonen in Brisbane. Mijn vrouw gaat voor 12 maanden werken in het Royal Brisbane and Women's Hospital/Mater Hospital als gynaecoloog-oncoloog. Ik zelf blijf part-time werken voor mijn NL werkgever. Dit moet allemaal nog wel geregeld worden, waarschijnlijk gewoon via het te verkrijgen visum (subclas407 visum).
Waarom het 407? Dat is een training visa. Gaat je vrouw als fellow aan de gang? Ik zou QLD health vragen om de 482, dan heb je meer zekerheid. Daarnaast, the matter heeft volgens mij langer dan 12 maanden iemand nodig op die positie (mijn vrouw is radonc hier in Perth) dus wees voorzichtig dat je vrouw niet gebruikt wordt om een gat te vullen.

Via dat visum zou ik als partner mogen werken in AUS (24 uur per week geloof ik). Enige ervaring/advies inzake werken in AUS voor NL werkgever is zeer welkom ! Begreep dat veel mensen zelf een bedrijf oprichten en dan de NL werkgever invoicen vanuit AUS. Begrijpelijk maar voor de relatief beperkte tijd die wij in AUS verblijven wellicht wat omslachtig ?
Met de 482 is die beperking er niet. Je kan dan full time werken als je zou willen.

We zijn ook voorzichtig aan het kijken naar mogelijke wijken om een huis/appartement te huren. In eerste instantie dachten we aan wijken als West End of Bulimba maar ook wijken als Newmarket en Everton Park aangezien deze verkeerstechnisch dicht bij RBWH hospital liggen (niet de bruggen over vanuit South Side) en net iets buiten het centrum (meer huis voor je huur :)). We willen liever niet te ver de buitenwijken in aangezien we voor 1 jaar niet te veel willen commuten tussen huis en ziekenhuis. School voor de oudste willen we dan in de buurt van huis vinden (in het geval van State School) of prive school (hebben ons voor een aantal ingeschreven).

Advies inzake huren in Brisbane is zeker welkom !
Huren in Brisbane zonder een PR (of een langere duur TSS) zal lastig worden. Wij verhuren een woning in Lota en ik zou je niet aannemen in onze woning bijvoorbeeld. Er hangt een enorm stigma rond de 407 - studenten die weggaan en huizen in puin achterlaten, huur die niet verhaalt kan worden want uit het land etc.

Je vrouws medical degree zal helpen, maar begin heel vroeg met zoeken.

Groeten,
Hans

Welkom Hans! Op je vorige topic heb ik al gereageerd over het werken voor Nederland in Australië. Daarnaast vraag ik me ook af waarom jullie voor een 407 gaan? Hebben jullie ook gekeken voor een PR? Gezien het beroep van je partner zal dat ook niet moeilijk gaan. Of een 186.

Hoi Hans, welkom! Brisbane is een super leuke stad, mijn partner en ik wonen aan de Gold Coast maar zijn regelmatig in Brissie te vinden. Over je visum kan ik je geen advies geven, maar huren doen wij nu twee jaar (in GC dus) en is ondanks de lastige markt prima te doen. Het helpt om referenties van vorige huur huizen te hebben (in het Engels) en wij zochten vooral via realestate.com.au en de app van Domain. Succes en veel geluk, wellicht is een jaar te kort want het is hier heerlijk 😊👍🏼

wellicht is een jaar te kort want het is hier heerlijk 😊👍🏼
Dat is zeker! Hans weet nog niet dat tie nooit meer terug gaat 😂 (Sorry Hans, maar het is hier echt heel fijn)

Inzake huur referenties. Als je in NL een koophuis hebt/had: Dan werkt het om van je bank een brief te krijgen of overzicht dat je altijd keurig de hypotheek betaalde. Wij hadden ook foto's van onze verkoop brochure, dan kon men zien in wat een keurig, tip-top in orde huis we in NL woonden. Achteraf gezien zullen ze wel van hun stoel gevallen zijn. De standaarden van opgeruimdheid, netheid en dergelijke zijn in NL veel hoger dan die in AU 😬

Waarom het 407? Dat is een training visa. Gaat je vrouw als fellow aan de gang? Ik zou QLD health vragen om de 482, dan heb je meer zekerheid. Daarnaast, the matter heeft volgens mij langer dan 12 maanden iemand nodig op die positie (mijn vrouw is radonc hier in Perth) dus wees voorzichtig dat je vrouw niet gebruikt wordt om een gat te vullen.

Met de 482 is die beperking er niet. Je kan dan full time werken als je zou willen.

Huren in Brisbane zonder een PR (of een langere duur TSS) zal lastig worden. Wij verhuren een woning in Lota en ik zou je niet aannemen in onze woning bijvoorbeeld. Er hangt een enorm stigma rond de 407 - studenten die weggaan en huizen in puin achterlaten, huur die niet verhaalt kan worden want uit het land etc.

Je vrouws medical degree zal helpen, maar begin heel vroeg met zoeken.
Mijn vrouw gaat inderdaad als fellow aan de gang. De fellow plek is voor een periode van 12 maanden en is afgebakend qua duur en werkzaamheden. Voorjaar 2026 gaat mijn vrouw weer aan de slag in NL voor het laatste gedeelte van haar fellowship in NL. Mochten we het in AUS zo naar ons zin hebben dat we daarna alsnog terug zouden willen naar AUS dan zien we dat daarna wel weer ;)

Mijn vrouw heeft contact met meerdere andere internisten in NL die in het verleden in een vergelijkbare fellow positie in AUS hebben gewerkt en dat ging ook via genoemd visum.

Naar ik begreep is het geen student 407 visum maar een expert visum (er zijn geloof ik 3 typen 407 visum). Maar snap je punt inzake terughoudendheid bij verhuurders. Goede tips !

Hoi Hans, welkom!

Wij zitten in Noosa Hinterland, stukje noord van Brisbane. SEQ (South East Queensland) is een fijne regio qua klimaat en dingen te doen binnen een redelijke afstand. Ik zou niet teveel beloftes maken over weer terug komen naar NL ;)

Er zijn wat mensen hier met Queensland Health ervaring (of in dit geval: hun partner) @Zwerver @SteveSW, dus daar kun je wellicht aankloppen als er heel specifieke vragen zijn in die hoek.

Het opzetten van een eigen business is niet heel ingewikkeld als ik het goed onthouden heb, beetje als in NL.
Je ABN nummer (KvK nummer) aanvragen: https://www.abr.gov.au/business-super-funds-charities/applying-abn
En dan iets van een accountant bureau inschakelen voor je tax en dergelijke. Dat zijn de twee grootste stappen denk ik.
Meer info hier: https://business.gov.au/guide/starting

Huren is een vak apart ;) Denk dat je uiteindelijk het best af bent met een AirBnB voor een week of 4-8. Bedenk dat de huurmarkt een 0.9% beschikbaarheid heeft in Brisbane en dat er dus heel wat mensen in datzelfde vijvertje zitten te vissen. Heb een flexibele mindset, een huis hebben is al een prestatie, en dan in de wijk die je wilt is de hoofdprijs. Heb niet echt ervaring met huren, en zeker niet in Brisbane. Maar @Zwerver weet daar wellicht nog wat meer over. FYI; Huurcontracten zijn ipv yearly, dus dat werkt aardig met jullie visum periode.

Succes met de voorbereidingen!
Dank je ! Goede tips ! Flexibele mindset zal wel nodig zijn;) Vervelende is natuurlijk wel dat onze oudste naar school moet, dus het zou prettig zijn als we vrij snel iets voor langere tijd zouden kunnen huren. Eerst paar weken AirBnB hadden we idd al als optie bedacht, ook omdat je een mogelijk huis/appartement wil zien/de verhuurder jou eerst wil zien...

Welkom Hans! Op je vorige topic heb ik al gereageerd over het werken voor Nederland in Australië. Daarnaast vraag ik me ook af waarom jullie voor een 407 gaan? Hebben jullie ook gekeken voor een PR? Gezien het beroep van je partner zal dat ook niet moeilijk gaan. Of een 186.
Dank je ! Het gaat om een tijdelijke afgebakende aanstelling, waarna mijn vrouw weer verder gaat met het laatste deel van haar fellowship in NL. Dank voor de reactie !

Hoi Hans, welkom! Brisbane is een super leuke stad, mijn partner en ik wonen aan de Gold Coast maar zijn regelmatig in Brissie te vinden. Over je visum kan ik je geen advies geven, maar huren doen wij nu twee jaar (in GC dus) en is ondanks de lastige markt prima te doen. Het helpt om referenties van vorige huur huizen te hebben (in het Engels) en wij zochten vooral via realestate.com.au en de app van Domain. Succes en veel geluk, wellicht is een jaar te kort want het is hier heerlijk 😊👍🏼
Dank je ! Zullen de tips vwb de websites meenemen :up: Begreep dat er ook wel wat medisch personeel van zh aan de Gold Coast zelfs in Brisbane wonen, wellicht zijn er ook mensen dieaan de GC wonen en in Brisbane werken ? Zo mogelijk willen wij niet te ver van ziekenhuis in Brisbane af gaan wonen om niet te veel reistijd kwijt te zijn. Avond/weekenddienst zal zeker onderdeel van het werk zijn en aangezien we "maar" een jaar in Brisbane zullen zijn gaat familytime boven de mooiste woonplek. De weekenden/vakanties hopen we dan te besteden aan al het moois in de omgeving. En aan het einde van de periode willen we zeker nog wat tijd pakken om rond te reizen...

Dank je ! Goede tips ! Flexibele mindset zal wel nodig zijn;) Vervelende is natuurlijk wel dat onze oudste naar school moet, dus het zou prettig zijn als we vrij snel iets voor langere tijd zouden kunnen huren. Eerst paar weken AirBnB hadden we idd al als optie bedacht, ook omdat je een mogelijk huis/appartement wil zien/de verhuurder jou eerst wil zien...
Ja, wij hadden ook voor +4 weken of zo een AirBnB gehuurd.
Bedacht me net; Is het wellicht een optie om 1 van jullie eerder te laten gaan? (zal wellicht niet heel fijn zijn met 2 kids)

Een kleine nuance: Dacht dat jullie met zijn twee een appartement zochten aan de GC? Waar Hans met de familie komt en bij het werk in de buurt wil zitten. Dus wellicht een iets andere dynamiek? Ik ken de huurmarkt hier helemaal niet hoor, maar toch even de kanttekening dat het wellicht niet helemaal hetzelfde is?

Een kleine nuance: Dacht dat jullie met zijn twee een appartement zochten aan de GC? Waar Hans met de familie komt en bij het werk in de buurt wil zitten. Dus wellicht een iets andere dynamiek? Ik ken de huurmarkt hier helemaal niet hoor, maar toch even de kanttekening dat het wellicht niet helemaal hetzelfde is?
Dat klopt! Wij zijn inderdaad maar met zijn tweeën. Maar verhuizen inmiddels wel al voor de derde keer (o.a. vanwege locatie/wisselen van baan) dus het geeft wel een idee dat het zeker te doen is om iets te vinden!

En er zijn zeker veel mensen die hier wonen en in Brisbane werken maar door de drukte op de M1 zou ik dat persoonlijk niet aanraden. En ik kan helemaal begrijpen dat korte reistijd / family time een belangrijke factor is 😊👍🏼

Ja, wij hadden ook voor +4 weken of zo een AirBnB gehuurd.
Bedacht me net; Is het wellicht een optie om 1 van jullie eerder te laten gaan? (zal wellicht niet heel fijn zijn met 2 kids)
Zou ij theorie idd een optie zijn. Niet heel fijn voor partner om met 2 kids te vliegen maar die zijn tzt weet een half jaar ouder en uiteindelijk vliegt het vliegtuig toch gewoon door

Back