Even voorstellen... (hopelijk) op weg naar Brisbane

l555

New Member
Hoi allen,

Ik volg al enige tijd met interesse dit forum en denk dat de tijd is gekomen zelf lid te worden en ons even voor te stellen. We zijn een koppel dat momenteel in de mooie Vlaamse Ardennen woont, ikzelf Belgische, mijn echtgenoot Australiër. Ondertussen zijn we ruim 4 jaar samen, waarvan 3 jaar getrouwd (in het aangenaam winters warme Australië :)).

We hebben tot nu toe altijd in België gewoond, maar na wat uitstellen is het er dan van gekomen... begin augustus hebben we mijn aanvraag voor een partner visum ingediend. Ikzelf ben architect/stedenbouwkundige en dit beroep staat op de SOL, maar we hebben toch besloten voor een partner visum te gaan, aangezien dit wat extra flexibiliteit geeft betreffende werken in Australië.
Bedoeling is naar Brisbane te trekken, aangezien de familie grotendeels in die regio woont.

Je mag ons weldra verwachten met nog met enkele vragen betreffende termijnen, aanstellen case officer ed, maar die stellen we wel in de betreffende topics. Tot gauw!

ML.

Welkom op het forum! De visumprocedure lijkt me niet al te moeilijk. Ik hoop dat het allemaal ook een beetje vlot verloopt. Het gaat steeds gezelliger worden in Brisbane! :) Succes!

Welkom!

Kunnen jullie mooi Janneke gezelschap houden.

Ik kijk altijd met enige jaloezie rond als we in de Ardennen zijn. Vind dat (qua natuur en ruimte) al een enorme verbetering ten opzichte van NL. Maar het weer is er niet veel beter natuurlijk ;)

Ja, ik merk het hier op het forum ook dat Brisbane populair is... mijn wederhelft is van daar dus wat dat betreft was de keuze voor ons snel gemaakt.
En het is hier idd leuk wonen, maar het weer ontloop je jammer genoeg niet ;)
Al zullen we qua temperaturen in Aus wel comfortabel zitten...

Welkom op het forum!

Ikzelf ben architect/stedenbouwkundige en dit beroep staat op de SOL, maar we hebben toch besloten voor een partner visum te gaan, aangezien dit wat extra flexibiliteit geeft betreffende werken in Australië.
Op welke manier geeft een partnervisum meer flexibiliteit?
Een 189 is meteen permanent, is goedkoper, duurt op dit moment maar zo'n 4 tot 5 maanden (incl eoi periode) en dan heb je door dat proces ook gelijk je skill assessment die je waarschijnlijk toch nodig zal hebben om jouw beroep in Australie uit te oefenen..

Bedankt voor de verwelkomingen hier!

Meer flexibiliteit (dachten we althans?), aangezien er me was verteld dat je bij een skilled visum moet werken in je vakgebied, en dit ook voor een bepaalde tijd... en als je geen werk meer hebt in dat vakgebied je je visum kan verliezen.
Of klopt dit niet? (want aan de hand van wat je opsomt klinkt dat skilled visum inderdaad een stuk interessanter :)).

We verbouwen ook graag, en ik weet nog niet of ik als architect wil werken, of als stedenbouwkundige (dit beroep is weggevallen op de meest recente lijst), of iets anders in de bouw (project manager, of wie weet zelf gewoon huizen verbouwen,...), vandaar dachten we dus dat een partnervisum meer flexibiliteit zou geven.

Als je een skilled visum hebt hoef je niet in je eigen vakgebied te werken, dus als je de keus hebt zou ik voor skilled gaan

Wat je schrijft over bepaalde tijd en als je geen werk in vakgebied hebt dat je dan visum verliest klinkt meer als een Sponsored visum. Dat is gekoppeld aan een werkgever en baan (en dus aan 1 vakgebied)

Een 189 Skilled Independent visum is mijn ogen het beste visum dat je kan hebben. Je krijgt het visum op basis van je beroep (als die op de SOL staat en je aan de punten eis voldoet) maar zodra je het visum hebt hoef je nergens meer rekening mee te houden. Je kunt een totaal andere baan gaan doen als je wilt en mag wonen en werken waar jij wil. Het visum is ook meteen permanent.

Het visum waar jij het over hebt, zoals Mayke en Rikki al aangaven, is een sponsored visum. 457 geloof ik..
Hierbij heb je al een werkgever in Australië die jou graag wil en aan kan tonen dat hij geen Australier voor de baan kan vinden. Dan krijg je een tijdelijk visum voor puur die baan. Dusja, als je die baan dan verliest heb je een groot probleem. Dit visum wordt uit mijn hoofd na 4 jaar omgezet in permanent, maar pin me er niet op vast want ik weet niet zoveel over sponsored visa.

Ik gok dat je de aanvraag voor partner nu al ingediend hebt en betaald hebt? Als je liever sneller terug naar Aus gaat dan kunnen jullie overwegen om ook nog een 189 aanvraag in te dienen. Houdt er rekening mee dat het werk hiervoor ook wel wat tijd in beslag neemt. De Skill Assessment is voor de meeste de grootste hobbel. Je kunt even kijken op de website van de assessment authority (op de SOL naast je beroep) wat de skill assessment voor jouw beroep inhoudt en hoe lang hun over de assessment doen. Bij mijn authority was dit zo'n 12 weken officieel (3 maanden). Maar voordat ik die assessment in kon dienen moest ik natuurlijk al mijn papierwerk verzamelen, laten vertalen, stempelen dokr notaris en niet te vergeten een bepaalde score op de IELTS halen. Dus dit visum heeft best wel veel voeten in aarde, niet in vergissen :)

Ik ben het helemaal met @Gwen eens. Kleine aanvulling op de 457: visum is voor 4 jaar, na 2 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben, kun je via die zelfde werkgever Permanent Residency aanvragen, dat duurt niet zo lang. Als je om welke reden dan ook vertrekt bij je sponsor, dan gaan die 2 jaar weer opnieuw tellen. Overigens heb je dan 3 maanden de tijd om een nieuwe sponsor te vinden. 457 wordt nooit een permanent visum, ook niet na 4 jaar. Je kunt wel weer opnieuw voor een 457 gaan.

Welkom! In en rond Brisbane wordt belachelijk veel gebouwd momenteel.
Daar zijn dus kansen voor mensen met de juiste ervaring/ instelling. Geef een seintje als jullie geland zijn, misschien kan ik wat contacten leggen.

Ik ben het helemaal met @Gwen eens. Kleine aanvulling op de 457: visum is voor 4 jaar, na 2 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben, kun je via die zelfde werkgever Permanent Residency aanvragen, dat duurt niet zo lang. Als je om welke reden dan ook vertrekt bij je sponsor, dan gaan die 2 jaar weer opnieuw tellen. Overigens heb je dan 3 maanden de tijd om een nieuwe sponsor te vinden. 457 wordt nooit een permanent visum, ook niet na 4 jaar. Je kunt wel weer opnieuw voor een 457 gaan.
Nog een kleine aanvulling op je kleine aanvulling ;) Na twee jaar kun je inderdaad voor PR gaan, maar daarvoor moet jouw werkgever wel verklaren dat hij je nog een bepaalde tijd (een of twee jaar, ik weet het niet meer precies) in dienst houdt. Maw je bent afhankelijk van je werkgever en hebt het niet zelf in de hand. Ook als je werkgever een beetje laks is en niet meewerkt heb je een probleem.

Wow, een heleboel info om bij te lezen... ik heb inderdaad een skilled en sponsored visum wat door elkaar gehaald.
Qua timing maakt het niet zo erg veel uit, aangezien we hier nog één en ander hebben af te werken, dus dat jaartje wachten lukt wel.
Maar ik moet inderdaad mijn diploma's sowieso laten erkennen in Australië en een partner visum is behoorlijk duur... ik had me beter iets sneller aangemeld op het forum :)

Koos we hebben ook gehoord dat er rond Brisbane lustig wordt gebouwd, je mag binnen een jaartje, wanneer we hopelijk terug voet op australische bodem zetten, een seintje van ons verwachten.
Ik heb toch wat schrik voor dat werk vinden, als ik hier op het forum en op nieuwssites betreffende de australische economie lees... maar dat zullen we ter plekke moeten bekijken.

Back