Even voorstellen - Jaap, Joke en de kids

Jaap & Joke

New Member
Beste Allemaal,

Ook wij hebben besloten om met onze dochters Tara (4) en Isa (3) de oversteek naar Australië te maken en hebben inmiddels contact gehad met m2a. Zo het nu lijkt gaan we voor een 176 visum. Hopelijk mogen we jullie de komende weken/maanden bestoken met vragen die spelen over van alles en nog wat mbt de oversteek!

Hierbij alvast eerste en misschien wel 1 van de meest belangrijke vragen... De naam Joke bekt niet echt lekker in het engels :wink: Graag horen we van jullie wat een goed alternatief is, maar toch zo dicht mogelijk in de buurt komt van het origineel :up:

Alvast bedankt!

Jaap, Joke en de kids

Hoi!

Joke zou je als 'Yoka' of 'Yokuh' kunnen spellen. Jaap als 'Yaap'. Als je het consequent doet, dan heeft niemand er problemen mee en ze spreken je naam correct uit :) Er zijn natuurlijk altijd plekken en mensen waar je Joke en Jaap heet, zoals bij de bank, Medicare enz., maar dat maakt niet uit, die spreek je toch niet vaak :) Ik zeg in 95% van de gevallen 'Eerainuh', heeeeel soms Airien (lelijk!), en als ze vragen hoe je het spelt, dan geef ik de échte spelling bij officiële dingen, en de fonetische spelling bij vrienden etc.
In Australië ben ik niet zo strict geweest in het begin, met het gevolg dat heel veel mensen me Airien noemen - eigen schuld. In New Zealand, waar we part time wonen, noemt íedereen me Eerainuh, en zo schrijven ze m'n naam ook. Het is up to you :)

Cheerio,

Irene

Ook ik heb een onmogelijke naam, maar dat was ook in Nederland zo. Toen ik in 1998 naar Nieuw Zeeland verhuiste, zij mijn (NZ) partner dat ik vanaf nu Jo zou gaan heten. En dat ben ik nu dus al 14 jaar.... Maarrrr, vind het af en toe niet altijd leuk, niet zo zeer dat mijn echte naam niet gebruikt wordt, maar dat het een naam is die veel voorkomt (verkorting van Joanna meestal) en dat was ik niet gewend. Dus of gewoon Joke blijven, of iets verzinnen wat er op lijkt en toch leuk is voor jou...
Jo
(Jorunn)

Welkom op het forum en succes met de procedure en het zoeken van een goede naam :)

Sacha

Als je idd het dichts bij "Joke" wil blijven, kun je het schrijven met een Y: Yoke. Ze zullen vaak iets van Jookie zeggen maar dat lijkt best veel op [Jooku]. Onze dochter heet Juna, op zijn Nederlands ([JOENA]). Wij hadden met haar besproken, dat de kans bestond dat ze haar Djuna gingen noemen, op zijn Engels natuurlijk. We zeiden dat ze een aantal dingen kon doen:
1) veranderen naar Yuna of Una: geen uitspraak problemen, maar niet je "echte" naam
2) Juna blijven en Djuna genoemd gaan worden en accepteren
3) Juna blijven en uitspraak corrigeren

Onze dame koos voor het laatste en doet het nog steeds met trots!! (ze zegt dus altijd iets van : "je schrijft [djuna] maar je zegt [juna], want in NL spreek je de J zo uit").

Groetjes Patries (Trish hier)

Bedankt voor jullie suggesties! We gaan de komende tijd even wat namen proberen om te kijken of we er aan kunnen wennen :grin:

Vanochtend is het contract voor m2a opgestuurd, dus nu wachten op de eerste "opdracht" om de informatie te versturen. Zo het nu lijkt wordt het een 176 visum, omdat Jaap zijn beroep voorkomt in de lijst van (alleen) ACT.

Ik wil nog wel even zeggen dat mensen écht wel de moeite nemen je echte naam uit te spreken, en dat je naam veranderen (voor de rest van je leven) meestal helemaal niet nodig is. En denk aan onszelf; Nederlanders zullen áltijd moeite doen om de namen van buitenlanders goed uit te spreken. Nou, zo kunnen ze het hier net zo goed :) Als jíj maar consequent bent!

Hallo Jaap, Joke en de kids
Succes met jullie plannen, waar willen jullie gaan wonen?
Ik zou me niet druk maken om de naam Joke, zo heet je toch gewoon? Ze proberen het maar goed uit te spreken, anders klinkt Jo ook nog leuk :)
Groetjes Linda

Welkom op het forum!

Raar is dat met namen hier. Ik had vantevoren gehoord dat ongeveer alles afgekort wordt en had me dus al helemaal voorbereid op Anna i.p.v. Annemarie. Wat schets m'n verbazing? Bijna iedereen spreekt mijn hele naam uit en blijft dat ook doen terwijl voor de rest alles verkort wordt. Men is dus wel degelijk heel genegen om je naam helemaal uit te spreken zoals jij het belangrijk vind............ en voor mij was het niet eens zo belangrijk...;-).

Welkom op het forum!

Ik weet dat Hilde verbasterd werd naar Hilda(h) en Hildi(e). Met mijn naam hebben ze voornamelijk moeite omdat ik het zelf Nederlands uitspreek. Een verwijzing naar die gekke McDonalds clown doet dan wonderen :)

Hey,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik heb nog even de tijd om over mijn naam te denken. Misschien eerst gewoon proberen, je bent idd wie je bent :wink:!
We zijn nu bezig om op een 176 visum naar ACT te gaan, dat is onze enige optie ivm met husband.
Zelf ben ik wel juf maar omdat ik de laatste twee jaar niet in het onderwijs werkzaam ben geweest kunnen we niet op mijn skills binnen komen.
Heeft iemand hier ervaring om voor de klas te staan in Australië? Ik zal de forums ook nog even beter doorspitten, misschien is het al ergens een topic.

groetjes Joke

P.S. Oja sorry iedereen die ik lastig val door steeds op verkeerde knopen te klikken...:oops:

Grappig die vraag over je naam. Die van mijn vriendin is al international en de mijne wordt hier in Nederland vaal al verengelst, verspaanst, of verhollandst (en het is een franse naam). Dus ik ben wel wat gewend :) Maar het is wel een ideaal moment om dat in één keer op te lossen als je daar nieuwe collega's en vrienden gaat maken :smile:

Jakka and Jappa,

elke doorsnee Australier kan dit onthouden :?

Jack :evil:

Dat ligt eraan hoe ze je daar aanspreken :grin:

Kidding guys,

Lees nog een keer wat Ireen (Eerainuh) schrijft....so be it.

Have a great weekend Jeap and Jokee, :up:

Jack :evil:

Hi Jaap en Grap!

Veel plezier met de voorbereidingen, Ik had het makkelijk met mijn naam, lizzy, maar mijn man heeft een Bulgaarse naam en die was in Nl ook al niet zo haha,

En Jack is gek,dus die suggesties kun je meteen voor zijn crock neergooien , hoi jack xxxx :lol:

ik zelf heb geen ervaring met voor de klas te staan, wel mijn man, maar die is een nieuw zeelander en staat voor de klas op de middelbare school. Weet niet wat voor specifieke vragen je hebt?
Jo

Back