Even voorstellen.. Jonge student

AChloe

New Member
Hallo iedereen,
Ik ben Amber , 21 en studeer verpleegkunde. Ik heb al jaren het gevoel dat ik niet
in Nederland thuis hoor en heb vaak geroepen dat ik graag in Australie zou willen wonen.
Zeker de laatste jaren is dit gevoel sterker geworden.
Een emigratie zal zeker niet binnen de komende paar jaren plaatsvinden,
maar ik wil me hier wel al op oriënteren.. dit forum leek me een ideale plaats hiervoor!

Nu had ik alvast een vraagje, mijn moeder is in Australie geboren en heeft hierdoor
zowel de Nederlandse en Australische nationaliteit. Hierdoor heb ik ook recht op een
Australische nationaliteit ,maar ik las in enkele berichten op het forum
dat mensen moesten kiezen tussen de Nederlandse of Australische nationaliteit?
Zou dit voor mij ook gelden?

Groetjes en wie weet tot ziens,
Amber

Welkom Amber!

Er zijn verschillende draadjes over verpleegkundigen op dit forum. Wat nationaliteit betreft: Als je een andere nationaliteit aanneemt, verlies je inderdaad je Nederlandse nationaliteit. Er zijn drie uitzonderingen, maar die zijn als ik het zo lees niet op jou van toepassing. Dit heb ik even van de site van de Rijksoverheid geplukt:

Bent u meerderjarig, dan verliest u de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, in de volgende gevallen:

• Als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.
    Dit geldt niet als:

• u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en daar ook woonde toen u die andere nationaliteit verkreeg;
    • u voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten woonde in het land van die andere nationaliteit;
    • u getrouwd bent met iemand die die andere nationaliteit heeft. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.

Verder veel succes met alles!

Welkom! Mijn interesse begon ook in mijn studietijd. Vier jaar later werd het concreet en alles in gang gezet :)

Ha Amber, welkom op het forum! Ik had de mazzel dat ik in Oz geboren ben uit Nederlandse ouders en kreeg automatisch de Australische nationaliteit. Hoefde het alleen te laten bevestigen. Maar als verpleegkundige moet het toch niet zo ingewikkeld zijn om een visum te krijgen? Hoef je niet te kiezen voor of de Ned. of de Oz nationaliteit. En dan kun je na een paar jaar alsnog kiezen voor het Australierschap als je zeker weet dat je wilt blijven! Succes met je zoektocht en het waarmaken van je droom!

Dankjulliewel!
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die zo vroeg begint..
@Red dust , ik heb inderdaad vernomen dat het als verpleegkundige niet moeilijk is om een visum te krijgen.
Ik heb veel tegenstrijdige berichten gehoord over het wel of niet kunnen behouden van een dubbele nationaliteit
en denk dat het qua kosten de ' makkelijkste' optie zou zijn als ik inderdaad beide nationaliteiten, zoals mijn moeder,
mag behouden. Ik zal dus toch een keer een ritje naar Berlijn moeten maken om hier duidelijkheid over te krijgen.
Ondertussen ga ik gewoon een hoop lezen op dit forum, ik vind het erg leuk om alle tips en ervaringen te lezen van anderen :)

Welkom op het forum Amber!
Ook bij mij zit de drang er al vanaf kleins af aan.
Ik zit sinds 2008 op het forum en ga dit jaar pas mijn permanente visum aanvragen. Ondertussen al wel 1,5 jaar in Aus vertoeft op een half jaar stage en een jaar 'backpacken'.

Hoi Amber, welkom. Avondje speuren op immi.gov.au zal je al veel helpen denk ik zo (en dit forum ;) )
Als je 'gewoon' je OZ visum regelt via je verpleging diploma's heeft nationaliteit er niet veel meer mee te maken. Ku je gewoon Nederlander blijven met een permanent visum in OZ.
Als die weg niet mogelijk is kun je de 'makkelijke' weg kiezen. Maar een weg terug naar NL nationaliteit is dan een heel stuk lastiger (een Hollander trouwen is een optie denk ik zo :) )

Dankjulliewel!
@Red dust , ik heb inderdaad vernomen dat het als verpleegkundige niet moeilijk is om een visum te krijgen.
Ik heb veel tegenstrijdige berichten gehoord over het wel of niet kunnen behouden van een dubbele nationaliteit
en denk dat het qua kosten de ' makkelijkste' optie zou zijn als ik inderdaad beide nationaliteiten, zoals mijn moeder,
mag behouden. Ik zal dus toch een keer een ritje naar Berlijn moeten maken om hier duidelijkheid over te krijgen.
Ondertussen ga ik gewoon een hoop lezen op dit forum, ik vind het erg leuk om alle tips en ervaringen te lezen van anderen :)
Allereerst welkom. Ik denk dat het ritje naar Berlijn nirts op gaat leveren. Australie heeft geen enkel probleem met je dubbele nationaliteit, het is de NL-se wetgeving die moeilijk doet. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar als een van je ouders de Australische nationaliteit had bij jouw geboorte dan zou ik denken dat je die nationaliteit bij geboorte hebt verkregen. Er is dan geen sprake van vrijwillige keuze, slechts aanspraak maken op wat je al hebt. Maar de kleine lettertjes van de wetgeving zullen er even op nageslagen moeten worden.

Ambassade kan je misschien helpen met je nationaliteit vraag? Hier in Oz of daar in NL? Maar hoe dan ook, welkom and enjoy!

Dankjulliewel!

Hey! :)

Zo lang je je registratie als verpleegkundige in Australie hebt, zal het inderdaad niet zo heel moelijk zijn om een visum te krijgen.
Je registratie verkrijgen, is echter een ander verhaal. Aanrader is het volgende topic; http://xpdite.net/forum/threads/verpleegkundigen-in-australi%C3%AB-gezocht-i-v-m-ahpra-drama.12464/

Studeer je MBO of HBO-v?

Ik ben zelf verpleegkundige, en woon in Australie met mijn Australische partner. Ik heb net mijn registratie-proces opgestart.

Dankjulliewel voor jullie reacties!
Ik had niet verwacht zoveel respons te krijgen, heel erg leuk :)
Ik heb ondertussen op diverse websites gekeken, en Australie maakt er inderdaad niets van als je twee nationaliteiten hebt.
Zover ik nu heb kunnen vinden zou Nederland er weinig tegen kunnen doen, daar ik inderdaad bij mijn geboorte de nationaliteit van zowel
mijn moeder als vader kreeg, de Nederlandse en Australische dus.. Ik ga de komende weken kijken wat ik moet verzamelen voor een aanvraag
en zal deze naar de Australische ambassade in London moeten sturen.. helaas behandelt Den Haag deze aanvragen niet en ook Berlijn niet meer..
@Gwen succes met je aanvraag voor je permanente visum! Ik hoop ook op korte termijn een tripje te kunnen maken.
@Ellawishes , ik zit nu in mijn derde jaar van de HBO-v :) heb even gekeken naar de link die je erbij hebt gezet, daar schrok ik even van!
wel logisch dat je je moet registreren als verpleegkundige, maar ik had niet verwacht dat je daar ook nog testen en dergelijke voor moet doen
wanneer je in Nederland al een registratie en diploma hebt. Veel succes met je registratie-proces en ik hoor graag of het gelukt is ;)

kleine update: zojuist met de rijksoverheid gesproken en de bevestiging gekregen dat ik beide nationaliteiten kan behouden,
daar ik recht heb op de Australische en Nederlandse nationaliteit bij geboorte en inderdaad niet 'vrijwillig' kies voor
een dubbele nationaliteit :D

Back