Even voorstellen, Loes

Loeloe

Active Member
Hoi iedereen!

Na een aantal dagen veel te veel tijd door te brengen op dit forum, en ondanks dat het hele emigratie-proces voor mij nog lang niet van start zal gaan, zal ik mij ook maar eens voorstellen :)

De eerste keer dat ik naar Australië trok, was in de zomer van 2004, toen ik als 16-jarige een maand ging rondtrekken met mijn zus en mama. Uiteraard is toen de verliefdheid ontstaan!
Sinds dan ben ik nog 2 keer in Australië geweest, nog 1 maand zelf rondgetrokken, en 4 maanden in Sydney gewoond terwijl ik mijn stage daar deed.
Momenteel heb ik nog 1 jaar te gaan in mijn 2e bachelorstudie, en dan zit het studeren er wel voor even op denk ik.

Ik woon momenteel met mijn vriend in Brussel. Hij is nog nooit in Australië geweest, en is daarom uiteraard niet zo happig om een hoop geld neer te tellen om te vertrekken naar een plek die hij niet kent. Hij is natuurlijk ook veel rationeler dan ik, omdat het niet zijn droom is, en is bang om hopen geld uit te geven, terwijl er een kans bestaat dat het daar helemaal niet is zoals ik denk, en dat we binnen een jaar terug in België staan. Maar ik weet van mijzelf dat ik dit moet proberen, moet gedaan hebben, liever dan een heel leven “had ik maar” te denken…
Ik hoop hem te kunnen overtuigen, door met hem naar de opportunities overseas expo te gaan, de volgende keer dat deze in London plaatsvindt. Hij is ingenieur, dus werk vinden in Australië is volgens mij niet zo’n probleem voor hem, maar ik denk dat het effectief zien wat voor werk er net aangeboden wordt, en wat voor geld er aan verbonden zit, voor hem de doorslag kan geven om de knoop dan toch door te hakken. Fingers crossed dus :)

Het vervelendste vind ik, zoals iedereen waarschijnlijk, het wachten.. Ook omdat ik nog een jaar moet studeren, en dus nog een jaar lang niks of weinig kan ondernemen, en dus pas over een jaar met het hele proces van visum-aanvragen kan beginnen. Maar ondertussen houd ik mij bezig met alle informatie zoeken die ik maar kan, centjes sparen, en zorgen dat ik over een jaar dan ook meteen klaar ben om met alles te beginnen! Daarvoor is dit forum dus wel heel handig, om te leren van andermans tips (en fouten), zodat het over een jaar voor mij/ons zo vlot mogelijk zal lopen :)

Loes
 
Hoi Loes, leuk dat je al in zo'n vroeg stadium je gezicht laat zien.

Lees nog ff lekker verder en mocht je wat willen weten gooi het in de groep. Soms heb je heel snel antwoord soms duurt het ietsje langer. Maar vaak weet iemand wel hoe of wat.

Succes met het overtuigen van je vriend. Beste recept is met hem op vakantie gaan, weinig mensen gezien die daar niet door geraakt worden in meer of mindere mate, moet je wel geld en tijd voor hebben natuurlijk ;)

De beurs is alvast een goed begin om in een positieve vibe te komen!
 
Welkom!!

Het is altijd handig om al zo vroeg op het forum naar info te komen zoeken. Heb ik ook gedaan voordat ik stage ging lopen en dat was mega handig. Daarnaast zijn er ook super leuke mensen op het forum waar je ook 'gewoon' gezellig mee kan kletsen :up:
 
Hoe oud is je vriend?

Ik ben ook een ingenieur en het hoeft niet altijd langzaam te gaan. Jaar geleden was ik nog druk aan het afstuderen in Nederland, nu al Permanent Resident terwijl ik pas 8 maanden hier ben. Heb niks van te voren geregeld, alles komt hier in OZ wel op je af.
 
Hoe oud is je vriend?

Ik ben ook een ingenieur en het hoeft niet altijd langzaam te gaan. Jaar geleden was ik nog druk aan het afstuderen in Nederland, nu al Permanent Resident terwijl ik pas 8 maanden hier ben. Heb niks van te voren geregeld, alles komt hier in OZ wel op je af.

Hij is 24, maar is nog maar sinds oktober aan het werk, dus wanneer ik afstudeer heeft hij nog maar een 20 maanden werkervaring ... Met welk visum ben jij dan naar daar getrokken? Alle ingenieurs-info kan helpen bij de overtuiging :)
 
Hij is 24, maar is nog maar sinds oktober aan het werk, dus wanneer ik afstudeer heeft hij nog maar een 20 maanden werkervaring ... Met welk visum ben jij dan naar daar getrokken? Alle ingenieurs-info kan helpen bij de overtuiging :)

Zie mijn handtekening! Ik ben op een Working Holiday Visum vertrokken. Binnen 2 dagen werk gevonden in een industrie waar ik totaal geen ervaring in heb. Ben als werktuigbouwkundige afgestudeerd en meteen meteen vertrokken. Na 1 maand werken in een regionaal gebied kom je in aanmerking voor permanent resident als je functie genomineerd wordt. Deze nominatie zijn echt een lachertje! Ben 28 maar heb wel al 10-11 jaar full time gewerkt en parttime gestudeerd.
Ik heb echt niks van te voren geregeld dan een WHV online aan te vragen en een vliegticket. Tijdens het PR subclass 857 visum traject zul IETLS hier in OZ gaan doen, medische keuring en wat document officieel laten kopieren zoals je degree, paspoort, resume enz enz.
Bijna elke buitenlander hier in Townsville komt zeer makkelijk OZ binnen op deze manier. Als het niet een WHV is het wel een andere temp visa wat daarna overgezet wordt in een PR 857. Informatie is op de .gov website onder subclass 857 visum te vinden.

PS: Professional Engineers (ingenieurs) voegen geen waarde toe in Australië, ze graven waarde op!
 
Eventjes een kleine update:
de eerste kleine stap is gezet, in september gaan we lekker 2 weken naar Australië, 1 weekje Perth (wat nog altijd mijn droombestemming is) en 1 weekje Melbourne (wat volgens mij aantrekkelijker is voor mijn vriend omdat daar een hoop grote bedrijven zitten).

Als er dus mensen zijn die leuke dingen weten om daar te doen, liefst de goedkopere "attracties" en lekker bereikbaar met het openbaar vervoer (wij zijn openbaar vervoer-mensen, dus is het ook handig om eens te kijken hoe het daar allemaal werkt), laat het zeker weten! :)

Ook tips voor overnachtingen zijn altijd welkom.

Het is nog wel eventjes afwachten, maar dit is het moment waarop mijn vriend zal beslissen of hij het ziet zitten om heel zijn leven overhoop te halen en naar daar te vertrekken ..
Maw best wel spannend! :)
 
Perth, gratis, Kings Park. En neem je wandelschoenen daarvoor mee loop naar 'achteren' mega stuk bush midden in de stad :) en ook de laan met bordjes bij de bomen met namen van gevallenen. Verder gratis = Fremantle, diverse musea en gewoon het stadje zelf. Verder is juist OZ goed voor goedkoop en leuke bestemmingen. Strand, bush, parken, BBQ's. Allemaal gratis!

Melbourne, Botanical Gardens in stad dus OV OK.

Maar er zijn hier betere experts voor Perth en Melbz... Dus je krijgt vast betere tips!
 
Perth, gratis, Kings Park. En neem je wandelschoenen daarvoor mee loop naar 'achteren' mega stuk bush midden in de stad :) en ook de laan met bordjes bij de bomen met namen van gevallenen. Verder gratis = Fremantle, diverse musea en gewoon het stadje zelf. Verder is juist OZ goed voor goedkoop en leuke bestemmingen. Strand, bush, parken, BBQ's. Allemaal gratis!

Melbourne, Botanical Gardens in stad dus OV OK.

Maar er zijn hier betere experts voor Perth en Melbz... Dus je krijgt vast betere tips!

Niet vergeten: Rottnest Island, om lekker een middagje te chillen. En in Freo (Fremantle) het Maritime Museum. Ligt een onderzeeër, Veel interessante informatie over het wrak van de "Batavia", een vergaan VOC schip.

Als je daar interesse in hebt natuurlijk...
 
Een nachtje op Rottnest is ook erg fijn, relaxed en hoeft niet duur te zijn!
 
Mag je daar overnachten dan?
En die Prison die kende ik nog niet.
('t is ook al lang geleden, eigenlijk té lang,... Hoogtijd om weer eens te gaan.... hmmmm)
 
En die Prison die kende ik nog niet.
('t is ook al lang geleden, eigenlijk té lang,... Hoogtijd om weer eens te gaan.... hmmmm)
Is errug leuk!! De gevangenis is in gebruik geweest tot 1991 ofzoiets. Heel mooi om te zien. Je kunt ook met bootjes onder de gevangenis varen. Daar stonden vroeger ook gevangenen in te werken. En savonds kun je een tour doen, lekker spooky ;)
 


OFX
Back
Top