Even voorstellen: Lucky girl

Lucky girl

New Member
Hi allemaal,

Ik zal ons even voorstellen. Ik (Lucky girl, 45) en mijn partner (52, oorspronkelijk Engelse nationaliteit maar ook Permanent Resident van Australië).
6 Jaar geleden hebben wij elkaar leren kennen in Australië. Mijn partner woonde daar toen al 9 jaar. Na 2 jaar op en neer naar Australië gereisd te hebben kwam hij in 2018 naar Nederland. Op basis van zijn Engelse nationaliteit kon hij hier toen blijven wonen (alles ook geregeld ivm Brexit).

Wij hadden plannen om eerst een aantal jaar in Nederland te verblijven en daarna weer terug te gaan naar Australië.
Helaas is daar een kleine kink in de kabel gekomen en is mijn partner hier gediagnosticeerd met complexe PTSS waar hij nu de afgelopen 3 jaar trauma therapie voor krijgt. Wij hebben daarom onze plannen aangepast en het belangrijkste is nu zijn gezondheid.

Echter blijft het toch kriebelen en hebben we wel de hoop uitgesproken om over ongeveer 2 jaar een paar maanden terug te gaan naar Australië. Omdat we al een aantal jaar samen zijn willen wij op basis van een partnervisum naar Australië, zodat ik ook eventueel de mogelijkheid zou hebben om te kunnen werken daar.
Ons plan is om jaarlijks een aantal maanden (5 a 6) in Australië te verblijven maar ook gedeeltelijk in Nederland te verblijven. Dit mede omdat hij hier de juiste hulp kan krijgen voor de complexe PTSS en dit via de Nederlandse zorgverzekering vergoed wordt. Het werk zal dan 50% in Nederland plaatsvinden en 50% in Australië.

Wij zijn ons nu aan het oriënteren om te kijken wat er nodig zou zijn om onze droom te realiseren en ook aan het kijken waar we eventueel tegenaan zouden kunnen lopen...
 
Welcome Lucky, een 'interessant avontuur'. In ieder geval veel succes gewenst met het realiseren van je droom!

Al heb je natuurlijk een ervaring deskundige bij de hand, heb je vragen, stel ze hier! Het partner visum is voor hem ook nieuw denk ik. Er zijn hier 'partners' voldoende om je op weg te helpen.
 
Welkom! Als onderdeel van de procedure, kijk ook even naar de eligibility criteria voor een Resident Return Visa (RRV). Om als permanent resident in en uit te kunnen reizen moet je hier wel een minimale tijd zijn om zo de band met Australie te kunnen aantonen, anders krijg je geen nieuwe RRV.
 
Welkom! Als onderdeel van de procedure, kijk ook even naar de eligibility criteria voor een Resident Return Visa (RRV). Om als permanent resident in en uit te kunnen reizen moet je hier wel een minimale tijd zijn om zo de band met Australie te kunnen aantonen, anders krijg je geen nieuwe RRV.
@Red dust nailed it. De eisen zijn hier enorm streng. Heel goed vooraf uitzoeken is van groot belang.

Iets heel anders is de manier waarop je je partnervisum gaat organiseren. Ook dat heeft enorme gevolgen voor je mogelijkheden om hier al dan niet te blijven en te werken.

Ik laat even de subclass 300 (spousal visa) buiten beschouwing want dat is een optie die weinig mensen als aantrekkelijk beschouwen. Je moet daarvoor eerst een inreisvisum (tourist, study, whv of dergelijke) regelen en eenmaal in Australia moet je dan binnen 9 maanden getrouwd zijn voor de wet. Dus niet de facto samenwonen of geregistreerd partnerschap, dat is onvoldoende voor dit visum.

Je hebt daarnaast grofweg twee partnervisaopties over. De subclass 309/100 offshore (offshore betekent hier: buiten Australia) en de subclass 820/801 onshore (binnen Australia).

In de 309/100 offshore variant vraag je het visum in NL aan, je blijft, woont en werkt gewoon in NL. Na een jaar of 1 a 2 krijg je het visum toegewezen. Dat moet je dan valideren door Oz binnen te reizen en ofwel voorgoed te blijven of voorlopig tijdelijk. Op het toegekende visum heb je dan meteen werk- en vestigingsrecht in Oz. Je hebt dan nog geen goedkeuring en geen PR! Dat betekent dat je goed moet opletten met in- en uitreizen dat je aan alle regels van Immigration blijft voldoen.
Het voordeel van de offshore is dat je gewoon in NL kunt (blijven) werken en geld sparen tot alles geregeld is en je kunt verhuizen. Daarna is het een ander verhaal, voorlopig zonder PR is het heel moeilijk om gekwalificeerd werk te krijgen in Oz (zie hieronder bij de onshore variant).

In de 820/801 onshore variant reis je met een tijdelijk inreisvisum (tourist, study, whv en dergelijke) Australia binnen en je vraagt binnen de duur van dat inreisvisum (dus voordat het verloopt) je partnervisum aan. Dat wordt niet meteen toegekend, als je gekwalificeerd bent voor toekenning krijg je een zgn. Bridging Visa A waarmee je in Australia mag blijven, wonen, werken en beperkt studeren. Ook hier heb je nog geen goedkeuring en PR! En moet je dus ook goed uitkijken of je aan alle regels voldoet bij in- en uitreizen.
Het voordeel van de onshore is dat je al meteen in Oz zit en mag blijven. Het nadeel is dat je heel lastig aan gekwalificeerd werk komt in Oz als je nog geen PR hebt. Er zijn hier leden die mazzel hebben gehad, of voor een Australisch filiaal van hun NL werkgever konden gaan werken, of een sponsorwerkgever hebben gevonden, of gewoon online voor een NL werkgever konden blijven werken. Maar de meerderheid zonder PR in Oz heeft grote moeite om betaald gekwalificeerd werk te vinden.

Een partnervisum lijkt de makkelijkste variant, veel makkelijker dan een beroepsvisum waarin je je moet kwalificeren, je ervaring en opleiding een assessment moeten doorstaan, je beroep zomaar op en van de lijst kan komen en onzekerheid troef is. Aan de andere kant is een partnervisum peperduur, het duurt een jaar of 3 voor je PR hebt en de bewijslast is gruwelijk. Niet iedereen haalt de eindstreep (Immigration zit als een havik bovenop mail-orderbruiden, mensenhandel en schijnhuwelijken), het proces kan gigantisch uitlopen, en issues als gezondheid/medische keuring of een criminele achtergrond van de betrokkenen kunnen behoorlijk roet in het eten gooien.
 
Last edited:
Beste Afterbang, Red Dust en Emulate,

Dank voor jullie antwoorden en meedenken. Wij willen inderdaad voor de 309/100 offshore variant gaan.

Mijn partner zal sowieso nog ongeveer 2 jaar therapie moeten volgen hier in Nederland. Gedurende deze tijd willen wij ook de aanvraag voor het partnervisa indienen. Het zal voor ons denk ik ook een wat ongewone weg zijn gezien mijn partner in 2018 voor het laatst in Australie was. Hij zal op dat moment niet voldoen aan de eisen van zijn RVV (2 van de 5 jaar in Australie zijn) op het moment dat wij in 2024 naar Australie willen gaan.

Wij willen daarom ook binnenkort zelf contact opnemen met de immigratiedienst om de situatie uit te leggen dat we van de afgelopen 5 jaar er geen 2 in Australie konden zijn zodat dit ook in zijn dossier vermeld kan worden, maar dat wij wel de intentie hebben om terug te keren. Zijn trauma verleden is bekend bij zijn eerste aanvraag voor een PR en staat ook in zijn dossier vermeld. Echter had hij daarvoor nooit hulp of therapie voor zijn trauma gehad. Pas na een jaar in Nederland kwam zijn verleden zo erg omhoog dat hij wel hulp moest zoeken hier. En toen kwam ook nog de Corona pandemie. Ik weet ook niet hoe ze nu met de RVV omgaan vanwege de Corona Pandemie en de 2 jaar die je niet kon reizen? Is daar wellicht een verlenging voor?

Wij willen voor de aanvragen (RVV / Patnervisa ) gebruik gaan maken van een visa buro in Nederland waar we bij het eerder aanvragen van zijn RVV al gebruik van hebben gemaakt en goede ervaringen mee hebben. Vooral met zo`n complexe zaak als deze en alle regelgeving eromheen.
Ook alle tips en het meedenken van het forum zijn erg welkom.
 


OFX
Back
Top