Even voorstellen... Michel & Emmelie

Hallo allemaal,

Wij zijn Michel (34) en Emmelie (26), getrouwd, twee dochters en nieuw op dit forum. Al langere tijd zijn we aan het fantaseren om de stap te zetten, emigreren naar Australië! Ik heb reeds veel (lees: heel veel) informatie opgezocht via internet (o.a. de website van de Australische overheid) en kwam ook op dit forum terecht waar ik veel bruikbare informatie vond.

Uiteraard heb ik me verdiept in de verschillende visa en in eerste instantie leek het ons logisch te gaan voor een Skilled Independent Visa (189). Ik sta zelf helaas niet op de lijst met mijn beroep (afgestudeerd bachelor of Communications). Mijn man heeft echter een diploma Social Work en dit beroep staat dan ook op zowel de SOL als de CSOL. Hij heeft inmiddels bijna 10 jaar werkervaring op dit gebied. Een assessment zou hij via de AASW moeten kunnen krijgen (hopelijk) en hij zou minimaal een 7.0 op alle componenten van de IELTS moeten halen. Dat laatste is denk ik wel haalbaar. Dit visum kost naar schatting ruim 5.000 euro voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Kennissen van ons wonen aan de kust van Queensland. Hij is 10 jaar geleden vertrokken als backpacker naar Australië en is daar uiteindelijk blijven wonen. Hij runt een succesvol restaurant. Wij zouden graag met ons gezin die kant op vertrekken uit Nederland (d.w.z. ons huis verkopen en permanent - voor zover we nu in de toekomst kunnen kijken - in Australië gaan wonen en werken).

Nu bedacht ik me, dat we wellicht voor een ander visum konden gaan, wanneer we/één van ons op de loonlijst wordt gezet bij die kennis met het eigen restaurant. Is het in dat geval raadzaam om voor 4 jaar een Temporary work (skilled) Visa (457) aan te vragen? En zijn er dan mogelijkheden dat je na die 4 jaar ook permanent kan blijven wonen in Australië als wij dat zouden willen? Ik las wel dat die kennis van ons dan een 'approved' business moet hebben. Hoe gaat dit in zijn werk, kan hij dat zomaar aanvragen?

Jeetje, toch alvast best een hoop vragen :) Hopelijk kunnen jullie me van informatie/tips voorzien, alvast bedankt!

Groetjes,
Emmelie
 
Welkom! :)

Ik zou zeggen: Als je kunt gaan voor een 189 visum: doen!!

Om als bedrijf iemand te sponseren voor een 457 visum, moet de werkgever uitgebreid kunnen aantonen dat hij geen Australiër vindt die dit werk wilt/kan doen. Dit visum is tijdelijk, bij ontslag moet je het land uit... Zeker met kindjes zou ik voor het permanente visum, maw de zekerheid gaan!
Ook is een 457 in eerste instantie misschien goedkoper, als je dit na 2 jaar wilg laten omzetten in een permanent visum, betaal je dan toch de volle pot..

Dus 189 zonder twijfel! :up:
 
Welkom, Emmelie!
Inderdaad is het beter om voor een skilled independent te gaan. Met een 457 kun je onder bepaalde voorwaarden (oa dat de werkgever je bog minimaal een jaar in dienst houdt) na twee jaar een PR aanvragen, maar dan krijg je weer al het papierwerk en de kosten. Bovendien is het niet zo eenvoudig dat je iemand op de loonlijst kunt zetten en voor hem een visum aanvraagt en als het dan wel zou lukken, moet je dus drie jaar lang bij die werkgever blijven werken. Als het even kan, kies dan voor de onafhankelijkheid en zekerheid van een skilled visum.
 
Om als bedrijf iemand te sponseren voor een 457 visum, moet de werkgever uitgebreid kunnen aantonen dat hij geen Australiër vindt die dit werk wilt/kan doen. Dit visum is tijdelijk, bij ontslag moet je het land uit...

Mits je een beroep hebt dat op de SOL staat, dan kan een werkgever je relatief makkelijk en goedkoop aannemen. Bij ontslag of als je van baan wil veranderen, kun je dan ook relatief makkelijk een nieuwe werkgever je 457 over laten nemen. Een 457 kan aanzienlijk sneller zijn om het land binnen te komen.

Ik kon na 2 jaar op een 457 een versnel PR aanvragen, inderdaad voor dezelfde prijs maar aanzienlijk sneller dan het "normale" proces. Maar dat is per persoon en visum verschillend.
 
Welkom! Leuk verhaal en ook al aardig wat uurtjes leesplezier gehad van ons en de Aussie government.

Inderdaad 189 is gewoon de beste keus. Ik weet niet of dat lukt voor die 5000 euro, want er komt nog aardig wat bij kijken zoals bijvoorbeeld het verschepen van jullie spullen.
457 is ook al aangehaald hierboven en is ook zeker geen aanbeveling op dit moment. Immi loopt erg achter in die hoek en elke nominatie wordt inmiddels onder de loep gelegd, het is nou eenmaal geen kwestie van even iemand die je kent, binnen halen en een visumpje regelen. Je beroep moet op de lijst staan, je kunt niet zo maar even restaurant manager worden zonder papieren te kunnen overleggen.
Oftewel je moet echt zeker weten, dat je hier naartoe wilt komen, want ze maken het lastig, moeilijk en ingewikkeld en het test ook nog eens je geduld op een bijzonder niveau. Daarnaast moet je gezond zijn en genoeg dollars hebben om te kunnen starten hier.
Maar ja, daar krijg je dan t.z.t wel heel veel voor terug, tenminste dat is mijn mening :D
 
@Katjavdl ik haak even in, genoeg dollars om te starten. Willen ze een minimum bedrag op de rekening zien? Tip waar we die info kunnen terugvinden?

@emmelie: onze bureau, Justmigrate, vertelde ook dat je op dat 457 minder rechten hebt dan als je op de 189 binnenkomt. Denk aan minder vergoeding vanuit Medicare enz.
Je wordt meer gezien als een langbijvende gast ipv een Aussie to be
Dus gaan voor de 189!
 
@Katjavdl ik haak even in, genoeg dollars om te starten. Willen ze een minimum bedrag op de rekening zien? Tip waar we die info kunnen terugvinden?

Nee ze willen geen bedrag zien op je rekening. Je moet gewoon zorgen dat je een paar maanden vooruit kunt, mocht je niet direct een baan vinden. Dat is dan weer het voordeel van een 457, je kunt meteen aan de slag. En ja dat wordt inderdaad gezien als een tijdelijk verblijf. Dat is dus puur voor jezelf. Als je eenmaal hier bent, dan maakt het niet uit wat je wel of niet hebt in de ogen van immi.
ALS je een huis gaat huren bijvoorbeeld moet je aardig wat vooruit betalen. Dus een startkapitaal is wel gewenst. Maar je kunt natuurlijk voor een paar dollars een caravan kopen en ergens voor niks gaan camperen. het hoeft niet duur te zijn ;) het is maar wat je plannen zijn. En je flexibiliteit. Kijk huur je een woning van $500 per week dan moet je een week of 6 vooruit betalen, voordat je ook maar bent begonnen met huren, dat is voor de borg ook. Wellicht moet er een auto worden aangeschaft, je weet wel de dagelijkse dingen, waar je nu niet over nadenkt. Maar waar je dan op mis grijpt.
 
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben eventjes niet zo actief geweest maar heb het uiteraard allemaal gelezen! Een 189 dus, dat lijkt mij inderdaad ook beter afgaande op wat jullie mij hebben kunnen vertellen! Iemand enig idee hoe lang men er ongeveer mee bezig is om een 189 te bemachtigen (mocht alles natuurlijk een beetje voorspoedig verlopen - verkoop huis, het snel behalen van de benodigde cijfers op de IELTS-)? We zijn voornemens om in september/oktober 2017 naar Australië te gaan i.v.m. een bruiloft en daarnaast nog 3 á 4 weken reizen. Het zou natuurlijk mooi zijn als we het visum dan kunnen valideren, of is dat iets te optimistisch ;)?

We hebben momenteel een koophuis waar we nog hier en daar wat aan het verbouwen zijn. Hopelijk kunnen we het na de verbouwing op de markt zetten en krijgen we er in ieder geval voor terug wat we er nu aan uitgegeven hebben (en het liefst natuurlijk nog een beetje meer ;)). Echt een enorm startkapitaal hebben wij niet, ook dat is nog een beetje afhankelijk van de verkoop van het huis. Er zal een stukje spaargeld vrijkomen na het beëindigen van de hypotheek (hoe en wat gaan we deze week bespreken met onze hypotheekadviseur, ook ivm een eventuele boeterente bij het vroegtijdig verbreken van de hypotheek). Weet iemand trouwens of het rendabel is om bijvoorbeeld je eigen auto te importeren in Australië? En wat de kosten zijn om je meubels e.d. te laten verschepen? Ik ben op het forum al wel tegengekomen dat iemand het had over 5000,- maar het kan ook gerust 8000,- zijn. Iemand ervaring hiermee? Andere tips zijn uiteraard ook meer dan welkom!

Tot slot was ik nog benieuwd of er mensen bekend zijn in of om Hervey Bay en of dit een kindvriendelijke plek is (m.b.t. scholen en sportfaciliteiten etc.)

Super bedankt alvast weer!
 
Oh ja, en als verblijfplaats daar totdat we een eigen woning vinden hebben we zitten kijken bij Airbnb. Ik heb zelf nog nooit in een accommodatie gezeten via Airbnb, heeft iemand daar toevallig ook ervaring mee? Ik weet eigenlijk helemaal niet of ik dit wel allemaal in dit "Even voorstellen" bericht mag zetten, sorry als dat niet het geval is....
 
Hoi Emmelie,

Waarom zou je je eigen auto willen importeren? Een motor snap ik nog, maar auto? We rijden hier links, dus het stuur zit rechts. Als je met een Nederlandse of Belgische auto hier een parkeergarage in wilt, hoop ik dat je lange armen hebt om op het knopje te drukken voor een kaartje :D
Hahaha!

Qua verhuiskosten, daar kunnen anderen meer over zeggen. Ik heb destijds (2009) 7m3 verhuisd, maar weet de kosten niet meer. Anderen laden een container vol :) Er is hier wel een draadje over verhuizers e.d. en voor de rest is het tzt een kwestie van offertes opvragen.

Hervey Bay ben ik zelf nooit geweest, maar heb een collega die naar Hervey Bay gaat verhuizen en niet kan wachten. Manlief en zoon zitten daar al, zij zit hier nog met de meiden. De nieuwe school bevalt haar zoon prima. Hij is een jaar of 14.
Het is een sportfamilie (zwemmers, waarvan 1 hier in het Junior State Team zat) en volgens haar waren daar genoeg sportfaciliteiten, incl een 50m zwembad.

Ik hoop dat dit wat helpt :)
 
Op dit moment is de gemiddelde doorlooptijd voor een 189 visum 6-9 maanden. Dus je praat nu over september 2017 dan zal de aanvraag er begin 2017 moeten liggen.
Let even goed op dat je de juiste IELTS test doet, general or academic.
Inderdaad 5 tot 8000 euro is wel wat er hier regelmatig geroepen wordt als het gaat over een container met spullen verschepen. En nee laat die auto maar in NL ;)
Dan natuurlijk een zelfde soort bedrag voor jullie visum, dus hopelijk kunnen jullie je huis niet alleen snel maar ook met wat extra verkopen.

Hervey bay, leuk plaatsje, beginpunt voor de toeristen die naar Fraser Island gaan.
 
Welkom!
En Hervey Bay is ook startpunt voor veel whale watch tours. Volop toeristen dus. Dat brengt in ieder geval leven in de brouwerij. Wij hebben 2 jaar terug ook rond de 5000 betaald voor een volle container. Gaan er ook huisdieren mee? Want dat kost ook een flinke duit.
 
Hervey Bay is niet meer wat het geweest is denk ik. Het was altijd de vertrekplaats naar Frasier maar schijnt die positie wat te zijn kwijtgeraakt aan de buren.

2 Grote hostels gesloten etc.
 
Ik zeg op de barbie met die kangaroe! 

(maar wel erg zeg voor het kindje,hopelijk houdt ze er niks aan over)
 
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben eventjes niet zo actief geweest maar heb het uiteraard allemaal gelezen! Een 189 dus, dat lijkt mij inderdaad ook beter afgaande op wat jullie mij hebben kunnen vertellen! Iemand enig idee hoe lang men er ongeveer mee bezig is om een 189 te bemachtigen (mocht alles natuurlijk een beetje voorspoedig verlopen - verkoop huis, het snel behalen van de benodigde cijfers op de IELTS-)? We zijn voornemens om in september/oktober 2017 naar Australië te gaan i.v.m. een bruiloft en daarnaast nog 3 á 4 weken reizen. Het zou natuurlijk mooi zijn als we het visum dan kunnen valideren, of is dat iets te optimistisch ;)?

De aanvraag van mijn 189 visum heeft, op een paar dagen na, exact 6 maanden in beslag genomen ( assesment inbegrepen).
De totale kost van mijn visumaanvraag (assesment, ielts, visa, stempels, ....) heeft net iets meer dan 5000€ gekost.
 
Back
Top