Even voorstellen: Niels

ONeils

New Member
G'day mates!

Net aangemeld op het forum dus dan maar meteen even voorstellen.

Ik ben Niels, 32 jaar en woon nu 8 maanden in Nieuw Zeeland. Mooi land en vriendelijke mensen hoor maar Australie is toch mijn droom land. Ik ben er een jaar geweest, 3 maanden Tasmanie en 9 maanden Perth WA, en ik heb besloten dat ik er wil gaan wonen.

Ik heb al wat voorbereidend werk gedaan en ik heb een goed idee wat ik nodig heb om een individual skilled permanent residency (189) te krijgen. Mijn beroep staat op de SOL lijst dus ik kan ervoor in aanmerking komen.

Ik hoop zo snel mogelijk zaken geregeld te krijgen maar ik weet dat het hele traject lang kan duren. Ik zal in de tussentijd ook nog een hoop vragen hebben dus ik hoop hier mensen te vinden die hun ervaringen willen delen.

Cheers,
Niels

Last edited:
Hi Niels

Welcome hier op Xpdite, en zo te horen ziet het er allemaal positief uit voor je om hier in Aussie te recht te komen.
Succes de komende tijd:up:

Cheers
Sander

Hoi Niels,
Welkom op het forum! De 189 heeft op dit moment een extreem korte afhandeltijd. Denk aan 4-6 weken voor invite na expression of interest en zo'n 2 a 3 maanden voor de echte visumaanvraag.
Alleen het voorbereidende werk kan lang duren met skill assessment en documenten vertalen en IELTS halen etc.
Succes!!

Bedankt voor jullie warme welkom allemaal :)

@Gwen Dat is goed om te horen! Ik wil het allemaal zo snel mogelijk afhandelen. Ik kan nog in Nieuw Zeeland blijven tot januari en tegen die tijd wil ik toch in ieder geval de expression of interest gedaan hebben. Hopelijk kan ik dan een bridging visa krijgen en daarmee naar Australie gaan om de uiteindelijke visum aanvraag af te wachten.

Belangrijkste wat ik nu moet doen is in contact komen met mijn werkgevers van de afgelopen 3 jaar en zo veel mogelijk bewijs verzamelen om aan te tonen dat ik de benodigde werk ervaring heb. Hopelijk werkt de opleiding die ik heb gevolgd in NL ook mee met alle bewijzen en dan is het een kwestie van opsturen. Van wat ik gelezen heb is het krijgen van een skills assessment het moeilijkste deel. De IELTS test ben ik niet zo bang voor aangezien mijn Engels gewoon goed is. Het adequaat aantonen van voldoende werk ervaring zie ik het meeste tegen op.

Ik houd jullie op de hoogte.

Cheers!

Hi Niels, welkom op het forum!

Weet je al waar je in Australië zou willen wonen? En op basis van welk beroep hoop je je 189 visum te krijgen? Succes met je skills assessment :)

Cheers,

Tamara

Ik kan nog in Nieuw Zeeland blijven tot januari en tegen die tijd wil ik toch in ieder geval de expression of interest gedaan hebben. Hopelijk kan ik dan een bridging visa krijgen en daarmee naar Australie gaan om de uiteindelijke visum aanvraag af te wachten.
Je krijgt alleen een Australisch Bridging Visa als je de visumaanvraag indient terwijl je al in Australië bent.

De IELTS test ben ik niet zo bang voor aangezien mijn Engels gewoon goed is.
Welke score moet je halen voor je skill assesment en welke score voor punten voor visum? En moet je de academische IELTS of general IELTS doen? Ik zou de IELTS niet snel onderschatten. Zeker schrijven is erg pittig!

@Tamaria Dank je :) Yes, ik wil in Perth gaan wonen. En dan specifiek in Fremantle. Geweldige plek!

Ik ben meubelmaker van beroep en dat heb ik ook 7 maanden gedaan in Fremantle. Ik ben momenteel aan het werk op een superjacht.

@Gwen Ja dat had ik inderdaad al gelezen :( In mijn situatie kan ik geen werk visum meer krijgen (voor zover ik weet) maar alleen nog een holiday (visitors) visum. Maar hiermee mag je niet werken in OZ. Wat ik begrijp van een bridging visa is dat deze de rol overneemt van je huidige visa totdat je PR is goedgekeurd. Betekent dit dat ik wel naar OZ kan met een visitors visum, een bridging visum kan krijgen maar vervolgens hiermee niet kan werken?

Dat was één van de dingen die me al een tijd bezighouden.

Ik ga er toch vanuit dat de general Ielts voor mijn vakgebied voldoende is. Ik moet nog contact opnemen met TRA over mijn werkverleden.

Voor de Ielts hoop ik minimaal een 8 te scoren op alle onderdelen.

@Tamaria Betekent dit dat ik wel naar OZ kan met een visitors visum, een bridging visum kan krijgen maar vervolgens hiermee niet kan werken?
In theorie: Ja.
In praktijk: Als de immi weet dat je op een toeristen visum binnenkomt om vervolgens daarop een permanent visum aan te vragen dan ben je officieel geen toerist en kunnen ze je terug sturen (en mag je de eerste 5 jaar het land niet meer in).
Kom je wel de douane door en vraag je het permanente visum aan dan zul je inderdaad een bridging visum zonder werk rechten krijgen, maar je kunt vervolgens een aanvraag doen voor een bridging visum met werkrechten.

Voor de Ielts hoop ik minimaal een 8 te scoren op alle onderdelen.
Je weet dat dit een 8 uit 9 is? Niet 8 uit 10.. IELTS is een beetje vreemd :rolleyes:

@Gwen Wow, ik krijg het idee dat je heel veel af weet van het emigratie proces ;) Super bedankt voor je uitleg! Dat is informatie waar ik al lang naar op zoek ben.

Begrijp ik het goed dat je zegt dat het een kwestie van geluk is? Ik wil de aanvraag volgens de officiele regels doen. Ik heb geen zin iin gezeur achteraf na een hele hoop moeite om binnen te komen. Ik heb vorig jaar een boete gekregen voor het gebruik van mijn telefoon in de auto en deze heb ik netjes afbetaald ook omdat ik geen gezeur wil als ik het land weer inkom.

Heb je misschien een link of web adres waar ik meer informatie kan vinden over het krijgen van een bridging visum en wat het inhoudt? Ik weet dat er 4 verschillende bridging visas zijn met hun eigen specifieke voorwaarden.
Ik heb goede vrienden in Cairns waar ik een tijdje zou kunnen bivakkeren en ik heb een paar adressen voor cattle station werk waar ik als visitor terecht zou kunnen mocht het zover komen dat ik terug g naar OZ en even niet kan werken.

Haha! Ja, de nominering van de Ielts test is inderdaad een beetje vreemd. Ik weet dat 9 het hoogst haalbare is maar ik ben ervan overtuigd dat mijn kennis van Engels in zowel spreken, lezen en schrijven voldoende is om dit met minimaal een 8 te doen.

border.gov.au is de beste site voor informatie over alle mogelijke (bridging) visas. Maar het bridging visum is helaas zoiets waar ze weinig info over verschaffen op voorhand vind ik.

Ik begrijp je opmerking over werken op een cattle station / waar je als visitor terecht kunt niet helemaal.

Je zegt dat je tot januari in NZ kan wonen (en werken?). Met een beetje hard werk moet je voor die tijd wel je EOI ingediend kunnen hebben. Als je dan naar Australië vliegt op een toeristen visum dan komt dat nogal verdacht over. Ik weet niet of ze bij de douane ook EOI's voor visa meteen te zien krijgen of alleen als ze er echt verder naar kijken.. Ik zou zeggen dat je de meeste kans van slagen hebt om het land binnen te komen op een toeristen visum, als je je EOI nog niet gedaan hebt, en die hier pas doet. Je hebt dan wel een toeristenvisum van 3 maanden nodig om nog steeds in het land te zijn op het moment dat je je uitnodiging krijgt en je je werkelijke visumaanvraag indient, om zo dat bridging visum te krijgen. Maar als je een toeristenvisum krijgt met een 'no further stay' condition, dan is dit niet eens een optie.
Is het niet mogelijk voor je om in NZ te blijven totdat je 189 visum goedgekeurd is?

Jeetje @Gwen je hebt er een dagtaak bij hier :D:D:D
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het verhaal van @ONeils een beetje tricky vind. Er zijn (te) veel factoren, die twijfelachtig zijn. Weet waar je aan begint, mate ;)

border.gov.au is de beste site voor informatie over alle mogelijke (bridging) visas. Maar het bridging visum is helaas zoiets waar ze weinig info over verschaffen op voorhand vind ik.

Ja, dat is waar ik mijn informatie over alle visas vandaan heb gehaald :) Maar inderdaad de informatie over de briding visas is erg karig. Er zijn 4 verschillende maar er zit nagenoeg geen verschil tussen. Ik ga contact opnemen met Immi, mijn situatie uitleggen en vragen of ze me hier wat meer informatie over kunnen geven.

Ik begrijp je opmerking over werken op een cattle station / waar je als visitor terecht kunt niet helemaal.

Dit was niet echt relevant inderdaad maar om aan te geven dat ik een paar plekjes heb waar ik een tijdje zou kunnen verblijven. Ik heb begrepen dat je op een visitors visa tot op zekere hoogte mag werken voor onderdak, op een cattle station bijvoorbeeld. Misschien ga ik daar gebruik van maken. Vandaar deze opmerking :)

Je zegt dat je tot januari in NZ kan wonen (en werken?). Met een beetje hard werk moet je voor die tijd wel je EOI ingediend kunnen hebben. Als je dan naar Australië vliegt op een toeristen visum dan komt dat nogal verdacht over. Ik weet niet of ze bij de douane ook EOI's voor visa meteen te zien krijgen of alleen als ze er echt verder naar kijken.. Ik zou zeggen dat je de meeste kans van slagen hebt om het land binnen te komen op een toeristen visum, als je je EOI nog niet gedaan hebt, en die hier pas doet. Je hebt dan wel een toeristenvisum van 3 maanden nodig om nog steeds in het land te zijn op het moment dat je je uitnodiging krijgt en je je werkelijke visumaanvraag indient, om zo dat bridging visum te krijgen. Maar als je een toeristenvisum krijgt met een 'no further stay' condition, dan is dit niet eens een optie.
Is het niet mogelijk voor je om in NZ te blijven totdat je 189 visum goedgekeurd is?

Duidelijk. Bedankt voor je uitleg :) Ik denk niet dat het mogelijk is om langer in NZ te blijven. Zoals ik al aangaf, ik ga contact opnemen met Immi om meer informatie van hun te krijgen over mijn situatie. Alleen de gedachte al om 5 jaar lang Australie niet in te kunnen.... BRRRRRRR

@HardCore Cheers mate!!!

Jeetje @Gwen je hebt er een dagtaak bij hier :D:D:D

Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand hier een dagtaak te bezorgen. Ik wil dit traject zo veel mogelijk zelfstandig doorlopen omdat ieders situatie anders is. Er zijn echter zaken die je van mensen met ervaring moet vernemen. Ik weet niet hoeveel nuttige informatie @Gwen met anderen heeft gedeeld op dit forum maar ik ga er van uit dat het veel is en ik waardeer haar hulp enorm.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het verhaal van @ONeils een beetje tricky vind. Er zijn (te) veel factoren, die twijfelachtig zijn. Weet waar je aan begint, mate ;)

Wat is er tricky aan? Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik dit traject zo eerlijk mogelijk doorlopen zonder tegen verassingen aan te lopen of achteraf gezeur te krijgen. Ik ben niet van plan een hoop tijd, geld en energie te investeren om vervolgens nee als antwoord te krijgen. Ik ben nog helemaal nergens aan begonnen en ben me nu slechts nog aan het orienteren op het hele proces. Vandaar mijn vragen over eventuele mogelijkheden.
Ik weet waar ik aan begin en ik weet in grote lijnen wat ik moet doen.

@Gwen Ontzettend bedankt voor al je informatie tot zover! Waardeer ik enorm! Ik ga een en ander uitzoeken en houd jullie op de hoogte :)

Don't get your knickers in a twist mate, relax. We willen je alleen maar helpen en helaas heeft @Gwen op dit moment geen werk. Daardoor kan ze je al deze informatie aanleveren.
Ik geef alleen maar aan dat je door te werken voor onderdak, wellicht toch in de verkeerde hoek terecht kan komen. Immi kan gewoon heel erg lastig zijn en moeilijk doen. Daar ben ik het ook niet altijd mee eens, maar zo werkt het nou eenmaal.
Wees er op voorbereid dat alle informatie die je in emails zet en stuurt naar emigratie, wordt opgeslagen. Ik heb dat zelf al 2 keer ondervonden bij binnenkomst in Oz. Zowel bij de paspoortcontrole als bij Customs.
Zorg dat je alles volgens de regels doet, zoek niet de grijze gebieden op. Dan kan het niet aan jou liggen, mocht het alsnog mis gaan.

Ow Bugger @Katjavdl sorry, zo was mijn reactie helemaal niet bedoeld :( Jou hulp is natuurlijk heel erg welkom. Fijn dat je begrijpt waar ik het over had. Over werken voor onderdak. Bedankt voor het delen van je eigen ervaringen :)

Ik begrijp dat ze alles opslaan. Logisch ook, als je eenmaal dit traject inslaat willen ze natuurlijk zeker weten dat je de boel niet bedonderd. Enigzins kan ik dat wel begrijpen. Ja, hou het verhaal duidelijk voor iedereen, begrepen ;)

Daar is het forum voor! Vragen en antwoorden krijgen :up:. Het forum heeft mij over de jaren ook enorm geholpen dus help graag waar ik kan. Blijf een social worker he :p.

Toen ik ooit bij AustralianBackers op een info bijeenkomst was gaven zij inderdaad aan dat je op een toeristen visum mag WWOOFen (4u per dag voor onderdak en eten), maar ik vraag me toch af hoe immi hier over denkt.

Back