Even voorstellen - nieuwe toekomstige South Australians (dat hopen we ;-))

procrastinator

New Member
Hoi iedereen,

Na lang meelezen op dit forum, heb ik mijn man even gepord om in actie te komen (die procrastinor naam is bij momenten echt niet gelogen) en hebben we dus samen een tekstje geschreven om ons even voor te stellen. We zijn een familie van 4, Nick (44), Nele (38), Cleo (8) en Jacob (4) uit België.

In 2018 naar OZ gereisd in het kader van een Zuid Aziatische/Australië en NZL reis - toen maar 3 (mijn man, ik en onze dochter) - en na deze mooie reis hervatten we het leven en toen kwam Covid. Tijdens Covid (wat een lock down niet doet met een mens) kwam het idee om ons te wagen aan een immigratie avontuur.

Mijn man (soms als een vlieg aan de muur) was al aan het lezen geslagen op jullie forum sinds Aug 2020 en droomde toen al van een leven in Oz. Hij heeft toen al informatie opgedaan en opgezocht en in 2022 is hij dan begonnen met het papierwerk. Taaltest (PTE), VETASSESS ( tweemaal) gevolgd door EO’s in Sept 2023. Dan ondertussen nog NAATI en mijn skills assessment om puntjes te sprokkelen. Mijn man bijna tot wanhoop gedreven aangezien het jaar passeerde zonder uitnodiging. Maar… .eind september 2024 hebben we (eindelijk) een uitnodiging van SA ontvangen (190). Deze is goedgekeurd en ondertussen hebben we onze visa application (home affairs gestart (ingediend 12 oktober) voor de 190. Met huidige informatie (Global visa processing times) zal het nog een 18 maanden duren (hopelijk sneller, maar na de ervaring over hoe langzaam het proces gaat hebben we gewoon aanvaard dat we nog wel even moeten wachten) voor we effectief onze visa grant krijgen. Dus, dachten we misschien een goed moment om informatie in te winnen over SA (meer specifiek Adelaide).

Ik hoop dat er gezinnen op dit forum zitten die hun ervaringen willen delen en onze vragen kunnen beantwoorden i.v.m. leuke buurten om te wonen (ook tips en tricks voor het dossier voor tenants zijn welkom en ervaringen inzake huizen kopen mag ook) en daarnaast ook over basisscholen in SA (+ greater region).

1. Welke buurten raden jullie ons aan, met het oog op kindvriendelijke en goede (publieke) basisscholen
  2. Hoe werkt de “catchment area” als je tijdelijk huurt (bv. airbnb) en daarna zou verhuizen?

Inzake werk, hebben we al gesnapt dat het misschien niet zo simpel zal zijn. Immers beide zijn we werkzaam in de biotech-pharmaceutische sector (waar Victoria de beste plek voor is, maar we maken er het beste van), maar hoe loopt werkgelegenheid momenteel in Adelaide?

Hartelijk dank en leuk om kennis te maken!

(woordje Nick: na 4 jaar vlieg aan de muur te zijn mag een introductie ook wel eens ;-))

Welkom op dit forum! Dat zijn flinke stappen! FIjn dat jullie een uitnodiging hebben gekregen. Ik zit zelf midden in het proces voor een 190 en wacht op mijn grant. Mijn agent heeft de application december 2023 ingediend. Toen waren de wachttijden rond de 10-11 maanden. Inmiddels opgelopen tot 17/18 maanden zoals je al aangeeft. Alleen zou je je visum eerder kunnen krijgen als je beroep in de priority sector valt. Verder kan ik je vragen niet beantwoorden, maar ik weet uit ervaring dat verder in het zuiden van Adelaide prachtige stranden zijn! Succes met alles!

Welkom! Er zitten verschillende leden in SA, waarvan sommige met kinderen zijn overgekomen.
@Lamarck is er eentje die me zo te binnen schiet, alhoewel ze er ondertussen al een paar jaartjes zit :)

Verder zijn er ook nog, onder anderen:

@Rolls, zijn vrouw en hun jong dochtertje zitten ook pas relatief kort in SA, die weten vast wel wat van catchment areas.
@Beebmeep woont al heel erg lang in SA, fikse bron van informatie.

Verder zijn er ook nog, onder anderen:

@Rolls, zijn vrouw en hun jong dochtertje zitten ook pas relatief kort in SA, die weten vast wel wat van catchment areas.
@Beebmeep woont al heel erg lang in SA, fikse bron van informatie.
Ja, sinds 2009. Alleen niet in Adelaide en geen gezin. @Rolls heeft waarschijnlijk de meest recente info. @Lamarck zit hier ook al bijna 15 jaar.

Maar voor de rest: vraag maar raak!

Ik vond de Hills en het zuiden het meest aantrekkelijk. (Kort bezoek 15 jaar terug…..) Hills zijn wellicht het mooist. Maar wellicht niet makkelijkst qua commute?

@Lamarck Zat wel in de biologische hoek op de Universiteit is het niet? (Als project manager volgens mij?)

Ik vond het iig een prettige stad indertijd. Niet te groot, niet te klein.

Side-note: Wij zijn indertijd binnengekomen op een 176 (voorloper 190) en koste ons 14 maanden. Het visum was voor ACT (lees Canberra)
We hebben uiteindelijk 4 jaar met veel plezier in Canberra gewoond. 2 jaar is ‘verplicht’. Er is geen waterdichte controle hierop maar het is goed om het juiste te doen natuurlijk. Ter info: We hebben een gesprek gehad met ACT immigration en die vertelde ons dat mochten we mega-issues hebben met werk vinden tot het punt waar het tot een mislukte migratie zou gaan leiden, we contact met ze op moesten nemen. Een soort hint dat ze dan geen issue zouden maken van een verhuizing naar een andere staat. (Wat niet werd uitgesproken, maar wel duidelijk was)

Ik heb ze na twee jaar gemaild dat we nog in ACT woonden en hiermee aan onze verplichtingen voldaan hadden. Ik geloof niet dat ze zo’n communicatie verwachten, maar zeiden dat ze het vast zouden leggen en wensten ons het beste.

Back